-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/22 - 18:02
  • 354
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در دیدار رایزن فرهنگی آنکارا با مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه مطرح شد

اشتراک گذاری توانمندی ها در زمینه ی انیمیشن

سید قاسم ناظمی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه امروز چهارشنبه (21 آذر 1402) با ارکین یلماز مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه دیدار و در خصوص راههای توسعه همکاریهای دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این دیدار ارکین یلماز گزارشی از حوزه فعالیت مدیریت خود ارائه کرد. وی وظیفه اساسی اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه را پشتیبانی مالی از سینماگران و فعالان عرصه سینما عنوان کرد و افزود: در طول سال و بنا به اقتضای کار، از کارگردانان و فعالان عرصه سینما و توسعه سالنهایی سینمایی حمایت های مالی انجام می دهیم و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای این حمایتها بودجه در اختیار دارد. وی گفت: در سایه این حمایتها، سینمای ترکیه روزهای خوبی را پشت سر می گذارد و تولیدات سینمایی ما در عرصه بین المللی موفقیت های خوبی کسب می کند.

ارکین یلماز سینمای ایران را نیز سینمای موفقی در عرصه جهانی دانست و افزود: موفقیت سینمای ایران از آن جهت است که با امکانات اندک توانسته است آثار ماندگاری خلق کند و در به تصویر کشیدن داستانهای ایرانی حتی از سینمای هالیوود نیز موفق تر عمل کرده است. لذت و زیبایی آثار سینمایی ایران به دلیل استفاده از ادبیات غنی حتی در آثار سینمای آمریکا نیز دیده نمی شود. این موفقیت به رغم امکانات کم نشان دهنده ژرف نگری کارگردانان شماست.

مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه به مقبولیت و محبوبیت سینمای ایران در ترکیه اشاره کرد و افزود: مردم ترکیه علاقمند به سینمای ایران هستند و به ویژه موضوعات تاریخی سینمای ایران طرفداران زیادی در ترکیه دارد. از این جهت سینمای ایران دارای احترام در نزد مردم و اهالی سینمای ترکیه است. وی با بیان اینکه اداره کل سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه به عنوان مجری برنامه ها و سیاستهای این وزارتخانه در عرصه سینما آمادگی هر گونه همکاری با حوزه سینمای ایران دارد، افزود: از آنجا که قرار است سال 2025 و 2026 به عنوان سال فرهنگی ایران و ترکیه نامگذاری شود، ما آمادگی داریم با تمام توان در برگزاری برنامه های متناسب با این سال وارد میدان شویم. وی با اشاره به وجود قرارداد همکاری در سطح بین الملل بین بخشهای سینمایی دو کشور، آمادگی خود در خصوص کمک و همکاری در این حوزه را اعلام کرد.

ارکین یلماز در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد که در سال آینده ترکیه مهمان ویژه جشنواره فیلم فجر باشد.

در ادامه این دیدار سید قاسم ناظمی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز با اشاره به حضور 8 ماهه خود در آنکارا اظهار داشت: یکی از اهداف من کمک به توسعه همکاریها در عرصه سینما است و در ملاقاتی که چندی پیش با آقای ارسوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه داشتم ایشان نیز از توسعه همکاریها در این حوزه استقبال کرد. وی با ابراز خرسندی از نگرش مثبت مسئولین سینمایی و مردم ترکیه به عرصه سینمای ایران گفت: ما تحولات عرصه سینما، فیلم و سریالهای ترکیه را نیز از نزدیک دنبال می کنیم و از اینکه می بینیم فیلم و سریالهای ترکیه در سطح جهان مورد استقبال قرار می گیرند، خوشحال هستیم.

 رایزن فرهنگی ایران در آنکارا از مدیرکل سینمایی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه دعوت کرد تا به اتفاق چند تن از کارگردان برجسته ترکیه برای شرکت در جشنواره فیلم فجر امسال مهمان این جشنواره باشد. وی گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر فرصت خوبی برای آشنایی و تبادل نظر بین کارگردانان و فیلم سازان دو کشور در زمینه همکاریهای سینمایی است. زیرا در حاشیه این رویداد، نشستهای تخصصی در حوزه سینما و کارگاههای آموزشی و پنلها برگزار می شود که بسیار سودمند است.

وی با اشاره به موفقیت بانوان ایرانی در زمینه کارگردانی و ساخت فیلمهای سینمایی افزود: پیشنهاد می کنم در اواخر بهمن امسال روزهای فیلم زنان با حضور کارگردانان زن هر دو کشور در ترکیه برگزار شود. به گونه ای که 5 فیلم از ایران و 5 فیلم از ترکیه با موضوعات بانوان که توسط کارگردانان زن ساخته شده است، در شهرهای استانبول و آنکارا به نمایش در بیاید. ناظمی همچنین پیشنهاد کرد برای بازاریابی و مارکتنیگ آثار سینمایی، از توزیع کنندگان فیلم نیز برای شرکت در این مناسبت دعوت شود که این پیشنهاد نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران همچنین به موفقیت سازندگان انیمیشن در ایران اشاره کرد و افزود: پیشنهاد می کنم که فعالان این حوزه نیز با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا ضمن اطلاع از آثار یکدیگر بتوانند در زمینه ساخت و نمایش آثار انیمیشن با یکدیگر همکاری کنند.

در پایان این دیدار مقرر شد تا در مدت حضور مدیرکل سینمایی ترکیه در جشنواره فجر جلسه ای مقدماتی با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترتیب داده شود تا ضمن بررسی موافقتنامه قبلی بین دو مجموعه نسبت به بروزرسانی آن نیز قدم هایی برداشته شود.

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved