-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/30 - 12:08
  • 1529
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر مرکز مطالعات عراق:

زنان ایرانی در تعیین سرنوشت کشور همپای مردان هستند

محمدصادق الهاشمی تأکید کرد: زنان ایرانی بر اساس قانون اساسی در شئون مختلف اجتماعی و سیاسی در تعیین سرنوشت این کشور چون مردان مؤثر هستند و کرامت آنان توسط حاکمیت در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان، همایش علمی «تأثیر انقلاب اسلامی بر جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان در ایران» با حضور اساتید و پژوهشگران عراقی و با ارائه مقالات علمی و فرهنگی توسط بانوان استاد در دانشگاه‌های مختلف جهان اسلام از کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان توسط رایزنی فرهنگی اسلامی ایران و همکاری مؤسسه پژوهشی و رسانه‌ای هدف و خبرگزاری اخبار میهن عراق در بغداد برگزار شد.

در این همایش، سه محور مهم به عنوان «هویت انسانی زن در دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران» شامل هویت انسانی زن در اندیشه امامین انقلاب اسلامی، نقش زنان در توسعه ملی و پیشرفت‌های علمی و نقش زن در نهاد خانواده/ تربیت اسلامی برای زنان در پنل‌های تخصصی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

خانم انتصار الخفاجی، استاد دانشگاه مستنصریه بغداد، خانم مشکین فام، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) ایران، خانم لیندا طبوش، استاد زن دروس فلسفه و جامعه شناسی دانشگاه بیروت و استاد مدعو برخی از دانشگاه‌های آفریقا و اروپا، خانم روله علی الصیداوی، استاد دانشگاه دمشق و خانم نداء کعبی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) بغداد از سخنرانان اصلی این همایش بودند.

نداء کلامی در سخنرانی خود، حقیقت هویت انسانی زن امروز در اندیشه اسلامی را با هویت انسانی زن در اندیشه غربی متفاوت دانست و گفت: پایه اصلی در هویت بخشی به زن مسلمان قدرت دهی اسلام به زن است.

لیندا طبوش نیز با اشاره به مصادیق و مستندات روایی و کلامی در این حوزه گفت: 8 بار در قرآن کریم از زن نام برده شده است و اختصاص دو سوره طولانی به نام نساء و مجادله (سوره مجادله که به خاطر زنی نازل شده است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله مجادله کرده است) به زنان نشان از اهمیت نگاه اسلام به زنان است.

در ادامه این مراسم، مشکین فام به جایگاه و هویت زن در اندیشه امام خمینی رحمه الله و رهبر معظم انقلاب اشاره و زن مسلمان را به عنوان ریحان و نیرومند توصیف کرد.

حجاب مانع فعالیت‌های زنان نیست

محمدصادق الهاشمی، مدیر مرکز مطالعات عراق در سخنرانی خود، ابراز داشت: مرکز مطالعات عراق مطالعات متعددی در مورد وضعیت زنان در جهان اسلام و عرب ارائه کرده است که به این نتیجه رسیدیم که زنان ایرانی بر اساس قانون اساسی در شئون مختلف اجتماعی و سیاسی در تعیین سرنوشت این کشور چون مردان مؤثر هستند و کرامت آنان توسط حاکمیت در نظر گرفته شده است.

انتصار الخفاجی در این مراسم، بیان کرد: «حجاب» مانع از رشد و خلاقیت و زمینه‌های حضور زنان در جامعه نیست و نمونه بارز آن حضور و شکوفایی زنان در جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین، برخی از سخنرانی‌های آن توسط شبکه‌های تلویزیونی مختلف عراقی و برخی از خبرگزاری‌های این کشور در فضای رسانه‌ای و مجازی عراق منعکس شد که بازتاب مثبتی را در خنثی سازی برخی از سیاه نمایی‌های نظام سلطه در ترویج اکاذیب در این حوزه داشت.

انقلاب اسلامی جایگاه زنان را ارتقاء داد

محمد جواد نجفی، مسئول بخش علمی‌ ـ دانشگاهی رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق در حاشیه این همایش در مصاحبه با شبکه‌های الاتجاه، المسیره یمن و الانوار الفضائیه و خبرگزاری ایرنا، به مقایسه جایگاه سیاسی و اجتماعی زنان پس از انقلاب اسلامی و قبل از آن در ایران پرداخت و با اشاره به ارتقای علمی و مقدار درصد قابل توجه از حضور اساتید و دانشجویان زن در دانشگاه‌های ایران گفت: این در حالی است که در برخی از کشورهای منطقه و گاه اسلامی ارتقای علمی زنان با موانع جدی مواجه است اما زنان در ایران اسلامی به معنای واقعی کلمه از آزادی کامل در انتخاب رشته و سطح تحصیلی برخوردارند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با بانوان نخبه به مناسبت روز زن و نیز سخنان گوهربار ایشان در مراسم جشن تکلیف دختران، گفت: انقلاب اسلامی جایگاه زنان را در شئون مختلف فردی و اجتماعی ارتقاء داد و از نگاه حداقلی به حد اعلا و اثرگذار در جامعه تغییر داد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved