-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/30 - 15:10
  • 410
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آغاز دوره دوم آموزش ایران‌شناسی و زبان فارسی

همزمان با مبعث باسعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، دومین دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی در رایزنی فرهنگی ایران در شهر آستانه قزاقستان آغاز شد. شروع این جلسه مزین شد به سخنانی در خصوص واقعه بزرگ مبعث که توسط رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی کشورمان ارائه شد و پس از پذیرایی مختصر از دانشجویان به همین مناسبت، اولین جلسه دوره به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی در محل رایزنی فرهنگی که مصادف شد با بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص)، علی‌اکبر طالبی‌متین رایزن فرهنگی و نماینده بنیاد سعدی ایران ضمن تبریک این عید سعید، به تشریح کلمه مبعث پرداخته و با بیان اینکه این واژه دارای یک معنی ظاهری یعنی فرستادن و یک معنی باطنی یعنی برانگیختن است، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) ابتداء از درون برانگیخته شد و قیامتی در درون خود برپا کرد و سپس از طرف خداوند برای هدایت بشر فرستاده شد. وی در ادامه به رابطه قیامت و بعثت در قرآن کریم اشاره کرده و آیاتی را به عنوان نمونه قرائت و بعثت را از دیدگاه عارفان مسلمان برای حضار بیان کرد. ایشان با تشریح شرایط حاکم بر سه دوره تاریخی قبل از رسالت پیامبر اسلام، دوران بعثت و رخدادها و تحولات بعد از دوران بعثت، بهترین بیان برای تشریح وضعیت جامعه جاهلی عرب را خطبه بیست‌و‌شش نهج‌البلاغه معرفی کرد که در آن حضرت علی (ع) خطاب به مردم جامعه عرب می‌فرماید: بت‌پرستى شیوه و آئین شما بود، خداوند پیغمبر(ص) را به رسالت مبعوث ساخت که جهانیان را بیم دهد و امین ‏آیات وى باشد در حالی که شما ملت عرب بدترین دین و آئین را داشتید و در بدترین سرزمین‌ها زندگی می‌کردید. طالبی‌متین همچنین به این دیدگاه امام علی (ع) اشاره می‌کند که دوران بعثت را دوران فشار سران قریش برای جلوگیری از گسترش پیام اسلام و دوران پس از بعثت را دوران شکوفایی و گسترش اسلام در اقصی نقاط عالم برشمرد.

با پایان یافتن سخنان رایزن فرهنگی کشورمان و پس از پذیرایی مختصر، اولین جلسه از دوره دوم آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی به طور رسمی آغاز شد. اولین دوره آن در نیمه دوم آبان‌ماه سال جاری آغاز شده و در نیمه دوم بهمن‌ماه خاتمه یافت.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved