-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/21 - 10:28
  • 595
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

جشن 45 سالگی انقلاب اسلامی ایران در روسیه

آیین گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت‌ها و مقامات عالیرتبه روس و ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین گرامیداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت‌ها و مقامات عالیرتبه روس از جمله بلوسف معاون اول نخست وزیر، نوواک معاون نخست وزیر، ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، جمعی از سفرا، وابستگان نظامی، رایزنان فرهنگی سایر کشورهای مقیم روسیه، ایران‌شناسان، شرق‌شناسان، شخصیت‌های دینی، مذهبی، روسا و اساتید دانشگاه‌‌‌ها و چهره‌های رسانه‌ای برگزار شد.

علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی، مشاور فرهنگی و یوسف نوری، مشاور علمی وزیر امور خارجه از دیگر مقامات حاضر در این مراسم بودند.

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این رویداد اظهار داشت: ایران و روسیه با ظرفیت‌های بالای موجود و با اراده سیاسی مستحکم، مصمم هستند تا از تمامی امکانات، برای ارتقای مناسبات فیمابین بهره ببرند.

وی یادآور شد: برای دستیابی به به این هدف نیز نهایی‌سازی و امضای «معاهده جامع همکاری راهبردی بین دوکشور» در دستور کار بوده و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به امضای مقامات عالی دو کشور برسد.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، امضای موافقتنامه تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امضای موافقتنامه ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا به عنوان حلقه مفقوده راهگذر بین‌المللی شمال ـ جنوب، توافقات در بخش‌های مختلف پولی و بانکی، اجرایی شدن «موافقتنامه لغو روادید گروهی گردشگری برای اتباع دو کشور ایران و روسیه» و گسترش همکاری‌های بین استانی، از گام‌های مؤثری است که در مناسبات دوجانبه برداشته شده‌اند.

تقویت مناسبات با همسایگان و کشورهای دوست در دستور کار دولت سیزدهم

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: چهل و پنج سال پیش در چنین روزی یکی از مردمی‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم به پیروزی رسید. انقلابی که موفق شد به پشتوانه نقش و حضور مستقیم مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور، به رهبری امام خمینی(ره)، رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حذف کند و نظامی مبتنی بر مردم‌ سالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف ما تحت رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای، رهبرمعظم انقلاب اسلامی، کماکان اهداف عالیه خود را به پیش می‌برد.

جلالی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، پیوسته در عرصه بین‌المللی، منادی و مدافع صلح و عدالت، عقلانیت، استقلال و رد تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی است و همواره مبتنی بر مشارکت فعال در سازمان‌های بین‌المللی، مخالفت با یک جانبه‌گرایی، حمایت از چند جانبه‌گرایی برپایه عدالت، همکاری، احترام متقابل و ضرورت ایفای نقش سازنده در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بوده و خواهد بود.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ در همین چارچوب، دولت جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم، با اتخاذ یک سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، اولویت خود را برگسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا بخصوص همسایگان و کشورهای دوست قرار داده است. در عین حال مصمم است این روابط سازنده و خوب را مبتنی بر احترام متقابل با دیگر کشورهای جهان از جمله در آفریقا، امریکای لاتین، اروپا و دیگر مناطق تعمیق بخشد.

محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

جلالی ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: ما امروز درحالی مراسم روز ملی را در این مکان، با آرامش و امنیت برگزار می‌کنیم که مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، نزدیک به چهار ماه است در برابر دیدگان تمام دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، به صورت وحشیانه، آماج حملات رژیم صهیونیستی اسرائیل قرار گرفته و در این راه تاکنون بیش از ۳۰ هزار شهید که بیشتر آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، داشته‌اند.

وی گفت: خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور دوست فدراسیون روسیه در سطوح عالی کماکان ادامه دارد و روز به روز در همه ابعاد و حوزه‌های مختلف در حال گسترش است. رایزنی‌های رؤسای جمهور و دیگر مقامات عالی‌رتبه دو کشور در تمامی سطوح، طی یک سال اخیر افزایش چشم گیری داشته است.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابل یک‌جانبه‌گرایی قرار دارند و به صورت مشترک درحال مبارزه با تک‌روی‌ها و زیاده خواهی‌ها در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای هستند. ما به یاری خداوند در راستای منافع مشترک، به همکاری و رایزنی بین دو کشور در تمامی سطوح و همه حوزه‌ها ادامه خواهیم داد.

در ادامه، الکساندر نوواک که ریاست طرف روسی کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی روسیه و ایران را بر عهده دارد،‌ اظهار داشت: توافق بر این است که قرارداد جدید، جایگزین قرارداد قبلی در زمینه اساس تعامل‌های متقابل و اصول همکاری شود، که بیش از ۲۰ سال پیش میان دو کشور به امضا رسیده بود. سند جدید به یک مرحله شاخص در تاریخ روابط دو کشور تبدیل خواهد شد.

معاون نخست‌وزیر روسیه در این آیین با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،‌ از این واقعه تاریخی به عنوان یکی از جشن‌های ملی و اساسی ایران یاد کرد و گفت: این روز، نماد پیروزی انقلاب آزادی‌بخش مردمی و اسلامی و روز اعلام جمهوری اسلامی ایران است.

نوواک گفت: ۴۵ سال پیش شکوه اراده مردم ایران صفحه جدیدی را در تاریخ این کشور گشود و مسیر توسعه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور آزاد و مستقل مشخص کرد. امروز ایران به موفقیت‌های چشمگیری در روند تقویت حاکمیت ملی، توسعه اقتصادی، حفظ و گسترش سنت‌های فرهنگی و مذهبی دست پیدا کرده است.

نوواک خاطرنشان کرد: در طول سالیان گذشته، ایران همسایه خوب، شریک راهبردی و همفکر ما بوده است. روابط گسترده ایران و روسیه همواره روبه پیشرفت بوده و در این مسیر دو کشور بر اساس احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر حرکت کرده‌اند. در سال‌های اخیر روابط دو کشور با برنامه های متعدد و جدیدی بیش از پیش تقویت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های تجاری-اقتصادی ایران و روسیه که قرار است ۲۸ فوریه (نهم اسفند ۱۴۰۲) در تهران برگزار شود، انرژی دوچندانی به روند همکاری های دو کشور ببخشد.

معاون نخست وزیر روسیه در ادامه سخنانش، تاکید کرد:‌ اقدامات هماهنگ برای پیشبرد ابتکارها در زمینه توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی گفت: امیدوارم تعامل بین دو کشور به صورت موفقیت آمیزی در همه زمینه‌های روابط دو جانبه در راستای منافع ملت‌های دو کشور توسعه پیدا کند.

در حاشیه این مراسم، برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی و نیز با مساعدت رایزنی فرهنگی کشورمان بخشی از ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی کشورمان در معرض بازدید مهمانان قرار گرفت.

همچنین، منتخبی از کتب منتشرشده توسط نهادهای فرهنگی ایرانی فعال در روسیه با موضوعات دینی، فرهنگی و هنری، نیز بخشی جداگانه به فرش ایرانی اختصاص داشت. بانوان هنرمندی از ایران در رشته‌های مختلف هنرهای سنتی ایرانی همانند قلم‌زنی، فیروزه‌کوبی، خاتم‌کاری و ... که به دعوت سفارت ایران و به میزبانی رایزنی فرهنگی به روسیه سفر کرده و در این جشن حضور داشتند، همزمان با نمایش آثار خود به مخاطبان روس، کار ساخت یک اثر را در طول برگزاری مراسم به پایان رساندند .

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved