-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/09/14 - 12:29
  • 351
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
در دیدار رایزن فرهنگی سفارت با اسقف کلیسای ارتدوکس بیشکک مطرح شد:

آمادگی برای گفتگوهای دینی در قرقیزستان

یادگاری سفیر جمهوری اسلامی در قرقیزستان با جناب ساواتی اسقف کلیسای ارتدوکس بیشکک و قرقیزستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادگاری سفیر جمهوری اسلامی در قرقیزستان با جناب ساواتی اسقف کلیسای ارتدوکس بیشکک و قرقیزستان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار که روز پنج شنبه 9 آذر ماه 1402 در محل کلیسای ارتدوکس بیشکک برگزار شد ابوذر طوقانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران  حضور داشتند.

در این دیدار غلامحسین یادگاری سفیر محترم ایران در قرقیزستان در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در کلیسا و دیدار با اسقف بیشکک، اظهار داشت ایران دارای حکومتی دینی است و با وجود اکثریت مسلمان حقوق پیروان همه ادیان به رسمیت شناخته شده است و امتیازات ویژه ای برای پیروان سایر ادیان الهی نیز قائل شده که مهمترین آن داشتن کرسی برای پیروان ادیان مختلف در مجلس شورای اسلامی است. وی با اشاره به وظیفه ادیان الهی به یادآوری نقش خدا در زندگی مردم، تاکید کرد آنان باید اولویت را بر این بگذارند که مردم را به سمت خداباوری سوق دهند و تلاش کنند از غفلت در سطح جهانی جلوگیری کنند. متاسفانه گروه هایی هستند که از دین به عنوان ابزاری برای تسلط بر سایر مردم استفاده  کردند مثل صهیونیست ها و می خواهند سلطه خود را در جاهای مختلف جغرافیایی با ابزار دینی انجام دهند. بنابراین ما با یهودیت مخالف نیستیم و با صهیونیست که گرایشی سیاسی است مخالفیم.

وی در ادامه خاطر نشان کردند ما کاملا بر این باوریم که در دنیای امروز جریانی برای تحمیل استانداردهای خود به سایر کشورها وجود دارد. اینها قائلند که می شود استانداردهای بشری را جایگزین استانداردهای الهی کنیم. اما در عمل ادعای آنها کذب است و این موضوع در حال ثابت شدن است. شما می بینید آنها ادعا داشتند که به اصول انسانی پایبند هستند ولی در عمل چنین نبود. آنها در غزه مساجد، کلیساها و بیمارستان ها را هم بمباران کردند. در فلسطین کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند تا بتواند بر مردم فلسطین مسلط شوند و ظلم کنند. آنها بر اصول انسانی مورد ادعای خود هم پایبندی ندارند.

ایشان همچنین درخصوص گفتگوهای دینی بیان کردند خوشبختانه بین طرف ایرانی و کلیسای ارتدوکس روسیه بیش از ده دیدار و گفتگو مستقیم برگزار شده است و ما این گفتگوها را با سایر ادیان و مذاهب هم داریم.

اسقف ساواتی با تشکر از حضور سفیر و هیات همراه در کلیسا، با بیان اینکه ما همیشه به ایران توجه می کنیم، گفت من هنگامی که در روسیه زندگی کردم، همیشه می دیدم ایران با خدا است و تمام قدرت های دنیا می خواستند ایران را اذیت کنند ولی چون خدا با ایران است کاری نمی توانستند بکنند. در واقع مردم و رهبران ایران و خاک ایران را خداوند هدایت می کرده است.

وی تمام هدف سازمان های بین المللی را از بین بردن ارزش های خانواده و دینی دانست و بیان کرد جهان اسلام، جهان روس و جهان چین به عنوان سه مرکز حمایت از ارزش های خانوادگی، مذهبی و فرهنگی فعالیت می کنند. محل اتصال این سه جهان کوه های تیان شان قرقیزستان است و هر کسی را که خداوند برای خدمت به این کشور فرستاده است باید به خوبی این را درک کند.

امروز هیچ کس از این سه جهان نباید تلاش کند جای آمریکا را بگیرد و رهبر جهان تک قطبی باشد. در مسیر آزادی ملت و مذهب و دین خود حتما دچار مبارزه با قدرت های جهانی خواهیم شد. این اتحاد ما نباید علیه کشورها یا جای خاصی باشد. باید برای حق ملت ها و مردمان خود و برای ارزش های سنتی و مذهبی باشد.

اسقف ساواتی در ادامه درخصوص مساله غزه و حمایت مردم مظلوم غزه اظهار داشت ما تلاش می کنیم برای فلسطین کمک های بشردوستانه اهدا کنیم. ما از طریق آقای قادر ملکوف با پرداخت مبالغی لوازم پزشکی تهیه کردیم و از مسیر مصر ارسال کردیم. ما پیش از این هم کمک های خود را برای مردم در ماریوپل و باتکن هم ارسال کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به وجود پرورشگاهی برای کودکان یتیم که توسط خانم گلنارا تاگونبائوا با حضور بیش از 150 یتیم ایجاد شده است بیان کرد محل این مرکز در مکانی قرار گرفته که در گذشته کلیسا بوده است و ما امروز می خواهیم این مرکز فرهنگی را احیا کنیم. ما می خواهیم بلواری را آنجا ایجاد کنیم و به نام مادران قهرمان که سرپرستی کودکان یتیم را بر عهده می گرفته اند نامگذاری کنیم. همچنین می خواهیم موزه ای در آن ساختمان به نام هزار و پانصد سالگی مسیحیت در مسیر جاده ابریشم تاسیس کنیم. چون در این مسیر صلح بین ادیان مختلف برپا بوده است. اینجا در واقع یک مکان تاریخی احترام ادیان مختلف نسبت به یکدیگر است. ایشان تاکید کرد ما شما را از طرح ها و اقدامات در دست اجرای خود مطلع کردیم و شما می توانید در هر موضوعی که مایل بودید با ما همکاری کنید و اگر پیشنهادات دیگری دارید ما آماده همکاری برای همه کارهای نیک هستیم.

در ادامه طوقانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ما در ایران مرکزی با عنوان مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و فرهنگ ها را داریم که متولی نشست های دینی مختلف و کنفرانس های گفتگوی دینی در جهان بوده است اعلام کرد ما آمادگی داریم که این نشست ها و گفتگوهای دینی را با کمک شما در قرقیزستان هم برگزار کنیم. این نشست ها در این منطقه و در برخی از کشورها انجام شده است اما در قرقیزستان تاکنون انجام نشده است و امیدواریم با کمک شما بتوانیم این برنامه را در این کشور هم داشته باشیم. به ویژه با توجه به این نکته که مسیر جاده ابریشم مسیر صلح میان ادیان بوده است و وجود کوه های آسمانی تیان شان به عنوان محل اتصال سه جهان اسلام و چین و روس در این منطقه که در سخنان جناب ساواتی اشاره شد نیز می تواند زمینه خوبی برای برگزاری اینگونه نشست ها در قرقیزستان باشد.

اسقف قرقیزستان نیز ضمن تاکید بر اهمیت این موضوع، از این پیشنهاد استقبال نمود. ایشان درخصوص جمعیت مسیحیان قرقیزستان هم بیان کرد حدود 350 هزار روس در قرقیزستان وجود دارد. همچنین ما 51 کلسیا در این کشور داریم و به همین تعداد هم کشیش داریم و در 5 مدرسه هم علاوه بر مسائل علمی و آموزشی، مسائل دینی مسیحی هم آموزش داده می شود. کارهای بشردوستانه را نیز به خوبی در اینجا انجام می دهیم. ما روزانه به حدود صد نفر غذا می دهیم و صد نفر دیگر بی خانمان و کم بضاعت را مورد حمایت های عذایی، پزشکی، پوشاک و حقوقی قرار می دهیم.

در پایان دیدار نیز ایشان با اشاره به برخی برنامه ها و میزگردها و نشست هایی که از سوی ایشان برگزار می گردد دعوت کردند تا در این برنامه ها مشارکت نماییم.

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved