-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/23 - 10:35
  • 215
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بررسی «اشتراکات ادبی نظامی گنجوی و شاعران مولتانی» در پاکستان

نشست بررسی اشتراکات ادبی نظامی گنجوی و شاعران مولتانی با حضور جمعی از شعراء، پژوهشگران، اندیشه ورزان، صاحب نظران و اساتید علمی و دانشگاهی در خانه فرهنگ ایران در شهر مولتان پاکستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت وابستگی فرهنگی و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مولتان و همزمان با روز بزرگداشت ادیب و شاعر شهیر ایرانی حکیم نظامی گنجوی، نشست تخصصی بررسی اشتراکات ادبی نظامی گنجوی و شاعران مولتانی با حضور جمعی از شعراء، پژوهشگران، اندیشه ورزان، صاحب نظران و اساتید علمی و دانشگاهی در سالن اجتماعات خانه فرهنگ ایران در شهر مولتان پاکستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با حضور پرفسور طارق محمود انصاری رئیس کالج ملی مولتان، شکیل پتافی استاد ارشد کالج ملی، حمید رضا صدیقی، رئیس گروه زبان‌های خارجی کالج ملی، انیس احمد انصاری، رئیس شعبه زبان انگلیسی کالج ملی، عاصم رجوانه، مدیر پردیس تحقیقاتی کالج ملی، علامه مجاهد عباس گردیزی، رئیس حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س)، شوکت اشفاق، رئیس روزنامه پاکستان، مولانا حنان حیدری، استاد ادبیات عرب حوزه‌های علمیه اهل سنت، نور الامین خاکوانی، رئیس مرکز هنر و فرهنگ مولتان، مختار حسین سومرو، خبرنگار روزنامه سفیر پنجاب و تعدادی از دانشجویان و پژوهشگران همراه بود، خانم بخاری، کارشناس محلی مستقر در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در باب شخصیت و زندگانی نظامی گنجوی و آثار انحصاری این شاعر پرآوازه سخنرانی خود را ارائه کردند.

شوکت اشفاق به قرائت اشعاری از نظامی گنجوی پرداخت و با واکاوی آثار نظامی به برخی از اشعار شاعران مولتانی با رویکرد فکری این شاعر بزرگ پرداخت.

وی با اشاره به آثار به جا مانده از این حکیم اندیشمند طی سخنان مبسوطی، از سادگی در عین حال جامعیت اشعار و تألیفات نظامی گنجوی گفت.

در بخش دیگر از این نشست تخصصی، پروفسور شکیل پتافی به مشخصه‌های شعر نظامی و تفاوت‌های آن با اشعار مولانا پرداخت. این اندیشمند فرهیخته با بازخوانی نمونه‌ای از اشعار علامه اقبال، همسویی افکار اقبالی و اعتقادات نظامی را بررسی کرد.

دیگر مدعوین این نشست، پرفسور طارق محمود انصاری در باب معرفی مفاخر مولتانی همفکر با نظامی، حمیدرضا صدیقی با موضوع میزان تأثیرگذاری آثار نظامی بر مولتان، انیس احمد انصاری در مورد پویایی در داستان سرایی نظامی، عاصم رجوانه در خصوص تبیین زندگانی بزرگان مولتان، علامه مجاهد عباس گردیزی با موضوع تحلیل دیدگاه کلامی نظامی، مولانا حنان حیدری در مورد نقش اثرگذاری ادبی نظامی در منطقه ماوراء النهر و نور الامین خاکوانی درباره نگاه داستان‌پردازی هنرمندانه در آثار نظامی هر یک به طور جداگانه‌ای به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved