-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/14 - 07:57
  • 1098
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با ایرانشناس قزاق عنوان شد؛

از تأسیس مدرسه دوزبانه فارسی ـ قزاقی تا سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی ایران و قزاقستان

تأسیس مدرسه دوزبانه فارسی ـ قزاقی و یک مؤسسه آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی در کشور قزاقستان، برگزاری همایش مجازی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط فرهنگی دو کشور و جشن نوروز محورهای مهم دیدار طالبی‌متین و خانم آقبوتا ژولداسبکوا بود.

 به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با خانم آقبوتا ژولداسبکوا، معاون سابق دانشگاه ملی اوراسیا و ایرانشناس برجسته قزاق دیدار و درباره پیشبرد اهداف فرهنگی میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

محورهای مهمی از جمله تأسیس یک مدرسه مشترک ایرانی ـ قزاقستانی و یک مؤسسه آموزش زبان فارسی در کشور قزاقستان، برگزاری همایش مجازی با حضور اندیشمندان برجسته قزاقی و ایرانی به مناسبت سی‌امین سالگرد روابط فرهنگی دو کشور و جشن نوروز بحث و تبادل‌نظر شد.

طالبی‌متین با اشاره به ملاقات اخیر خود با وزیر علوم و آموزش عالی قزاقستان و به منظور ایجاد تحولی اساسی در رابطه با موقعیت زبان فارسی در قزاقستان، پیشنهاد افتتاح یک مدرسه دوزبانه فارسی ـ قزاقی در مقاطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان و یک مؤسسه آموزش زبان فارسی و ایرانشناسی مستقل در تمامی سطح‌ها را در این کشور ارائه کرد.

وی افزود: بر این اساس و در صورت موافقت دوطرف مبنی بر عملیاتی کردن این طرح لازم است طرف قزاق مکان موردنظر را تهیه و تدارک ببیند و طرف ایرانی نیز طرح، تجهیز مدرسه و اعزام استاد ایرانی را نیز عهده‌دار خواهد بود. این طرح ضمن آن که فرصتی را جهت آموزش و تبادل دو زبان فراهم می‌آورد، اقدامی مهم و شایسته هم در حوزه علمی و هم در حوزه فرهنگی رقم خواهد زد.

حضور اندیشمندان و ایرانشناسان در سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی ایران و قزاقستان

آقبوتا ژولداسبکوا در این رابطه به موانع احتمالی آن اشاره کرد از جمله آن که طی کردن روند قانونی و اداری تا زمان به ثمر رسیدن آن، مشمول گذر زمان است اگرچه، دو طرف اظهار امیدواری کردند که در صورت مکاتبه میان وزیران علوم و آموزش عالی دو کشور می‌توان این طرح را در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه رساند.

وی همچنین با اشاره به نزدیک بودن سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی میان ایران و قزاقستان ضمن مبارک دانستن چنین رویدادی و جهت ارزش‌گذاری مضاعف بر آن پیشنهاد داد تا همایشی مجازی در همین خصوص و با حضور اندیشمندان و ایران‌شناسان برجسته ایرانی و قزاقی برگزار شود.

جشن آیینی و باستانی نوروز در قزاقستان

آقبوتا ژولداسبکوا نیز در همین رابطه پیشنهاد انجام مصاحبه‌ای با میرزاتائی ژولداسبکو، پدربزرگ ایشان به عنوان اولین سفیر قزاقستان در ایران و یکی از بزرگترین ایرانشناسان و ایران‌ دوستان قزاق را مطرح کرد.

آخرین محور این نشست نیز، برپایی مراسم نوروز به عنوان جشن آیینی و باستانی مشترک با همکاری دو کشور بود که بر اساس آن رایزن فرهنگی کشورمان خواهان برگزاری جشنی باشکوه با حضور و همکاری فعالانه و مقتدرانه هر دو کشور شد.

آقبوتا ژولداسبکوا نیز با استقبال از این پیشنهاد، بار دیگر پیشینه تاریخی دو کشور را دلیلی روشنگر بر مشترک بودن این آیین دانست و کشورهای منطقه را با هر قومیتی یک تمدن واحد و نه کشورهایی مجزا تلقی کرد و بر برگزاری جشنی باشکوه به وسعت یک تمدن کهن تأکید و آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری اعلام کرد.

در این دیدار مقرر شد؛ دو طرف تلاش کنند از تمامی ظرفیت‌های موجود به نحو مطلوب استفاده تا مسیر توسعه مناسبات به ظرفیت واقعی نزدیک شود.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved