-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/21 - 14:39
  • 326
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ایران و ترکیه برای همکاری‌های موزه‌ای مصمم هستند

وابسته فرهنگی ایران در استانبول و رئیس موزه توپکاپی دیدار و راهکارهای توسعه همکاری‌های موزه‌ای بین دو کشور را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسن دیدبان، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول ضمن حضور در موزه توپکاپی با الیهان کوجومان، رئیس موزه توپکاپی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ایلهان کوجومان با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های موزه توپکاپی گفت: استانبول یکی از قطب‌های گردشگری و میزبان میلیون‌ها گردشگر است. در میان جاذبه‌های این شهر، موزه کاخ توپکاپی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ مجموعه‌ بزرگی از سده پانزدهم میلادی که برای حدود چهارصد سال محل زندگی سلاطین عثمانی بوده است.

رئیس موزه توپکاپی افزود: این موزه روزانه پذیرای بیست هزار گردشگر است. بیشترین بخش از آثار این موزه متعلق به تمدن متشرک ماست و آثار بسیار ارزشمندی از تاریخ ایران در این موزه نگهداری می‌شود .

ایلهان کوجومان اظهار داشت: ملت‌های بزرگ و سربلند ایران و ترکیه دارای مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی بوده و هستند که تاریخ به آن مباهات می‌ورزد، اساسی ترین وظیفه ما احیای این ارزش‌های ماندگار است.

وی آمادگی موزه توپکاپی را در خصوص همکاری و تبادل دانش و تجارب موزه‌ها، بازسازی و حفاظت از آثار تاریخی اعلام و ابراز علاقه‌مندی کرد از موزه آبگینه تهران بازدید کند.

رئیس موزه توپکاپی تأکید کرد: در نظر داریم بخشی از موزه توپکاپی را برای نمایش بلورها و آبگینه‌هایی که به پادشاهان عثمانی هدیه کردند، اختصاص دهیم .

وی افزود: آمادگی داریم در سال 2024 میلادی به صورت مشترک با موزه‌های جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاهی در زمینه منیاتور، سفال و... در موزه توپکاپی برگزار کنیم .

برگزاری نمایشگاه مشترک بین موزه‌های ایران و ترکیه در سال 2024 میلادی 

دیدبان، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با اشاره وجود دستنویس‌های فراوان فارسی در موزه توپکاپی خواستار همکاری در زمینه فهرست نویسی دستنویس‌های نادر و نفیس شد و آمادگی این نمایندگی را برای همکاری در نمایشگاه مشترک در موزه توپکاپی اعلام کرد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دوجانبه و موزه‌ای بین ایران و ترکیه، نسبت به برگزاری کنفرانس‌های مشترک در زمینه دستنویس‌های موزه توپکاپی و نمایشگاه مشترک بین موزه‌های دو کشور در سال 2024 اعلام آمادگی کرد.

شایان ذکر است، کاخ موزه توپکاپی بین خلیج شاخ طلایی و دریای معروف مرمره واقع شده است. این موزه در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع ساخته شده و در حال حاضر چندین مجموعه همچون موزه ضربخانه عثمانی و موزه ساعت نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved