-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/02/17 - 11:08
  • 481
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس روزنامه یگمین قزاقستان:

ادبیات و مطالعات تاریخی ایران مورد علاقه قزاقی‌ها است

دیحان حمزه‌بیک‌اولی در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه گفت: ادبیات کودکان، پیشرفت‌های علمی و فرهنگی ایران، مقالات علمی فارابی شناسان ایران، مطالعات تاریخی و ... مورد علاقه مخاطبان قزاقی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آستانه در ایام سی‌امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی بین دو کشور به منظور توسعه مناسبات با نهادهای رسانه‌ای قزاقستان با دیحان حمزه‌بیک‌اولی، رئیس روزنامه یگمین قزاقستان دیدار و راه‌های توسعه همکاری‌های فی مابین را بررسی کرد.

دیحان حمزه‌بیک‌اولی در سخنانی، به معرفی روزنامه تحت مدیریت خود پرداخت و گفت: این روزنامه در سال 1913 توسط احمد بایتورسینوف دانشمند بزرگ ملت قزاق تأسیس شد و بیش از یکصد سال است که به عنوان «آینه جامعه قزاق» خدمت می‌کند.

رئیس روزنامه یگمین قزاقستان با اشاره به روابط دیرینه ملت‌های ایران و قزاق گفت: در دهه 1970 در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان با تلاش شخصیت‌هایی نظیر لنینشیل رستموف و ابسطار دربیسلی احیای آموزش زبان فارسی و عربی مجددا راه‌اندازی شد.

وی همچنین، دو تن از رؤسای سابق این روزنامه ابیش ککیلبایف و شرخان مرتضی را معرفی کرد که پس از سفر به ایران درباره روابط دو ملت مقالاتی ارائه دادند و دو اثر این شخصیت‌های بزرگ ادبیات قزاق را به رایزن فرهنگی ایران تقدیم کرد.

دیحان حمزه‌بیک‌اولی اظهار داشت: چندی پیش با ادغام یگمین قزاقستان و چند روزنامه مهم این کشور، شرکت «روزنامه‌های قزاق» تأسیس شد که شامل دو روزنامه در آستانه و ده روزنامه در آلماتی می‌شود و پنج نشریه از این تعداد، مخصوص کودکان است.

وی در عین حال، گفت: روزنامه‌های قزاقستان برای برقراری و توسعه ارتباطات با نشریات ایران علاقه‌مندند. به ویژه موضوعاتی نظیر ادبیات کودکان، پیشرفت‌های علمی و فرهنگی ایران، مقالات علمی فارابی شناسان ایران، مطالعات تاریخی و ... مورد علاقه مخاطبان قزاقی است.

دیحان حمزه‌بیک‌اولی پیشنهاد داد: ما با برگزاری نشست تخصصی، موضوعات مهم را مشخص می‌کنیم که برای مخاطبان قزاقستان هم جذاب و مفید باشد و هم فرهنگ، ادبیات و تمدن ایران را معرفی کند و سپس، می‌توانیم در این موضوعات، مقالات نمایندگان سفارت یا جامعه علمی ایران را چه به زبان روسی و چه به زبان قزاقی در روزنامه‌های وابسته به این شرکت منتشر کنیم.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین روزنامه یگمین قزاقستان و نشریات بزرگ ایران

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از آشنایی با رئیس روزنامه یگمین قزاقستان، به روند مثبت توسعه و گسترش روابط بین ایران و قزاقستان در تمام حوزه‌ها به ویژه در زمینه فرهنگ اشاره کرد.

وی گفت: در سال جاری، سی امین سالگرد برقراری روابط فرهنگی بین دو کشور را گرامی می‌داریم و به این مناسبت با ملاقات با مقامات فرهنگی و علمی کشور دوست و برادر قزاقستان قصد داریم مناسبات دو کشور را بیش از پیش توسعه دهیم.

طالبی‌متین پیشنهاد سفر هیأت مطبوعاتی به ایران به ریاست دیحان حمزه بیک اولی را مطرح کرد و گفت: رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران علاقه بسیاری برای همکاری با مطبوعات مهم قزاقستان دارند. در این راستا می‌توان در سفر هیأت قزاقستانی با نشریات بزرگ ایران تفاهم‌نامه همکاری منعقد کنیم که امکان تماس مستقیم به منظور تبادل اطلاعات لازم و گسترش بیشتر همکاری‌ها را فراهم می‌کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان برای هر نوع همکاری از جمله ارائه مقاله به مناسبت‌های بزرگداشت مفاخر و مشاهیر دو کشور، برگزاری مشترک برنامه‌های فرهنگی، اعزام هیأت رسانه‌ای و مطبوعاتی یگمین قزاقستان و سایر نشریات مهم این کشور به ایران، کمک اطلاعاتی به خبرنگاران در تدوین مقالات مربوط به ایران و در سایر زمینه‌ها ابراز آمادگی کرد.

در پایان این دیدار مقرر شد؛ تفاهم‌نامه همکاری رایزنی فرهنگی با روزنامه یگمین قزاقستان در آینده نزدیک با هماهنگی قبلی به امضاء برسد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved