-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/04/07 - 08:19
  • 361
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

بازدید نماینده فرهنگی کشورمان از مجموعه فرهنگی، ادبی و زیارتی «رحمان بابا» پیشاور

اصغر خسروآبادی از مجموعه فرهنگی، کتابخانه و مزار رحمان بابا، شاعر مشهور و محبوب پشتو زبان در پیشاور پاکستان بازدید کردند.

اصغر خسروآبادی، سرپرست خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور و دو تن از کارشناسان نمایندگی فرهنگی از مجموعه فرهنگی، کتابخانه و مزار رحمان بابا، شاعر مشهور و محبوب پشتو زبان در پیشاور پاکستان بازدید و با رئیس و اعضای جرگه ادبی رحمان بابا و مسئول کتابخانه این مقبره دیدار کردند.

مسئول کتابخانه در سخنانی، در خصوص معرفی کتابخانه اظهار داشت: این کتابخانه در سه بخش عمده تقسیم شده از جمله بخش منابع اولیه و کتب مراجع اسلامی، کتب و منابع به زبان انگلیسی و کتب و منابع ادبی به زبان پشتو و اردو که مجموع کتاب‌های موجود در آن بیش از 17 هزار جلد کتاب است.

وی افزود: تمامی مردم منطقه از این منابع ارزشمند ادبی بهره می‌برند به ویژه دانشجویان که با عضویت برای یک سال حق استفاده از کتاب‌ها را دارند و حتی می‌توانند برای امانت آنها را برده و استفاده کنند.

مسئول کتابخانه عنوان کرد: در کتابخانه مذکور قفسه‌هایی تعبیه شده است برای کتا‌ب‌هایی که مردم و یا دانشجویان هدیه می‌کنند برای سالیان سال نگهداری شده و مورد بهره برداری قرار می‌دهند.

وی در ادامه، افزود: در بخش دیگری از کتابخانه روزنامه‌های پر تیراز که روزانه مورد استفاده اعضای کتابخانه قرار می گیرد بطور سنتی ماهیانه به شکل کتاب مجلد شده و برای مراجعه محققان آماده می‌شوند.

مسئول کتابخانه در عین حال، گفت: این کتابخانه دارای بخش مطالعه نیز بوده و بیشتر دانشجویان و اقشار مختلف مردم به این کتابخانه مراجعه کرده و در این بخش مطالعه و برخی کتاب‌ها را حتی به امانت می‌برند.

سرپرست خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور آمادگی همکاری خانه فرهنگ ایران در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی با این مجموعه و اجرای برنامه‌های مشترک در جهت گسترش و توسعه کتابخانه اعلام کرد.

در پایان دیدار مقرر شد؛ مراسم بزرگداشتی با همکاری مجموعه فرهنگی بابا رحمان شاعر فقید پشتو زبان و خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در محل خانه فرهنگ کشورمان برگزار شود و سپس تعاملات فرهنگی بین دو مجموعه فرهنگی گسترش یابد.

رئیس جرگه ادبی رحمان بابا به تشریح فعالیت‌های فرهنگی این جرگه پرداخت و اظهار داشت: فعالیت‌های این جرگه حفاظت از میراث فرهنگی اقوام پشتو بوده که شامل ادبیات، شعر، رسوم و آیین، فرهنگ نوشتاری، تاریخ شفاهی ایبان و شاعران پشتو زبان و به ویژه آثار رحمان بابا در قالب کتاب و کنفرانس‌ها، سمینار و دیگر برنامه‌های حضوری و مجازی است.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved