-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/14 - 20:53
  • 600
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه ی بخش بین الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم:

این نمایشگاه ،مهمترین و باشکوه ترین نمایشگاه قرآنی در سطح جهان اسلام است

بسیاری از بخش‌های نمایشگاه مبتکرانه پیش بینی شده که مهم‌ترین آن‌ها بخش بین‌الملل است که امیدواریم بتوانیم این تجربه جدید را جلو ببریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،آیین افتتاحیه بخش بین الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر روز دوشنبه 14فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد رضا بهمنی معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی این سازمان و همچنین وزرا ی فرهنگ کشور نیجر و موریتانی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم به وزیر  فرهنگ و امور دینی موریتانی و وزیرفرهنگ و گردشگری نیجر گفت :خوشحالم که امروز در دوازدهمین روز ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن میزبان برادران و خواهران خودم از کشورهای اسلامی هستیم.

وی با اشاره به برگزاری سی امین دوره ی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت : این نمایشگاه که باشکوه ترین نمایشگاه قرآنی جهان اسلام است در حال حاظر در تهران در حال برگزاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد ،امروز در کشور ما صدها هزار حافظ قرآن و میلیون‌ها فعال در حوزه پژوهش‌ها و آموزش های قرآنی مشغول به کار هستند و در دانشگاه‌ها و مدارس قرآنی و جلسات دینی رونق بسیار زیادی در کشور ما دارد.در ماه مبارک رمضان جلسات قرآنی با شکوه بسیار در حال انجام و برگزاری است.

 وی ادامه داد ،ابتکار امسال نمایشگاه بین‌المللی قرآن و دعوت از ۲۱ کشور جهان اسلام کمک می‌کند تا همه کشورهای اسلامی گرد هم آمده و از معارف اسلامی استفاده کنند.

در سال‌های اخیر شاهد اقداماتی علیه قرآن بودیم و قصد داریم در این نمایشگاه گام‌های موثری برای صیانت و اعتلای فرهنگ قرآنی برداریم.

در این دوره از نمایشگاه بیش از ۷۵ هزار متر مربع را در مصلی نمایشگاه تهران را به آن اختصاص دادیم.

بسیاری از بخش‌های نمایشگاه مبتکرانه پیش بینی شده که مهم‌ترین آن‌ها بخش بین‌الملل است که امیدواریم بتوانیم این تجربه جدید را جلو ببریم.

 در ادامه محمد حمید، وزیر فرهنگ گردشگردی و صنایع دستی نیجر گفت : در این ماه رمضان من نماینده کشور نیجر هستم تا در اینجا صحبت کنم.

به مناسبت سی امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن من اینجا حضور دارم.

در ابتدا بر خودم لازم میدانم از دولتمردان جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم که از کشور ما دعوت به عمل آورده اند تا وحدت بین دو کشور نیز تقویت شود.

ما اینجا هستیم تا فرهنگ قرآنی را و اسلام و مسلمانی را ترویج بدهیم.

آقایان و خانم‌ها من اینجا هستم تا از کشور خودم حرف بزنم.

وی ادامه داد ۹۵ درصد مردم این کشور مسلمان هستند و بیش از دو قرن است که مسلمان هستند و به خاطر همین فرهنگ مسلمانی در کشور ما خواهان زیاد دارد و کشور نیجر به آن افتخار می‌کند و نیجر بزرگترین دانشگاه اسلامی در آفریقا را دارد.

 

به همین دلیل در فرهنگ اسلامی گام‌های مهمی از جمله ترویج کتابخانه های اسلامی را داشتیم که با این فعالیتها می‌خواهیم فرهنگ اسلامی را نشر دهیم و باعث ارتقاء معنویت شویم.

که همین می‌تواند پیش توسعه صنعتی هم برای کشورهای اسلامی باشد.

وزیر فرهنگ دینی موریتانی نیز در ادامه جلسه با قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه خطاب به مسوولان ایرانی گفت: شما با برپایی نمایشگاه قرآنی واجب کفایی امت اسلامی را به نیابت انجام دادید. علما تاکید کرده‌اند خدمت به قرآن از افضل اعمال است و ثواب بالایی دارد. خداوند از مردم ذکر قرآن را می خواهد و شما در این نمایشگاه این کار را انجام دادید که واقعا ارزشمند است. چرا که ذکر خداوند قلب را نرم می کند.

ضرورت احترام به مقدسات

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری که دیگر سخنران این نشست بود با اشاره به ضرورت احترام به مقدسات اظهار داشت: تقدیس مقدسات در شرایط امروز اهمیت زیادی دارد. ادیان باید با هم گفتگو کنند و دانشی تحت عنوان فلسفه تقدیس تاسیس شود.

وی با اشاره به محورهایی که در دانش یادشده می‌تواند جای بگیرد، گفت: شناخت منشا شکل گیری قداست، شناخت ماهیت تقدیس، تبیین نقش اجتماعی تقدیس، جایگاه مقدسات در عصر جهانی‌شدن و شناخت ابعاد توهین به مقدسات و تاثیر آن بر زندگی بشر جزو این محورهاست.

 

بنا بر اعلام این خبر در بخش بین الملل نمایشگاه موسسات فرهنگی از کشورهای انگلیس فرانسه روسیه عراق و …به نمایش آثار و فعالیت‌های خود می‌پردازند .

آستان حضرت عباس علیه السلام با حضور در این بخش ماکتی زیبا از حرم نورانی حضرتش را به نمایش گذاشته است که علاقه مندان می توانند از آن بازدید کنند همچنین در این بخش مسابقاتی برای کودکان و تشکیل میزگرد ها و هم اندیشی میان صاحب نظران کشور های مختلف رقم می خورد .

هدف از تشکیل بخش بین الملل آشنایی مردم با مجموعه کار های قرآنی در بعد بین المللی می باشد.

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved