-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/15 - 21:13
  • 588
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

افق‌های روشن روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عربستان

جمهوری اسلامی ایران و عربستان به عنوان دو مرکز مهم در حوزه تمدن اسلامی چه پیش از اسلام و چه پس از آن همکاری‌ها و مراودات فرهنگی فراوانی داشته‌اند که اسناد تاریخی آن گواه این واقعیت است، این همکاری‌ها بی شک در پیشبرد اهداف بلندمدت تاریخی و تمدنی دو کشور هم نقشی بسیار تعیین کنندگان خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  مهدی رضا کارشناس ارشد علوم ارتباطات در مقاله اینگونه آورده است :تعامل معمول دو کشور موثر در حوزه خلیج فارس چندیست با اتفاقات سیاسی و ژئو پلتیکی سیاسی از روندمثبتی برخوردار شده است این روابط عمیق و مبتنی به نزدیکی‌های فرهنگی و اشتراکات اعتقادی هزاران ساله این دو کشور است. افزایش دیدارها و رایزنی‌های مقامات سیاسی دو کشور، تاثیر سازنده‌ای بر گسترش همکاری‌های فرهنگی دو کشور خواهد داشت.

جایگاه فرهنگ در تنش زدایی و اعتماد سازی در روابط بین الملل، ضرورت مفاهمه و رابطه فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان و راهکارهای تقویت زمینه های فرهنگی و رفع مشکلات موجود در مناسبات فرهنگی دو کشور موضوعات مهمی است که بایست از سوی سیاست گزاران فرهنگی مورد بررسی و تصمیم سازی واقع شود.

بررسی موضوعاتی چون اینکه، چه عواملی روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عربستان را ارتقاء می بخشند؟ عوامل واگرا بر سر راه روابط فرهنگی دو کشور کدامند؟ چرا توسعه روابط فرهنگی دو کشور دارای اهمیت است؟ و نقش و عملکرد دیپلماسی فرهنگی ما در این موضوع چگونه باید راهبری شود.

 

همکاری های قرآنی

 

گرچه هنوز بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان روابط رسمی در حد سفارت یا رایزنی فرهنگی برقرار نشده اما همکاری های فرهنگی می تواند از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها مراودات قرآنی است.

 

همکاری های علمی

 

جمهوری اسلامی ایران و عربستان از شناخته شده ترین کشورهای جهان اسلام در زمینه پیشرفت های علمی و تفکری به حساب می آیند و در هر دو کشور مراکز علمی و دانشگاهی معتبری وجود دارند که در آنها اندیشمندان به نام جهان اسلام مشغول تحصیل، تحقیق و تولید علم و اندیشه هستند و بر همین اساس گسترش همکاری های برادرانه میان ایران و عربستان به عنوان دو کشور مهم اسلامی به سود جهان اسلام خواهد بود.

 

در این میان نقش گفت وگوهای دینی میان صاحب نظران و علمای مذهبی در تحکیم پایه های دوستی و برادری بسیار اهمیت دارد و تحقق این مهم میان حوزه های علمیه ایران و عربستان می تواند مانعی در برابر حرکت های تندروانه در جهان اسلام باشد.

 

پی ریزی گفتمان فرهنگی درون ساختاری به منظور هماهنگی و نزدیکی دیدگاه ها در سطوح مختلف می تواند سهم مهمی در نزدیکی دو کشور ایفا کند بنابراین با ایجاد گفتمانی متمرکز بر چهار حوزه ارتباطی شامل : دینی- تبلیغاتی، علمی- آموزشی، فرهنگی- هنری و رسانه ای- محیط مجازی می توان در بهبود روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان نقش عمده ای ایفا کرده و موجبات خلق چشم اندازهای ویژه همکاری‌های فرهنگی میان این دو کشور بزرگ و تاثیر گذار جهان اسلام گردد.

منبع ؛سایت ایرنا 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved