-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/08 - 08:55
  • 182
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در روسیه مطرح شد:

انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر خواسته‌های فرهنگی بود

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه در جمع ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روس گفت: انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر خواسته‌های فرهنگی بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین افتتاحیه کنفرانس علمی تحت عنوان «۴۵ سالگی جمهوری اسلامی ایران» با حضور جمعی از ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روسیه در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم این کشور با طرح دیدگاه‌های این صاحب‌نظران و جمعی از دیپلمات‌های دو کشور برگزار شد.

در این کنفرانس که کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه حضور داشتند، سفیر کشورمان با اشاره به زمینه‌های شکل‌گیری و اهداف انقلاب اسلامی گفت: به دنبال انقلاب اسلامی، لرزه عظیمی در دنیا ایجاد شد که موجب شد، اقدامات برای مقابله با ساختار قدرت جهانی شکل گیرد.

وی ادامه داد: به تعبیر دقیق‌تر آنچه در جهان اتفاق می‌افتد مبنی بر تضعیف هژمونی قدرت مرکزی با محوریت ایالات متحده آمریکا نشأت گرفته از انقلاب اسلامی ایران است. امروز کشورهای زیادی، این مسیر را طی‌ می‌کنند که دلیل آن ماهیت زشت هژمونی آمریکا در دنیا است. 

جلالی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها قصد تعارض با آمریکا را نداشتند ولی نوع برخورد ایالات متحده با آن کشورها، آنها را ناگزیر به عکس‌العمل کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها مدیریت جهانی را بر اساس بحران‌سازی پیش می‌برند و در مناطق مختلف دنیا، بحران ایجاد می‌کنند تا خود، صحنه بین‌الملل را مدیریت کنند.

علی اکبروف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم روسیه اظهار داشت: امروز این کنفرانس در شرایط بسیار ویژه‌ای برگزار می‌شود، امروز عملا در شرایطی قرار گرفتیم که تاریخ و تحولات و نقاط عطف در دنیای معاصر در مقابل چشمان ما در حال شکل گرفتن هستند و بسیاری از برنامه‌ها و تحولات با سرعت زیادی در حال رخ دادن هستند؛ در این تحولات، نه تنها روسیه،‌ بلکه ایران هم نقش آفرین است.

وی با اشاره به وقایع سال ۱۳۵۷ گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی خوشحالی زیادی در اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد که یک انقلاب ضد امپریالیستی دیگر شکل گرفته است. مدتی بعد، درک دیگری ایجاد شد و حکومت شوروی به این نتیجه رسید که انقلاب اسلامی ضد امپریالیستی است اما ویژگی‌های دیگری هم دارد و با راهبردهای حال و آینده شوروی مقداری متفاوت است.

پس از آن، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز به تبیین ویژگی‌های شاخص انقلاب اسلامی و همچنین، ارائه گزارشی از روند مناسبات فرهنگی دوجانبه پرداخت.

وی در جمع ایران‌شناسان و شرق‌شناسان روس خاطرنشان کرد: انقلاب‌های قرن بیستم و قبل از آن با محوریت یک موضوع شکل گرفته‌اند،‌ همچنانکه انقلاب روسیه، انقلاب ‌فرانسه و سایر انقلاب‌ها براساس تقاضاهای سیاسی و اجتماعی اما انقلاب اسلامی در ایران، ‌انقلابی مبتنی بر خواسته‌های فرهنگی است.

احمدوند افزود: انقلاب اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی بنا نهاده نشد، ‌حتی اهداف سیاسی آن مثل استقلال و آزادی نیز برمبنای یک خوانش فرهنگی و دینی از تمدن ایرانی اسلامی شکل گرفت.

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه گفت: تعاملات فرهنگی ایران و روسیه در ۴۵ سال گذشته را می‌توان در چند دوره ترسیم کرد که دوره نخست آن،‌ دوره سکون است؛ این دوره از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شروع می‌شود و تا فروپاشی شوروی ادامه می‌یابد. ‌برای این سکون، دلایل مختلفی از جمله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و همچنین روند فروپاشی شوروی مطرح است و از این رو،‌ در این دوره، ارتباط فرهنگی قوی بین دو کشور ایجاد نشد.

وی ادامه داد: دوره بعدی در مناسبات ایران و روسیه را می‌توان دوران پایه‌گذاری روابط نوین فرهنگی دو کشور نام نهاد و در این دوره بود که تعاملات متعدد فرهنگی بین دو کشور شکل گرفت. 

رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه با اشاره به مقطع کنونی نیز اظهار داشت: در این مقطع می‌توانیم شاهد اوج گرفتن روابط فرهنگی دو کشور باشیم چرا که هم ایران و هم روسیه از ظرفیت‌های لازم در این عرصه برخوردارند.

وی ادامه داد:‌ اراده دو کشور بر این است که به دوران اوج روابط فرهنگی دست یابیم؛ در این مسیر، غالب شدن نگاه به شرق در روسیه و نگاه به همسایگان در ایران، ظرفیت‌های مناسبی برای تحقق این هدف را فراهم کرده است. 

احمدوند گفت: علاوه بر این، رویکرد مشابه ایران و روسیه به ارزش‌های اخلاقی، خانواده و سنت‌های تاریخی فرصت مناسبی را برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه فرهنگی ایجاد کرده است.

از جمله دیگر سخنرانان این بخش از کنفرانس، الکسی ددوف، سفیر روسیه در ایران، النا دونایوا، از ایران‌شناسان انستیتو شرق‌شناس آکادمی علوم روسیه و ماکسیم بارانف، معاون رئیس اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه بودند.

این کنفرانس طی دو روز، شاهد ارائه بیش از 20 مقاله علمی پژوهشی از جمله «نقش عامل فرهنگی در روابط ایران و کشورهای آسیای مرکزی، «سیاست ایران در قفقاز جنوبی پس از جنگ 44 روزه»، «سیر تحول روابط ایران و روسیه در منطقه اوراسیا»، «45 سال دیپلماسی ایران در تحریم»، «بازنمایی فرهنگی به زبان سینمای جمهوری اسلامی در شوروی و روسیه» «روش‌های غیرنظامی جمهوری اسلامی ایران در دفاع» و... خواهد بود. همچنین؛ جلسات پرسش و پاسخ پیرامون ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن برای منطقه و جهان پایان‌بخش آن است.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved