-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/06/29 - 13:55
  • 511
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

از یادمان شهریار در نخجوان رونمایی شد

همزمان با بیست و هفتم شهریور ماه روز ملی شعر و ادب پارسی و سالروز درگذشت استاد سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص و مشهور به شهریار شعر ایران مراسم بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار در نخجوان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این مراسم در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با حضور دیپلمات ها وکارکنان سرکنسولگری ایران برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد.و سپس آقای دکتر سید اف درباره زندگی استاد شهریار سخنرانی نمود و ابیاتی از اشعار استاد شهریار تقدیم حضار نمود.

در ادامه آقای سید احمد حسینی سرکنسول ج.ا.ایران در نخجوان در این مراسم در خصوص ابعاد شخصیتی استاد شهریار صحبت کرد و در ادامه به ماجرای معروف خواب آیت الله العظمی مرعشی نجفی و شعر معروف استاد شهریار(علی ای همای رحمت) اشاره داشت.

 آیت الله العظمی مرعشی نجفی قدس سره می فرمودند : شبی توسل پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب، دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمؤمنین علیه السلام با جمعی حضور دارند. حضرت فرمودند "شعرای اهل بیت ما را بیاورید" . دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند . فرمودند شاعران فارسی گوی را نیز بیاورید ؛ آن گاه محتشم و چند تن از شاعران فارسی گوی آمدند . فرمودند: شهریار ما کجاست؟ شهریار آمد . حضرت خطاب به شهریار فرمودند: شعرت را بخوان ! شهریار این شعر را خواند:
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا که به ما سوا فکندی همه سایه ی هما را ...  
فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست؟ گفتند: شاعری است در تبریز. گفتم: از جانب من او را دعوت کنید که به قم نزد من بیاید.        
چند روز بعد وقتی شهریار آمد. دیدم همان کسی است که در خواب دیدم. پرسیدم: این شعر را کی ساخته ای؟ شهریار با حالت تعجب از من سوال کرد که شما از کجا خبر دارید ؟ من نه این شعر را به کسی داده ام و نه درباره آن با کسی صحبت کرده ام.         
شهریار با شنیدن ماجرای خواب، منقلب شد و وقتی شهریار تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت معلوم شد مقارن اتمام آخرین مصرع آن خواب به وقوع پیوسته است.    
آیت الله مرعشی می فرمودند: یقینا در سرودن این غزل, به شهریار الهام شده که توانسته است چنین غزلی به این مضامین عالی بسراید. البته خودش هم از ذراری حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می باشد.

در این مراسم از یادمان شهریار در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان رونمایی گردید.

در ادامه پخش کلیپ هایی از شعر خوانی استاد شهریار به زبان آذری و فارسی به نمایش درآمد .

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved