-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/19 - 12:00
  • 258
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

«هوش مصنوعی ابزار قدرتمند و دانش بنیان تحول و جهش در تعاملات بین‌المللی فرهنگی ایران»

مقاله "هوش مصنوعی، ابزار قدرتمند و دانش‌بنیان برای تعاملات فرهنگی ایران" توسط مهدی فیاضی، کارشناس امور بین‌المللی، بررسی کرده است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در تعاملات فرهنگی بین‌المللی ایران بهره‌ور باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،مهدی فیاضی، کارشناس امور بین‌المللی در مقاله ای با عنوان«هوش مصنوعی ابزار قدرتمند و دانش بنیان تحول و جهش در تعاملات بین‌المللی فرهنگی ایران» اینگونه آورده است :

هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف سامانه‌هایی قدرتمند دارد که با یادگیری از پیشینه موضوعات، محیط آن موضوع را درک می‌کند و با داده کاوی و تقلید جدید از الگوهای متکثر انسانی در حل مساله درخواستی کنشی می‌نماید که تحقق هدف را بیشینه نماید و با خودکارسازی و اتوماتیک کردن وظایف پیچیده یا زمان‌بر یا هزینه‌بر یا نیروی انسانی‌بر، به بهبود دقت، اثرگذاری، راحتی، سرعت، فراگیری و کارایی فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات کمک ویژه می‌دهد.

حال به عنوان یک تحول بنیادین این مساله مدرن و آینده پژوهانه مطرح می‌شود که فناوری دانش بنیان هوش مصنوعی چگونه برای تحول و جهش در تعاملات فرهنگی بین‌المللی ایران مورد بهره‌برداری قرار گیرد؟

و در چه مواردی و چگونه و با چه دستاوردهایی هوش مصنوعی به عنوان ابزاری پرکاربرد برای رایزنی‌های فرهنگی خارج کشور یا توسط آنها مورد کاربست قرار گیرد؟

ماموریت رایزنی‌های فرهنگی عموما تولید فرهنگی نیست بلکه عموما انتقال تولیدات و محصولات و محتواهای متنوع فرهنگی به خارج کشور و تنظیم‌گری و تسهیل‌گری برای تولیدات فرهنگی بین‌المللی است و منظور این است که در انتقال هدفمند و فراگیر و موثر فرهنگ در کشور هدف چگونه از هوش مصنوعی بهره ببریم؟ چگونه با هوش مصنوعی مخاطب عمومی خود را چند میلیون نفری نماییم؟ چگونه با هوش مصنوعی نقطه‌زنی کنیم و خواص و نخبگان کشور هدف درسبد مخاطبان قرار گیرند؟ چگونه تولید کنندگان فرهنگی را از سامانههای مرتبط هوش مصنوعی مطلع نماییم تا تولیدات خود را مطابق ذائقه بین‌الملل و چند زبانه نمایند؟ چگونه با هوش مصنوعی در شبکه‌ها و بازار جهانی محصولات فرهنگی خود را معرفی نماییم تا صادر و به فروش برسند؟

اولین مرحله در پاسخ به این سئوالات این است که با این موضوع نمایشی و ظاهری مواجه نشد و آن را به عنوان اقدامی تحولی بسیار ضروری و فوری دانست و مسلح شدن به آن و روز به روز نو به نو شدن در آن را فرهنگ کاری نمود و در مرحله دوم با پژوهش، مهندسی معکوس صورت گیرد و عملکرد کشورهای پیشرفته در موضوعات فوق‌الذکر رصد و استخراج و کشف شود و دقیقا معلوم شود کشورهای پیشرفته از چه برنامه‌های هوش مصنوعی در این مقوله استفاده می‌کنند و در مرحله سوم آن سامانه‌ها را کاملا یاد گرفت و در استفاده از آنها ماهر شد و در آن ظرف نرم افزاری، مظروف و محتوای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی را ریخت و دنبال نمود و برای اهداف انتقال جهانی محصولات فرهنگی خود مورد کاربست قرار داد و در مرحله چهارم در آن سامانه‌ها به اقتضای بوم و ماموریت خود به مرور تغییرات تطبیقی ایجاد کرد.

شایسته است بدو سال ۱۴۰۳ سرآغاز اهتمام فراگیر به این مهم باشد تا در لبه نوآوری‌ها حرکت نمود و بهنگام و بدون تاخیر از آنها در جهت منافع ملی فراسرزمینی بهره‌مندشد.

نگارنده: مهدی فیاضی، کارشناس امور بین‌المللی

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved