-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/30 - 09:05
  • 622
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
در نشستی مشترک مطرح شد؛

امضای تفاهمنامه‌ همکاری بین دانشگاه اسلامی الحمد و خانه فرهنگ ایران در کویته

رئیس دانشگاه‌های اسلامی الحمد در کویته و اسلام آباد و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته دیدار و برای امضای تفاهمنامه‌ همکاری در حوزه‌های مختلف بین دو مجموعه توافق کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شکیل احمد روشن، رئیس دانشگاه‌های اسلامی الحمد در کویته و اسلام آباد و مسئول حزب مسلم لیگ پاکستان در ایالت بلوچستان و هیأت همراه برای دیدار و گفت‌وگو با میری، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در نمایندگی فرهنگی کشورمان در کویته حضور یافتند.

این دیدار در ادامه نشست‌های قبلی برای راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی در دانشگاه الحمد انجام شد و موضوعات جدید همکاری در آن مورد بحث قرار گرفت.

سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته به اهمیت زبان و ادبیات فارسی در ایالت بلوچستان و ضرورت احیای این زبان که زمانی زبان دوم بعد از زبان مادری مردمان بلوچستان بوده است، تأکید کرد و گفت: راه اندازی هرچه سریعتر دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی، کمک بسیار بزرگ و مؤثری برای احیای زبان فارسی در ایالت بلوچستان خواهد بود و نیز راه اندازی اتاق ایران شناسی در دانشگاه الحمد موجب آشنایی بیشتر و بهتر دانشجویان این دانشگاه با کشور مهم همسایه شان جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

وی افزود: با راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه الحمد، خانه فرهنگ ایران در کویته نیز مشوق‌ها و برنامه‌هایی از جمله اعزام دانشجویان در قالب دوره‌های بازآموزی، فرصت‌های مطالعاتی در ایران، بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری و ... را در دستور کار دارد.

برگزاری کلاس مطالعات ایران در دانشگاه‌های بلوچستان

مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته پیشنهاد کرد که دانشگاه‌های ایران و پاکستان برای معرفی درست هر دو کشور به دانشجویان باید تلاش کنند و در این راستا پیشنهاد می‌شود که رشته مطالعات ایران در دانشگاه‌های بلوچستان به خصوص دانشگاه الحمد که از توانایی و ظرفیت خوبی برخوردار است، تأسیس شود.

میری ارتباطات علمی و دانشگاهی را مؤثر و مهم دانست و پیشنهاد کرد که دانشگاه اسلامی الحمد با دانشگاه‌های متناظر در ایران همکاری‌های علمی و پژوهشی داشته باشد و خانه فرهنگ آماده است که زمینه این ارتباطات علمی و دانشگاهی را فراهم کند.

تهیه ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی ایران و پاکستان در قالب فیلم‌های مستند

وی یکی از برنامه‌های خانه فرهنگ ایران در کویته را برنامه ریزی برای اعزام رؤسای دانشگاه‌های ایالت بلوچستان از جمله رئیس دانشگاه الحمد به ایران خبر داد و گفت: در صورت فراهم شدن شرایط ان شاالله به زودی در این باره برنامه ریزی و اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وابسته فرهنگی ایران در کویته پیشنهاد کرد که ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی دو کشور در قالب فیلم‌های مستند تهیه و در اختیار نهادهای آموزشی و دانشگاهی قرار بگیرد. این به معرفی درست ظرفیت‌های علمی دو کشور کمک می‌کند.

اتاق ایران شناسی در دانشگاه الحمد ایجاد می‌شود

شکیل احمد روشن، رئیس دانشگاه‌های اسلامی الحمد و مسئول حزب مسلم لیگ پاکستان در ایالت بلوچستان از رویکرد مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته برای توسعه ارتباطات علمی و دانشگاهی ایران و ایالت بلوچستان پاکستان استقبال کرد و گفت: راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه الحمد، موضوعی بود که بنده شخصاً علاقه‌مند به عملی شدن هرچه زودتر آن هستم.

وی در خصوص راه اندازی اتاق ایران شناسی در دانشگاه الحمد گفت: این طرح را در مرحله دوم و پس از راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اجرایی می‌کنیم و اتاق ایران شناسی را نیز در دانشگاه ایجاد خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه الحمد از پیشنهاد مسئول خانه فرهنگ ایران برای ارتباطات علمی و دانشگاهی استقبال کرد و گفت: نه تنها دانشگاه الحمد کویته بلکه دانشگاه الحمد اسلام آباد هم مشتاق ارتباط با دانشگاه‌های ایران است و ما می‌خواهیم نشست‌های علمی و تخصصی به صورت حضوری و یا مجازی بین مسئولان دانشگاه‌های دو طرف برگزار شود و هر دو طرف بتوانند از تجربیات یکدیگر در عرصه‌های که به آن نیازمند هستند، استفاده کنند.

وی پیشنهاد کرد که به جای رؤسای دانشگاه‌ها که بیشتر رویکرد بوروکراتیک دارند، بهتر است که مسئولان دپارتمان‌های مختلف دانشگاه‌ها به ایران اعزام شوند زیرا آنان سریعتر تجربیاتشان از این سفر را به دانشجویان منتقل می‌کنند و زمینه‌های همکاری را فراهم می‌کنند تا رؤسای دانشگاه.

وی همچنین به معرفی شرکت فناوری اطلاعات BitSoft که وابسته به دانشگاه الحمد است و خدمات حرفه‌ای در حوزه «IT» در داخل و خارج از پاکستان ارائه می‌کند، پرداخت و گفت که این شرکت در کانادا نمایندگی خود را به زودی تأسیس می‌کند و پیشنهاد کرد که آماده است نمایندگی این شرکت در ایران نیز راه اندازی شود.

پخش برنامه «معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران و پاکستان» از شبکه اینترنتی ARZ 

رئیس دانشگاه الحمد شبکه اینترنتی ARZ متعلق به این دانشگاه را به مسئول خانه فرهنگ ایران معرفی و پیشنهاد کرد که برنامه‌های اختصاصی راجع به معرفی ظرفیت‌های همکاری بین ایران و پاکستان به خصوص در حوزه علم، فرهنگ و تجارت از طریق این شبکه پخش شود و این شبکه برنامه‌های خانه فرهنگ ایران در کویته را پوشش خواهد داد.

ظاهر، مسئول شبکه ARZ که در این دیدار حضور داشت، از مسئول خانه فرهنگ ایران دعوت کرد که در یکی از برنامه‌های ویژه این شبکه که در مورد روابط ایران و پاکستان و نیز معرفی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده خواهد شد، شرکت کند که سید ابوالحسن میری دعوت ایشان را پذیرفت.

در پایان این دیدار، مصوب شد تفاهمنامه‌ همکاری در حوزه‌های مختلف بین دانشگاه اسلامی الحمد و خانه فرهنگ ایران در کویته امضاء شود و درباره جزئیات بیشتر و فرآیند تأسیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی در جلسه‌ای که با حضور معاون آموزش دانشگاه الحمد کویته در خانه فرهنگ برگزار خواهد شد، تبادل نظر و گفتگو صورت گیرد.

همچنین، هیأتی از دانشگاه اسلامی الحمد به ریاست محمد نعیم، معاون آموزش و دو تن از مدیران گروه‌های آموزشی این دانشگاه برای پیگیری راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی در دانشگاه الحمد با میری، وابسته فرهنگی کشورمان دیدار کردند.

میری با اشاره به اهمیت و تاریخ زبان و ادبیات فارسی در بلوچستان، به ضرورت احیای این زبان در این ایالت تأکید داشت و از هیأت دانشگاه الحمد درخواست تسریع در تأسیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در آن دانشگاه و آغاز کلاس های فارسی آموزی و همچنین راه اندازی اتاق ایران شناسی کرد.

وی افزود: در کنار حمایت از تأسیس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و اتاق ایران شناسی، دوره‌های بازآموزی و فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و اساتید این دپارتمان برگزار می‌شود.

مسئول خانه فرهنگ ایران پیشنهاد کرد که دانشگاه الحمد با دانشگاه‌های هم‌ترازش در ایران تعاملات علمی و پژوهشی داشته باشند و از تجربیات یکدیگر در زمینه توسعه علم و فناوری و مبادله استاد و دانشجو و ... استفاده کنند.

میری، آمادگی خانه فرهنگ ایران در کویته برای اعزام هیأتی از دانشگاه اسلامی الحمد به ایران و بازدید از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دیدار با مسئولان علمی و دانشگاهی ایران را اعلام کرد.

محمد نعیم، معاون آموزش دانشگاه اسلامی الحمد قول داد هرگونه همکاری را برای پیگیری این توافقات انجام دهد و گفت: در مرحله اول «دوره کاردانی پیوسته» دو ساله برای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آغاز می‌شود و مقطع چهار ساله کارشناسی و بعد از آن دوره دو ساله کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی راه اندازی خواهد شد.

وی تأکید کرد که با راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی، برنامه ریزی برای تأسیس اتاق ایران شناسی در دانشگاه را شروع خواهیم کرد.

معاون آموزش دانشگاه اسلامی الحمد افزود که به زودی نامه موافقت رسمی دانشگاه برای راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی را به خانه فرهنگ ایران ارسال خواهد کرد و همچنین، اسامی رؤسای دپارتمان‌های مختلف این دانشگاه را برای اعزام به ایران اعلام خواهد کرد.

در پایان این دیدار مقرر شد که یک تفاهمنامه کلی برای همکاری‌های علمی و دانشگاهی و یک تفاهمنامه نیز برای راه اندازی دپارتمان زبان و ادبیات فارسی و یک تفاهمنامه نیز برای تأسیس اتاق ایران شناسی بین خانه فرهنگ کویته و دانشگاه اسلامی الحمد امضاء شود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved