-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/12 - 09:56
  • 620
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به میزبانی دانشگاه‌های «بانوان» و «اقتصاد خانواده» لاهور پاکستان انجام شد؛

بررسی «صلح و تعالی در اندیشه‌های اقبال» در گردهمایی اساتید زبان فارسی

اساتید زبان فارسی از کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و چین در شهر لاهور گردهم آمدند و مقالات خود را درباره نقش مهم علامه اقبال در صلح و تعالی مسلمانان و اتحاد جهان اسلام قرائت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش بین‌المللی سه روزه تحت عنوان «صلح و تعالی در اندیشه‌های اقبال» به اهتمام دانشگاه‌های بانوان و اقتصاد خانواده لاهور پاکستان با حضور اساتید زبان فارسی از کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و چین در شهر لاهور گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این همایش جعفر روناس؛ مسئول خانواده فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و جاوید اکرم؛ وزیر بهداشت پنجاب به عنوان میهمانان ویژه، خانم فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده و خانم شگفته ناز؛ رئیس دانشگاه بانوان به عنوان میزبان برنامه و دانشجویان و اساتید زبان و ادبیات فارسی و شخصیت‌های علمی ـ فرهنگی حضور داشتند.

خانم فلیحه زهرا کاظمی؛ رئیس دانشگاه اقتصاد خانواده به جایگاه اقبال لاهوری اشاره کرد و گفت: ما ملتی هستیم که خداوند کریم شخصیت فرهیخته و دلسوز علامه اقبال را به ما اعطا کرده است.

وی افزود: علامه اقبال شاعری هدفمند بود و افکار و اندیشه‌های آن بزرگ مرد تاریخ، زمینه ساز وحدت اسلامی بوده است و او همیشه به وحدت مسلمانان تاکید داشت.

تاثیر اشعار اقبال در آگاه سازی و بیداری جوانان مسلمان

روناس؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور ضمن تقدیر از مسئولین برگزاری همایش اقبال بابت گردهم آوردن بزرگان ادبیات فارسی از نقاط مختلف جهان در شهر علامه اقبال اظهار داشت: اقبال لاهوری بیش از اینکه شاعر باشد یک متفکر و مصلح بزرگ بود و شعر برای او یک ابزار سودمند برای نشر افکار سازنده ایشان بوده است. ایشان در زنده کردن روح آزادگی، معنویت و استکبار ستیزی آزاده خواهان نقش بارزی دارد.

وی افزود: تاثیر اشعار اقبال در آگاه سازی و بیداری جوانان مسلمان در شبه قاره، ایران، افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان برکسی پوشیده نیست. اندیشه وحدت اسلامی، از خود بیگانگی و حقوق زنان در اشعار این شاعر بزرگ به چشم می‌خورد. اقبال به وحدت وجود همان گمشده جهان اسلام اعتقاد زیادی داشت.

روناس تاکید کرد: اقبال که نگاهی دقیق به تحولات سیاسی کشورهای اسلامی و طرح قدرت‌های استعماری داشت، با آینده نگری و تیزبینی خود ظهور انقلاب در منطقه را با سرودن اشعار خود به خوبی پیش بینی کرد. بسیاری از اندیشمندان ایرانی تحت تاثیر مفهوم استقلال طلبی و عزت نفس در اشعار اقبال، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران ایفا کردند.

وی در ادامه، گفت: از نظر اقبال یک جامعه ایده آل باید یک جامعه صلح آمیز باشد، زیرا اسلام اساسا دین صلح است. اقبال در عقاید خود با شفافیت و اعتقاد راسخ اعلام می‌دارد که جامعه آرمانی جامعه ای است وحدت انسانی و برابری و آزادی انسان تحت یک سیستم صلح آمیز سیاسی اداره می‌شود.

روناس افزود: برابری از دیگر مفاهیمی است که در آثار اقبال هویدا است و از نظر اقبال جامعه ایده آل جامعه‌ای است که با آرمان‌های اسلامی مدرن و بازسازی شده، هدایت می‌شود.

استقلال پاکستان ریشه در افکار و اندیشه‌های علامه اقبال دارد

جاوید اکرم؛ وزیر بهداشت ایالت پنجاب گفت: استقلال پاکستان ریشه در افکار و اندیشه‌های علامه اقبال دارد و مسلمانان آن دوره با عمل بر پیام اقبال موفق شدند یک کشور مستقل برای خود بدست آورند.

وی افزود: در عصر حاضر نیز مسلمانان با عمل بر افکار این اندیشمند بزرگ تاریخ می‌توانند سربلند شوند و یکی از وظایف مهم ما تشویق فرزندان خود به مطالعه آثار علامه اقبال است تا آینده‌ای روشن داشته باشند.

عبدالرئوف رفیقی؛ رئیس آکادمی اقبال پاکستان اظهار داشت: علامه اقبال، شاعر هر دوره است و در آثار ایشان برای مردم هر دوره نصایح و راهنمایی وجود دارد. او بر همه علوم آگاه بود و راه نجات و رشد را به امت اسلامی نشان داد.

در ادامه، میهمانان خارجی با قرائت مقالات خود درباره اقبال به توضیح نقش مهم علامه اقبال در صلح و تعالی مسلمانان و اتحاد جهان اسلام پرداختند.

شایان ذکر است، این همایش با همکاری دانشگاه بانوان لاهور، دانشگاه لاهور، کمیسیون آموزش عالی پنجاب، دانشگاه پنجاب و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

همچنین، استادان پاکستانی از دانشگاه‌های پنجاب، جی سی، نومل، پیشاور، بهاولپور، بلوچستان و دیگر دانشگاه‌های شهرهای دیگر پاکستان درباره صلح و ویژگی ایدئولوژی اقبال به  مسأله صلح جهانی سخنرانی کردند.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتاب، نمایشگاه کالیوگرافی اسلامی و نمایشگاه طراحی برخی از اشعار اقبال بر روی لباس‌ها، شال و روسری‌ها و برخی از صنایع دستی برگزار شد.

رونمایی از کتاب‌های تازه چاپ شده  نیز یکی دیگر از بخش‌های همایش بود. میهمانان مدعوین در روز اول همایش میهمانان با میهمانان صلاح الدین اقبال، نوه دختری اقبال فرزند منیرا بانو دختر علامه اقبال دیدار داشتند و از دبستان اقبال بازدید کردند.

در روز دوم، میهمانان همایش با نوه دیگر اقبال جناب یوسف صلاح الدین دیدار و از خانواده مجلل و سنتی اقبال بازدید کردند.

از دیگر برنامه‌های جانبی همایش، بازدید از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور و افتتاحیه انجمن ادبی اقبال بود که توسط جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران و نماینده بنیاد سعدی برگزار شد. میهمانان همایش در این نشست از اهمیت تاسیس انجمن ادبی اقبال استقبال کردند و آغاز به کار این انجمن را امری ضروری در حوزه اقبال شناسی و اقبال پژوهی دانستند.

در پایان از موزه تاریخ دانشگاه بانوان لاهور، آرامگاه علامه اقبال لاهوری، پادشاهی مسجد و سایر مکان‌های تاریخی شهر لاهور بازدید شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved