-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/18 - 13:26
  • 192
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ پیشنهاد شد؛

ایجاد کریدور فرهنگی بین کشورهای بریکس

رایزن فرهنگی کشورمان در بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ، گفت: ما امروز می‌توانیم درباره ضرورت ایجاد یک کریدور فرهنگی بین کشورهای بریکس گفتگو کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست‌ «فرهنگ‌های بزرگ؛ فرصت‌های جدید برای همکاری میان کشورهای بریکس» از سلسله برنامه‌های بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ، 17 خردادماه با اجرای ناتالیا لاوسووا معاون سردبیر خبرگزاری بین‌المللی «روسیه امروز» برگزار شد.

در این نشست که با سخنرانی مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و برخی شخصیت‌های دولتی و فرهنگی روسیه از جمله میخائیل شویدکوی نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی، الکساندر ژوراوسکی، معاون دفتر رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه برای پروژه‌های عمومی، امیر کوستوریتسا،‌ فیلمساز برجسته صربستانی، میخائیل پیتروفسکی‌ مدیر موزه دولتی ارمیتاژ‌ همراه بود، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به حضور گروهی از مدیران دولتی و فعالان ارشد بخش خصوصی ایران برای نخستین بار در بخش صنایع خلاق فروم اقتصادی سنت‌پترزبورگ، آن را نشان‌دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ارتباطات با کشورهای دوست در این حوزه دانست.

احمدوند به عنوان سخنران اصلی این پانل موضوعی که توسط روس‌کنگرس برپا شده بود، گفت: ما امروز می‌توانیم درباره ضرورت ایجاد یک کریدور فرهنگی بین کشورهای بریکس گفتگو کنیم.

وی افزود: کشورهای عضو بریکس علی‌رغم همه تفاوت‌های فرهنگی که برخاسته از پیشینه و جایگاه مختلف آنها در شکل‌گیری تمدن بشری است، در یک موضوع با یکدیگر وجه اشتراک دارند و آن نقش جدی و موثر نسل جوان و نوجوان این کشورها در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع خودشان است.

رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد: این نسل در کشورهای بریکس در مقایسه با کشورهای غربی هم تعداد بیشتری از جامعه را شامل می‌شوند و هم از نظر پویایی نسلی فعال‌تر و تاثیرگذارترند. این نسل از طرف کشورهای غربی یا جهان شمال برای اینکه سبک زندگی غربی را بپذیرد و در فرایند استعمار نوین تحت سلطه آنها قرار گیرد تحت فشار فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی قرار دارد.

احمدوند بر این نکته تأکید کرد که در چنین شرایطی اعضای بریکس می‌توانند مسیر تعامل میان جوانان خودشان را تسهیل کنند تا به جای اینکه رسانه‌ها، تولیدات فرهنگی و هنری، دانشگاه‌ها و تحلیلگران غربی مرجع جوانان ما باشند، این شبکه ارتباطی در بین خودشان شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای توسعه تعامل فرهنگی بین کشورهای بریکس همه چیز آماده است؛ ریشه‌های تمدنی غنی، جامعه مخاطب کافی و بازار پویا. وی افزود: باید به این واقعیت اشاره کنم که در حال حاضر در برخی از کشورهای بریکس سرمایه‌های کلانی صرف تقویت ارتباط نسل نوجوان و جوان این کشورها با جهان شمال می‌شود اما اگر این سرمایه‌های مادی و معنوی در جهت تقویت ارتباط میان اعضای این کشورها هزینه شود، سرعت تعامل چندین برابر تقویت خواهد شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، تمایل به تعامل در بریکس را مبتنی بر احترام، پذیرش و مسیری دوطرفه دانست و آن را با تعامل با کشورهای شمال که یک طرفه، تهاجمی و از بالا به پایین است مقایسه کرد.

احمدوند در بخش دیگری از سخنرانی خود، تجربه‌ای از ایران را بازگو کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه از ابتدا با شعار نه شرقی و نه غربی قصد داشت صدای مستقلی در عرصه بین‌الملل باشد؛ همواره مورد تحریم‌های ظالمانه به بهانه‌های مختلف قرار داشته است اما انفعال پیشه نکرد و به نقش‌آفرینی فعال برای گفتگو با نسل جوان در کشورهای مختلف پرداخت که نمونه آخر آن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان دانشجو در امریکا برای ستایش پشتیبانی آنها از مردم مظلوم فلسطین است.

وی به شکل‌گیری شبکه‌ای از حامیان گفتمانی ایران‌ به پشتوانه قدرت معنوی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تجربه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگویی برای گسترش ارتباطات فرامنطقه ای میان کشورهایی باشد که می‌خواهند مستقل باشند، به سنت‌های اصیل و ارزش‌های فرهنگی خود وفادار بمانند و در عین حال در تعاملی سازنده و از روی احترام با دیگر کشورها به ساخت جهانی بهتر برای بشریت کمک کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنان خود، تأسیس نهادهای پشتیبان نسل جوان در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک فرهنگی، نهادهای تسهیل‌گر رشد و ترویج‌گر صنایع خلاق را از سوی‌ اعضای بریکس، پیشنهاد داد.

در این ‌نشست، علاوه بر رایزن‌ فرهنگی‌ کشورمان، میخائیل شویدکوی نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی، امیر کوستوریتسا‌ فیلمساز برجسته صربستانی، الکساندر ژوراوسکی معاون دفتر رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه برای پروژه‌های عمومی، میخائیل پیتروفسکی‌ مدیر موزه دولتی ارمیتاژ‌، سمیون میخایلوسکی رئیس آکادمی هنر سنت‌پترزبورگ، والری گرگیف مدیر تئاتر آکادمیک دولتی ماریینسکی و وادیم ورشاگین‌ مدیر سنترال پارتنرشیپ سخنرانی کردند.

شایان ذکر است، بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ 16 تا 19 خردادماه (5-8 ژوئن 2024) با مشارکت 17 هزار نفر از 130 کشور جهان و با حضور ولادیمیر پوتین، 200 رویداد و نشست را با 1500 سخنران و کارشناس از روسیه و کشورهای شرکت‌کننده در موضوعات مختلف از جمله بخش صنایع خلاق فرهنگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved