-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/01/06 - 11:56
  • 245
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

«قرقیعان» جشنی کودکانه به یاد اولین نوه پیامبر اسلام

«گرگیعان» جشنی کودکانه است که هر ساله در بین عرب‌های خوزستان و کشور های خلیج فارس در شب ۱۵ ماه رمضان و به یاد امام حسن (ع) اولین نوه پیامبر اسلام با شکوهی خاص برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم». این سخن پیامبر اسلام است. این حدیث شریف هر ساله در نیمه ماه رمضان با حضور پرشور مردم به خصوص کودکان در شب ۱۵ ماه رمضان در جشنی خیابانی و کودکانه که گرگیعان نام گرفته است، مصداق پیدا می‌کند.

مراسم گرگیعان مصادف است با تولد امام حسن (ع) و خوشحالی حضرت محمد (ص) برای تولد اولین نوه اش، گفته شده که مردم برای عرض تبریک به امام علی (ع) و همسرش حضرت فاطمه زهرا «قره عین! قره عین!» گویان به در منزلشان می‌رفتند و کم‌کم به صورت آئینی هرساله در میان مسلمانان رواج پیدا کرد.

این آئین در کشورمان در خوزستان، بوشهر و حتی در کیش برگزار می‌شود. همچنین کشورهای همسایه ی در حوزه ی خلیج فارس  نیز این آئین را هرساله به صورت با شکوهی برگزار می‌کنند.

هر یک از شش کشور منطقه خلیج فارس این اعیاد را با نام های گوناگون شناخته و جشن می گیرند. در حالی که کویت به آن 'القرقیعان' می‌گوید، در بحرین و عمان به نام‌های 'کرگاعون' و 'قرنقشوه' دانسته می‌شود و در امارات نام 'حق اللیله' بر آن نهاده شده است. در کشورهای قطر، عربستان سعودی و عراق به ترتیب 'قرنقعوه'، 'قرقیشون' و 'ماجینا' شهرت دارند.
 
واژه 'قرقیعان' از دو بخش 'قر' به معنی قره و 'عین' به معنی عین، گرفته شده که به معنی قره عین است و در واقع از زمان بسیار قدیم و در رسمیت آوردن میلاد بزرگمردی از خاندان پیامبر اسلام بنا نهاده شده و جشن‌های آن در شب‌های چهاردهم، پانزدهم، و شانزدهم ماه مقدس رمضان همزمان با افطار و طلوع ماه اجرا می‌شود.
 
به روایت‌ها، در گذشته ساکنان خلیج فارس این فراخوان را به شکل ساده‌ای برگزار می‌کردند. مادران در این روزها با فراهم کردن خوراکی‌هایی نظیر آجیل و شیرینی و دوختن پوشاک بومی برای فرزندانشان آماده‌سازی می‌کردند تا آنان را به سوی کوچه و محله‌ها بفرستند. در این زمان، گروه‌هایی از کودکان با نگه داشتن فانوس‌های کوچک ویژه‌ای و خواندن ترانه‌های دینی و محلی به پیمایش در کوچه‌ها پرداخته و با طرقه زدن به درب‌های خانه‌ها از صاحبان خانه‌ها انتظار دریافت شیرینی‌ها و هدایایی را داشتند.
 
. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved