-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/25 - 09:19
  • 303
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

بررسی راه‌های ارتقاء موقعیت فرهنگی ایران در استان ترکستان قزاقستان

در دیدار رئیس خانه فرهنگ ایران در استان ترکستان و رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان، چالش‌های موجود و بهبود و ارتقاء موقعیت فرهنگی ایران در این منطقه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان طی نشستی با علی‌عسکر نظری، رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در استان ترکستان، آخرین اطلاعات در خصوص تحولات و مسائل فرهنگی در این استان و شهر چیمکنت را دریافت و گفت‌وگوهای خود را پیرامون سه محور اساسی از جمله پررونق کردن خانه فرهنگ ایران با مشارکت ایرانیان مقیم به صورت خودگردان، ضرورت راه‌اندازی کنسول‌گری ایران در شهر چیمکنت با توجه به تعداد جمعیت ایرانی‌تبار ساکن در آن و تاسیس اتاق ایران در یکی از دانشگاه‌های مطرح و برتر این شهر پیش بردند.

اقداماتی همچون محیا کردن بستر به منظور جذب مخاطبان بیشتر، رسیدگی به شرایط فیزیکی ساختمان خانه فرهنگ و نگهداری بهینه از آن، از سرگیری آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی بر مبنای اصول و مدیریت درست و برگزاری فعالیت‌های مختلف فرهنگی اعم از جشن‌ها و جشنواره‌های ملی همچون جشنواره غذا، موسیقی، و فیلم ایرانی ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین، جهت تأمین هزینه‌ها و تقلیل وابستگی به منابع دولتی، استفاده از اسپانسرها و مشارکت آنها در ایجاد و حفظ پویایی این خانه پیشنهاد شد.

محور دیگر گفت‌وگو در خصوص ضرورت راه‌اندازی کنسولگری ایران در شهر چیمکنت بود. با توجه به جمعیت قابل توجه ایرانی‌تباران ساکن در این شهر و با هدف بذل توجه بیشتر به آنان و حفظ و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پیشنهاد بازگشایی کنسول‌گری و بررسی ابعاد آن مورد توجه قرار شد.

در این دیدار با برشماری دانشگاه‌های مهم و اصلی از میان 12 دانشگاه واقع در شهر چیمکنت نظیر دانشگاه خواجه احمد یسوی، دانشگاه مختار عویض‌اف، دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه میراث، دانشگاه آکادمی پزشکی و دانشگاه صاپاربایف، لزوم تأسیس اتاق ایران در یکی از دانشگاه‌های نامبرده، تجهیز آن و حضور یک استاد زبان فارسی که به طور دائم در آنجا مستقر باشد، با هدف آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی و فعال نگه داشتن آن، مطرح و بر آن تأکید شد.

در پایان این دیدار، مقرر شد این نشست‌ها جهت به نتیجه رساندن گفت‌وگوها و نظارت بر اجرای تصمیمات اتخاذ شده استمرار یابد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved