-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/12/02 - 14:08
  • 323
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

امضای تفاهمنامه بین دانشگاه حکیم سبزواری و ازبکستان

دانشگاه حکیم سبزواری و بنیاد بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی ازبکستان با هدف تقویت و گسترش مراودات علمی و ادبی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این تفاهم‌نامه در پایان نشست علمی، تخصصی از سمرقند تا بیهق، از طوس تا بخارا که با محوریت بزرگداشت امیرعلی شیر نوایی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، رئیس دانشگاه سبزوار و مدیر بنیاد بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی آن را امضاء کردند.

مدیر بنیاد بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی ازبکستان گفت: این تفاهم با هدف احیای پیوند پیشین علمی و ادبی میان ۲ منطقه و استحکام بخشی آن و نیز فراهم کردن زمینه ترجمه آثار بزرگان و ادیبان فارسی زبان به زبان ازبکی و بر عکس و ایجاد بستر آموزش زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان ازبکستان و آموزش ادبیات ازبکی به دانش پژوهان ایرانی منعقد شده است.

خادم دولت اف افزود: سبزوار به عنوان خاستگاه خیزش سربداران و نماد شجاعت و دلیری، علاوه بر نقشی ممتاز که در مبارزه با ظلم و استبداد مغولان داشته است، به سبب زندگی و پرورش امیرعلی شیر نوایی در این شهر، در نزد قوم ازبک جایگاه ویژه‌ا‌ی دارد.

وی گفت: غیاث الدین، پدر امیرعلی شیر نوایی حاکم سبزوار بود و وی دوران کودکی خود را در این شهر سپری کرده و بربالید و نزد درویش "برهان الدین منصور" علم عروض و وزن شناسی آموخت و "امیرشاهی سبزواری" نیز بر وی حق استادی دارد که امیرعلی چندین غزل خود را به استقبال از غزلیات امیرشاهی سروده است.

نشست علمی، تخصصی از سمرقند تا بیهق، از طوس تا بخارا با محوریت امیرعلی‌شیر نوایی، امروز به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری با حضور سرگروه‌های ادبیات فارسی در دانشگاه‌‌های استان خراسان رضوی و نیز هیأتی از پژوهشگران حوزه ادبیات و تاریخ از کشور ازبکستان برگزار شد.

ارائه چند سخنرانی استادان ایرانی و ازبکستانی، بازدید از موزه نثر فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و اجرای موسیقی از جمله برنامه‌های این نشست تخصصی یک‌روزه بود.

امیر علی‌شیر نوایی از سیاستمداران و فرهنگمردان نامدار دوره تیموریان به‌شمار می‌آید که گفته‌اند مردی نیکوصفت، دانشمند و شاعر بود و اشعار بسیاری به ۲ زبان فارسی و جغتایی سروده است و از مناصب و مقام های وی نیز می‌توان به تصدی مقام مهرداری، امارت دیوان اعلی، حکومت هرات و حکومت استرآباد اشاره کرد.

انتهای پیام

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved