-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/02/30 - 11:15
  • 314
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

استقبال کم‌نظیر از دوره آموزشی خوشنویسی نستعلیق در سارایوو

دور جدید کلاس‌های آموزش خوشنویسی با حضور 22 هنرجو در مرکز فرهنگی فرهادیه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دوره، هنرجویان توسط منیب ابردانوویچ، استاد برجسته خوشنویسی بوسنی و هرزگوین به یادگیری این هنر می‌پردازند.

ویژگی این دوره، آموزش خط نستعلیق توسط یکی از بهترین اساتید این شیوه خوشنویسی در بوسنی و هرزگوین است که با تبلیغات مناسب انجام شده، تعداد 22 هنرجو برای یادگیری این هنر ایرانی به عنوان یکی از میراث ناملموس کشورمان در فهرست یونسکو ثبت نام کردند.

در روز آغازین این دوره، انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن ابراز خرسندی بابت استقبال از برگزاری دوره آموزش خط نستعلیق بعنوان جلوه اعلای هنر خوشنویسی ایران، این سبک خوشنویسی را در بوسنی و هرزگوین ریشه دار عنوان کرد.

وی با نمایش تصاویر برخی نسخ خطی موجود در کتابخانه غازی خسروبگ سارایوو که به سبک نستعلیق و توسط خوشنویسان زبردست بوسنی و هرزگوین در گذشته نگارش شده‌اند، این هنر را به نوعی میراث مشترک دو کشور دانست.

کلاس‌های این دوره در دو گروه 11 نفره طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 17 تا 20 در محل نمایشگاه رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در سارایوو برگزار می‌شود.

منیب ابردانوویچ، استاد این دوره، هنر خوشنویسی را در کشورهای مصر و کویت آموزش دیده و از معدود هنرمندان بوسنیایی است که به خط نستعلیق مسلط است. خوشنویسی برج ساعت مکه توسط این هنرمند بوسنیایی، نشان از چیرگی وی در این هنر دارد.

وی در سال 1401 از سوی رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان و به میزبانی اداره کل بین‌المللی تبلیغ به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران اعزام شد.

رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین در تلاش است با برگزاری منظم کلاس‌های آموزشی مرتبط با هنرهای ایرانی-اسلامی، ضمن رونق بخشیدن به مرکز فرهنگی ایران، غنای هنر ایرانی در عرصه‌های مختلف را به مخاطبین معرفی کند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved