-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/01/05 - 12:13
  • 565
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

آداب و رسوم مسلمانان کنیا در ماه مبارک رمضان

 

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،با رویت هلال ماه، آغاز ماه رمضان اعلام می شود، شهرهایی که اکثریت آنها مسلمان هستند با پارچه های رنگی تزئیین شده، این ماه خدا را با فضایی عرفانی، جشن می گیرند. مسلمانان در این روز به یکدیگر تبریک گفته و به طبل زنی مشغول می شوند .

همچنین هر روز قبل از سحر اقدام به زدن طبل می کنند. تا مسلمانان روزه دار از خواب بیدار شده تا سرودهای اسلامی سردهند. تا از این طریق همه را به روزه گرفتن دعوت کنند. گاهی اوقات برای افطاری دسته جمعی در مساجد جمع شده، و همه با هم غذا می خورند.

در کنیا، مردم غذاهای شیرین برای غلبه بر تشنگی طبخ می کنند. علاوه بر آن از غذاهای سنتی خود مانند: برنج پخته شده با نارگیل، در سحری می خورند و معمولاً این غذا با ماهی یا مرغ سرو می شود. غذای « سوکوما » همان کلم پخته شده با گوجه فرنگی و پیاز است به عنوان پیش غذا سرو میشود. معمولاً این غذاها با چای کنیایی خورده می‌شود و قبل از دهه فجر، همه در مساجد جمع می‌شوند و میوه‌های گرمسیری و بطری‌های آب می‌آورند تا برای روزه، روز بعد آماده شوند.

رمضان یکی از پنج رکن اسلام است که در آن مسلمانان از طلوع صبح تا غروب به مدت 30 روز از خوردنی ها، نوشیدنی ها و لذت های بدنی خودداری می کنند .

پس ماه رمضان ماه تنبلی و خواب آلودگی و غفلت نیست، وقت دعا و عبادت است.

در این ماه مبارک، مسلمانان تمایل به رشد معنوی دارند و با دعا و تلاوت قرآن، از اعمال ناپسند مخصوصاً غیبت، دروغ و دعوا پرهیز می کنند.

اقامه نماز در مسجد برای مسلمانان یک مراسم رایج در ماه رمضان است که معمولاً در اواخر شب و صبح زود برگزار می شود. مسلمانان برای اقامه نماز به جماعت، خواندن قرآن و شرکت در سخنرانی علمای اسلامی در مساجد گرد هم می آیند.

ظرفیت مساجد در تمام نمازهای صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا پر است.

در تمام مساجد اهل سنت، نماز شب، بعد از نماز عشا خوانده می شود. هر شب در « تراویح » یک جز (سی جز) قرآن تلاوت می شود. بنابراین، تراویح در مسجد، فضای خاصی به ماه رمضان می بخشد، به ویژه، اگر کسی بتواند هر شب این کار را انجام دهد و قرآن را در طول ماه تلاوت کند.

در کنیا، مسلمانان مؤمن در ده روز آخر شبانه به مساجد می روند تا خود را وقف اعمال خاص کنند و نماز شب مخصوص ماه مبارک رمضان « تهجد »را بخوانند.

خطبه های ویژه آیات قرآن کریم در مساجد در نمازهای ماه مبارک رمضان و نماز عصر انجام میپذیرد. حضور در این خطبه‌های خاص به انسان بینشی نسبت به معارف قرآنی می‌دهد و سیر معنوی انسان را در طول ماه تکمیل می‌کند.

تمامی شبکه های تلویزیونی و رادیویی اسلامی کنیا در طول ماه، برنامههای ویژه ماه مبارک رمضان دارند.

در ماه رمضان، مسابقات قرآنی مهیج و فشرده ای داریم که صدها نفر از بچه های مدرسه سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر در هنر تلاوت و حفظ کتاب قرآن دارند.

برنده نهایی، برنده جایزه نقدی به اضافه یک بسته سفر خانه خدا هدیه دریافت می کنند تا برای زیارت مسجد الحرام در مکه مکرمه و برای ادای "زیارت صغری" (عمره) به همراه والدین و معلمش راهی خانه خدا میشود. سایر رقبا نیز با دریافت جوایز نقدی خود کنار می روند.

در حالی که انتظار می‌رود هزاران مسلمان کنیایی از صبح تا غروب روزه بگیرند، این امر مانع از افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی به دلیل اقتصاد ضعیف این کشور نشده است.

 

مراسم افطار و سحری 

در مرحله اول، مهم است که افطار را با همسایگان خود به اشتراک بگذارید. شما از لذیذترین غذاهای خود برای آنها می گیرید و آنها نیز به نشانه سخاوت و مهربانی برای شما غذا می آورند. مهم نیست که شما ثروتمند باشید یا فقیر، مردم آنچه را که دارند به اشتراک می گذارند. این زیبایی ماه رمضان در کنیا است.

زمانی که اذان گو، اذان مغرب را تلاوت می کتد غروب آفتاب نمایان می شود، اکثر خانواده های کنیایی قبل از اذان مغرب در خانه خود خواهند بود. مردان به مساجد می روند در حالی که زنان خانه، کار آماده سازی غذا را تمام می کنند.

وقتی نماز خوانده می‌شود و روزه شکسته می‌شود، مردم خرما را می‌خورند - طبق سنت، عددی فرد! هنگامی که مردان در مسجد نماز می خوانند، در اکثر مساجد غذا اهدا می شود، اگرچه همیشه فروشندگان خیابانی بیرون از خانه هستند که تنقلات خوشمزه مانند سمبوسه و کایمتی (لقمه های شیرینی دونات) را می فروشند. مانند بسیاری دیگر از کشورهای آفریقایی، نوازندگان طبل در خیابان های مناطق مسلمان نشین پرسه می زنند تا مسلمانان را برای سحری بیدار کنند.

 

جنجال رویت ماه در کنیا

  هنگامی که ماه مبارک رمضان در کنیا فرا می رسد، به دلیل تفاسیر متفاوت دانشمندان در مورد رؤیت ماه، آغاز ماه رمضان در طول سالیان متمادی با جنجال هایی همراه بوده است.

عامل اصلی شروع و پایان روزه، رؤیت ماه است. روش سنتی که در قرآن ذکر شده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از آن پیروی کرده است، نگاه به آسمان و رؤیت هلال خفیف ماه (هلال) است که نشانه آغاز ماه است. اگر در شب هلال را ببیند، فردای آن روز اول ماه مبارک رمضان و اولین روز، روزه است.

گروهی از علمای مسلمان معتقدند زمانی که ماه در هر نقطه از جهان به ویژه در عربستان سعودی رؤیت شود، مسلمانان باید روز بعد را روزه بگیرند. گروهی دیگر بر این عقیده اند که تنها زمانی که ماه در محل دیده شود و توسط رئیس قضات تأیید و اعلام شود، مؤمنان باید روزه بگیرند.

گروه اخیر نسخه سعودی را محکوم می کنند و می گویند که این نسخه مبتنی بر محاسبات نجومی تقویم اداری دولت سعودی است که معمولاً به عنوان ام القری شناخته می شود، و بنابراین نه رؤیت سنتی ماه که در اسلام دستور داده شده است.

شیخ عبداللطیف عیسی، مدرس دانشگاه نایروبی، با این دیدگاه سعودیها مخالف است و می‌گوید که تقویم سعودی فقط در ادارات برای مقاصد اداری استفاده می‌شود و اعتبار دیگری ندارد.

"این فقط اختلاف نظر در مورد رؤیت ماه در سطح محلی یا بین المللی است و این موضوع مهمی نیست. مردم باید از اعتقادات خود پیروی کنند زیرا هر دو در اسلام مجاز است. آنچه مهم است تحمل دیدگاه یکدیگر است.»

از طرفی، اختلاف یک روزه در آغاز و پایان روزه بر وحدت مسلمانان تأثیر نمی گذارد، اما نگرش علما نسبت به عقاید مختلف، ناخواسته است.

«چگونه مردم می ایستند و از دیگران سوء استفاده می کنند فقط به این دلیل که آنها در شروع روزه یا جشن گرفتن عید فطر اختلاف نظر دارند؟ این دشمنی در وهله اول نباید وجود داشته باشد زیرا همه معتقدند که او راه راست اسلام را دنبال می کند. مردم باید به سادگی به عقاید یکدیگر احترام بگذارند.»

بسیاری از مسلمانان سنی کنیا معتقدند که ماه باید به صورت محلی رؤیت شود و توسط رئیس قضات یا هر شخص مجاز دیگری اعلام شود.

منطقه شرق آفریقا از دیرباز برای اعلام آغاز و پایان روزه بر گفته قضات اهل فن متکی بوده است.

اما پیروان شیعه چنین مشکلی از نظر اختلاف نظر ندارند. «شیعیان به سخنان علمای عالی خود گوش می دهند که به آنها اعتماد و پیروی می کنند. او شروع و پایان روزه را به وضوح اعلام می کند و هیچ کس برای جلوگیری از سردرگمی سؤال نمی کند.

 

شیعیان کنیا در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان دوره قابل توجهی برای جامعه شیعیان کنیا است، جایی که آنها در برنامه ها و آیین های مختلف برای بزرگداشت این ماه شرکت می کنند. در این ماه، مسلمانان شیعه از طلوع فجر تا غروب روزه می گیرند که شامل پرهیز از غذا، آب و سایر نیازهای جسمی به عنوان فداکاری برای خداوند است.

یکی از فعالیت های اولیه ای که شیعیان کنیا در ماه رمضان انجام می دهند، خواندن دعاهایی است که مناجات با خداوند است. این دعاها در ساعات مشخصی از روز مانند قبل از افطار، بعد از نماز عصر و آخر شب خوانده می شود. قرائت دعا جزء ضروریات مذهب شیعه است و اعتقاد بر این است که موجب برکت و مغفرت خداوند می شود.

مسلمانان شیعه در کنیا علاوه بر تلاوت دعاهای متعدد، در ماه رمضان به تلاوت قرآن و مسابقات نیز می پردازند. تلاوت قرآن یکی از جنبه های مهم ماه مبارک رمضان برای مسلمانان در سراسر جهان است و اعتقاد بر این است که از جانب خداوند برکت و ثواب برای آنها نازل میشود.

یکی دیگر از جنبه های مهم ماه رمضان برای شیعیان در کنیا، اقامه نمازهای آخر شب است که به ( نماز اللیل ) معروف است. این نمازها بعد از آن خوانده می شود. نماز لیل، عبادت، تأمل و تجدید قوا برای مسلمانان شیعه در کنیا است.

شیعیان کنیا همچنین در مراسم ( لیلة القدر ) شرکت می کنند که شب قدر است و اعتقاد بر این است که مهم ترین شب سال در اسلام است. اعتقاد بر این است که در این شب اولین بار قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شد. در این شب، مسلمانان شیعه به دعا، تلاوت قرآن، ادعیه‌هایی مانند جوشان کبیر، ابوحمزه ثمالی و غیره مشغول می‌شوند.

در واقع، شیعیان کنیا نیز در ماه مبارک رمضان به کارهای خیریه و حمایت از افراد کم درآمد و فقیر می پردازند. این کار با روحیه بخشش انجام می شود که از ارزش های اساسی اسلام است.

یکی از راه هایی که شیعیان کنیا از افراد کم درآمد و فقیر حمایت می کنند، اهدای مواد غذایی و سایر نیازهای اولیه به نیازمندان است. این اغلب از طریق سازمان‌ها و گروه‌های خیریه انجام می‌شود که برای توزیع کمک‌های مالی به کسانی که بیشتر به آنها نیاز دارند، کار می‌کنند. کمک‌های مالی معمولاً به فقرا، سالمندان، یتیمان و غیره داده می‌شود.

 

برنامه رسالت بلال مسلمین در ماه رمضان

  مسلمانان در این ماه روزه می گیرند و با عبادت به فعالیت های مذهبی می پردازند. علاوه بر این، نیاز به محتوای مذهبی در بستر دیجیتال برای تغذیه روح ما وجود دارد. این امر باعث شد که بخش رسانه با همکاری دپارتمان تبلیغ به ارائه محتوای آنلاین مختلف و پخش مجدد در کانال های دیجیتال و رادیو FM بپردازد.

 

هر ماه مبارک رمضان بلال مسلمانان کنیا در ماه رمضان فعالیت های زیر را انجام می دهد: به عنوان مثال بلال مسلم سال گذشته برنامه زیر را انجام داد:

برنامه آنلاین ماه مبارک رمضان:

به صورت زنده روزانه تفسیر قرآن، دعای فتحه، رمضان درسا و لیلة القدر.

 برنامه های رادیویی :

مجموعه برنامه‌های مذهبی رادیو Fm 30 بین ساعت 19:30 الی 20:00 عصر عصر (عج) با پوشش وسیعی از ساحل و برخی از مناطق بالادست پخش می‌شود.

جلسات زنده تفسیر قرآن ساعت 13 هر هفته دوشنبه تا پنجشنبه

 

لیلة القدر اعمال

 

  در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، بلال مسلم، اعمال لیلة القدر را به صورت زنده پخش میکند. کسانی که نمی توانند به مسجد دسترسی پیدا کنند، صفحه فیس بوک aamals را به صورت آنلاین دنبال کنند.

ماه رمضان ماه شفقت، تأمل و سخاوت است. در میان چالش های موجود، هیچ عمل محبت آمیزی بالاتر از اطعام دادن به یک روزه دار نیست. به همین دلیل است که ثروتمندان جامعه و برخی سازمان ها در ماه رمضان به نیازمندان اطعام می دهند.

در زیر نمونه هایی از سازمان هایی که در ماه رمضان به مسلمانان نیازمند کمک می کنند، عبارتند از : 

 

امداد اسلامی کنیا: 

کمک به خانواده های نیازمند در ماه رمضان، در ماه رمضان سال گذشته، امداد اسلامی کنیا 3295 بسته غذایی و همچنین کوپن غذا برای کمک به 18970 نیازمند توزیع کرد. بسته غذایی حاوی مواد حیاتی مانند لوبیا، شکر، خرما و برنج.

  این امر به ویژه با توجه به فشارهای مضاعف دوران سخت اقتصادی مهم بود، چون بسته های مواد غذایی به عنوان یک بسته حیاتی برای خانواده ها پس از یک روز طولانی روزه داری برای افطار محسوب می شد.

بسته های غذایی در مناطق مسلمان نشین نایروبی، مومباسا، شمال کنیا در مناطق ماندرا، واجیر و دباب توزیع شد.

هر بسته غذایی ماه مبارک رمضان شامل 6 کیلوگرم برنج، 4 کیلوگرم آرد گندم، 4 کیلوگرم آرد ذرت، 2 کیلوگرم شکر، 2 کیلوگرم خرما، 1 لیتر روغن نباتی و 2 کیلوگرم حبوبات بود.

 

2. بنیاد الخیر

این بنیاد از افراد نیکوکار کمک جمع آوری می کند تا آنها کمک های غذایی را برای توزیع بین فقرا در ماه رمضان خریداری کنند تا شرایط سخت اقتصادی را کاهش دهند.

 

 3. بلال مسلمان میشن کنیا

رسالت بلال مسلمین کنیا یک سازمان خیریه مذهبی است که اسلام را بر اساس آموزه های اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و برای مسلمانان شیعه گسترش می دهد که مقر آن در مومباسا است، اما چندین مرکز در اطراف کنیا دارد.

این مأموریت از افراد نیکوکار کمک جمع آوری می کند تا آنها کمک های غذایی را برای توزیع بین فقرا در ماه رمضان خریداری کنند تا شرایط سخت اقتصادی را کاهش دهند.

با حمایت سخاوتمندانه و کمک های ارائه شده توسط اهداء کنندگان مختلف و خیرین، هیئت مسلمان بلال کنیا توانست بسته های غذایی را به 15 مرکز بلال کنیا توزیع کند و حمایت خود را به 15 مرکز مستقل در منطقه ساحلی و مراکز مختلف از آپکانتری، مالیندی و رودخانه لامو و تانا گسترش دهد. ، 

به عنوان مثال در سال گذشته، در مجموع 5170 خانواده انفرادی ساکن در مراکز روستایی بسته های غذای دریافت کردند. بسته‌های غذا توزیع شد تا اطمینان حاصل شود که مؤمنان دارای سهمیه غذای کافی برای پختن از خانه هستند و بدین ترتیب آنها می‌توانند به راحتی به روزه و عبادت خود ادامه دهند.

 

 

عید فطر چه زمانی است؟

عید سعید فطر، جشن روزه‌داری، یک جشن مذهبی مهم است که توسط مسلمانان در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود و پایان ماه مبارک رمضان، ماه مقدس روزه‌داری اسلامی است. این تعطیلات پایان 29 یا 30 روز روزه سپیده تا غروب خورشید در تمام ماه رمضان را جشن می گیرد.

از آنجایی که تاریخ عید به رؤیت ماه بستگی دارد، ممکن است در تاریخ دقیقی که در سراسر جهان جشن گرفته می شود، تغییراتی وجود داشته باشد. اعلام تاریخ های دقیق عید سعید فطر ممکن است تا نزدیک به شروع ماه مبارک رمضان اتفاق نیفتد.

سنت های عید فطر

عید سعید فطر را اغلب «جشن افطار» می نامند. روزه گرفتن از طلوع فجر تا غروب آفتاب در ماه مبارک رمضان یکی از پنج رکن اساسی اسلام است. مسلمانان معتقدند که در ماه مبارک رمضان بود که قرآن بر پیامبر اسلام نازل شد.

مسلمانان عید سعید فطر را با دعاهایی که به زبان عربی «صلوات عید» نامیده می شود جشن میگیرند. برای نماز عید اذان شنیدنی نیست. مسلمانان در مساجد یا فضاهای باز جمع می شوند و دو رکعت نماز می خوانند. پس از نماز، خطبه ای خوانده می شود که در آن امام برای همه موجودات جهان طلب آمرزش و رحمت و آرامش می کند.

رسم است که لباس نو بپوشند و در راه مسجد چیز شیرینی مانند خرما بخورند و دعای کوچکی به نام تکبیر بخوانند.

دیگر عناصر کلیدی جشن عید، دادن پول به فقرا (معروف به «زکات فطر» است، مبلغی که باید داده شود بستگی به دارایی افراد دارد)، ارسال تبریک عید و ضیافت با خانواده ها. مرسوم است

برای بسیاری از مسلمانان، عید فطر جشنی است برای قدردانی از خداوند به خاطر کمک و نیرویی که در طول ماه رمضان به آنها داده است تا به آنها کمک کند تا خویشتن داری کنند.

عبارتی که معمولاً مسلمانان در این روز به عنوان تبریک استفاده می کنند «عید مبارک» است که به عربی به معنای «عید مبارک» است. پاسخ مناسب به عید مبارک، «خیر مبارک» است که برای شخص سلام کننده آرزوی خیر می کند. 

اولین عید فطر در سال 624 میلادی توسط پیامبر اکرم و یارانش پس از پیروزی در «جنگ بدر» برگزار شد که نقطه عطفی در مبارزه حضرت محمد (ص) با مخالفانش در میان قریش در مکه در روزهای اولیه دین اسلام بود. 

عید فطر را می‌توان «عید بایرام کوچک» نیز نامید، بایرام یک کلمه ترکی برای تعطیلات است. ممکن است عجیب به نظر برسد که کلمه اصغر برای چنین جشنی به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد، دلیل آن این است که "بایرم بزرگ" عید قربان است، جشن بزرگ اسلامی دیگری که به عنوان مقدس تر از این دو تلقی می شود. 

این تعطیلات عمومی عمدتا توسط مسلمانان کنیایی جشن گرفته می شود، اما در سطح ملی برگزار میشود. 

تهیه کننده ی گزارش :محمد رضا خطیبی والا سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved