-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/20 - 14:58
  • 403
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

آیین گشایش نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر آنکارا

در این نمایشگاه، که جمعی از هنرمندان ایرانی نیز در آن شرکت کرده‌اند، بیش از 1500 هنرمند از 42 کشور جهان، آثار خود را، شامل نقاشی، مجسمه، سرامیک، چاپ، عکاسی گرافیک، و هنر دیجیتال به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نهمین نمایشگاه بین‌المللی هنر آنکارا (ARTANKARA)، با شرکت نزدیک به 8 هزار اثر هنری از کشورهای مختلف طی مراسمی، با حضور محمدرضا ستاری، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در آنکارا، در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر گشایش یافت.

در این نمایشگاه، که جمعی از هنرمندان ایرانی نیز در آن شرکت کرده‌اند، بیش از 1500 هنرمند از 42 کشور جهان، آثار خود را، شامل نقاشی، مجسمه، سرامیک، چاپ، عکاسی گرافیک، و هنر دیجیتال به نمایش گذاشته‌اند.

در مراسم گشایش این نمایشگاه، بیلگین آیگول، رئیس هیئت مدیرۀ شرکت نمایشگاهی «آتیس»، طی سخنانی با اشاره به وقوع زمین‌لرزۀ اخیر در ترکیه، گفت: نمایشگاه امسال به دلیل فاجعه زمین‌لرزه، و برای التیام دردهای زلزله زدگان، با شعار «هنر شفابخش است» برگزار می‌شود.

همچنین، سفیر روسیه در آنکارا، که کشورش به عنوان مهمان ویژه، در این نمایشگاه حضور دارد، طی سخنانی ضمن ابراز هم‌دردی با مردم ترکیه در فاجعه زلزلۀ اخیر این کشور، بر شفا بخش بودن هنر در همۀ حالات، به ویژه در سختی ها تأکید کرد.

در حاشیۀ مراسم گشایش این نمایشگاه، سرپرست رایزنی فرهنگی آنکارا با حضور در غرفه‌های هنرمندان ایرانی، ضمن تقدیر از آنان، حضور هنرمندان در این‌گونه مناسبت‌ها، فرصت مغتنمی برای معرفی هنر و فرهنگ ایرانی به مردمان دیگر کشورها دانست، و آمادگی رایزنی فرهنگی را برای کمک به حضور هنرمندان کشورمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی اعلام کرد.

هنرمندان ایرانی شرکت کننده در این نمایشگاه نیز، در گفت و گو، و درد دل با سرپرست رایزنی فرهنگی آنکارا، اغلب از مشکلاتی که در انتقال آثار خود به ترکیه، به ویژه دریافت اضافه بار در فرودگاه برایشان پیش آمده بود، گلایه‌داشتند. همچنین اختصاص غرفه‌های نامناسب به هنرمندان ایرانی، از دیگر نارضایتی‌های آنان بود، که با سرپرست رایزنی فرهنگی در میان گذاشتند.

محمدرضا ستاری، در ادامۀ بازدید خود، ضمن ملاقات با بیلگین آیگول، رئیس شرکت نمایشگاهی آتیس، مشکلات مطرح شده از سوی هنرمندان ایرانی، به ویژه، دلایل عدم اختصاص غرفه‌های مناسبتر به هنرمندان ایرانی را با وی در میان گذاشت. بیلگین آیگول در پاسخ، دلیل این‌کار را، عدم اقدام به موقع هنرمندان ایرانی برای شرکت در نمایشگاه عنوان کرد، و اظهار داشت: هنرمندان ایرانی در مورد شرکت، و یا عدم شرکت در نمایشگاه، مردد بودند، و در روزهای منتهی به افتتاح نمایشگاه تصمیم به شرکت در آن گرفتند، که طبیعی است، مکان خوبی به آنان واگذار نشود.

آنچه در این نمایشگاه به وضوح به چشم می‌خورد، حضور هنرمندان ایرانی با آثار بسیار فاخر و منحصر به فرد است، که تحسین بازدید کنندگان را در پی داشته است.

لازم به ذکر است، کوچک‌ترین هنرمند این نمایشگاه، وصال ... کودک 9 سالۀ ایرانی است، که با دو اثر خیره کنندۀ خود، در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

در حاشیۀ این نمایشگاه، پنل‌ها، مصاحبه‌ها، کنسرت‌ها، کارگاه‌های هنری، و اجراهای زنده برگزار می‌‌شود.

نمایشگاه بین روزهای 9 الی 12 مارس 2023 از ساعت 10 صبح تا 18، پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود.

 

گزارش از : سید ترابی واحد ترجمه و پژوهش رایزنی

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved