-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/15 - 12:59
  • 154
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در نخستین روز اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی در کشورهای همسایه مطرح شد؛

اهمیت شبکه‌سازی در دیپلماسی فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های غیرحاکمیتی

مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: آنچه در شبکه‌شناسی و شبکه‌سازی اهمیت دارد این است که چه کسی با چه کسی و در چه زمان‌هایی ارتباط دارد؟ انتظار می‌رود رایزنان فرهنگی به عنوان دیده بان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این مسائل توجه کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رضا ملکی روز شنبه در آغاز نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی کشورهای منطقه در نشستی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه با تاکید بر اهمیت شبکه‌سازی مشتمل بر ارتباط و گره در تعامل با کشورها اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری هم فرمودند یکی از ابزارهای تبدیل مناقشات و رقابت‌ها به همکاری، شبکه سازی است‌.

وی افزود: شبکه همکاری شامل انواع شبکه‌های اجتماعی با اشتراک گذاری ظرفیت‌هاست تا احتمال خطرات و ریسک برای اعضای شبکه را کاهش دهد.

ملکی تاکید کرد: باید طرف‌ها و اعضا احساس کنند که در این شبکه‌ برد خواهند داشت و لازم است راهبرد برد - برد را میان اعضای شبکه تبیین کنیم.

این مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تقسیم انواع مشارکت‌ در روابط میان کشورها گفت: اساسا نوع فعالیت‌های فرهنگی، یک جانبه و دو جانبه مشارکتی، تعامل یا ائتلافی است و باید بدانیم به منظور تحقق این امر چه بستری را می‌توانیم فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بخش ارتباطات اهمیت بسیاری دارد که شبکه، شبکه‌شناسی و شبکه‌سازی در این زمینه مهم است؛ کار شبکه‌ای می‌تواند در فضای مجازی انجام شود اما شبکه چیزی فراتر از تجمع طرف‌هاست و در واقع شامل گره و پیوند و روابط میان شرکاست.

ملکی همچنین اظهار داشت: بیشترین تمرکز ما در کارهای فرهنگی روی خصیصه‌هاست و در شبکه سازی بیش از خصیصه‌ها روی وجه ارتباطی توجه می‌شود.

 

اهمیت تحلیل و شناخت تحولات گذار

مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با برشمردن اهم چالش‌ها گفت: اولین چالش ما در تعاملات، عدم شناخت به تحولات گذار است که لازم است در این زمینه تحلیل و شناخت داشته باشیم.

ملکی همچنین گفت: مهمترین مساله جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی فرهنگی ناترازی امکانات با آرمان‌های انقلاب اسلامی و ناترازی امکانات نسبت به رقبا و جریان‌های معارض و دیگر کشورهاست.

وی گفت: بیشترین تمرکز ما روی مسائل یک سویه است و بیشتر بلندگو دستمان گرفته‌ایم که با اکتفا به این رویه، راه درستی نرفته‌ایم. از بازیگران غیر حاکمیتی در جمهوری اسلامی و دیگر کشورها غافل بودیم و بیشتر تمرکز روی دولت‌ها و حاکمیت‌ها بوده است و از ظرفیت‌های مردمی استفاده نکرده‌ایم.

ملکی گفت: مقام معظم رهبری در مشهد درباره اقتصاد گفتند که از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه باید استفاده کنیم. لازم است از اتکا به ظرفیت‌های حاکمیتی پرهیز کنیم. در حوزه فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی نیز، باید چنین باشد.

وی با بیان اینکه منطقه با سرعت در حال تغییر است و کشورهای منطقه همچون عربستان،  پاکستان، ترکیه و آذربایجان نقشه و دستور کارهای جدیدی دارند، افزود: نباید روی ظرفیت‌های خود به تنهایی تمرکز کنیم بلکه ضمن کشاندن ظرفیت‌های دیگر کشورها به وسط میدان، تمرکز ما روی تهدیدها و رقابت‌های مشترک باشد.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مسائل مشترک مهم در منطقه از جمله جلوگیری از نفوذ فرهنگی بیگانه اشاره کرد و افزود: باید از ظرفیت‌های کشورهای هدف استفاده کرد. بیشترین تمرکز ما روی مسایل داخلی بوده و به موضوعات ملی هم توجه شده اما به بحث فراملی کمتر توجه شده است.

ملکی همچنین اظهار داشت: اتفاق‌های جدیدی در منطقه و جهان رخ داده و طبق فرمایش رهبری، صف آرایی و شبکه‌سازی های جدیدی شکل گرفته است بنابراین لازم است امروز کار را در سطح فراملی و ملی متمرکز کنیم و پیش ببریم. نباید فعالیت یک جانبه داشته باشیم بلکه باید روی منافع مشترک، وضعیت برد -برد و شبکه‌سازی تمرکز کنیم.

وی گفت: آنچه در شبکه‌شناسی و شبکه‌سازی اهمیت دارد این است که چه کسی با چه کسی و در چه زمان‌هایی ارتباط دارد؟ انتظار می‌رود رایزنان فرهنگی به عنوان دیده بان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به این مسائل توجه داشته باشند.

ملکی با تاکید بر اینکه اگر شبکه‌ها را نشناسیم و تحلیل نکنیم در مسیر کور قرار می گیریم، ابراز کرد:‌ از ظرفیت‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی باید استفاده کنیم و بدانیم در چه زمینه‌هایی باید مداخله، تعامل یا تقابل داشته باشیم.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با تاکید بر شناسایی تهدیدها و ظرفیت‌‌ها در ارتباط با کشورهای مختلف تصریح کرد: پاسخ به تهدیدها و توجه به ظرفیت‌‌ها کمک می‌کند که شبکه‌سازی کنیم.

 

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای  همسایه ، از 15 تا 20 مهرماه 1402، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved