-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/02 - 09:33
  • 466
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برنامه شب فرهنگی زیبایی های ایران از نگاه یک گردشگر آلمانی

طبق این سفرنامه آقای گرلاخ از فرانکفورت با عبور از مجارستان، ترکیه و تفلیس به با کذر از مرز جلفا به شهر تبریز رفته و عملا ایرانگردی خود را از آنجا آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،  موسسه فرهنگی سعدی با حمایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قالب مجموعه برنامه های معرفی ایران در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در راستای معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین، در جو بسته و ضد ایرانی که تبلیغات گسترده رسانه های آلمانی ایجاد کرده است، برنامه شب فرهنگی را به صورت حضوری در برلین برگزار کرد.

 در این نشست فرهنگی که در یکی از سالنهای مهم و مطرح خیابان فردریش در مرکز شهر برلین برگزار شد و به رغم وجود محدودیتها و فضا سازی ها علیه ایران، علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران در آن شرکت نمودند، آقای یورگن کاین کوبل خبرنگار و نویسنده آلمانی درباره یکی از سفرنامه های قدیمی که دست نوشته های گردشگر آلمانی در مورد وقایع سفرش به ایران بوده و تا کنون منتشر نشده است سخن گفت. وی که مستندات مرتبط با سفر نامه را در فرایند یک تحقیق طولانی فراهم کرده است، در باره علت پرداختن به این موضوع گفت این سفرنامه نشان از وجود روابط فرهنگی بین ایران و آلمان از دیرباز بوده است. آقای کوبل قصد دارد با تدوین نهایی دست نوشته اه، در سالجاری میلادی این سفرنامه را درقالب کتاب منتشر سازد.

در ابتدا پس از خوشامدگویی آقای کلیچ مجری برنامه، آقای یورگن کاین کوبل خبرنگار و نویسنده آلمانی دعوت شد تا سخنرانی خود را آغاز کنند. ایشان درباره یکی از قدیمی ترین سفرنامه ها از فرانکفورت به ایران در سال 1908 توضیح دادند. وی در طول برنامه با استناد به برگه های دستنویس اصلی به جا مانده از سفر اتو گرلاخ هنرمند و گردشگر آلمانی با خودرو شخصی به ایران، به تشریح وقایعی که بر وی و گروه همراهش و خودروی ایشان که در آن روزگار سفری اینچنین طولانی با خودرو بسیار نادر بوده است.

وی اضافه کرد گرچه روابط بین ایران و آلمان به یکصد و پنجاه سال می رسد اما ارتباطات فرهنگی بین این دو کشور و رفت آمد تجار ایرانی به آلمان و حضور آلمانی های شرق دوست در ایران و وجود آثار متعددی از فرهنگ ایران که مردم آن را با نام پرزیا می شناسند حاکی از روابط دیرینه بین دو کشور است. وی انجام سفر گروهی آن هم با خودرو به ایران در بیش از 115 سال قبل را نمونه ای از این مراودات دانست.

طبق این سفرنامه آقای گرلاخ از فرانکفورت با عبور از مجارستان، ترکیه و تفلیس به با کذر از مرز جلفا به شهر تبریز رفته و عملا ایرانگردی خود را از آنجا آغاز کرده است. در این سفر ایشان و گروه چهار نفره اش از شهر های بندر انزلی، رشت، قزوین، تهران و بسیاری از روستاها بازدید کردند.

آقای کوبل پس از توضیح درباره وسیله نقلیه این سفر بر اساس تصاویر، به سخن در باره همراهان ایشان در سفر پرداخت. وی پس از معرفی یک یک گردشگران به حاضرین، تصاویری به مخاطبان ارائه کرد که فضای آن زمان ایران، جاده ها و دشواری های سفر را نشان می داد. با این وجود گردشگران با علاقه به دنبال کشف جاذبه ها و زیبایی های ایران بودند.

در ادامه برنامه شب فرهنگی، سخنران تصاویر بیشتری از عکسهای مربوط به سفرنامه را نشان داد. تصاویری از کاخ ها، زیبایی های طبیعی، روستاها، زندگی مردم شهری، دروازه ها و شیوه حمل و نقل در ایران 1908 را نشان داد و درباره هریک توضیحاتی داد.

در خاتمه تعدادی از شرکت کنندگان پرسشهایی را در خصوص ایرن آن روز از آقای یورگن کارل کوبل پرسیدند.

گفتنی است از آنجا که این برنامه فرهنگی در محل نمایشگاه پنجره ای به ایران برگذار شده بود، شرکت کنندگان قبل و بعد از برنامه فرصت بازدید از نمایشگاه را نیز داشتند.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved