-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/27 - 13:59
  • 197
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی برگزار می‌شود

اجلاس مدیران و نمایندگان نهادهای دانشگاهی ایران و کشورهای آسیایی تحت عنوان گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی با محوریت «زبان فارسی؛ میراث معنوی مشترک» (20 و 21 شهریورماه) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در نشست مشترکی که به میزبانی اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، رحمانی‌دوست، رئیس دانشگاه نیشابور، وفایی، مسئول بین‌الملل این دانشگاه، ربانی، مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی، آشوری، معاون و جمعی از همکاران این اداره‌کل حضور یافتند.

در این نشست، طرفین در خصوص زمینه‌های همکاری در برپایی اجلاس آسیایی کنشگران و فعالان زبان فارسی در ایران و دیگر کشورهای آسیایی توافق کردند.

ربانی، مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تشریح اهداف برپایی این اجلاس، زبان فارسی را یک مزیت فرامرزی و جهان‌شمول فرهنگی ایران اسلامی برشمرد که بیش از هر مزیت دیگر فرهنگی، قابلیت ایجاد همگرایی و گفت‌وگو با دیگر جوامع را داشته و می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی را جهت توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی شکل دهد.

وی همچنین با اشاره به روند رو به افول و کاستی‌های موجود در آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، فعال کردن شبکه تعاملی ظرفیت‌های دانشگاهی داخل و خارج از کشور را سازوکار مناسبی جهت همکاری  و شکل گیری تعاملات شبکه‌ای و بی‌واسطه این نهادها با یکدیگر در مسیر توسعه و تقویت زبان فارسی در خارج از ایران به ویژه در کشورهای آسیایی برشمرد.

مدیرکل توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی به حضور بیش از 30 تن از میهمان از کشورهای آسیایی و نمایندگان و مسئولین مراکز دانشگاهی کشور در این اجلاس اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد این اجلاس بتواند مسیر این همکاری‌های پایدار را تسهیل کند.

رحمانی‌دوست، رئیس دانشگاه نیشابور با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه نیشابور و خراسان به عنوان مهد فرهنگ و ادب فارسی، ضمن استقبال از میزبانی اولین اجلاس مدیران مراکز دانشگاهی آسیایی فعال در حوزه زبان فارسی و تأسیس دبیرخانه در این دانشگاه ابراز امیدواری کرد دانشگاه نیشابور بتواند نقش محوری مناسبی را جهت ساماندهی شبکه ارتباطات و همکاری‌های دانشگاهی کشورهای آسیایی در حوزه زبان فارسی برعهده گیرد.

در ادامه این نشست، مقرر شد نخستین نشست با مشارکت نهادهای علمی و دانشگاهی کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بنیاد سعدی 10 مردادماه جاری در نیشابور برگزار شود و در خصوص مراحل اجرایی و دستور کار اجلاس تبادل نظر صورت گیرد.

شایان ذکر است، اجلاس مدیران و نمایندگان نهادهای دانشگاهی ایران و کشورهای آسیایی که با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه نیشابور، بنیاد سعدی و مجموعه‌ای از مراکز دانشگاهی فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در کشورمان طی روزهای 20 و 21 شهریورماه سال جاری در نیشابور برگزار خواهد شد، جمعی از رؤسا و مسئولین مراکز و دپارتمان‌های زبان فارسی، اساتید و شخصیت‌های برجسته در حوزه ترجمه متون ادب فارسی و دیگر فعالان در حوزه آموزش و ترویج زبان فارسی از کشورهای آسیایی حضور می‌یابند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved