-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/10 - 08:17
  • 556
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

بررسی موضوع «چاپ کتب علمی در عصر دیجیتال» در سنگال

موضوع «چاپ کتب علمی در عصر دیجیتال» با حضور رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از اساتید دانشگاه و نویسندگان در دانشگاه شیخ آنتاجوپ داکار مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت هفته انتشارات دانشگاه شیخ آنتاجوپ داکار، میزگرد تحت عنوان «چاپ کتب علمی در عصر دیجیتال» با حضور موسی سامبا، رئیس انتشارات این دانشگاه، علیرضا وزین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سنگال و جمعی از اساتید دانشگاه و نویسندگان در محل ورودی کتابخانه مرکزی دانشگاه شیخ آنتاجوپ موسوم به BUCAD برگزار شد.

موسی سامبا در سخنانی، به موضوع برگزاری هفته انتشارات برای تبادل نظر و یافتن راهکارها در خصوص تجاری سازی انتشارات پرداخت و افزود: این میزگرد برای همفکری نظرات در زمینه چاپ کتب علمی و پژوهشی دانشگاهی برگزار می‌شود.

جبرئیل آنی، دومین رئیس انتشارات دانشگاه داکار به تاریخچه امور چاپ و نشر دانشگاهی از دوران کارآموزی خود اشاره کرد و از تمامی کسانی که در آموزش وی نقش داشتند، تشکر کرد.

وی با یادآوری شرایط و سختی کار که دستگاه‌های چاپ وجود نداشت و کتاب با فتوکپی صفحات به خصوص برای رشته شیمی تهیه می‌شد، توضیح داد: همکاران خانم در تولید و چاپ کتب به ویژه در بخش تایپ و ماشین نویسی و ویراستاری نقش بسزایی داشتند و شایسته تقدیر هستند.

جبرئیل آنی با نشان دادن نمونه‌ای از متن تایپی و نسخه کار تولیدی در سال 1991 میلادی، گفت: تفکیک فعالیت بخش‌های مختلف انتشارات دانشگاه اعم از حسابداری، توزیع، فروش و ... مجوزهای ساخت و ساز مکان فعلی در زمان وی پیگیری و به نتیجه رسید.

وی با توصیف کمک‌های رئیس سابق دانشگاه «سالیو انجای» و «کاردینال سار» برای تأسیس و راه‌اندازی کتابخانه انتشارات به موضوع با اهمیت کیفیت کتب علمی و پژوهشی برای ارتقاء سطح دانش و آگاهی دانشجویان و پژوهشگران پرداخت و آن را از مهمترین اهداف چاپ و نشر برشمرد.

مالک اندوی ضمن تشکر از اساتید و داوران دفاع از پایان نامه دکتری خویش، به موضوع چاپ مجلات سالیانه دانشگاهی پرداخت و آن را ناکافی دانست، زیرا باید به سهولت در دسترس همگان باشد که این امر در روند دیجیتالی کردن نشریات دانشگاهی امکان پذیر خواهد شد.

وی مطرح کرد: در زمینه چاپ و نشر کتب دانشگاهی، باید هم افزایی بین بخش‌های مختلف وجود داشته باشد و همه در آن مشارکت و سهیم باشند.

مالک اندوی ادامه داد: با دیجیتالی شدن کتب و نشریات، دستیابی پژوهشگران و محققان دانشگاهی تسهیل خواهد شد. اکنون نیاز بیشتری به ایجاد کمیته علمی برای بررسی مقالات و متون کتب احساس می‌شود و همچنین بررسی و بازنگری متون و نسخ قدیمی علمی و پژوهشی تا بتوان با کیفیت بالاتری در اختیار مخاطبان قرار گیرد و موضوع دیگر، بکارگیری افراد نخبه، متخصص و فعال است تا کتب و نشریات جلوه و ویژگی خاصی یافته و مخاطب زیادتری به خود جذب کنند.

مصطفی مبنگ در این میزگرد، به تاریخچه روند دیجیتالی شدن مکتوبات در جهان معاصر پرداخت و جنبه‌های مختلف تحول در شبکه‌های اینترنت برای بهره برداری از کتب دیجیتال و مونوگرافی مکتوبات به همراه شابک، استاندارد بین‌المللی و حق تألیف را برشمرد.

در پایان این میزگرد، اساتید حاضر به سؤالات شرکت‌کنندگان در خصوص بازنگری در شرایط تولید، چاپ و سیاست‌های تجاری، چگونگی رشد و توسعه چاپ و نشر کتب دانشگاهی، ایجاد چاپخانه ویژه کتب دانشگاهی در محل دانشگاه، ایجاد آرشیو و بخش توزیع و فروش، ایجاد پلتفرم واحد برای کتب دیجیتالی و ایجاد کمیته علمی و تخصصی پاسخ‌های مناسب ارائه کردند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved