-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/08/27 - 13:11
  • 629
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

استاد برجسته گروه شرق شناسی دانشگاه ملی اوراسیا با رایزن فرهنگی

در دیدار استاد برجسته گروه شرق شناسی دانشگاه ملی اوراسیا با رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان مسائل آموزش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ملی اوراسیا، توسعه روابط علمی-فرهنگی بین مراکز دانشگاهی ایران و قزاقستان، همکاری در حوزه مطالعات میراث فارابی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدرا خانم سمال تولوبایوا شرق شناس، فارابی شناس، پژوهشگر و استاد برجسته گروه شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل دانشگاه ملی اوراسیا با علی اکبر طالبی متین رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان مسائل مهمی نظیر افزایش تعداد دانشجویان رشته زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه های قزاقستان مخصوصا در دانشگاه ملی اوراسیا، گسترش همکاری ها در حوزه مطالعات میراث فارابی بویژه استفاده از تجارب ایران در این حوزه توسط پژوهشگران قزاقستانی، روابط رایزنی فرهنگی و گروه شرق شناسی در حوزه آموزشی-فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

خانم سمال تولوبایوا با قدردانی از رایزن فرهنگی ایران در حمایت از فعالیت های علمی و فرهنگی این دانشگاه بخصوص دعوت استاد زبان فارسی و ایران شناسی از ایران که باعث افزایش همکاری دو طرف در زمینه آموزش زبان فارسی و ایران شناسی گردیده است، ضمن اشاره به مسئله کمبود دانشجویان زبان فارسی در این دانشگاه و اینکه اکنون سایر گروه ها نظیر گروه های زبان عربی و ژاپنی نیز این دغدغه را دارند، خواستار تبلیغ هدفمند این رشته به دانش آموزان سال آخر مدارس آستانه و سایر شهرهای قزاقستان نظیر آکتائو که تعامل بیشتری با ایران دارد را  یکی از راه کارهای حل این مسئله خواند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه اوراسیا در این زمینه در طول سال اقداماتی نظیر برگزاری روز درهای باز برای دانشجویان، کلاس های معرفی رشته های دانشگاه در مدارس پایتخت، تبلیغ رشته های دانشگاه در فضای مجازی انجام می دهد، خواستار مشارکت بیشتر رایزنی فرهنگی ایران در این برنامه ها شد. این استاد برجسته همچنین خواستار تعامل بیشتر با دانشکده زبان شناسی دانشگاه ملی اوراسیا جهت معرفی زبان فارسی به عنوان زبان دوم برای رشته «زبان شناسی » را عنوان نمود که می تواند به جذب دانشجویان بیشتر در رشته زبان فارسی و ایران شناسی کمک کند.

در این دیدار رایزن فرهنگی ایران نیز با اشاره به استقرار استاد ایران شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی اوراسیا، خواستار استفاده از ظرفیت ایشان در برنامه های مختلف فرهنگی دانشگاه اوراسیا شد. وی با استقبال از پیشنهادات ایشان، آمادگی کامل رایزنی را برای همکاری همه جانبه با دانشگاه اعلام نمود. ایشان همچنین با توجه به تلاش های خانم سمال در معرفی حکیم ابونصر فارابی به اساتید و دانشجویان دانشگاه اوراسیا ، وی را به همکاری در این زمینه از جمله مشارکت در برگزاری نشست های تخصصی حضوری و غیر حضوری با اساتید و دانشجویان جهت معرفی حکیم فارابی و تبیین آثار ایشان دعوت نمود. در این راستا طبق توافقات پیشین، دو طرف زمان اعزام دو تن از اساتید گروه شرق شناسی دانشگاه را به ایران جهت گذراندن دوره دانش افزایی و انجام مطالعات پژوهشی در زمینه آثار و میراث فارابی، نیمه دوم ماه دی  سال جاری تعیین نمودند.

در پایان این دیدار دکتر سمال تولوبایوا همچنین خواستار افزایش همکاری در زمینه های نسخ خطی و مطالعات فلسفی شد.

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved