-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/20 - 14:38
  • 877
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در صربستان

مراسم گرامیداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به همت سفارت کشورمان در بلگراد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این مراسم صدها نفر از مهمانان صرب از جمله مقامات سیاسی و لشگری، برخی از سفرای و دیپلمات‌های کشورهای مختلف، شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی و دانشگاهی و جمعی از هموطنان کشورمان حضور داشتند.

حاضران و مهمانان شرکت کننده، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به رشید حسن پور، سفیر کشورمان تبریک گفتند.

پس از پخش سرود ملی دو کشور، «رشید حسن پور» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان با خوش آمدگویی و سپاس از حضور میهمان عالی‌رتبه و علاقمندان به جمهوری اسلامی ایران، ابتدا تأسف عمیق خود را از زلزله فاجعه باری که دو کشور دوست و همسایه ترکیه و سوریه را لرزاند و هزاران کشته و مجروحان زیاد و خسارات مادی هنگفتی بر جای گذاشت، ابراز کرد و با تسلیت به دولت‌ها و ملت‌های دو کشور، از حضار خواست برای همدردی با قربانیان این مصیبت یک دقیقه سکوت کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه پس از دو سال تاخیر به دلیل گسترش بیماری کووید، بالاخره این امکان فراهم شد که تا مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی بصورت حضوری برگزار شود گفت: مردم ایران چهل و چهار سال پیش به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر ظلم پیروز شدند، نظام استبدادی کهن را سرنگون کردند و نظام سیاسی جدیدی به نام جمهوری اسلامی ایران، مستقل و دموکراتیک و مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی را پایه‌گذاری کردند.

وی گفت: مبارزه ما ادامه یافت و با چالش هایی مانند جنگ تحمیلی، فشارهای سیاسی و اقتصادی، تروریسم، تحریم های اقتصادی تحمیلی و نامشروع مواجه بودیم. ایران در مقابل همه این چالش‌ها ایستادگی کرد و با افتخار در بسیاری از زمینه‌ها به پیشرفت و شکوفایی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، فناوری، علمی و ... مانند: فناوری های جدید مانند ژنتیک، شبیه سازی، نانو، فضا- هوا و صنایع دفاعی، انرژی هسته ای، پزشکی و فناوری اطلاعات و... دست یافت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با موقعیت استراتژیک جغرافیایی، منابع عظیم طبیعی و انسانی و بازار بزرگ به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و تمامی اهداف و منافع ملت بزرگ ما که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ بشریت است را با رویکرد متوازن سیاسی، دیپلماسی پویا، تعاملات هوشمندانه و قدرتمند دنبال خواهد کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان گفت: به برکت اراده سیاسی قوی که ریشه در دیدگاه‌ها و منافع مشترک مردم دو کشور دارد، در سال‌های اخیر حرکت های قابل توجهی در جهت پیشرفت و توسعه بیشتر به نمایش گذاشته است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: سال گذشته شاهد تبادل هیئت های عالی بودیم و تحولات و اتفاقات شگفت انگیزی را تجربه کردیم. به عنوان مثال، اواخر سال گذشته به دعوت آقای داچیچ، وزیر خارجه صربستان، آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به بلگراد سفر کرد. پیش از آن، رایزنی های سیاسی در بلگراد به ریاست جناب آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و آقای استاروویچ وزیر امور خارجه سابق انجام شد. برنامه های فرهنگی زیادی از جمله انتشارتمبر پستی به مناسبت جشن ۸۵ سالگی برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و صربستان برگزار کردیم که در این زمینه از جناب آقای زوران جورجویچ مدیر محترم پست صربستان تشکر ویژه ای دارم.

وی افزود: مفتخریم که در آغاز سال جاری، بانوی اول صربستان، خانم تامارا ووچیچ، در اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار در تهران، به همراه سایر بانوان برجسته از مجلس، دولت، موسسات فرهنگی، علمی و اجتماعی شرکت کردند.

حسن پور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای روابط دوستانه با صربستان اهمیت زیادی قائل است.من مطمئن و هستم که می توانیم ظرفیت ها و امکانات بیشتری را کشف و بهره برداری کنیم . 

وی افزود: روابط و همکاری‌های ما در سال‌های آینده در همه زمینه‌ها و جهت‌ها به شیوه‌ای نوآورانه بیشتر و بیشتر خواهد شد. در این زمینه، من قدردانی خود را از همه افراد از ریاست جمهوری و دولت، بخش های تجاری و اقتصادی؛ فرهنگ، دانشگاه و هنر؛ که همگی نقش مثبت و سازنده ای در روند توسعه همکاری های دو کشور داشته اند ابراز می کنم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنانش پیشاپیش روز ملی صربستان را به مردم و دولت جمهوری صربستان تبریک گفت و بهترین آرزوها را برای رفاه و پیشرفت این کشور کرد.

در این مراسم، پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان با تعدادی از چهره های فرهنگی و علمی از جمله خانم میسالا پرامنکویچ نماینده مسلمان پارلمان صربستان و رئیس جدید شورای ملی بوشنیاک ها، مولود دودیچ رئیس مشیخت اسلامی صربستان، ماریانا نیکولیچ رئیس دانشگاه هنر بلگراد، ولادیسلاو بایاتس مدیر انتشارات جئوپوئتیکا، بوریسلاو کرکودلویچ نویسنده و تحلیلگر برجسته صرب، لیلیانا سوسکیچ ازمسئولان نمایشگاه بین المللی بلگراد، مارک یلیچ مشاور عمومی پست ملی صربستان، ایوان استراتیمیروویچ رئیس انجمن خوشنویسان سیرلیک دیدار و در زمینه همکاری های آتی گفتگو کرد.

انتهای پیام/ 

 

 

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved