-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/23 - 12:57
  • 340
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

انتشار مقاله به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روزنامه هرالد

به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مقاله ای توسط حمید بختیار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روزنامه هرالد زیمبابوه منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در این مقاله با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی آمده است: برخلاف سایر انقلاب‌های مدرن جهان، انقلاب ایران تا حد زیادی مذهبی و غیر مادی بود و از این رو، مبانی نگاه مادی‌گرایانه حاکم بر نظام و نظم جهانی را با چالش جدی مواجه کرد و پرتوهای امید و شور و شوق را در میان مستضعفان جهان و جوامع اسلامی روشن کرد. درست به همین دلیل بود که از همان روزهای آغازین تأسیس خود با مخالفت و فشارهای سیاسی از سوی قدرت های سلطه گر مواجه شد. کشورهای غربی که ایدئولوژی هایی مانند امپریالیسم، رئالیسم، لیبرالیسم، سوسیالیسم، ناسیونالیسم و کمونیسم را در روابط بین‌الملل تجربه کرده بودند، نمی‌توانستند یک ایدئولوژی دینی را که اساس یک نظام سیاسی است، درک کنند.

 ناگفته نماند که امام راحل به عنوان نظریه پرداز اصلی انقلاب، نقش بسزا و تأثیرگذاری در احیای اندیشه دینی اسلامی در جهان داشتند.

به اعتقاد و اعتراف بسیاری از متفکران، خاورشناسان، اسلام شناسان و جامعه شناسان غربی، او بزرگترین احیاگر اندیشه ها و ارزش های اسلامی بود و موفق شد رنسانس اسلامی را پدید آورد و آنچه را که اصلاح طلبان و نوگرایان اسلامی از قرن نوزدهم تبلیغ می کردند، به اجرا درآورد.

انقلاب اسلامی ایران در زمانی به وقوع پیوست که غرب از حدود چهار قرن پیش بر نظام بین‌الملل تسلط انکارناپذیری داشت و هرگونه تغییر در ابعاد مختلف فکری، فرهنگی و اقتصادی نظام بین‌الملل و نیز هرگونه گفتمان جدید در این حوزه‌ها ریشه عمیقی در افکار غربی داشت.

مهم‌ترین تأثیر انقلاب اسلامی بر نظام بین‌الملل، احیای ارزش‌ها و شعور اسلامی بود. پیروزی انقلاب اسلامی ثابت کرد که ادیان به طور عام و اسلام به طور خاص با گذشت زمان و گسترش مدرنیسم به پایان خود نرسیده اند.

آنها همچنان مهمترین ابزار رهایی انسان از بی عدالتی هستند و بنابراین جهانی را که به سرعت در حال حرکت به سوی ماتریالیسم مطلق است، متوقف کردند و دریچه ای را به سوی باورهای مذهبی و معنویت برای نسل جوانی که از ایدئولوژی های مادی سرخورده بودند باز کردند.

در پایان این مقاله آمده است: چهل و چهار سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می­گذرد. این انقلاب یک پدیده الهی و مبارک بود که در پایان قرن بیستم جهان را تکان داد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان جهان روشن کرد.

اکنون پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر گرانقدر این شجره طیبه، این انقلاب عظیم، پیشرفت­ها و دستاوردهای بسیاری را برای کشورمان رقم زده است.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved