-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/05 - 09:58
  • 260
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در نشستی مطرح شد؛

نامه رهبری در این برهه یک تبیین و تحلیل تمدنی است

اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نشستی با محوریت «بررسی راهبردهای نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا» برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این نشست امیرمحمد حاجی‌یوسفی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مجید عباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدعلی ربانی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و امیر رضائی‌پناه، مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل اسرائیل به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
امیرمحمد حاجی‌یوسفی با تأکید بر اهمیت اخلاق در حوزه روابط بین‌الملل، نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی را یک منشور جامع در این حوزه دانست.
وی این نامه را ابزار اصلی دیپلماسی فرهنگی در شرایط کنونی برشمرد و اظهار داشت: مشکلات و چالش‌های فراروی جهان امروزی، از مسائل زیست‌محیطی تا معضلات سیاسی، جنگ‌ها و افراط‌گرایی، زندگی بشر را تنش‌آلود کرده است. در چنین شرایطی، قدرت‌های غربی و ابزارهای رسانه‌ای آن‌ها همواره به دنبال گسترش اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی بوده‌اند. این در حالی است که اسلام در طول تاریخ، دعوت به برادری و صلح کرده است.
حاجی‌یوسفی اظهار داشت: از همین رو، نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان غرب نقطه‌عطف مهمی در روشنگری انسان غربی نسبت به ماهیت اسلام بوده و تأثیرات چشمگیری در سطح داخلی و بین‌المللی داشته است.
 
محمدعلی ربانی، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر اهمیت واکاوی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان و جوانان آمریکا تأکید کرد و این امر را به دلیل تحولات مهمی که امروزه در جهان به ویژه در فلسطین رخ داده است، به عنوان یک مدل از دیپلماسی عمومی برای دستگاه دیپلماسی فرهنگی بیان کرد.
وی گفت: نامه رهبری در این برهه یک تبیین و تحلیل تمدنی است که به گذار تاریخی و شکل‌گیری نظم جدید قدرت، تبیین نهادهای استکباری، و روایت صحیح از گذشته و آینده می‌پردازد. این نامه همچنین به ترسیم چشم‌انداز آینده روشن و تحقق وعده الهی در پیروزی حق و زوال ظلم بر اساس مبانی قرآن و توسعه مفهومی و جغرافیایی مقاومت به جریانی عدالت‌خواه و آرمان‌گرا می‌پردازد.
 
مجید عباسی، رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز به چرایی نگارش این نامه و ویژگی‌های آن پرداخت. وی بیان کرد: دیپلماسی نامه موضوع جدیدی در تاریخ معاصر نیست، اما نامه رهبری به دانشجویان و جوانان اروپایی به دلیل شرایط حساس منطقه و دنیا و ویژگی‌های هشت‌گانه آن از اهمیت ویژه‌ای در حوزه روابط بین‌الملل برخوردار است. این ویژگی‌ها شامل زمان‌شناسی مناسب، کوتاهی و اختصار، جامعیت، توصیه‌های خیرخواهانه، ظلم‌ستیزی، روشنگری، و تأکید بر جبهه مقاومت و قدرت نرم است که هر کدام تأثیر عمیقی بر مخاطبان جوان و دانشجویان در اروپا و آمریکا داشته‌اند.
 
بنابر اعلام این خبر، این نشست با هدف تبیین و تحلیل راهبردهای نامه مقام معظم رهبری و بررسی تأثیرات آن در حوزه دیپلماسی فرهنگی برگزار شد و نشان‌دهنده اهمیت و نقش این نامه در ارتقای تعاملات فرهنگی و سیاسی در سطح بین‌المللی بود.
انتهای پیام/
. .

. .

تصاویر

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved