-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/27 - 13:56
  • 800
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در نشست «بازتشکیل انجمن ادبی ایرانیان قطر» انجام شد؛

بررسی ظرفیت‌های پاسداشت شعر و ادب پارسی در خارج از کشور

اولین نشست «بازتشکیل انجمن ادبی ایرانیان قطر» در رایزنی فرهنگی کشورمان در دوحه برگزار و ظرفیت‌های پاسداشت شعر و ادب پارسی در خارج از کشور بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه، اولین نشست «بازتشکیل انجمن ادبی ایرانیان قطر» با حضور علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از فرهیختگان و علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی برگزار شد.

بختیاری در سخنانی، به بیان ظرفیت‌ها و چالش‌های موضوع پاسداشت شعر و ادب پارسی در خارج از کشور پرداخت و سپس افراد حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را بیان کردند.

وی با اشاره به بیش از یک دهه سابقه انجمن ادبی ایرانیان در قطر و حضور افرادی همچون سفرای روسیه و تاجیکستان در برخی از نشست‌های انجمن تأکید کرد: انجمن و شعر و ادب، این بار با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران و دوستداران ادب پارسی در قطر سعی دارد تا با قدرت و عزم بیشتری کار خود را از سربگیرد که البته نیازمند اراده جمعی و همکاری جامعه ایرانیان مقیم نیز است.

رایزن فرهنگی کشورمان در قطر به برگزاری موفق مراسم نوروز امسال در مدرسه ایرانیان اشاره کرد که گرچه به همت رایزنی فرهنگی انجام شد اما مشارکت خودجوش ایرانیان در این جشن باستانی، موجبات برگزاری باشکوه آن گردهمایی مردمی را فراهم آورد.

بختیاری در ادامه، تأکید کرد: عمده تمرکز انجمن ادبی در آینده بر روی برگزاری شب‌های شعر به صورت ماهانه خواهد بود که تلاش داریم علاوه بر ایرانیان، دیگر دوستداران شعر و ادب نیز در آن حضور یابند.

در ادامه این نشست، بر لزوم استفاده از ظرفیت و جذابیت ادبیات و زبان شیرین فارسی به مثابه یک عنصر وحدت بخش برای همه ایرانیان، توجه بیشتر از ظرفیت ایرانیان به ویژه نسل جدید کودک و نوجوان، حضور بیشتر جامعه زنان در انجمن ایرانیان و پرداختن به بحث و معرفی شاعران زن و آثار آنان در نشست‌های ادبی تأکید شد.

همچنین، در بخشی دیگر از این نشست به معرفی بیشتر فرهنگ و ادب ایرانی و ظرفیت‌های ناب تولیدات فرهنگی ایرانی در فضای جامعه قطری، استفاده از ظرفیت مدارس ایرانیان در تحکیم پایه‌های زبان فارسی و هویت ایرانی در میان دانش آموزان و کودکان ایرانی خارج از کشور و استفاده از ظرفیت دوستداران زبان و ادبیات فارسی از شهروندان دیگر کشورهای مقیم قطر به خصوص اساتید دانشگاه‌ها اشاره شد.

در پایان مقرر شد تا نخستین نشست ادبی امسال به مناسبت ایام پاسداشت دو شاعر بزرگ فارسی، سعدی و فردوسی در روز پنجشنبه پایانی اردیبهشت‌ماه برگزار شود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved