-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/19 - 09:26
  • 954
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
وزیر رسانه‌های جمعی سریلانکا:

پیشرفت‌های ایران در صنعت سینما چشمگیر است

گوناواردانه پیشرفت‌های ایران در صنعت سینما را چشمگیر و قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم بیش از این شاهد برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری به ویژه در حوزه فیلم و سینمای ایران در سریلانکا باشیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی ایران در سریلانکا و با مشارکت شرکت ملی فیلم سریلانکا و تلویزیون روپاواهینی و همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی وزیر رسانه‌های جمعی سریلانکا افتتاح شد.

در این جشنواره، پنج فیلم «یاد استاد» به کارگردانی علی توکل‌نیا، «تنهایی» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده، «قصه من و دوچرخه بابام» به کارگردانی فیاض موسوی، «عملیات مانگرو» به گارگردانی مهدی صباغ‌زاده و «یک اسم» به کارگردانی بیژن میرباقری طی روزهای (17 تا 21 بهمن‌ماه) نمایش داده می‌شود.

در این برنامه که در محل نمایش فیلم‌های شرکت ملی فیلم سریلانکا اجرا شد، بهمن معظمی‌گودرزی، رایزن فرهنگی کشورمان در سریلانکا با قدردانی از همکاری شرکت ملی فیلم سریلانکا و تلویزیون روپاواهینی گفت: زبان هنر، زبان مشترک همه جهانیان است و درک زبان هنر با درک زبان کلامی متفاوت است.

وی افزود: آنچه هنرمند از جهان و جامعه خود می‌فهمد با زبان هنر به دیگران منتقل می‌کند و هرچه این درک هنرمند از جامعه و اتفاقات آن واقعی و نزدیک به واقعیت باشد، به همان میزان با مردم ارتباط برقرار می‌کند.

معظمی‌گودرزی اظهار داشت: جذابیت فیلم‌های ایرانی برای هنرمندان و مردم خوب سریلانکا نشانه‌ای از ارتباط خوب هنرمند با مخاطب است، اما اگر عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، نشان از اشتراک فرهنگی دو ملت دارد.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی دو کشور گفت: انتظار است روابط فرهنگی که بنیان روابط دیگر حوزه‌هاست بیش از پیش گسترش یابد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای گسترش این روابط دارد.

هاشم اشجع‌زاده، سفیر کشورمان در سریلانکا در سخنرانی خود، گفت: این روزها مصادف با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، انقلابی که بیش از آنکه سیاسی و یا اقتصادی باشد یک انقلاب فرهنگی بود. همین مسئله موضوع فرهنگ و اهمیت توجه به آن را در صدر اولویت‌های دولت ایران قرار داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، باور دارم که ارتباطات مردمی و فهم جوامع از فرهنگ یکدیگر کلید حل مشکلات و اختلافات کشورهای با یکدیگر است. هر جایی که ملت‌ها بدون واسطه امکان گفت‌وگو با یکدیگر داشته‌اند، شاهد کمترین اختلاف در بین آن‌ها بودیم. شاید بیان این جمله از من به عنوان یک دیپلمات و سیاستمدار کمی غیر منتظره باشد اما باید اجازه دهیم که مردم آزادانه با یکدیگر تعامل داشته باشند زیرا این تعامل زمینه‌ساز فهم مشترک شده و بستر لازم را برای دولت‌ها جهت برقراری روابطی بهتر و پایدارتر مهیا می‌کند.

اشجع‌زاده اظهار داشت: البته این تعامل نیازمند ابزارهایی است که به لطف توسعه تکنولوژی این امر نیز به شکل قابل‌ ملاحظه‌ای تسهیل شده است. فضای مجازی، کتاب، نمایشگاه‌های هنری، موسیقی و مهم‌تر از همه به نظر من هنر هفتم یعنی فیلم و سینما ابزارهای این ارتباطات فرهنگی جوامع با یکدیگر هستند.

وی گفت: فیلم و سینما تجمیع هنرهای متعدد است. ادبیات، نمایش، موسیقی و ... یکجا در سینما و فیلم تبلور پیدا می‌کنند. سینما بازتاب اندیشه‌های یک جامعه از ساده‌ترین موضوع مانند نوع پوشش تا پیچیده‌ترین مسائل مانند تفکر و حتی ارتباطات فردی است.

اشجع‌زاده تأکید کرد: همین ویژگی‌های در کنار توانایی سرگرم‌سازی آن، باعث شده است که سینما نسبت به سایر هنرها به ویژه در میان نسل جوان از استقبال قابل توجهی برخوردار باشد و سینمای ایران به ویژه سینمای بعد از انقلاب اسلامی، رشد قابل توجهی را هم از نظر محتوا، فرم، استفاده از تکنولوژی‌های روز و ... داشته است.

وی ادامه داد: کسب جوایز متعدد در جشنواره‌های مهم سینمایی مانند اسکار و گلدن گلوب، برلین، کن و ... نشان دهنده آن است که سینما ایران در سطح بهترین‌های جهان قرار دارد. غنا و ظرفیت‌های فرهنگی ایران و سریلانکا دارای پتانسیل‌های متنوعی است که باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد.

باندولا گوناواردانه، وزیر رسانه‌های جمعی سریلانکا سخنران بعدی این مراسم بود که ضمن تبریک جهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تمجید از قدرت و موفقیت‌های ایران با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم ایران گفت: این استقبال خوب و با شکوه از جشنواره نشان از فرهنگ غنی ایران و علاقه مردم و هنرمندان سریلانکا به فرهنگ و سینمای ایران است و بسیار جای خوشبختی دارد که حلقه‌های روابط دو کشور در سالگرد استقلال سریلانکا و پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماد دوستی دوکشور محکمتر و با چنین استقبالی روبرو می‌شود.

وی سینمای ایران و هنرمندان به ویژه سینماگران و کارگردانان سرشناس ایران را ستود و گفت: هر ساله در جشنواره‌های بین‌المللی شاهد موفقیت فیلم‌ها و هنرمندان ایرانی هستیم و این نشان از یک فرهنگ و هنر غنی و صنعت سینمایی پیشرفته است.

گوناواردانه پیشرفت‌های ایران در صنعت سینما را چشمگیر و قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم بیش از این شاهد برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری به ویژه در حوزه فیلم و سینمای ایران باشیم.

وزیر رسانه‌های جمعی سریلانکا ابراز امیدواری کرد سینماگران سریلانکا در این رویدادهای فرهنگی مهم حضوری جدی داشته باشند.

وی همکاری رایزنی فرهنگی ایران با شرکت ملی فیلم سریلانکا و تلویزیون سریلانکا را ارزشمند و موجب هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی و گسترش مخاطبین هنر به ویژه هنر سینما دانست و از اهدای فیلم و مستندهایی در مورد ایران به تلویزیون روپاواهینی قدردانی کرد.

گوناواردانه این اقدام را زمینه شناخت بیشتر مردم سریلانکا از ایران و فرهنگ ایرانی و گسترش روابط دانست و گفت: این فیلم‌ها نمایانگر انقلاب اسلامی و دستاوردهای این انقلاب است.

دیپال چاندراناتنه، رئیس شرکت ملی فیلم سریلانکا آخرین سخنران برنامه افتتاحیه هفته فیلم ایران بود که ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر از رایزنی فرهنگی برای برگزاری این جشنواره گفت: در دهه نود به عنوان یک دانشجوی جوان دانشگاه، اغلب درباره انقلاب اسلامی ایران می‌خواندم یا درباره آن صحبت می‌کردم و همواره فکر می‌کنم به اینکه چه کسی پشتوانه ایران قدرتمندی است که امروز می‌بینیم. ما باید از انقلاب ایران و پیشرفت‌های آن «چگونگی مدیریت و رهبری» را بدون از دست دادن ظرفیت و پتانسیل‌ها یاد بگیریم.

وی گفت: ایران علیرغم تحریم‌های غرب علیه این کشور توانسته در زمینه‌های مختلف به ویژه سینما پیشرفت‌های زیادی داشته باشد و اکنون حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

امضای تابلوی هنرمند فقید خانم سومیترا پریس، کارگردان و فیلمساز سریلانکایی که 19 ژانوایه 2023 در گذشت و تقدیم به خانواده و نماینده بنیاد سومیترا پریس، نمایشگاه هنرهای دستی و دستاورهای انقلاب از دیگر بخش‌های جنبی این برنامه بود که با استقبال بسیار خوب هنرمندان و عموم مردم مواجه شد.

انتهای پیام/

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved