-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/03/08 - 14:52
  • 614
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

بررسی تأثیر سعدی شیرازی بر ادبیات سندی در حیدرآباد پاکستان

تأثیر سخن و اندیشه سعدی شیرازی بر ادبیات سندی با حضور استادان، شاعران و نویسندگان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد پاکستان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست ادبی «تأثیر شیخ سعدی شیرازی بر ادبیات سندی» با حضور رضا پارسا، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد، اساتید دانشگاه، نویسندگان و دوستداران فرهنگ و ادب در محل خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

رضا پارسا در سخنانی، با اشاره به اهمیت و جایگاه سعدی در ادبیات فارسی گفت: سعدی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی داشته ‌است؛ به‌طوریکه شباهت زیادی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او مدت‌ها در مدارس و مکاتب به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از آثار وی گرفته شده ‌است.

مسئول خانه فرهنگ کشورمان در حیدرآباد افزود: در میان شاعران و نویسندگان مشهور ایران، سعدی تنها کسی است که در هر دو عرصه نظم و نثر، به زیبایی سخن گفته و آثار بی مانندی آفریده است. از این رو است که به او القابی چون «استاد سخن»، «پادشاه سخن» و «شیخ اجلّ» داده‌اند.

پارسا در ادامه سخنانش، سهل و ممتنع بودن سخن سعدی را دلیل استقبال خاص و عام از آثار وی دانست و گفت: اختلاط سعدی با گروه‌ها و طبقات مختلف مردم باعث شده تا سخن او مورد قبول همه نوع سلیقه‌ای قرار بگیرد. این مقبولیت تنها منحصر به هم زبانان و هم وطنان سعدی نیست و در سده‌های گذشته، آثار سعدی مرزهای ایران را درنوریده و با گذر از شبه قاره به شرق آسیا و چین نیز رسیده و در طول سال‌های متمادی به عنوان کتاب درسی در حوزه‌های علمیه و مدارس تدریس شده است.

وی اظهار داشت: امروز در اینجا گردهم آمده‌ایم تا تأثیر سخن و اندیشه سعدی را بر ادبیات سندی، از زبان اساتید این حوزه بشنویم.

قدمت هزارساله زبان فارسی در حیدرآباد سند

پروفسور محمد اشرف سمو، استاد بخش تحقیقات اسلامی دانشگاه سند درباره موضوع نشست گفت: اگر چه سند سالیان متمادی تحت تسلط اعراب بوده، اما بیشتر کتاب‌های تاریخ سند به زبان فارسی نوشته شده که ثابت می‌کند فارسی برای قرن‌ها زبان آکادمیک و ادبی سند بوده است.

وی افزود: فارسی تقریباً هزاران سال در سند قدمت دارد و این زبان تا کنون زبانی دانشگاهی و ادبی بوده است. یکی از عوامل گسترش زبان فارسی در این منطقه، وجود آثاری چون آثار شیخ سعدی است که به صورت دوره‌ای در حوزه‌های علمیه سند تدریس می‌شده است. حتی بین مردم مشهور است که سعدی به سند نیز آمده و در مسجدی که هم اکنون موجود است، اقامت داشته است. با این حال تأثیر کلام سعدی به قدری بوده که شاعران و ادیبان زیادی تلاش کرده‌اند به تقلید از وی سخن بگویند و شعر بسرایند.

یوسف سندی، ادیب و نویسنده برجسته ایالت سند به عنوان دومین سخنران مقاله خود را ارائه کرد. به گفته وی بر اساس نوشته‌های داوود پوتا، فارسی زبان رسمی سند در زمان فتوحات اعراب در قرن هشتم میلادی بوده است. نوشته داوود پوتا خیلی‌ها را شوکه کرد. ام اچ پنهنور در مقاله «دلایل انحطاط زبان فارسی در سند» سخن وی را تأیید کرده است. به گفته پنهنور، کوروش کبیر در حدود 545-550 قبل از میلاد بخش‌هایی از سند و بلوچستان کنونی را فتح و داریوش اول در سال 519 پیش از میلاد سند و تقریباً تمام دره سند را فتح و زبان پهلوی (فارسی باستان) را به این منطقه معرفی کرد.

سندی ادامه داد: چهار کتاب ادبیات فارسی در سند از سایر کتاب‌ها مشهورتر و محبوب‌تر است. شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ شیرازی، مثنوی مولانای روم و «گلستان» سعدی. از میان همه اینها، گلستان سعدی شهرت بیشتری یافت، تا آنجا که گلستان و بوستان شیخ سعدی بیش از یک بار به سندی ترجمه شده است.

وی همچنین درباره این که نعت و غزل شیخ سعدی تأثیر بسزایی در شعر سندی داشته است، مطالبی ارائه کرد.

عبدالجبار قادر نظامانی، استاد زبان سندی و پژوهشگر حوزه ادبیات ابراز کرد: قشنگ ترین قسمت زمین بیشتر در مناطق کوهستانی دیده می‌شود و مناطق کوهستانی ایران بسیار زیبا است. برای دیدن این مناظر طبیعی مردم کشورهای مختلف به ایران سفر می‌کنند. شهر شیراز در دره زاگرس قرار دارد و مرکز استان فارس در ایران است.

وی افزود: شیراز را دارالعلم خوانده‌اند یعنی شهر علم که به خاطر نوشیدنی‌ها، باغ‌ها و مکان‌های تاریخی‌اش در سراسر جهان مشهور است. بر اساس شاهنامه فردوسی، این شهر با نام شاه شیراز، سومین پسر پادشاه تیمور پیوند خورده است.

عبدالجبار قادر نظامانی بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و مثنوی مولانا را ستون‌های بنای ادب شعر فارسی خواند و افزود: شیخ سعدی شیرازی علاوه بر سرودن شعر در قالب مثنوی  و قصیده در عرصه غزل‌سرایی نیز استادی چیره دست بوده است و غزل او چنان شهرت یافت که او را پیامبر غزل می‌گویند.

شهرت و جاودانگی سعدی در جهان

آخرین سخنران، احسان علی لغاری بلوچ، از نویسندگان بود. وی گفت: شیخ سعدی به خاطر شعر فارسی‌اش در سراسر جهان شهرت دارد. او از برترین شاعران فارسی زبان بود. از کتاب‌های معروف او می‌توان به «کریمه سعدی»، «گلستان» و «بوستان» اشاره کرد. علاوه بر نوشته‌های او؛ اشعار فارسی، اشعار عربی، طیبت (دیوان غزلیات)، بدیه (دیوان دوم غزلیات)، خواتم (سومین دیوان غزلیات)، غزلیات قدیم، صاحبی مطیبت و طنز، پنج مجلس، نسیم الملوک، رساله عقل و عقل و سه سخنرانی گنجانده شده است.

وی تأکیدکرد: بسیاری از موضوعات از جمله تاریخ سند به صورت شعر فارسی سروده شده است. بسیاری از محققان سندی بر روی متون شاعران فارسی کار کرده و از آن‌ها حمایت کرده و به صحنه آورده‌‌اند.

شایان ذکر است، در این نشست شخصیت‌های دیگری چون خانم نظیر ناز، از شاعران برجسته حیدرآباد، دبیر بزم روح ریحان وحید کاندرهو، سلیم چانا، منصور قادر جونیجو ، اکبر سومرو، غلام نبی سومرو، امین لاکو، علی محمد چنا نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved