-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/23 - 13:17
  • 317
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

انتشار مقاله با عنوان (پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران همچنان تازه است)

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سیدرضا میرمحمدی رایزن فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در  بنگلادش در مقاله ای که آن را در رسانه ی  این کشور به چاپ رسانیده اینگونه آورده است: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی ( رحمه الله علیه ) در سال 1979 که این روزها چهل و چهارمین سالگرد پیروزی آن را مردم ایران و طرفداران آن در کشورهای دیگر دنیا جشن می گیرند، انقلابی با بازتاب و پیام جهانی بود.

بازتاب جهانی این انقلاب پس از پیروزی آن در دو سطح و جهت خود را نشان داد و تقریبا همه کشورهای دنیا شاهد این بازتاب و واکنش شدند. این دو سطح بازتاب عبارت بودند از :

1- واکنش و عکس العمل قدرت های سلطه گر و زور گوی جهان

2- واکنش ملت های مسلمان و آزاده جهان

اما نوع و ماهیت این دو بازتاب و واکنش کاملا متفاوت از هم بود. قدرت های سلطه گر و زورگوی جهان واکنش منفی به پیروزی انقلاب اسلامی ایران نشان داده و در برابر آن مقابله و صف آرایی کردند. ولی برعکس، ملت های مسلمان و آزاده جهان از انقلاب اسلامی ایران استقبال کرده و از وقوع و پیروزی آن اظهار خوشحالی کردند و به آن امید بستند.

این دو نوع و شکل متفاوت از واکنش نسبت به انقلاب اسلامی ایران در بعد جهانی و بین المللی، ناشی از پیام و حرف نو این انقلاب بزرگ و شکوهمند برای جهانیان بود. برای درک این دو نوع و سطح از واکنش، باید پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران را تبیین کرد تا روشن شود چرا ملت های مسلمان و آزاده جهان از آن استقبال کرده و قدرت های سلطه گر جهانی از آن ناخشنود شدند.

پیام اول انقلاب ایران به دنیا، احیاء اسلام و به اهتزاز در آمدن پرچم آن به عنوان دینی مترقی بود که از انزوا در آمد و به صحنه سیاست و اجتماع برگشت. انقلاب ایران، انقلابی دینی و اعتقادی بر پایه اسلام و قرآن بود و توانست اسلام را پس از مدت ها از حاشیه به متن آورد و نام و نقش آن را زنده نماید.

وقتی که با پیروزی انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره)، اسلام به صحنه اجتماع و سیاست برگشت و در ایران دولت و حکومتی بر پایه دین اسلام و قرآن شکل گرفت، این پیام را به جهان داد که دین می تواند جوامع انسانی را اداره کند. به عبارت دیگر پیروزی انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که دین امری فردی نیست، بلکه جنبه اجتماعی هم دارد و خداوند ادیان آسمانی را که آخرین آنها اسلام است، توسط پیامبران خود برای اداره امور مردم و جوامع انسانی عرضه کرده است. این پیام انقلاب اسلامی، قدرت های سلطه گر جهان بویژه غرب را که چند صد سال تلاش کرده بودند چهره دین را تخریب و نقش آن را از جامعه و سیاست حذف کنند، به چالش کشید و دوباره اذهان مردم و متفکران جهان را به سمت پتانسیل و کارکرد سیاسی و اجتماعی دین، خصوصا دین اسلام سوق داد. در واقع با این رخداد، قدرت های غربی، سرمایه گذاری چند صد ساله خود را در حذف دین، در معرض از بین رفتن دیدند و بخاطر همین نکته مهم به مقابله با انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

به موازات این امر، انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر دین اسلام، گفتمان فکری، فلسفی و سیاسی جدیدی را مطرح کرد و به انحصار دو گفتمان و تفکر حاکم بر جهان، یعنی کاپیتالیسم ( لیبرال دموکراسی) و سوسیالیسم در ادبیات سیاسی دنیا پایان داد و رقیب جدیدی برای ایندو تفکر و گفتمان شد. در واقع با پیروزی انقلاب اسلامی ایران فلسفه و تفکر اسلامی به عنوان گفتمان سوم در دنیا خود را عرضه کرد و به همه دنیا پیام داد که تنها کاپیتالیسم و سوسیالیم نیست که دارای گفتمان فکری و فلسفی برای اداره جهان است، بلکه اسلام هم حرف نوی برای گفتن دارد و می تواند دنیا را اداره کند.

بنابر این دو دلیل و ملاحظه اصلی( تجدید حیات اسلام و ورود یک گفتمان جدید مبتنی بر اسلام به عرصه جهانی در کنار دو گفتمان قبلی ) واکنش قدرت های سلطه گر جهانی نسبت به پیروزی انقلاب اسلامی ایران منفی و مقابله جویانه شد و شروع به ایستادگی در برابر آن کردند.

اما بر برخلاف واکنش منفی قدرت های بزرگ و مسلط جهانی، ملت های مسلمان و آزاده دنیا به سبب حرف و پیام نو انقلاب اسلامی ایران و منطق نفی سلطه گری و زورگویی آن، واکنش مثبت و باورمندانه ای به آن نشان دادند و از آن استقبال کردند. زیرا این ملت ها، بازیابی عزت و بزرگی خود را که توسط قدرت های زورگو از بین رفته بود در پیام انقلاب اسلامی ایران دیدند و احساس کردند که انقلاب اسلامی ایران حامی و طرفدار ملت های مسلمان و آزاده جهان است.

این ملت ها، پیام استقلال و آزادی را در انقلاب اسلامی ایران دیدند و به این درک درست رسیدند که برای بدست آوردن استقلال و آزادی باید از انقلاب اسلامی ایران الگو بگیرند. زیرا انقلاب اسلامی ایران ثابت کرد که می توان در برابر قدرت های سلطه گر و زورگوی دنیا ایستاد و با اتکا به ملت ها، سرنوشت خود را بدست خود گرفت.

انقلاب اسلامی ایران نشان داد که استقلال و آزادی، استعداد و توانمندی ملت های مسلمان و آزاده را شکوفا می کند و آنها را در مسیر رشد و پیشرفت قرار می دهد. بدون استقلال و آزادی هیچ ملتی نمی تواند به بزرگی و عظمت برسد و تاریخ سازی کند.

این روزها که مصادف با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، پیام جهانی این انقلاب همچنان تازه است و نشانه این تازه بودن هم در این است که بعد از گذشت چهل و چهار سال از عمر آن، ملت های مسلمان و آزاده دنیا همانند چهل و چهار سال قبل از آن استقبال می کنند و به طرفداری از آن ادامه می دهند و در سوی دیگر ماجرا نیز، قدرت های سلطه گر و زورگو همچنان در مقابل آن ایستاده اند.

 اگر امروز پیام انقلاب اسلامی ایران زنده نبود، ملت و دولت ایران از سوی قدرت های غربی مورد هجمه های شدید و همه جانبه قرار نمی گرفتند. تحریم های اقتصادی و فشارهای سیاسی غرب بر علیه جمهوری اسلامی ایران که روز به روز زیادتر می شود، معنای دیگری جز زنده بودن پیام و فلسفه انقلاب اسلامی ایران ندارد. امروزه علی رغم همه تحریم ها و فشارهای بی سابقه غرب، که در چند ماه گذشته به اوج خود رسیده و همه دنیای غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران به میدان آمده اند، ملت بزرگ و دولت قدرتمند ایران در همه زمینه ها در حال رشد و پیشرفت است و به جایی رسیده که در علوم و فناوری های جدید، نظیر انرژی صلح آمیز هسته ای، سلول های بنیادی، نانو تکنولوژی، پزشکی، هوا و فضا، تولید پهباد، صنایع موشکی و .... جزو کشورهای اول و دارای رتبه های بالا در جهان است.

به عنوان نکته پایانی در این یادداشت و نوشتار مختصر باید اضافه کرد که راز و رمز زنده بودن و ماندگاری پیام انقلاب اسلامی ایران در حقانیت، عدالت محوری و خدا باوری آن است و پیامی که منطبق بر حق و عدالت و خدا محوری باشد، پایانی بر آن متصور نیست و همیشه زنده و ماندگار خواهد بود.

 

                                                               

 

  

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved