-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/07/26 - 14:17
  • 270
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

«دریای خزر؛ افق باز» عنوان اولین فروم بین‌المللی فیلم خزر در مسکو

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مراسم افتتاحیه اولین فروم سینمایی کاسپین با سخنرانی مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نمایندگان سینمایی کشورهای حوزه خزر سه‌شنبه ٢۵ مهر به صورت برخط برگزار شد. در این مراسم که توسط اتحادیه سینماگران روسیه و دپارتمان سینمای وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه در خانه سینمای مسکو برگزار شد، مسعود احمدوند رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تشکر از برگزارکنندگان فروم سینمایی کاسپین، اظهار داشت؛ دو کشور ایران و روسیه به عنوان همسایگانی که تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته‌اند، در سال‌های اخیر با توجه به حمایت مقامات ارشد، روابط روبه گسترشی را تجربه می‌کنند.

وی یکی از دلایل این امر را وجود اشتراکاتی میان دو کشور عنوان نمود؛ از جمله دریای خزر که می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری در موضوعات مختلف باشد. رایزن فرهنگی کشورمان ادامه داد؛ همکاری سینمایی ایران و روسیه در دو سال گذشته توسعه بسیاری یافته است؛ امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های سینمایی میان وزارت فرهنگ ایران و روسیه، امضای تفاهم‌نامه بین بنیاد سینمایی فارابی و روس‌کینو، موسکینو و اتحادیه سینماگران روسیه، همچنین برگزاری هفته فیلم ایران در روسیه و هفته فیلم روسیه در ایران، از مواردی‌ست که در این عرصه انجام شده است. احمدوند افزود؛ امروز اولین فروم سینمایی کاسپین در حال برگزاری‌ست و امیدوار هستیم به زودی نخستین فستیوال فیلم‌های خزر نیز در رامسر به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛ سینما در شرایط جدید عرصه بین‌الملل وظیفه مهمی برای ایجاد یک روایت صحیح از واقعیات جهان برعهده دارد، غربی‌ها سعی کرده‌اند از طریق سینما روایت و برداشت خودشان از مسایل جهانی را عرضه کنند و امروز سینمای کشورهای شرقی هم با تولید فیلم‌هایی برای بیان واقعیات و همچنین ایجاد ساختارها، نهادها و جشنواره‌هایی برای حمایت از روایت غیرغربی، به تغییر روندهای سینمایی در جهان کمک خواهد کرد. در این خصوص، اقدام روسیه و ایران برای همکاری سینمایی در حوزه خزر همچنین تاسیس آکادمی سینمایی اوراسیا در همین زمینه، قابل تقدیر است.

بحث در مورد چشم‌انداز توسعه پروژه‌های تولید مشترک در منطقه، تبادل تجارب و برگزاری میزگرد «آموزش فیلم در کشورهای حوزه خزر: راه‌های تعامل و توسعه» از دیگر برنامه‌های روز اول این رویداد بود.

چگونگی اجرای پروژه‌های تولید مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر با حضور نمایندگان پلتفرم‌های آنلاین و شرکت‌های تولیدی روسیه و ارائه قطعنامه با هدف حفظ و تقویت فضای اشتراکات فرهنگی و توسعه فعالیت‌های مشترک سینمایی کشورهای حوزه خزر، برنامه‌های روز دوم این فروم بین‌المللی خواهد بود.

. .

. .

تصاویر

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved