-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/04/16 - 07:39
  • 211
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان:

دیپلماسی فرهنگی مورد تأکید شهید رئیسی بود

پورپزشک در جمع نخبگان و صاحبنظران صرب گفت: ثبت روز «دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» در تقویم رسمی ایران در دوره شهید رئیسی، نشانه‌ای از توجه و تأکید ایشان به این موضوع است .

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان، نشست نخبگان و صاحبنظران صرب با عنوان «نگاهی به دیپلماسی سیاسی و فرهنگی دولت شهید آیت الله رئیسی» برگزار شد.

در این نشست، پروفسورمیشا جورکویچ  Miša Đurkovićرئیس مؤسسه مطالعات اروپایی، مفتی  عبدالله نعمانABDULLAH ef. NUMAN   رئیس جامعه اسلامی، پروفسور راتکوکرسمانویچ Ratko Krsmanović استاد فلسفه و رئیس شبکه هنرمندان و روشنفکران در دفاع از بشریت،  دارکو دلیچ Darko Delić مدیر انجمن خط قرمز، مونا یوسفسپاهیچMuna Jusufspahić  مدیرانجمن زنان فعال، پروفسور بوریسلاو کورکودلویچ Borislav Korkodelovic تحلیلگرمسائل سیاسی، اسلوبدان یانکوویچ Slobodan Jankovic مدیر دپارتمان خاورمیانه و مدیترانه مؤسسه مطالعات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، بوبانا آنجلکویچBobana m.   Andjelkovic تحلیلگر سیاسی، پروفسوربرانکو راکیچ رئیس دپارتمان حقوق بین‌الملل دانشگاه بلگراد  Branko M. Rakić ، لیبویشا ریستیچ Ljubiša Ristić رئیس انجمن صربی روسی و یووان هوندا Jovan Honda معاون سازمان اتحاد خانواده به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

رشید حسن‌پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان اظهار داشت: از صربستان به خاطر ابراز همدردی در حادثه‌ای که برای رئیس جمهور و وزیر امورخارجه و همراهان اتفاق افتاد، تشکر کنیم.

وی افزود: ما شاهد بودیم که صربستان به بهترین نحو همبستگی و همدردی خود را هم در سطح رسمی و هم مردمی نشان داد. ووچیچ، رئیس جمهور صربستان بلافاصله تماس های خود را برقرار کردند، حضور نخست وزیر و 7 وزیر برای امضای دفتر یادبود، اعزام هیأت به ریاست معاون نخست وزیر و پیام‌های شخصیت‌های مختلف همواره در خاطر ملت ایران باقی می‌ماند.

حسن‌پور افزود: این یک فاجعه ملی و خسران بزرگ بود اما با توجه به ظرفیت‌های عظیم، کشور ما از این مرحله عبور کرد و بلافاصله انتخابات جدید برگزار شد که نشان دهنده ثبات و انسجام کشور است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان با تشریح فرآیند انتخابات و نتایج مرحله اول گفت: سیاست خارجی کشور بر اساس اصول ثابت و اولویت‌ها استمرار خواهد یافت و ایران متعهد به دفاع از جنبش‌ها و مظلومان جهان، مقابله با سلطه جویی و نظامی‌گری اسرائیل در منطقه است.

امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان نیز در این مراسم بیان کرد: شخصیت و اندیشه شهید رئیسی و کارنامه دولت او از ابعاد مختلف قابل بررسی و تحلیل است و من می‌خواهم به موضوع دیپلماسی فرهنگی فعال به عنوان یکی از محورهای اصلی مورد تأکید ایشان اشاره‌ای داشته باشم.

وی تأکید کرد: روز 30 ژوئن در ایران روز «دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» بود. این روز در تقویم رسمی ایران در دوره شهید رئیسی به ثبت رسید و نشانه‌ای از توجه و تاکید ایشان به همین موضوع است .

پورپزشک افزود: اهمیت دیپلماسی فرهنگی آنگاه بیشتر می‌شود که جمهوری اسلامی به موازات جریان تحریم، با جریان تحریف حقایق هم مواجه بوده و هست و دیپلماسی فرهنگی فعال شهید رئیسی نقش مهمی در کم اثر کردن جریان تحریف داشت.

وی ادامه داد: نتیجه آن در همدردی جهانی به خصوص از سوی افکار عمومی با ملت ایران به مناسبت شهادت رئیس جمهوری نشان می‌دهد که تعامل با جهان در دولت ایشان سازنده و رو به رشد بوده است.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: در دولت شهید رئیسی، گسترش مناسبات فرهنگی با کشورهای همسایه و کشورهای همسو از جمله صربستان و با همه کشورها بیش از هر زمانی دنبال شد.

وی افزود: توجه خاص به دیپلماسی عمومی و تقویت ارتباط و همکاری با مراکز و نهادهای مردمی و شخصیت‌های فرهنگی و مستقل مورد تاکید رئیس جمهوری بود بود. برای مثال ارتباطی که سفارت و رایزنی فرهنگی در سال‌های اخیر با چهره‌ها و مراکز مردمی در صربستان به عنوان دوست دیرین و همیشگی برقرار کرده‌اند و نشست‌های مختلف و برنامه‌های مشترکی که با همکاری و مشارکت برگزار شده است شاهدی براین سیاست فعال است.

رایزن فرهنگی کشورمان اضافه کرد: مشخصه مهم دیپلماسی سیاسی و فرهنگی دولت شهید رئیسی عدالت محور بودن آن است چیزی که جهان بیش از هر زمانی به آن نیاز دارد. براساس این دیپلماسی، جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به دفاع از حقوق همه کسانی می‌داند که مورد تبعیض و ظلم قرار گرفته‌اند که بزرگترین مصداق آن ملت فلسطین و ضرورت دفاع از حقوق و موجودیت آنان است.

 در ادامه، صاحب نظران شرکت کننده در نشست به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved