-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/12/20 - 09:09
  • 687
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

«حکمت زنانه در خمسه نظامی» به زبان آذری منتشر شد

همزمان با روز جهانی زن و بزرگداشت هفته حکیم نظامی، «حکمت زنانه در خمسه نظامی» به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای آشنایی هرچه بیشتر با اندیشه و آرای حکیم نظامی و به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، «حکمت زنانه در خمسه نظامی» برگرفته از مقاله رضا اشرف‌زاده و رقیه رضایی به زبان آذری ترجمه شده است.

ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در مقدمه این نوشتار آورده است: شخصیت ادبی، عرفانی و دینی حکیم نظامی، محبوب انسان‌هایی است که دنبال وحدت، دوستی و همبستگی هستند. بر همین اساس از روز 14 الی 21 اسفند ماه در تقویم شمسی ایران زمین به عنوان هفته بزرگداشت حکیم نظامی گرامی داشته می‌شود.

نوشتار حاضر حکمت عملی زنانه در خمسه نظامی را تحت عناوین، بایدهای اخلاقی، نبایدهای اخلاقی، تدبیر منزل و سیاست مدن مورد بررسی قرار گرفته است. نظامی در این منظومه گرانبها با رویکردی مثبت به صفات نیک زنان چون عفت و پاکدامنی، سخاوت، تواضع و فروتنی، قناعت، شرم و حیا، تقوا و پرهیزگاری، عفو و گذشت، وفاداری، مهمان نوازی، استقلال و آموزگاری اشاره می‌کند.

در بحث تدبیر منزل نیز به نقش زنان در تربیت فرزندان، همسرداری، صداقت و راستگویی و در بحث سیاست مدن به عدالت، رعیت نوازی، پیوند دولت و ملّت، هنر در خدمت سیاست، پرهیز از ستم و رایزنی و مشورت می‌پردازد.

این نوشتار مرجع خوبی برای آشنایی بیشتر محققان، اساتید و دانشجویان با آرای و اندیشه‌های نظامی کاربرد بسیاری خواهد داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی اینترنتی  https://az.icro.ir/nakhchivan-News/Nizaminin-X%C9%99ms%C9%99sind%C9%99-Qad%C4%B1n-Hikm%C9%99ti مراجعه و فایل الکترونیکی «حکمت زنانه در خمسه نظامی» را دریافت کنند.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved