-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/04 - 07:04
  • 913
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
آیت‌الله مبلغی:

امروزه حقانیت ملت مظلوم فلسطین بر همگان آشکار شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری با محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه گفت: امروزه افکار عمومی مردم به حرکت درآمده و چهره آمریکا برملا و حقانیت ملت مظلوم فلسطین آشکار شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست اندیشمندان دینی از اهل تشیع، اهل تسنن و اقلیت مذهبی در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در غزه  در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست گفت: امیدواریم پیام رهبران الهی ایران و سایر کشور‌ها به گوش جهانیان برسد و از این اعمال وحشیانه جلوگیری کنند.
وی ابراز امیدواری کرد که مردم فلسطین که از غذا و آب محروم هستند محرومیتشان برطرف شود.
آیت الله مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنانی گفت: امروزه در تمام کشورها مشاهده می کنیم که وجدان انسانی به درد آمده است. آمریکا در برابر این جنایت عجیب به جای معطوف کردن نگاه خود به مظلوم، به بی رحمانه ترین شکل از جنایت ها علیه مردم غزه حمایت کرده و شقاوتمندانه ترین حمایت ها را از اسرائیل دارد. 
وی افزود: شرایطی پیش آمده که باید اینها را پاس داشت. یکی زمینه وحدت اسلامی است که در بین کشورهای اسلامی از جوانبی شکل گرفته و این مهم است. از سوی دیگر، وحدت و تقریب مذاهب اسلامی امروزه پیرامون فلسطین و مردم مظلوم فلسطین شکل گرفته که مهم است و دستگاه دیپلماسی باید از این استفاده کرده و این را پاس بدارند که چنین وضعیتی رخ داده است.
وی تاکید کرد: جنایت هایی که رژیم صهیونیستی انجام داده، همه می‌فهمند که آمریکا با یک چهره مزورانه ای خود را طرفدارد ملت ها معرفی می کند. 
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: امروزه افکار عمومی مردم به حرکت درآمده و چهره آمریکا برملا و حقانیت مردم فلسطین آشکار شده است. بسیاری از کشورهای عربی می گویند اگر قضیه فلسطینی ها و اسرائیلی ها درست شود باید ریشه های نزاع پیدا شود و این نگاه عمیقی است.
وی ابراز کرد: ارتباط ایران اسلامی با کشورهای اسلامی بهترین فرصت را در اختیار گذاشته و این باید پاس داشته شود.  
آیت‌الله مبلغی در پایان سخنانش، گفت: ادیان، امروزه مورد تجاوز زیرساخت‌های انسانی قرار گرفته‌اند. اگر در برابر تجاوز به انسانیت ساکت بنشینیم نادیده انگاشتن ادیان شکل گرفته است. امروز نگاه انسانی و دینی یک گفتمان شده است. همانگونه که گفتمان امام حسین(ع) با بعدانسانی درآمیخت، باید بعد انسانی را درآمیخته کنیم و هر چه بیشتر و بهتر این حرکت را تداوم ببخشیم.
 
مولوی اسحق‌ مدنی رئیس شورای عالی مجمع تقریب در این نشست که با حضور آیت‌الله احمد مبلغی عضو شورای سیاستگذاری ادیان و عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، گفت: برای فلسطین، سه گروه باید دل بسوزانند و اهمیت قایل شوند که یکی خود فلسطینی‌هاست که سرزمینشان غصب، از خانه‌های خود رانده شده و مقابل چشمانشان از دیگر کشورها در این سرزمین‌ خانه می‌سازند و این توان را ندارند که آنها را منع و از اشغالگری غاصبان جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: حماس می‌دانست که قدرت و توانش با قدرت اسرائیل یکی نیست اما وقتی انسان مجبور ‌شود، خودکشی هم می‌کند. سرزمین فلسطین این ارزش را دارد که انسان، خود را فدای این سرزمین کند؛ سرزمینی که معتقدیم خداوند پیامبر را در چند ثانیه از مسجدالحرام به مسجدالاقصی رساند.(اشاره به آیه ابتدایی سوره اسراء).
اسحق‌ مدنی با بیان این‌که مسجدالاقصی مرکز تمام انبیای یهودی، مسیحیت و اسلام است، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها امروز بدون رعایت کوچکترین ضابطه‌ای که در جهان است بدترین ظلم را می‌کنند؛ برای همین است که مسلمانان نیز با توجه به این آیه وظیفه دارند از مردم مظلوم و سرزمین مقدس فلسطین حمایت کنند.
وی افزود: گروه سوم، انسان‌های آزاده هستند ولو این که دین نداشته اما وجدانی داشته باشند. به سبب همین وجدان، آنها از قتل و کشتاری که در غزه به راه افتاده باید ناراحت باشند.
 
رئیس شورای عالی مجمع تقریب گفت: اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند برای همیشه سلطه خود را حفظ خواهند کرد که این اشتباه است. اگر فرانسه ناچار شد بعد از ۲۰۰ سال از الجزایر بیرون برود و الجزایری‌ها توانستند آنها را با دست خالی بیرون کنند اسرائیلی‌ها هم مطمئن باشند که مردم فلسطین، یک دست شده و اینها را از سرزمین‌های اشغالی بیرون خواهند کرد.
وی تصریح کرد: اسرائیلی‌ها مطمئن باشند که اگر زمانی مردمانی در سراسر کشورهای اسلام و خیلی از کشورهای آفریقایی زیر سلطه استعمارگران تا مدت‌ها و قرن ها بودند و امروزه خود را آزاد کرده‌اند، همین انسان‌های آزاده، مسلمانان و فلسطینی‌ها دست به دست هم خواهند داد و آنها را از این سرزمین مقدس اخراج خواهند کرد و اسرائیلی‌ها در مقابل فلسطینی‌ها که امروز طوفانی به پا کرده‌اند، یک روز با طوفان بزرگتری مواجه خواهند شد.
اسحق مدنی گفت: امیدواریم گروهی که عقلی در سر دارند کمی به خود بیایند، فکر کنند و جلوی این جنایت‌ها را بگیرند و همینقدر که ۷۰ سال ظلم و تجاوز کردند کنار بروند و از این ماجرا شرافتمندانه دست بکشند که آن روز دور نیست و روز ذلت خود را خواهند دید.
 
اقدام‌های رژیم صهیونیستی خلاف تورات است
خاخام یونس حمامی‌لاله زار رهبر کلیمیان ایران هم گفت: در ارتباط با اتفاق‌های غزه و جنایت‌هایی که صورت می‎گیرد، جنایت‌کاران از جنبه انسانی و و باورهای دینی بسیار فاصله گرفته‌اند. هر انسان آزاده‌ای فارغ از دین، اعتقاد و باور خود نمی‌پذیرد که افراد بی دفاع، زنان و کودکان مورد هدف قرار گیرند. در هر جنگی هم قواعد خاصی اعم از قواعد دینی و قوانین و چارچوب‌های بین‌المللی وجود دارد که اسرائیلی‌ها به هیچ یک از اینها پایبند نبودند.
 
وی به دو آیه از تورات در خصوص قواعد جنگ اشاره کرد و با تفسیر این آیات افزود: بمباران‌های کورکورانه‌ای که در مناطق غیرنظامی اعم از خانه‌ها، ‌اماکن مقدس و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد از هر چارچوبی خارج بوده و قابل پذیرش در هیچ باوری نیست.
 
حمامی‌لاله گفت: اقدام‌های رژیم صهیونیستی خلاف تورات است. با جنایت‌هایی که شکل گرفته، اسرائیلی‌ها به دنبال تحمیل این باور در اذهان هستند که این جنگ اسلام و یهودیت است.
 
وی افزود: در ایران، سال‌های طولانی است که تمام ادیان با صلح و امنیت و در چارچوب قانون، به صورت مسالمت‌آمیز کنار هم زندگی می کنند.
 
حمامی‌لاله اظهار داشت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی مطابق با هیچ دینی نیست. قابل قبول نیست که گروه کوچکی بیاید و آیات تورات را به شکل دیگری عنوان کند. این حتی قابل قبول یهودیان نیست که از همان ابتدا به صهیونیسم و این شیوه رفتار معترض هستند. همانطور که ملت‌ها موافق نیستند مجامع بین‌المللی هم باید وارد عمل شوند و این جنایت‌ها را محکوم کنند.
همچنین، کشیش نرسیسیانس کشیش خلیفه گری ارامنه تهران اظهار داشت: عیسی مسیح در تفسیر قانون ملوکانه و الهی می‌فرماید به انسانی که در کنار جاده‌های زندگی زخمی افتاده است باید یاری رساند و مرهم بر زخم‌هایش گذاشته و با روغن تسلی و قوت روح‌القدس به او آرامش داد.
وی افزود: در تفسیر عیسی مسیح، انسان ممکن است زردپوست، سیاه‌پوست و یا سفیدپوست باشد. می‌بینیم که خداوند برای نژادها هیچ گونه تبعیضی قائل نمی‌شود. امروز به کسانی که خانه‌های همسایه خود را ویران، برادر انسانی خود را آواره و در حین جلای وطن، او را مورد حملات وحشیانه قرار می‌دهد باید گفت که چیزی کم از اقوام کنعانی ندارند که کودکان خود را قربانی می‌کردند.
کشیش خلیفه گری ارامنه تهران گفت: تورات، بارها قوم اسرائیل را سفارش کرده و فرموده است با اقوامی که در کنارشان زندگی می‌کنند رفتار محبت‌آمیز داشته باشید. خداوند می‌فرماید قوم اسرائیل باید با غریبانی که به دنبال زندگی بودند مثل دوست رفتار کند. امروز آشکارا شاهدیم که صهیونیسم جهانی سخنان ساختگی خود را چون صدایی ویرانگر استفاده کرده، روابط انسانی را از هم پاشیده و زندگی ملل مختلف را نابود می‌کند. 
قلب هر کسی که خود را انسان بنامد از دیدن این فجایع به درد می‌آید 
یوبالید آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری هم گفت: در دو هفته گذشته شاهد صحنه‌های بسیار وحشتناکی بودیم و هستیم که قلب هر انسان دین‌دار و غیر دین‌دار و هر کسی که خود را انسان بنامد از دیدن این فجایع به درد می‌آید. آنچه در منطقه خاورمیانه بویژه فلسطین و نوار غزه اتفاق می‌افتد، باعث ناراحتی و غم برای همه ماست.
 
وی افزود: خیلی متاسف هستیم از جوامع و سازمان‌های بین‌المللی که برای برقراری صلح و عدالت برپا شده‌اند اما حرکات و رفتاری که انجام می‌دهند خیلی منعفعلانه است و مردمان مظلومی که هیچ گناهی ندارند و کودکانی که باید بازی و تحصیل کنند و برای آینده خود تصوراتی داشته باشند، زیر آوارها، بدون آب، غذا و دارو هستند و جامعه بین‌الملل چشم‌های خود را بسته و این فجایع را نمی‌بیند. همه در ماراتنی هستند که خود را زودتر به تل آویو برسانند و دست همکاری با جنایت‌هایی که انجام می‌شود بدهند. 
 
کشیش کلیسای شرق آشوری اظهار داشت: در کلیسای شرق آشوری، تمام این جنایت‌ها را محکوم و برای برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه دعا می‌کنیم.
 
وی گفت: در جایی که ادیان از آنجا بیرون آمده باید شاهد صلح و امنیت باشیم اما متاسفانه با دست اندازی‌ها و سیاست‌هایی که جامعه غرب به این منطقه دارد آن را دچار مشکل و ناامنی کرده است. در حالی که طبق تاریخ که چندصد سال پیش غربی‌ها نبودند، مردم در منطقه(فلسطین) زندگی کرده‌اند.
 
کشیش کلیسای شرق آشوری افزود: امید است گذرگاه رفح باز شود و سوخت، دارو و غذا به مردمانی که نیاز دارند برسد و شاهد جنایت‌های وحشتناک نباشیم. کلیساها، معابد و کنیسه‌ها در خطر هستند و زیر آماج حملات قرار دارند.
 
وی تاکید کرد: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و جنایت‌های صهیونیست‌ها و مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم تا شاهد این جنایت‌ها نباشیم.
کلیمیان ایران در انتظار گرفتن انتقام شدید از رژیم صهیونیستی هستند
آرش آبایی از انجمن کلیمیان تهران هم پیام نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: کلیمیان ایران به همراه دیگر هموطنان خود، با ابراز تاسف از جنایت‌هایی که علیه مردم غزه می‌شود در انتظار گرفتن انتقام شدید از رژیم صهیونیستی هستند. 
کمک‌های بشردوستانه به غزه باید تشدید شود  
همچنین، رایان عیسی کشیش کلیسای کاتولیک آشوری گفت: سرانجام هر نوع جنگ و خشونتی شکست است و باعث از بین رفتن برداری میان انسان‌ها می‌شود. نباید اجازه داد افکار و قلب‌های ما برای شنیدن خشونت‌ها عادت کند و عادی به نظر برسد.
وی افزود: هر انسانی از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد دچار غم و اندوه است. کمک‌های بشردوستانه به این منطقه باید تشدید و جلوی فجایع انسانی گرفته شود که این، تنها از طریق گفت و گو و میانجیگری کشورهای دلسوز محقق می‌شود. باید هرگونه جنگ‌طلبی و بمباران مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها و اماکن مقدس محکوم شود و برای برقراری آرامش در منطقه، هر کشور و ملتی باید به نوبه خود تلاش کند.
در مجامع بین‌المللی هر آنچه برای خود نمی‌پسندند برای دیگران می‌پسندند
در عین حال، هرمز خسرویان موبد زرتشتیان ایران گفت: در مجامع بین‌المللی هر آنچه برای خود نمی‌پسندند برای دیگران می‌پسندند. افرادی که داعیه حقوق بشر را دارند و حقوق حیوانات را در نظر می گیرند وقتی کشتار دسته‌جمعی را می‌بینند، بسیاری سکوت می‌کنند. حال، کشتار کودک، زن و مردم بی‌گناه باشد.
وی افزود: آنهایی که در غرب نشسته‌اند برای منافع و قدرت‌طلبی خود نه تنها جان انسان‌ها که جان طبیعت را هم مورد تجاو قرار می‌دهند تا زمانی که به این باور قلبی که جهان نظمی ندارد و باید طبق آن عمل کنیم نرسیم، این موضوع ادامه پیدا می‌کند.
 
موبد زرتشتیان ایران گفت: اختلافی که به طور خاص میان اهالی سرزمین مقدس از آغاز جنگ‌های صلیبی تاکنون وجود داشته، منشاء جنگ و خونریزی بوده و در دوره‌های مختلفی خون‌های زیادی ریخته شده تا هر کدام بگویند حق با من است. واقعا شرم آور است که در قرن 21 هنوز هم جنگ‌های عشیره‌ای که سالیان پیش بین انسان‌ها و ممالک مختلف وجود داشته، خون همدیگر را می‌ریختند و اختلاف‌ها با این خون‌ها هم شسته نمی‌شد وجود دارد. 
وی تاکید کرد: لازم است این بشر اندیشمند قرن 21 به خود بیاید و ببیند که در طول این همه قرن چه بر سر خود آورده و به کجا می‌خواهد برسد.
جانیان و ددمنشان بزرگ تاریخ، گویی هیچ بویی از انسانیت و وجدان نبرده‌اند
 در این نشست همچنین، پیام روابط عمومی انجمن کلیمیان تهران توسط نماینده این انجمن قرایت شد. در بخشی از این پیام با محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی آمده است: جانیان و ددمنشان بزرگ تاریخ، گویی هیچ بویی از انسانیت و وجدان نبرده‌اند که این مردم را به خاک و خون می‌کشد. بدیهی است این اقدام مذبوحانه، تمام آزادی‌خواهان جهان را در مبارزه هر چه بیشتر علیه رژیم صهیونیستی ترغیب خواهد کرد.
 در بخشی از این نشست، پیام ویدئویی برخی شخصیت‌ها و رهبران مسلمان جهان در محکومیت مردم غزه نیز پخش شد.
انتهای پیام/
. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved