-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/26 - 11:12
  • 363
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
وابسته فرهنگی کشورمان در کراچی مطرح کرد:

امام رضا؛ پناهگاه و یاری‌گر همه مظلومان

طالبی نیا در نشست بین‌المللی «اندیشه تمدنی امام رضا علیه السلام: عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس»، گفت: سیره و کلام امام رضا(ع) مملو از عدالت طلبی و یاری‌گری مظلوم و ظلم ستیزی است. ایشان پناهگاه همه مظلومان بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی و با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف، هفتمین پیش نشست بین‌المللی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با موضوع «اندیشه تمدنی امام رضا علیه السلام: عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» برگزار شد.

در این وبینار، سعید طالبی نیا، وابسته فرهنگی ایران در کراچی، خانم شایسته تبسم، عضو هیأت علمی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی کراچی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کراچی، صابر ابومریم، استاد دانشگاه دولتی نومل کراچی و دبیرکل بنیاد فلسطین پاکستان، منظر نقوی، مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان فایننشیال دیلی و دبیرکل باشگاه سردبیران روزنامه‌های کراچی، خانم زهره خوارزمی، از دانشگاه تهران و مفتی عبدالمجید، عضو کمیته رؤیت هلال در پاکستان و رئیس مدرسه دینیه رحمانیه در کراچی سخنرانی کردند.

در ابتدای این وبینار خانم خوارزمی به عنوان دبیر نشست، ضمن خیرمقدم به مهمانان به تبیین موضوع پرداخته و از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی بدلیل طراحی و اجرای مطلوب این برنامه تشکر کرد.

طالبی نیا، وابسته فرهنگی کشورمان در کراچی با اشاره به صفات ذاتی امام در اندیشه کلامی شیعه گفت: مقوله عدالت و ظلم ستیزی، ذاتی منصب امامت امت اسلامی است و امامان شیعه بهترین و کامل ترین الگو در این موضوع هستند.

وی افزود: سیره و کلام امام رضا علیه السلام مملو از عدالت طلبی و یاری گری مظلوم و ظلم ستیزی است. علاوه بر سیره عملی امام رضا علیه السلام، سخنان آن امام همام نیز آکنده از روحیه عدالت خواهی و حمایت گری مظلوم است.

وابسته فرهنگی کشورمان در کراچی گفت: امام رضا علیه السلام در پاسخ به یکی از یاران خود که نظر مبارک حضرت را در رابطه با کار برای دولت ظالم پرسیده بود می‌فرمایند: ای سلیمان! هرگونه همکاری با حکومت ظالم و غاصب به منزله کفر به خداست و نگاه کردن به چنین ظالمانی گناه کبیره است.

وی افزود: آن امام همام بر یاری‌گری مظلومان تأکید و کمک کردن به ناتوان را برترین صدقه یاد می‌کنند و در بیان دیگری می‌فرمایند:  هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنی برطرف کند خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف می‌سازد.

طالبی نیا حمایت از مردم مظلوم غزه و فلسطین را مصداق اتمی برای عدالت خواهی و ظلم ستیزی یاد کرد و رژیم کودک‌کش صهیونیستی را یک غده سرطانی غربی در قلب منطقه اسلامی نامید که باید از ریشه کنده شود و اثری از آن باقی نماند.

ریشه‌های عدالت از منظر رضوی

خانم شایسته تبسم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کراچی و محقق برجسته و مؤلف کتب مقالات متعدد در حوزه بین‌الملل و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی کراچی به توضیح ریشه‌های عدالت از منظر رضوی پرداخت و گفت: عدالت هم جنبه شخصی دارد یعنی در ابتدا فرد باید رویه تزکیه نفس و تقوا را در پیش گیرد و هم جنبه اجتماعی که به مسئولیت پذیری نسبت به دیگران با دیدگاه رحمتی است. در این دیدگاه فرد طالب عدالت خطای دیگران را «می بخشد و فراموش می‌کند» که در پی آن خود به خود روحیه گذشت و رحمت در جامعه جاری و شرایط برای عدالت فراهم می‌شود.

وی اظهار داشت: در مورد عدالت، زندگی حضرت رضا (ع) درس‌های فراوانی برای جوامع بشری دارد، مانند دیدگاه لطف و رحمت نسبت به تمام انسان‌ها فارغ از مذهب و دین آنها. ایشان در زندگی خود اثبات کردند که تمام انسان‌ها در برابر قانون یکسان هستند با هم قومیت و مذهبی که باشند. اما نحوه اجرای عدالت چیست؟ یکی از گام‌های امام رضا (ع) در راه ایجاد عدالت، تلاش ایشان برای نهادینه کردن شریعت و قانون اسلام در جامعه و اجتهاد برای تشخیص نیازهای روز و داشتن دغدغه تحقق عدالت اجتماعی به معنای دسترسی حداکثری آحاد مردم به فرصت‌ها بود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: امام رضا (ع) اهتمام ویژه‌ای برای آگاهی بخشی به مردم و آموزش ایشان نشان داد. یکی دیگر از مصادیق عدالت دسترسی همه مردم به منابع طبیعی به خصوص آب شرب است. در اتفاقات اخیر فلسطین شاهد این هستیم که رژیم آپارتاید اسرائیل مردم غزه را از دسترسی به آب شرب محروم کرده که از بارزترین مصادیق ظلم است.

تأکید آموزه‌های امام رضا(ع) بر رعایت عدالت اجتماعی

در بخش دیگری از این وبینار، سیدمنظر نقوی، مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان فایننشیال دیلی و دبیرکل باشگاه سردبیران روزنامه‌های کراچی، گفت: تمرکز امروز ما بر روی «اندیشه‌های تمدنی امام رضا علیه السلام: عدالت برای همه، ظلم برای هیچ کس" است. علی بن موسی الرضا علیه السلام، امام هشتم(شیعیان)، به عنوان یک شخصیت دینی الهی و به عنوان چراغی تابناک با خرد و عدالت محوری در ترفیع جامعه بشری نقش بسزایی را ایفاء کرده‌اند. دستورات و آموزه‌های ایشان فراتر از زمان و مکان است و نگرش‌های ارزشمندی را در مورد سیر جمعی انسانها به سوی جامعه‌ای عادلانه تر ارائه می‌دهند.

وی افزود: امام رضا علیه السلام بر عدالتی که اصل اساسی تمدن بشری و زیربنای هر جامعه شکوفایی است، تأکید کرده‌اند. ایشان از عدالتی که بی طرفانه، در دسترس و تزلزل ناپذیر باشد دفاع کردند. آموزه‌های ایشان بر اهمیت رفتار عادلانه با هر فرد، صرف نظر از پیشینه قومی یا اعتقاداین، همراه با انصاف و احترام تأکید می‌کند. اصل عدالت طلبی ما را تشویق می‌کند تا علیه ظلم و تبعیض مقاومت کنیم و آنها را اساساً با آرمان‌های تمدن و عدالت ناسازگار بدانیم.

مدیر مسئول روزنامه انگلیسی زبان فایننشیال دیلی پاکستان گفت: تاکید آموزه‌های عمیق امام رضا علیه السلام بر رعایت عدالت اجتماعی است. برقراری و تحکیم عدالت از دیدگاه امام رضا علیه السلام نه تنها وظیفه یک فرد، بلکه مسئولیت همه افراد جامعه نیز است.

وی ابراز کرد: آموزه‌های ایشان فراتر از زمان و مکان است و به ما راهنمایی ارزشمندی را در تلاش جمعی برای جهانی پر از صلح و امنیت ارائه می‌دهد که در آن عدالت غلبه کند و تبعیض و ظلم ریشه‌کن شود.

لزوم توسعه عدالت و رفع ظلم و تبعیض در جامعه انسانی

مفتی عبدالمجید، عضو کمیته رؤیت هلال در پاکستان و رئیس مدرسه دینیه رحمانیه در کراچی نیز در سخنانی، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: صدای مظلوم باشید و با ظالم بجنگید، قطعاً در نظامی که امروز در دنیا حاکم است، همه جا ظالم هستند، هیچ نام و نشانی از عدالت نیست. همه جا کشتار و غارت اتفاق می‌افتد و همه اینها به خاطر این نظام ظالم است. چون در نظام سرمایه داری امروزی، سرمایه داران بر انسان اولویت دارند. امروز لازم است که ما از نظام فلسفی امام شاه ولی الله پیروی کنیم. باید برای همه مسلمانان جهان بیان شود.

صابرابومریم، دبیرکل بنیاد فسلطین پاکستان در سخنان خود درگردهمایی مجازی ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران کراچی در ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی و ایرانی در پاکستان به ویژه در پیشبرد حمایت و همکاری‌های گرانسنگ با مردم مظلوم فلسطین در شهر کراچی گفت: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام که امام هشتم(شیعیان) هستند در تأسیس جامعه‌ای عدالت محور و بالنده از لحاظ فرهنگ و تمدن انسانی نقش مهم و اساسی را ایفاء کردند.

وی افزود: قضیه فلسطین نیز که یکی از قضایای مهم جهانی است، بخاطر اهمیت ندادن به عدالت و حقوق بشر به وجود آمده است. لازم است که از لحاظ قوانین بشر باید تعیین شود که مالک و صاحب حقیقی سرزمین فلسطین چه کسانی هستند. همه می‌دانند که فلسطین زادگاه و وطن مردم فلسطین است و صهیونیستی‌ها از کشورهای بیگانه، از اروپا و جاهای دیگر جهان آنجا وارد شدند و به زور آن را تصرف کردند.

صابرابومریم گفت: اگر دقت کنیم و سیره پاک حضرت امام رضا علیه السلام را بررسی کنیم، می‌بینیم که خلاصه همه تلاش‌های ایشان برقراری عدالت و رفع ظلم و تبعیض در جامعه انسانی بود. چون جایی که عدالت حاکم نیست نمی‌تواند امنیت داشته باشد و قوانین انسانی آنجا حاکم شوند.

وی در پایان سخنان خود از خانه فرهنگ ایران تشکر به عمل آورد و این نشست را اقدامی مهم ستودنی در توسعه عدالت و رفع ظلم و تبعیض در جامعه انسانی دانست.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved