-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/10 - 12:09
  • 268
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

هر کشوری که دیپلماسی فرهنگی فعال‌تری دارد، قدرتمندتر است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور بر گسترش دیپلماسی فرهنگی برای رسیدن به قدرت نرم، تأکید کرد و گفت: کشورهایی که در حوزه دیپلماسی فرهنگی، فعال‌تر هستند، قدرتمندترند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور در سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و گرامیداشت شهدای خدمت، به حمایت‌های رییس جمهوری شهید و همراهان از دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و گفت: شهید رییسی و شهید امیرعبداللهیان و همراهان ایشان، کسانی بودند که شهادتشان هم، پرثمر بود و برکات زیادی برای نظام به همراه داشت. از جمله این برکات، نزدیکی دولت و ملت بود و پروژه جداسازی ملت و دولت که توسط رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شد، به موفقیت نرسید.
وی با اشاره به اینکه مردم کشورمان، علی رغم دلخوری‌هایی که وجود دارد، همراه نظام هستند، افزود: انتخابات اخیر هم نشان داد که علیرغم سیاه نمایی‌ها، مردم در صحنه بودند. این میزان حضور، با توجه به سیانمایی دشمنان، چشمگیر بود.
دوست و دشمن، ایران را ستایش می‌کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه رسانه‌های غربی، برای مایوس کردن مردم سنگ تمام گذاشتند، ابراز کرد: یکی دیگر از برکات شهادت رییس جمهوری، همبستگی جهانی و همدردی با ایران بود. برخلاف تلاش‌هایی که شده است، تعامل ایران با جهان، در نقطه بسیار خوبی قرار دارد. در واقع، جمهوری اسلامی ایران در بهترین جایی که باید قرار می‌گرفت، قرار گرفته است.
وی ادامه داد: کشورمان در شرایطی قرار دارد که دوست و دشمن، ایران را ستایش می‌کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور، با اشاره به سفر خود به یونان و تعامل با فعالان فرهنگی و دینی آن کشور، گفت: یکی از فعالان فرهنگی و دینی در آن کشور، گفت که امروز انسانیت مدیون جمهوری اسلامی است. این جایگاهی که ایران اسلامی دارد بی شک بخش جدی‌اش را مرهون مجاهدت‌های شهید رییسی بوده است.
شهید رییسی اهتمام ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی داشت
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز شهید رییسی، ولایتمداری و تکلیف‌مداری ایشان بود، گفت: شهید رییسی اهتمام ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی داشت و خواسته‌ها در این زمینه را به سرعت اجابت می‌کرد.
وی با اشاره به سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و روز ملی دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان که امسال برای نخستین بار در تقویم کشور به ثبت رسیده است، ابراز کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای انسجام فرهنگی بین‌المللی و ایجاد قرارگاه فرهنگی نظام، تأسیس شد. مرحوم آیت الله تسخیری برای دوره نخست ریاست این سازمان، انتخاب شد و همه متوجه شدند که با توجه به جایگاه ایشان، سطح کار در این سازمان بالاست.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برای قرارگاه شدن و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی در سه دهه گذشته، فعالیت‌های شایسته‌ای انجام داده است، گفت: رایزنان فرهنگی، سربازان انقلاب در جبهه فرهنگی هستند. امروز مفتخر هستیم که خدمات شایسته‌ای در دیپلماسی فرهنگی داشته‌ایم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره چیستی و چرایی دیپلماسی فرهنگی و اهمیت آن برای کشورمان، اظهار کرد: در دنیا از دیپلماسی فرهنگی به عنوان قدرت نرم یاد می‌شود. هر کشوری که دیپلماسی فرهنگی فعال‌تری دارد، قدرتمندتر است. برای کشور، اقتصاد را شکوفا می‌کند و امنیت‌زا است و از جهات مختلف، ارزشمند است.
نگاه جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مبتنی بر مشارکت مردم و حلقه‌های میانی است
وی با بیان اینکه برخلاف تلاش‌های صورت گرفته در دولت‌های مختلف، فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه ایده آل دیپلماسی فرهنگی وجود دارد، توضیح داد: اگر بتوانیم جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ایران قوی در جهان معرفی کنیم، سرمایه گذاری در کشور توسعه می‌یابد، گردشگری رونق می‌گیرد و از جهات مختلف وضعیت اقتصاد و معیشت، بهبود می‌یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه با کمک دیپلماسی فرهنگی می‌توانیم جریان تحریف دشمنان را خنثی کنیم، ادامه داد: اگر تصویر واقعی جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شود، تحریم‌ها شکسته خواهد شد.
اقتصاد فرهنگ را ارتقا می‌دهیم
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این مراسم، با بیان اینکه درباره جایگاه دیپلماسی فرهنگی، لازم است که یک بازتعریف صورت گیرد، افزود: اگر امروز تلاش می‌کنیم یک پله بالاتر رویم، مرهون تلاش‌های گذشتگان است. نگاه جدیدی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ذیل برنامه تحول، شکل گرفته است که مبتنی بر حوزه مشارکت مردم و حلقه‌های میانی است. اگر ظرفیت‌های حلقه‌های میانی فعال شوند موفقیت‌هایی در خارج از مرزها و در دیپلماسی فرهنگی خواهیم شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه ما صادرات فرهنگی را از بعد اقتصادی آن نگاه نمی‌کنیم، گفت: اما هر حوزه‌ای که در بخش اقتصاد موفق شود، توسعه می‌یابد. برخی نگاه تقلیل گرایانه به صادرات فرهنگی دارد اما ما تلاش می‌کنیم، اقتصاد فرهنگ را ارتقا دهیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، با اشاره به فعالیت‌های جدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای دینی، بیان کرد: در این زمینه، اقلیت‌های مذهبی در ایران به ما کمک کرده‌اند.
وی با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان، سازنده است و بهتر خواهد شد، توضیح داد: در سال جاری، برنامه‌های مختلفی در این حوزه خواهیم داشت که یکی از آنها، ایجاد اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی در استان‌های مرزی کشور است. خوشبختانه تفاهمنامه راه‌اندازی نخستین اتاق در استان کردستان، هفته گذشته امضا شد که فصل تازه برای گسترش دیپلماسی فرهنگی کشور محسوب می‌شود. در همین راستا، تلاش می‌کنیم همراه با برنامه پنج ساله هفتم، برنامه پنج ساله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را ارائه کنیم.
انتهای پیام/
. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved