-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/25 - 08:10
  • 319
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آشنایی دانشجویان دانشگاه نظربایف قزاقستان با هنر خوشنویسی

با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در آستانه، دانشجویان دانشگاه نظربایف قزاقستان با هنر خوشنویسی و مرمت میراث مکتوب جمهوری اسلامی ایران آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پنجمین روز از برگزاری نمایشگاه و کارگاه «هنر خوشنویسی و مرمت میراث مکتوب جمهوری اسلامی ایران»، جمعی از دانشجویان علاقه‌مند به هنر و فرهنگ ایرانی از دانشگاه نظربایف قزاقستان در مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر این کشور حضور یافته و در کارگاه خوشنویسی ایرانی شرکت کردند.

این کارگاه که توسط اساتید و متخصصان ایرانی در مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان برگزار شد، شامل دو بخش تئوری و عملی بود.

 آشنایی با خطوط کهن، انواع خطوط، روش‌های شناخت خطوط، سبک‌های نوشتاری، آشنایی با آرایه‌های هنری، شناخت رنگ‌ها و احیاء خطوط کهن از جمله عناوین این کارگاه بود.

ملکیان، از اساتید هنر کشورمان هنر خوشنویسی ایرانی را یکی از هنرهای مهم ایران دانست و در خصوص تفاوت آن با خط عربی کوفی، انواع و تمایز خوشنویسی ایرانی از عربی، نکاتی را خاطرنشان شد.

وی به اختراع خط خوشنویسی عربی اشاره کرد و آن را منسوب به «ابن‌بواب شیرازی» که یک ایرانی بود، دانست.

ملکیان همچنین، ایرانیان را در بسیاری از هنرها سرآمد دانست و تغییراتی که در خوشنویسی به وجود آمد را نتیجه هنر، ظرافت و زیبایی‌شناسی هنرمندان ایرانی مطرح کرد.

در پایان به دانشجویان و سایر شرکت‌کنندگان گواهی حضور در کارگاه خوشنویسی ارائه شد و اساتید ایرانی از سوی رئیس مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان حائز تقدیر واقع شدند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved