-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1401/11/30 - 07:58
  • 1849
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 51 دقیقه

جشن چهل و چهارمین بهار انقلاب در خارج از کشور + عکس

ایرانیان مقیم، علاقه‌مندان و دوستداران انقلاب اسلامی، چهل و چهارمین سالروز پیروزی خود را با برگزاری مراسمی در کشورهای مختلف جهان جشن گرفتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم جشن ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور ایرانیان مقیم، علاقه‌مندان و دوستداران انقلاب اسلامی به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد که به شرح ذیل است:

جمهوری آذربایجان (باکو)

مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران (21 بهمن‌ماه) با حضور ایرانیان مقیم و دوستداران انقلاب در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در شهر باکو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران، کلیپی از نحوه شکل گیری انقلاب اسلامی و خاطرات پیروزی انقلاب اسلامی پخش شد.

قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو در سخنانی، گفت: آنچه که یک انقلاب را سامان داده و به سر منزل مقصود می‌رساند و ارکان هر انقلابی را تشکیل می‌دهد سه موضوع مردم، رهبری و ایدئولوژی است.

وی افزود: خوشبختانه در انقلاب اسلامی ایران همه مردم از پیر و جوان، زن و مرد، روستائی و شهری در شکل گیری انقلاب نقش داشتند و لذا کسی نمی‌تواند این انقلاب را به نفع خود مصادره کند.

پورمرجان اضافه کرد: مزیت دوم این انقلاب رهبری آن بود که شخصیتی معنوی، روحانی، جامع الاطراف بود و از مکتبی برخواسته بود که ریشه 1400 ساله دینی دارد و از تجربیات گذشته هم به خوبی بهره مند بود. حضرت امام خمینی(ره) با مبارزات طولانی در قبل از انقلاب زمینه را مهیا کرد تا چنین انقلابی شکل بگیرد و مردم هم مثل پروانه دور وجودش حلقه زدند و بعد از رحلت ایشان هم رهبری داهیانه مقام معظم رهبری شروع شد که در زهد و تقوی و کیاست و سیاست ایشان، دوست و دشمن اقرار می‌کنند.

وی تأکید کرد: رکن سوم هر انقلابی ایدئولوزی است که در پیوند دهنده همه مردم عمل کرد و چون ریشه در مکتب الهی و دینی اسلامی دارد و همواره مقوم این انقلاب و نگه دارنده آن بوده است.

پورمرجان در پایان سخنانش، گریزی به سند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی زد و مطالعه آن را برای تک تک مردم بالاخص اهل فکر و اندیشه ضروری دانست چراکه قرار است در چهل ساله بعدی بر همین اساس، کشور رشد تصاعدی علمی و همه جانبه خود را ادامه دهد که به اهداف ترسیمی خود که همان تمدن نوین اسلامی است، نزدیک شود.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرسلام، معاون دفتر نمایندگی ولی فقیه در آذربایجان ضمن تبریک ایام دهه فجر، انقلاب اسلامی را پدیده نوظهور در دنیای معاصر دانست که توانست با الهام از پیام‌های قرآنی و اندیشه‌های دینی موج جدیدی را در دنیا ایجاد کند و به معنای اخص کلمه، یک دگرگونی سیاسی اجتماعی و اقتصادی را در ایران ایجاد کند و تشعشعات آن در اقصی نقاط عالم هم موج‌های انقلابی و دینی را ایجاد کند.

وی افزود: همین الهی بودن و ریشه دینی داشتن انقلاب است که موجب می‌شود تا از انحرافات سیاسی و فکری در طول زمان مصون بماند.

سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت:  آزادی و استقلال ارزش‌های گرانبهایی هستند که مردم ایران از طربق انقلاب خود به آنها دست یافته‌اند.  امروز جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که در اتخاذ تصمیمات ملی خود وابسته به هیچ قدرت خارجی نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان داشته و با جانفشانی قهرمانان خود در صف مقدم مبارزه با پدیده‌های شوم تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ایستاده و بهای سنگینی هم در این راه پرداخت کرده است.

موسوی ابراز کرد: دارایی‌های گرانبهایی مانند آزادی، استقلال، امنیت هزینه های خود را دارند و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نه اولین قربانی ما برای حفاظت از آن دارایی‌ها و نه آخرین آن خواهد بود.

در پایان این مراسم کیک بزرگی که به مناسبت 44مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدارک دیده شده بود، برش خورد و با آرزوی پیروزی‌های بزرگتر در سال‌های آینده و ادامه مسیر شهدای انقلاب اسلامی توزیع شد.

گفتنی است، ظهر همان روز مراسم مشابهی در مجتمع حضرت ولیعصر(عج) در باکو  با سخنرانی سفیر کشورمان در باکو و رایزن فرهنگی برگزار شد.

نخجوان

همزمان با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، مراسم 22 بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با حضور سید احمد حسینی، سرکنسول و ابوالفضل ربیعی، وابسته فرهنگی کشورمان در نخجوان، جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در نخجوان با برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، پس از قرائت قرآن کریم و نواخته شدن سرود مقدس جمهوری اسلامی سید احمد حسینی، سرکنسول کشورمان با تبریک سالروز پیروزی انقلاب به بیان شکل گیری انقلاب اسلامی با هدف استقلال و عدم وابستگی، مردم سالاری و زنده کردن ارزش‌های اسلامی و دینی اشاره کرد.

وی افزود: بعد از جنگ تحمیلی و حفظ تمامیت ارضی کشور وارد مرحله سازندگی، تکامل و توسعه در زمینه‌های مختلف سیاسی،اجتماعی، علمی،پزشکی،نظامی و دانش و فناوری‌های نوین شد که به فضل الهی ایران اسلامی با طی مسیر توسعه و پیشرفت در برخی زمینه‌ها توانسته با اتکاء به نیروی‌های متخصص و با توان داخلی با کسب رتبه‌های یک رقمی در جهان افتخارآمیزی کند.

در حاشیه این مراسم، برخی دانشجویان شاغل به تحصیل در نخجوان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و مقرر شد به مسائل و مشکلات دانشجویی آنان رسیدگی شود.

از برنامه‌های متنوع فرهنگی این مراسم، پخش پاورپوینت 44 امین پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و کلیپ‌های "ایران سربلند" ، "ایران ما" ، "ماه شادی" "به نام نامی میهن" بود.

همچنین، از تابلو 44 سالگی انقلاب اسلامی نیز که توسط هنرمند نقاش نخجوانی ترسیم شده بود نیز رونمایی و تقدیر شد.

قزاقستان

مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات خارجی کشور‌ها، وابستگان نظامی و مدیران و معاونان ارشد برخی از نهادها، سازمان‌ها و مراکز علمی، دینی و فرهنگی قزاقستان و ایرانیان مقیم و دوستداران انقلاب در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

سرآغاز این مراسم، پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران وسرود ملی جمهوری قزاقستان بود. سپس، مجید صمدزاده‌صابر، سفیر کشورمان و معاون وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان به  ایراد سخنرانی پرداختند.

از شاخصه‌های مهم این مراسم می‌توان به برپایی نمایشگاه عکس شامل دستاوردهای کشورمان طی چهل و چهار سال و همچنین، جاذبه‌های ایران شامل مناظر طبیعی و بناهای تاریخی و فرهنگی اشاره کرد که در سالن ورود به تالار اصلی مراسم چشم‌نوازی می‌کرد و توجه میهمانان را به خود جلب کرده بود.

افزون بر آن، حضور میهمانانی سرشناس از نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی قزاقستان در این جشن فرصت مغتنمی را پیش آورد تا ضمن دیدارها و گفتگوهای صمیمانه، برنامه‌های فرهنگی آینده را بتوان پی‌ریزی کرد.

در همین رابطه، علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان با مقامات نهادهایی همچون رئیس کتابخانه ملی، مدیر کل رادیوهای قزاقستان، معاون شرکت رادیو و تلویزیون قزاقستان، مدیر بین‌الملل وزارت فرهنگ و ورزش، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اوراسیا، نماینده اداره مفتیات، مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه اوراسیا و برخی از  ایران‌شناسان برجسته قزاقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنگلادش

به مناسبت گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همایشی با استقبال و حضور خوب علاقه‌مندان انقلاب اسلامی و با هدف تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و تشریح پیشرفتهای 44 سال گذشته از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا برگزار شد.

در این همایش که سفیر کشورمان در داکا، چند تن از شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و دینی بنگلادش در محل رایزنی فرهنگی حضور داشتند، ضمن پخش کلیپ 10 دقیقه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت‌های 44 سال گذشته، مقالاتی پیرامون انقلاب اسلامی ارائه شد.

سخنران اول همایش، چاوشی، سفیر کشورمان در داکا بود که ضمن تبریک 44 مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب سال 57 مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) را منادی وحدت مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی دانست.

وی این مسئله مهم و محوری را از آرمان‌های بنیادین امام خمینی(ره) و انقلاب توصیف کرد.

سفیر کشورمان در ادامه سخنانش، پرهیز از تفرقه در جهان اسلام را ضرورتی اساسی و از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود قلمداد کرد.

مفتی محمد اظهار الحق، رئیس مدرسه دینی غوسیه اسلامیه فاضل داکا که از چهره‌های دینی بنگلادش است، سخنران دوم این همایش بود.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مردم دنیا واقعیت‌های ایران را بخاطر تبلیغات منفی رسانه‌های مخالف انقلاب اسلامی نمی‌دانند، پیشرفت‌های کنونی ایران را که بر اساس مشاهدات خود در سفر به کشورمان از نزدیک دیده است، از نتایج انقلاب اسلامی دانست.

سخنران سوم همایش، پروفسور مشکات الدین، رئیس سابق دانشگاه جنوب شرق داکا و استاد این دانشگاه بود که به تشریح پیشرفت‌های علمی ایران در سال‌های بعد از انقلاب پرداخت و رتبه‌های پیشرفت ایران را در علوم و فناوری‌های مختلف با ارائه آمار و ارقام مستند، بیان کرد.

وی به سه بار سفر خود به ایران طی سال‌های گذشته اشاره کرد و موفقیت 4 دهه‌ای انقلاب اسلامی ایران را الگویی برای همه ملت‌های مسلمان و آزاده جهان خواند.

سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داکا با بیان مقدمه‌ای در باره ابعاد و نتایج داخلی و بین‌المللی رخداد بزرگ و تاریخی سال 57 در ایران، با طرح دو پرسش اساسی : چرا قدرت‌های سلطه گر غربی با گذشت 44 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به جبهه گیری و تقابل خود با این انقلاب ادامه می دهند و چرا با وجود این 44 سال دشمنی و مخالفت، انقلاب اسلامی ایران همچنان استوار و پابرجاست؟ پاسخ این دو پرسش ماهیتی در باره انقلاب اسلامی را تبیین کرد.

وی با اشاره به ارکان و پایه‌های بنیادین انقلاب اسلامی، اتکاء آن به سه رکن محوری و اساسی اسلام ناب، مردم و رهبری را رمز پایداری و مانایی انقلاب اسلامی دانست و تأکید کرد: در مقطع کنونی هم که جبهه استکباری غرب، طراحی و توطئه جدیدی را طی چند ماه گذشته بر علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآورد، همانند 44 سال گذشته ناکام ماند و به اهداف سلطه جویانه خود نرسید.

وی در ادامه از حاضران و علاقه‌مندان ایران خواست اخبار رخدادها و تحولات داخل کشورمان را از منابع و رسانه‌های غیر غربی و مستقل دنبال کرده و دروغ پراکنی‌ها و سیاه نمایی‌های رسانه‌های غرب در باره جمهوری اسلامی ایران را باور نکنند.

افغانستان (هرات)

مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات، به مناسبت ایام الله دهه فجر مراسم گرامیداشتی با حضور فرهیختگان، علما، دانشمندان، اساتید دانشگاه، روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم هرات، روسای اتحادیه‌های خصوصی، تجار و بازرگانان در محل سالن اجتماعات هتل ارگ هرات برگزار کرد.

در این مراسم که با استفبال خوب جامعه میزبان هرات همراه بود، محمد صدیقی‌فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات به دستاوردها و توانایی‌های علمی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

وی  افزود: جمهوری اسلامی ایران امروز در تمامی بخش‌ها به قدرت در حال توسعه در منطقه تبدیل شده است، چنانچه آمارها مبین این گفته‌هاست.

سخنران بعدی مولوی شیر احمد (رئیس ارتباطات خارجه) سرپرست حاکمیت افغانستان بود که ضمن تبریک این روز ملی به مباحث استکبار ستیزی پرداختند.

خانم آرزو هتاکوی، رئیس دفتر یوناما (سازمان ملل) در استان هرات از خدمات و تلاش های ارزنده ج.ا.ایران در افغانستان تقدیر و تشکر کرد.

پخش کلیپ از دستاوردهای علمی- فناوری، کشاورزی، فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی ایران بخش دیگر این مراسم بود.

سخنران پایانی این مراسم، احمدی (رئیس شورای علمای تشیع هرات) بود که ضمن برشمردن ویژگی‌های شخصیتی و رهبری ممتاز معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به مواهب نظام ج.ا.ایران در جهان اسلام اشاره داشت.

همچنین، برش کیک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سرکنسول، معاون ارتباطات خارجه افغانستان و رئیس دفتر یوناما انجام شد.

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به منظور روایتگری صحیح دستاوردهای علمی و فناوری، نظامی، سیاسی ج.ا.ایران، مرکز فرهنگی کشورمان در هرات، نمایشگاه روایت و پیشرفت در حاشیه مراسم گرامیداشت 22 بهمن در محل هتل ارگ برگزار شد.

در این نمایشگاه 33 تابلو با قرار گرفتن بر روی پایه‌ها در محل ورودی شرکت کنندگان برای مراسم گرامیداشت تهیه شده بود. این نمایشگاه دستاوردهای ایران را در موضوع رشد علم، دانش لیزر، موضوعات و تجهیزات پزشکی، موضوعات هسته‌ای ، پیشرفت دارویی، دستاوردهای فضایی، سد سازی، خودکفایی در تولید برق، توسعه در برج‌های مخابراتی، پیشرفت‌های نظامی در تولید ناوشکن‌های دریایی، جنگنده‌های نظامی، خودروهای زرهی و همچنین دستاوردهای سیاسی ایران و ... اشاره شده بود.

به مناسبت دهه فجر و گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ویژه برنامه‌ای با موضوع «تبیین دستاوردهای نظام مقدس ایران در حوزه زنان» با حضور حاضرانی از جامعه میزبان هرات در محل سالن اجتماعات مرکز فرهنگی کشورمان در هرات برگزار شد.

در این برنامه پس از تلاوت کلام الله مجید، خالق نیا، نماینده فرهنگی ایران در هرات به بیان نکاتی در خصوص مقام و جایگاه زن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پرداخت و دستاوردهای ج.ا.ایران در حوزه زنان را تبیین کرد.

پس از آن، مطالب علمی، آماری در قالب کلیپ و ویدئوهایی در خصوص انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های زنان در تمامی امور ارایه شد.

بازدید شرکت کنندگان مراسم از نمایشگاه روایت پیشرفت در محل نگار خانه مرکز فرهنگی بخش دیگر این مراسم بود.

همچنین، مسابقه فرهنگی کتابخوانی برگزار شد و به قید قرعه به برخی از شرکت کنندگان هدایایی تقدیم و به برندگان این مسابقه فرهنگی جوایزی اهدا شد.

این مسابقه فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی، ترویج روحیه شهادت و ایثار گری و تببین ویژگی ها و شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

زیمبابوه

مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات و شخصیت‌های بلند پایه زیمبابوه، چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی و جمعی از ایرانیان مقیم در حراره پایتخت این کشور برگزار شد.

سفیر کشورمان در سخنانی، با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار تحریم‌های ظالمانه در مسیر پیشرفت‌های علمی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است.

وی با اشاره به روابط خوب بین دو کشور ایران و زیمبابوه و سفر مقامات بلندپایه دو کشور افزود: سطح روابط و همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها در حال افزایش است.

همچنین در این مراسم، گروه موسیقی نوای مهر که با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زیمبابوه اعزام شده بود به هنر نمایی و اجرای قطعات مختلف از آواز و موسیقی سنتی ایرانی پرداختند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

در این مراسم مدعوین از نمایشگاه عکس دستاوردهای انقلاب اسلامی و صنایع دستی که در محل برگزاری مراسم برپا شده بود، بازدید کردند.

گرجستان

مراسم جشن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور محمود ادیب، سفیر و احمدعلی مهری اردستانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تفلیس،  الکساندر خوتیسیاشویلی، معاون وزیر امورخارجه گرجستان به نمایندگی از دولت این کشور، مسئولین دولت و پارلمان گرجستان، دیپلمات‌های مقیم تفلیس، جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی، دینی و ایرانشناسان این کشور و شماری از ایرانیان مقیم گرجستان در محل سفارت کشورمان در تفلیس برگزار شد.

سفیر کشورمان در تفلیس ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته علی رغم توطئه‌ها و موانع ایجاد شده همچون جنگ، تروریسم و تحریم های ظالمانه اقتصادی توانسته است به دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی و فناوری نائل آید.

وی گفت: در چندماه گذشته شاهد بودیم دسیسه چینی دشمنان ایران اسلامی تا آنجا پیش رفت که در قالب یک جنگ ترکیبی و  با بسیج تمامی امکانات تلاش کردند با اغتشاش و به آشوب کشاندن ایران، راهبرد اصلی خود یعنی تجزیه را محقق کنند که با هوشیاری مردم و دولت و با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی این طرح شوم نیز به شکست انجامید و با فرمان عفو مقام معظم رهبری همه کسانی که نادانسته فریب دشمنان را خورده بودند، مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

ادیب بیان کرد: دولت مردمی دکتر رئیسی، در راستای حفظ و صیانت از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و تامین منافع حداکثری ملت بزرگ ایران، با اتخاذ برنامه‌های تحول گرایانه و سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند، اولویت خود را بر گسترش مناسبات خارجی با منطقه ی آسیا، کشورهای دوست و متعامل خصوصا همسایگان و کشورهای پیرامونی نظیر کشور دوست گرجستان قرار داده است.

معاون وزیر خارجه گرجستان در سخنانی در این مراسم، گفت: توسعه روابط همه جانبه با ایران، کشور دارای تمدن باستانی که مهمترین نقش را در گسترش گنجینه علم و فرهنگ جهانی داشته است، برای گرجستان بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: در سال گذشته سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتیم، اما روابط گرجستان و ایران تنها به 30 سال محدود نمی‌شود. پیوند های عمیق تاریخی و فرهنگی بین دو کشور زمینه تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه را فراهم می‌کند.

معاون وزیر خارجه گرجستان بیان کرد: گرجستان خواستار توسعه روابط دوستانه و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران است.

در این مراسم، هنرمندان گروه موسیقی نارگل، خانم‌ها بهناز توحیدی و ریحانه خطیب سمنانی نوازندگان سنتور و سازهای کوبه‌ای که با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری برای اجرای برنامه به گرجستان اعزام شده بودند از ابتدا تا پایان مراسم قطعاتی از موسیقی سنتی کشورمان را  برای حضار اجرا کردند که مورد تشویق مهمانان به ویژه شخصیت‌های گرجی و سایر دیپلمات‌های خارجی قرار گرفتند.

ضمنا همزمان با برگزاری جشن سالگرد انقلاب اسلامی، برج مخابراتی گرجستان نیز در شب 22 بهمن با ابتکار شهرداری تفلیس با رنگ‌های پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران نورافشانی شد.

شایان ذکر است، با هماهنگی  و برنامه ریزی این نمایندگی برنامه دیگری توسط گروه موسیقی نارگل در بعدازظهر روز چهارشنبه 19 بهمن ماه با حضور مدیر و تعدادی از معلمین ،فارسی آموزان ،سایر دانش آموزان گرجی به همراه خانواده آنان در سالن اجتماعات مدرسه شماره 165 تفلیس برگزار که بسیار مورد استقبال گرفت.

رایزن فرهنگی کشورمان در ابتدای این برنامه ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و معرفی گروه اعزامی طی سخنان کوتاهی به هنر موسیقی اصیل و سنتی کشورمان اشاره و اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم آشنایی دانش آموزان و به ویژه فارسی آموزان با فرهنگ و هنر ایرانی است.

پاکستان (کویته)

به مناسبت چهل و چهارمین بهار انقلاب اسلامی، همایش علمی با موضوع «انقلاب اسلامی؛ حیات طیبه و تمدن بزرگ اسلامی» با حضور پرشور اعضای ارشد احزاب سیاسی و مذهبی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و همکاران سرکنسولگری در کویته، فعالان اجتماعی، نمایندگان دولت، اندیشمندان، فرهیختگان علمی و دانشگاهی و روحانیون از سوی خانه فرهنگ ایران در کویته برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط استاد القراء قاری محمد اسماعیل سعید و مداحی اویس آغاز و پس از آن سرود ملی ایران و پاکستان پخش شد.

سید حسین تقی‌زاده‌واقفی، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته به نقش انقلاب اسلامی در سبک زندگی الگویی متناسب با آموزه‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی در حالی در چهل و چهار سال قبل به بار نشست که حکومت‌های کمونیستی در شرق عالم و حکومت‌های سکولاریستی در غرب عالم جولان می‌دادند و هر دو آنها برای سعادت و رفاه بشر در این دنیا با خدا و دین خدا سر مخالفت و ستیز داشتند.

وی افزود: با آمدن امام خمینی(ره) این مرد الهی و برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران هم حکومت‌های غربی و حکومت‌های شرقی دریافتند که حکومت بر پایه دین خدا ایجاد شده و طرح جدیدی را در زندگی بشر مطرح می‌سازد و خدای متعال و دین خدا نه تنها در جامعه بشری نقش آفرینی می‌کند بلکه شعار نظام اسلامی نه شرقی و نه غربی است یعنی اتکال و تکیه او فقط بر خدا عالم است.

تقی‌زاده‌واقفی اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی در این چهل و چهار سال با رهبری داعیانه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از پیچ های خطرناکی که قدرت‌های بزرگ برای او نقشه براندازی کشیده بودند به سلامت گذشت و حیات طیبه قرآنی را به جهانیان عرضه داشته است، حیات طیبه‌ای که پیشرفت و توسعه را با عدالت می خواهد و فناوری و تکنولوژی را با معنویت توام ساخته است.

سخنران بعدی معراج کاکر، رئیس جنبش جوانان میهن پرست پاکستان بود که انقلاب اسلامی را بارزترین الگو برای نجات جهان اسلام دانست.

جمیل احمد کرد، سرپرست گروه مدارس ''قرطبه'' در شهر کویته افزود: تمدن اسلام بر دو پایه استوار است که یکی از آن وحدانیت خداوند است و ما باید هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی خود به وحدانیت و حاکمیت پروردگار اعتقاد داشته باشیم و آن را با جان و دل بپذیریم و دومین پایه تمدن اسلام وحدت است که ما باید همه جهان را بعنوان یک جامعه واحد بنگریم و چنانچه مشاهده کردیم هرجایی که از این مسیر وحدت انحراف کرده است، با بن بست مواجه شده است.

مولانا عطاء الرحمان قاسمی، نائب امیر جماعت اسلامی اذعان کرد: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از انقلاب رسول گرامی اسلام واقع شده است و امروز می‌بینیم که استعمار، ایران را تحریم کرده و سعی می کند نظامی را که پیامبر اکرم(ص) در جهان پیاده کرد، را به زنجیر ببندد و ما را به اسم شیعه و سنی و... به جان هم انداخته است و امروز به ما دستور می دهند که با چه کسی معامله کنیم و از که دور باشیم. امام خمینی(ره) با این انقلاب، دست همه زورگویان را از ایران کوتاه کرد.

عبدالرؤف رفیقی، استاد دانشگاه بلوچستان و از پژوهشگران زبان و ادبیات پشتو چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نه تنها به مردم ایران بلکه به مردم پاکستان نیز تبریک گفت و افزود: آفرین به درایت مدبران این نظام که هم حکومت اسلامی در جامعه ایران نهادینه کرد و هم از میراث غنی فرهنگی ایران مراقبت داشت و علی رغم هرنوع مشکلات و تحریم هایی که شامل حالش شد، هنوز هم استوار و باقی مانده است.

سردار غلام جیلانی اچکزایی، مسئول روابط عمومی حزب جماعت اسلامی بلوچستان مطرح کرد: انقلاب اسلامی که به رهبری امام خمینی (رح) صورت گرفت، مولانا ابو الاعلی مودودی هم آن را تائید کرد و جماعت اسلامی پاکستان امروز هم از حامیان بزرگ این انقلاب است. امروز ما هم به یک چنین انقلابی در پاکستان نیاز داریم. شیعه و سنی برادران یکدیگر هستند و نباید فریب دشمنان را بخورند، چون تفرقه افگنی کار یهودیان و دشمنان اسلام است.

سخنران بعدی، فاروق احمد کاکر، دبیر ویژه اداره صنایع دولت بلوچستان گفت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراملیتی و اسلامی است و اگر بخواهیم دور از نگاه تبعیض آمیز به این انقلاب نگاه کنیم، می توانیم کل دنیای اسلام را از پیام و برکات این انقلاب بهره مند کنیم و از آموزه های آن برای موفقیت دیگر کشورهای اسلامی استفاده کنیم.

صدف چنگیزی، رئیس انجمن دبستان بولان گفت: انقلاب اسلامی ایران ادامه انقلاب رسول گرامی اسلام (ص) است و آنانی که این انقلاب را '' انقلاب قومی و یا ملی" توصیف می کنند، در اشتباه هستند. انقلاب اسلامی ایران برخلاف دیگر انقلاب ها هنوز هم باقی مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن مبلغ، امام جمعه هزاره تاؤن شهر کویته تأکید کرد:  انقلاب اسلامی ایران، انقلاب نور علیه ظلمت، انقلاب انسانیت علیه وحشی گری، انقلاب عزت علیه ذلت و به معنای واقعی حیات طیبه است.

مولانا انوارالحق حقانی، خطیب اعظم شهر کویته اظهار داشت:  روحانیون ایران برای این انقلاب قربانی‌های زیادی دادند. امام خمینی (ره) در عین سادگی یک انقلاب تاریخی را رهبری کرد .

درویش وند، سرکنسول ایران در کویته بیان کرد: انقلاب اسلامی، دیدگاه ها را نسبت به بسیاری از مفاهیم تغیر داد. ما امروز تفسیری که از ایمان و استقامت داریم، خیلی روشن تر از تفسیری است که نسل های پیش از انقلاب داشتند. ما امروز کفر و استکبار را بهتر از هر زمان دیگر می فهمیم. ما امروز اتحاد و برادری را خیلی بهتر می فهمیم و بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت آن را درک می کنیم.

در این برنامه، گروه سرود خواهران دارالقرآن حیدری کویته، سرود زیبا در وصف امام علی(ع) و انقلاب اسلامی اجراء کردند.

یونان

مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، به همت سفارت و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و دینی یونان، تعدادی از سفرا و دیپلمات های خارجی و جمعی از ایرانیان مقیم در محل هتل کاراول یونان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و یونان، احمد نادری، سفیر کشورمان اظهار داشت: ایران در طول تاریخ دانشمندان، فیلسوفان، شعرا، منجمین، پزشکان و اندیشمندان زیادی را در دامن خود پرورش داده که خدمات بسیار بزرگی به بشریت کرده و نقش بسزایی در شکل گیری تمدن بشری ایفاء کرده‌اند.

وی به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گوناگون پرداخت و افزود: سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی برپایه اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی استوار بوده و مبتنی بر دفاع از صلح، امنیت، ثبات، عدالت ، عقلانیت، استقلال و رد تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفتگوی مبتنی بر احترام متقابل و توافق شرافتمندانه تاکید داشته و نسبت به همه پیمان‌ها و قوانین و مقررات بین المللی احترام گذاشته و به همه الزامات آن کاملا متعهد است.

در خلال برگزاری این مراسم، تصاویر و فیلم‌هایی از دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران، جاذبه‌های گردشگری، تنوع جغرافیایی و آداب و رسوم ایرانیان که توسط رایزنی فرهنگی تهیه شده بود، در معرض دید حاضران قرار گرفت.

علاوه بر این تصاویر دو نمایشگاه مجازی جلوه‌های ادیان در ایران و یادمان پیروزی از نمایشگرهای حاضر در سالن این رویداد، پخش شد.      

نمایشگاه مجازی جلوه‌های ادیان در ایران شامل بیش از 70 قطعه عکس از عبادتگاه مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان ایران و منتخبی از آثار عکاسان حرفه ای از جمله محمدرضا نیلی، سعید محمودی ازناوه، همایون امیری یگانه، پیمان خلف بیگی، سیامک ایمانپور، محمد علی صباغی و ناصر میزبانی است.

نمایشگاه مجازی یادمان پیروزی نیز حاوی 40 اثر نقاشی از هنرمندان ایرانی  از جمله علی شیخی، مرتضی اسدی، کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، مصطفی گودرزی، ناصر پلنگی، مصطفی ندرلو، صدیقه سلمان، ایرج اسکندری، محمد علی ترقی جاه و خسروجردی با موضوع انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره)، قدس و ... است.

بلغارستان

به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در بلغارستان و به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران و نیز تقارن روز ملی کشورمان با صد و بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط تاریخی ایران و بلغارستان، مراسم باشکوهی با حضور مقامات سیاسی، تعدادی از وزرا و معاونان مربوطه، سفرای کشورهای مختلف و نیز سفیران کشورهای اسلامی، روسای تعدادی از دانشگاه ها و آکادمی علوم بلغارستان، استادان دانشگاه ها و استادان و دانشجویان حوزه ایران شناسی دانشگاه صوفیه، هنرمندان و چهره های فرهنگی و ادبی، ورزشکاران و زبان آموزان زبان فارسی در تالار بزرگ هتل بین المللی مارینلا صوفیه برگزار شد.

رسولی محلاتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در سخنانی، به تقارن این سالگرد و و بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دو کشور پرداخت و با تاکید بر نقش بزرگ ایران در امنیت پایدار منطقه و جهان، به مزیت‌های فراوان اقتصادی و ظرفیت های بزرگ فرهنگی ارتباط دو کشور به عنوان دروازه های ورود به شرق میانه و شرق دور و نیز دروازه ورود به اروپا اشاره کرد و خواستار گسترش همه جانبه روابط شد.

در این مراسم با توجه به حضور و مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فرصت مناسبی فراهم شد تا گفت‌وگوهای دوجانبه و نیز متنوعی در زمینه‌های مختلف فرهنگی میان شخصیت‌های علمی و فرهنگی و رایزن کشورمان شکل گیرد.

رئیس آکادمی ملی علوم بلغارستان و رئیس دانشکده شرق شناسی در این گفت‌وگوهای دو جانبه ضمن ابراز مسرت از حضور در مراسم روز ملی ایران از رایزن فرهنگی کشورمان برای دیدار از مراکز مربوطه و نیز همکاری‌های مشترک دعوت کردند.

گفت‌وگو و مذاکره با رئیس دانشکده شرق شناسی، رئیس آکادمی ملی علوم بلغارستان، سفیر فلسطین، نماینده قطر، اتحادیه شهرداران شهرهای بلغارستان، هنرمندان تئاتر و موسیقی، نویسندگان و استادان شرق شناس از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

اسلام‌آباد

همزمان با دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گردهمایی باشکوهی به اهتمام رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مرکز مطالعات راهبردی اسلام‌آباد با حضور و سخنرانی سفیران ایران و پاکستان، جمعی از دیپلمات‌ها، نخبگان سیاسی و اصحاب رسانه در پایتخت پاکستان برگزار شد.

در این گردهمایی با عنوان "نهال دیروز و درخت تناور امروز" سخنرانان بر نقش مهم ملت ایران در نفی سلطه خارجی و اراده پولادین برای دفاع از کشورشان تاکید کرده و افزودند: توسعه و پویایی روابط ایران و پاکستان ابدی خواهد بود و علیرغم فشارها و یا تلاش طرف ثالث برای تخریب روابط، هر دو کشور حامی یکدیگر هستند.

در همین خصوص، «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان در سخنانی، گفت: ایران و پاکستان دو ملت مسلمان، همسایه و دوست هستند که شالوده و ستون‌های اصلی آن را روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری دو کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی منجر به پویایی، بالندگی و استقبال جامعه و کشور ایران شد. امروز ملت ایران در کنار یکدیگر و با انسجام و همدلی مدافع آرمان‌های انقلاب و اهداف خود هستند.

سفیر کشورمان اظهار داشت: ایران به رغم دسیسه دشمنان و اقدامات ظالمانه مانند تحریم و تروریسم اقتصادی امروز در حوزه‌های علمی، فناوری، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و انرژی خودکفا است و مشتاق است تا از ظرفیت‌های قوی خود برای توسعه روابط با کشورهای دوست و هم پیمان به ویژه همسایگان و در راس آن کشور دوست و برادر پاکستان استفاده کند.

«احسان خزاعی» رایزن فرهنگی ایران در پاکستان با قدردانی از حضور چشمگیر حامیان انقلاب اسلامی و روابط ایران و پاکستان در این مراسم اظهار داشت: امروز هر دو کشور ظرفیت‌های قوی را برای توسعه روابط فی مابین دارند و ما می توانیم با توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه در بخش‌های مختلف فرهنگی، نقش پررنگ تری را برای نزدیک کردن روابط میان ۲ ملت ایران و پاکستان ایفا نماییم.

رایزن فرهنگی ایران گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم جهان و منطقه شاهد و ناظر بر تحولات ایران بودند و مسائل ایران را دنبال می کردند.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران حقیقتا یک تغییر اساسی بود که طبیعت و ذات فرهنگی داشت و به همین دلیل است که در مقایسه با سایر انقلاب‌های جهان بی نظیر بوده است.

رایزنی فرهنگی کشورمان در ادامه افزود: قطعا انقلاب اسلامی ایران، دستاوردها و پیشرفت‌های زیاد و بی شماری را در زمینه‌های مختلف در پی داشته است که این دستاوردها در طی چهار دهه گذشته با سرعت توانسته است برای همه ملت‌های در حال توسعه دنیا مفید و سازنده باشد.

«رحیم حیات قریشی» سفیر پاکستان در ایران نیز با حضور مجازی در این مراسم از تهران، گفت: روابط دو همسایه ریشه در تاریخ، فرهنگ و قرابت‌های اجتماعی دارد و روابط مستحکم مردمی میراث این مناسبات است.

وی تاکید کرد: پاکستان به رغم برخی محدودیت‌های بین المللی عزم راسخ برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با ایران دارد و ما به زودی بازارچه‌های مرزی را در مرزهای مشترک خود افتتاح می کنیم و گشایش گذرگاه‌های جدید مرزی نیز در دستور کار تهران و اسلام‌آباد است.

برخی از شخصیت‌های حاضر از جمله 'سهیل محمود' مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی اسلام‌آباد و خانم 'رفعت مسعود' سفیر سابق پاکستان در ایران با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکید کردند که ایران و پاکستان حامی یکدیگر در تمامی رخدادها و مسائل هستند و در این هیچ شکی نیست که "دو کشور دوستان آزموده شده در تمامی شرایط و آزمون‌ها هستند".

«خالد محمود» رئیس هیات مدیره اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد از حمایت‌های همیشگی دولت و مردم ایران از پاکستان قدردانی کرد.

«آصف درانی» سفیر پیشین پاکستان در ایران نیز طی سخنانی با تمجید از روحیه انقلابی مردم و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران برای توسعه کشور و دستیابی به منافع خود، گفت: ما معتقدیم که تحریم‌ و فشار بر ایران به مثابه تحریم پاکستان است اما باید دنبال راه‌های دیگر برای پیشبرد همکاری‌ها باشیم و اجازه ندهیم نیروهای مخالف به روابط دو کشور آسیبی بزنند.

در حاشیه برگزاری گردهمایی جشن ۷۶ سالگی روابط ایران و پاکستان، نمایشگاه آثار فرهنگی مشتمل بر تصاویر مربوط به ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، تصاویر جاذبه ها و مناطق دیدنی ایران، صنایع دستی، نسخ نفیس خطی به زبان های فارسی و اردو، کتب و نشریات منتشره مرکز تحقیقات فارسی که حاصل پژوهش های مختلف در مورد زبان فارسی در شبه قاره است به نمایش گذاشته شد و مورد بازدید و استقبال حاضرین قرار گرفت.

         

جمعی از رهبران سیاسی و نخبگان دینی پاکستان در همایش «انقلاب اسلامی مظهر وحدت اسلامی» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان، بر اهمیت مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه غرب، تقویت وحدت اسلامی و رویکرد قوی استعمار ستیزی تاکید کردند.

خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان در سخنانی، گفت: توسعه و پویایی ایران در پرتو انقلاب شکوهمند اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است، موضوعی که دشمنان ما و مخالفان وحدت جهان اسلام علیه آن توطئه می‌کنند.

وی افزود: مسلمین جهان باید نسبت به توطئه‌های دشمنان مشترک آگاه باشند زیرا هدف اصلی قدرت‌های استکباری تخریب فضای وحدت و پاشیدن بذر نفاق میان ملت اسلامی است.

خزاعی اظهار داشت: محمدعلی جناح بنیانگذار فقید پاکستان برای تشکیل یک کشور مستقل و اسلامی مسلمانان را متحد کرد و در ایران، حضرت امام خمینی(ره) برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت را متحد و مسیر سربلندی را طی کردند.

رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان با ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و شهدای راه انقلاب، گفت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از عید نیست و همزمان با ملت شجاع ایران، تمام ملت‌های مظلوم و مسلمانان منطقه مفتخر به گرامیداشت این رویداد تاریخی هستند.

علامه «ناصر عباس جعفری» با محکومیت نگاه مغرضانه قدرت‌های غرب علیه مسلمین به ویژه سرزنش تروریسم اقتصادی و تحریم‌های ضدایرانی، افزود: مقاومت ملت ایران در برابر دشمنی‌های غرب یک الگو برای ملت‌های آزادیخواه جهان است، رویکرد استکباری ستیزی ایران امروز یک منبع الهام برای رزمندگان راه آزادی قدس و فلسطین می‌باشد.

این مقام حزبی پاکستان تاکید کرد: باید از ایران آموخت که که چگونه به رغم شدیدترین تحریم‌های یکجانبه امروز در تمامی بخش‌های پیشرفت کرده است. مدعیان بسیاری در منطقه مشاهده می‌شوند که خود را رهبر جهان اسلام یا مدافع حقوق مسلمین می‌دانند اما جرات پشتیبانی از جبهه مقاومت فلسطین را ندارند.

نیر حسین بخاری، رئیس پیشین مجلس سنای پاکستان و دبیرکل حزب مردم نیز با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: تداوم و زنده نگه داشتن انقلاب نیاز به ازخودگذشتگی و فداکاری‌ها دارد که البته ملت ایران این فداکاری‌ بزرگ را انجام داده است.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که فارغ از فرقه، مسلک و نژاد از ملت‌های مظلوم به ویژه فلسطین و کشمیر حمایت می‌کند، امروز ملت ایران به رغم تحریم‌ها مستقل هستند و برای خود و بدون فشار خارجی تصمیم گیری می‌کنند.

مفتی گلزار احمد نعیمی، چهره‌ سرشناس اهل تسنن در اسلام‌آباد گفت: رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی روحیه از دست رفته مقاومت را به جهان اسلام بازگرداند و ایشان مسیر جدیدی را برای مسلمین جهت مبارزه با استکبار و زورگویان نشان دادند.

امیر عباس، روزنامه‌نگار ارشد پاکستانی گفت: انقلاب اسلامی در ایران یک نهضت مردمی موفق و انقلاب پایدار در قرن بیستم بود درحالی دیگر انقلاب‌ها ناکام ماندند. انقلاب در ایران به دنبال یک هدف مشخص بود که تا امروز پیروان انقلاب به آن متعهد هستند.

وی افزود: مردم ایران نظام سلطه و مستبد را کنار زده و نظام اسلامی با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را پایه گذاری کردند.

شایان ذکر است نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس سنا و سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان طی پیام‌هایی، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران را به ملت و مقام‌های دولت‌ کشورمان تبریک گفتند.

همچنین، رئیس جمهوری پاکستان طی پیامی به حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به ایشان تبریک و بر تعهد پاکستان برای‌ تحکیم روابط تاکید کرد.

لاهور

محمد بلیغ الرحمان؛ حکمران پنجاب و نماینده عالی دولت فدرال پاکستان، مقامات دولتی ایالت پنجاب، دیپلمات‌ها، جامعه بازرگانی و مسوولان نهادهای فرهنگی و علمی در کنار چهره‌های سیاسی-مذهبی پاکستان با حضور در جشن انقلاب، فرارسیدن سالروز انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفته و آرزوی موفقیت برای ملت و تحکیم هرچه بیشتر روابط برادرانه ایران و پاکستان کردند.

سرکنسول کشورمان شهادت جمعی از نمازگزاران شامل نیروهای پلیس و غیرنظامیان پاکستان در حادثه تروریستی پیشاور نیز جان باختن تعدادی از شهروندان ترکیه و سوریه در حادثه تلخ زلزله اخیر را تسلیت گفت و افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران قویتر و قدرتمند تر  از گذشته در مسیر عزت و عظمت و استقلال حرکت می کند و الهام بخش صلح، و ساخت منطقه‌ای باثبات‌تر، آرام‌تر و شکوفاتر است. در این چهل و چهار سال از استعداد و توانمندی‌های مردم خود بعنوان یکی از دستاوردهای کلیدی انقلاب اسلامی بهره برده تا از گسترده‌ترین زیربنای صنعتی داخلی و قدرت علمی و فناوری بومی برخوردار باشیم.

وی ادامه داد: ایران اسلامی در زمره کشورهای پیشتاز جهان در زمینه هوا- فضا، هسته ای، نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، صنایع دفاعی، کوانتوم، شبیه سازی و ژنتیک، طب و دارو از جمله پیوند اعضا و تولید کیت های تشخیص بیماری کووید ۱۹ و واکسن آن در جهان محسوب می‌شود. ما در حالی به این دستاوردها دست یافته‌ایم که با ظالمانه‌ترین و گسترده‌ترین کارزار تروریسم اقتصادی رژیم ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در تاریخ معاصر مواجه بوده‌ایم.

سرکنسول کشورمان اظهار داشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان در کنار روابط دیرینه و تاریخی خود در سطوح مختلف، فرصت های فراوانی برای همکاری در حوزه های اقتصادی و تجاری از جمله تجارت مرزی و تهاتر، توسعه بازارچه های مرزی، در حوزه انرژی و حوزه فرهنگی و گردشگری دارند که به تقویت و توسعه روابط برادرانه دو کشور منجر می شوند.

وی افزود: کشور ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند به این معنا که ما می توانیم بسیاری از نیازهای همدیگر را تأمین کنیم. این، همت عالی دو کشور را می طلبد تا در جهت توسعه و رشد روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور تلاش کنیم.

محمد بلیغ الرحمان حکمران پنجاب بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران که بالغ بر 40 سال پیش به پیروزی رسید اکنون نیز تاثیرات شگرفی داشته و خواهد داشت. این بزرگداشت 44 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است با 75 امین سال روابط سیاسی دو کشور. فاجعه بزرگ انسانی در زلزله اخیر ترکیه و سوریه حادثه ای غم انگیز بود که همه ما را محزون کرد.

وی تصریح کرد: ایران و پاکستان اشتراکات زیادی دارند سال ها زبان فارسی زبان منطقه بوده است. دیوان سعدی را پاکستانی ها می‌شناسند و می خوانند و مردم دو کشور احترام زیادی برای یکدیگر قائلند.

محمد بلیغ الرحمان افزود: اسلام نقطه و ریشه نزدیکی دو کشور است؛ دو کشور باید یار و یاور یکدیگر باشند.

در این مراسم ویدئوهایی از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد و نمایشگاه محصولات فرهنگی و جاذبه های گردشگری مورد استقبال میهمانان قرار گرفت.

همچنین کیک 44 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ایران مراسم توسط سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و حکمران پنجاب برش داده شد.

روسیه

به مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مراسم گرامیداشت یاد و نام حضرت امام خمینی(ره) و شهدای همیشه جاوید دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور جمعی از علاقه‌مندان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یکی از مناسبت‌های بسیار مهم در تاریخ معاصر جهان است گفت: دلیل این اهمیت به‌خاطر تاثیراتی است که در تحولات منطقه‌ای و مناسبات بین الملل ایجاد نموده و طبیعتا گرامیداشت چنین روزی احترام به آرمان‌هایی است که در زمان انقلاب، مردم مؤمن و خداجوی انقلابی به دنبال آن‌ها بودند و همچنین بهترین فرصت برای یادآوری آن آرمان‌های مقدسی است که به‌خاطر آن‌ها شهدای بزرگواری را تقدیم کردیم.

وی در ادامه افزود: گرچه انقلاب اسلامی در ایران شکل گرفت اما در حقیقت یک انقلاب در کل جهان اسلام بود و همانطور که پیامبر مکرم اسلام(ص) در مکه مبعوث گردیدند و سپس در مدینه آن حرکت و تحول عظیم را انجام دادند اما ما هرگز تصور نمی‌کنیم که پیامبر عظیم الشأن اسلام فقط به مکه و مدینه تعلق دارند؛ لذا انقلاب اسلامی هم ماهیتی فراتر از مرزهای ایران داشت و یک تحول بزرگ در دنیای اسلام بود و معطوف به امت بزرگ اسلام بود.

سپس کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با تبریک یوم الله بیست و دو بهمن و سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان این موضوع که چرا انقلاب اسلامی ایران متعلق به همه ما است و امروز شما بزرگواران و عزیزان از کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، روسیه و سایر نقاط، همه به نوعی یک احساس قرابت و نزدیکی نسبت به انقلاب اسلامی ایران داریم خاطرنشان ساخت: دلیل این موضوع آنست که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب فرهنگی و هویتی بود و دارای پیام‌های بسیار مهمی برای بشریت بود.

جلالی افزود: پیش از انقلاب اسلامی ایران، انقلاب ۱۹۱۷ اتحاد جماهیر شوروی روی داد که براساس آموزه‌های مارکس و انگلس، یک انقلاب با محوریت اقتصاد و نفی خداوند و نفی معنویت و هدف معنوی در خلقت اتفاق افتاد که این یک لبه قیچی و دیگر لبه این قیچی، جریان لیبرالیسم و سرمایه‌داری غرب بود که آن هم به نوعی نفی معنویت بود که این دو لبه قیچی یک هدف را مورد اصابت قرار می‌دادند و آن هم عبارت بود از نفی معنویت.

 سفیر کشورمان ادامه داد: هنگامی‌ که انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد یک رهبری که متصل به خالق هستی بود به نام امام خمینی(ره) اساسا بر مبنای معنویت حرکت خود را بنا نهاد و ایشان هم مروج معنویت بود و هم انقلاب خود را براساس معنویت بنیاد گذاشت و دنیایی که دچار خلاء معنویت بود، پیام امام(ره) را مانند تشنه جویای آب، پذیرا شد.

در ادامه، حاجی نظامی بالوگلانف رئیس جمعیت اسلامی اهل بیت(ع) مسکو به بیان نقش تأثیرگذار انقلاب اسلامی به رهبری مرجعیت دینی، در تاریخ معاصر جهان پرداخت و همچنین دانشجویانی از کشورهای آذربایجان، افغانستان و ایران مطالبی با موضوع انقلاب اسلامی ایران، گذشته، حال و آینده را بیان کرد.

از دیگر برنامه‌های مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پخش تصاویر راهپیمایی عظیم مردم میهن اسلامی در روز بیست و دو بهمن، شعرخوانی مداحان اهل بیت(ع)، دکلمه و اجرای سرود توسط دانش‌آموزان بود.

آلمان

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلمان به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد.

در همین رابطه، وبینار «نقش و جایگاه زنان در جامعه و فرهنگ ایران در اندیشه امام خمینی(ره)» نیز با همکاری اداره‌کل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بستر مجازی زوم برگزار شد.

خانم مریم سرخیل، محقق حوزه علوم قرآن و حدیث و استاد دانشگاه به تبیین جایگاه و نقش زنان در فرهنگ و جامعه ایران از منظر اندیشه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی با اشاره به موضوع نقش و جایگاه زنان در جامعه و فرهنگ ایران توضیح داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی برای ایجاد اعتماد به نفس در بانوان ایجاد شد. این انقلاب در دل زنان مؤمن درخشید و آن‌ها باور کردند که می توانند حضوری پرشور و فعال در زمینه های مهم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند.

این محقق ایرانی افزود: یکی از اصلی ترین زمینه های حضور اجتماعی زنان که پس از انقلاب شکل تازه و شایسته ای به خود گرفت، زمینه فرهنگی بود.

وی تصریح کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) یکی از زمینه های حضور اجتماعی که در آن زنان وظیفه دارند فعالیت کنند، تلاش گسترده در حوزه زمینه سازی برای فرهنگ ایرانی اسلامی است.

خانم مریم سرخیل یادآور شد: امام خمینی(ره) بارها به این نکته اشاره کرده اند که زنان نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی دارند. از نظر آماری زنان حدود نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، اما اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم باید بگوییم زنان تربیت کنندگان اصلی جامعه هستند.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از مسائل فرهنگی که زنان در آن نقش مهمی ایفا می کنند، اجتناب از اشرافیت و مصرف گرایی است. از آنجا که بخش مهم امور زندگی با زنان است آنها نقش مهم در مدیریت زندگی و جلوگیری از اشرافیت دارند.  در سایه انقلاب و دستورالعمل های امام(ره) بود که زنان بینش فرهنگی پیدا کردند و با جایگاه واقعی خویش مبتنی بر آموزه های اسلامی آشنا شدند.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و جشن‌های دهه فجر برنامه های مختلفی را اجرا کرد.

در همین راستا، سمینار شکوه انقلاب اسلامی ایران با حضور جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد و شرکت کنندگان در باره عظمت انقلاب اسلامی سخن گفتند.

در این سمینار، شیخ علی رکابی به عنوان نماینده جامعه لبنانی ها،  موانس رئیس خانه فلسطین در برلین و نمایندخه جنبش فتح، ابراهیم ابراهیم رئیس انجمن فلسطینیان آلمان، اکرم ترکعلی نماینده جماعت ترک های شیعه برلین، احمد زاده نماینده جامعه افغانستانی های برلین سخنانی ایراد کردند.

همچنین در بخش‌های مختلف سمینار، کلیپ‌های ویدئویی در باره پیشرفت‌های ایران پس از انقلاب اسلامی که به زبان آلمانی تدوین شده بود، برای حاضرین به نمایش درآمد.

علاوه بر این، قطعات ویدئویی دیگری نیز در خصوص جایگاه زنان در ایران پس از انقلاب اسلامی و سطح حضور زنان در عرصه های مختلف علمی و اجتماعی ایران اکران شد.

حمید محمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در آلمان در سخنانی، در باره چرایی دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی سخن گفت. وی اظهار داشت: با رهبری امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی با شعار استقلال و آزادی به پیروزی رسید. حمایت از مظلومین و در راس آن دفاع از فلسطین از اهداف اصلی انقلاب به شمار می‌آید. از این رو از همان روزهای نخست آمریکا دشمنی‌اش را با ایران آغاز کرد.

وی در ادامه به نمونه‌هایی از دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... که تا کنون آمریکا علیه ایران اسلامی انچام داده است اشاره کرد.

اکرم ترکعلی، نماینده ترک های شیعه به عنوان سخنران دوم و نماینده جماعت ترک های شیعه برلین گفت: انقلاب اسلامی مسلمانان عالم را زنده کرد. تا پیش از آن، هویتی به نام هویت اسلامی به صورت برجسته مطرح نبود. اما انقلاب اسلامی جریان تازه ای را در دنیا ایجاد کرد. جریانی که به انسجام جوامع اسلامی حتی در غرب منتهی شد.

شیخ علی رکابی به عنوان نماینده جامعه لبنانی‌ها، چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت. وی با اشاره به مواضع روشن و حمایت مقتدرانه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از فلسطین، حیات مجدد فلسطین را از برکات انقلاب اسلامی دانست.

موانس، رئیس خانه فلسطین در برلین با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ضمن گرامیداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی گفت: ملت فلسطین هرگز فراموش نخواهند کرد که به محض پیروزی انقلاب اسلامی و به دستور امام خمینی(ره)، سفارت اسرائیل در تهران بسته شد و ساختمان آن در اختیار فلسطین قرار گرفت. این اتفاق باعث افتخار و سربلندی فلسطین شد.

ابراهیم ابراهیم، رئیس انجمن فلسطینیان آلمان نیز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی فقط محدود در مرزهای ایران نبود و برکات این انقلاب بزرگ در کل منطقه ساری و جاری است.

حجت‌الاسلام احمدزاده، نماینده جامعه افغانستانی‌های برلین به عنوان آخرین سخنران سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک و تهنیت گفت و تأکید کرد: چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تکریم می‌کنیم که دشمنان اسلام و دشمنان انسانیت از ابزارهای مختلف برای نابودی اسلام واقعی و حقیقی استفاده کرده و می‌کنند.

یادآور می‌شود، همه سخنرانان فاجعه زلزله اخیر در ترکیه و سوریه و تسلیت گفته و برای درگذشتگان این فاجعه طلب مغفرت کردند.

بوسنی و هرزگوین

به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مراسم باشکوهی با حضور مقامات سیاسی، مذهبی و نخبگان بوسنی و هرزگوین و دیپلملت‌های سایر کشورها در هتل بریستول سارایوو برگزار شد.

در این مراسم معاون وزیر حقوق بشر دولت بوسنی و هرزگوین، باقر عزت بگوویچ سخنگوی مجلس، بسیرا تورکوویچ وزیر امور خارجه سابق، مرصاد بشیچ مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه، حسین کاوازوویچ رئیس العلماء جامعه اسلامی، رامیز سالکیچ معاون سابق رئیس جمهور صربسکا، سفرای کشورهای روسیه، چین، ترکیه، پاکستان، ژاپن، کویت و فلسطین و نمایندگان سفارتخانه های سوئیس، اتریش و اسپانیا حضور داشتند.

ماشاءالله شاکری، سرپرست سفارت کشورمان در سخنانی، یاد درگذشتگان زلزله‌های اخیر در ایران، ترکیه و سوریه را گرامیداشت و با ارائه مرور تاریخی بر روند پیروزی انقلاب اسلامی، سپس جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، این سیر را برای هر کشوری ویرانگر عنوان کرد و افزود: ملت ایران با باورمندی و اتکا بر توان داخلی توانسته‌اند بر این مشکلات فائق آیند.

وی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی، فناوری و نظامی پرداخت و ایران امروز را خودکفا در بسیاری عرصه ها و تامین کننده نیازهای کشورهای منطقه عنوان کرد.

رایزنی فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم، نمایشگاه اینفوگرافی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های علوم و فناوری برپا کرد و همچنین کتابچه ها و بروشورهای معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کشورمان در اختیار حاضران قرار گرفت.

الجزایر

همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جشن باشکوهی از سوی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزیره پایتخت الجزایر برگزار شد.

در این جشن، جمع کثیری از سیاستمداران، اهالی فرهنگ و مسئولان رسمی و مردمی کشور الجزایر شرکت کرده و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به دولت و ملت ایران تبریک گفتند .

یوسف شرفه وزیر (العمل و التشغیل و الضمان الاجتماعی) و خانم بسمه عزوار وزیر (العلاقات مع البرلمان) دو وزیری بودند که از طرف رئیس جمهور و دولت الجزایر در جشن شرکت کرده و سبد گل ارسالی عبد المجید تبون را تقدیم سفیر جمهوری اسلامی ایران کردند .

نایب رئیس و جمعی از نمایندگان مجلس، اعضای گروه دوستی الجزایر و ایران، نمایندگان مطبوعات و رسانه‌های جمعی، سفرای کشورهای مقیم در الجزایر، برخی وزرای سابق ،نماینگان احزاب سیاسی ، ایرانیان مقیم، دوستداران زبان فارسی ، نمایندگان جنبش‌های انقلابی و شخصیت‌های مختلف کشوری و لشکری از جمله شرکت کنندگان در این جشن باشکوه بودند .

حسین مشعلچی زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر طی سخنانی با نگاهی به روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دو کشور نسبت به آینده بهتر این روابط، اظهار امیدواری کرد .

در این جشن باشکوه رایزن فرهنگی کشورمان طی گفت‌وگو با شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف شرکت کننده به معرفی فرهنگ و هنر ایران اسلامی پرداخت .

از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در الجزایر، نمایشگاهی از آثار فرهنگی هنری و صنایع دستی ایران در محل هتل صوفی تل الجزایر برگزار و مورد بازدید شخصیت­‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و هنری الجزایر قرار گرفت .

قاهره

 22 بهمن امسال، جشن باشکوهی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سفیران سایر کشورها، شخصیت‌های مصری، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه و دانشجویان مصری در قاهره برگزار شد.

تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، اجرای سرود ملی، برپا کردن نمایشگاه صنایع دستی و کتاب های مربوط به ایران بویژه آموزش زبان فارسی، شعر و ادبیات نیز از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

عبدالله اشعل، معاون اسبق وزیر خارجه مصر به بیان چگونگی پیروزی انقلاب اسلامی، ریشه‌های عمیق دوستی بین دو کشور ایران و مصر پرداخت.

در ادامه، سلطانی فرد، سفیر کشورمان در سخنرانی خود به دستاوردهای ج.ا.ایران در 44 سال گذشته اشاره و بیان کرد: ملت ایران به رغم فشارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی از طرف دشمنان همچنان به آرمان‌های انقلاب از جمله حمایت از آرمان فلسطین پایبند است.

وی با اشاره به ریشه های عمیق دوستی دو کشور ایران و مصر، اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور در آینده در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توسعه پیدا کند.

هند

مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ایرج الهی، سفیر و محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو،  حجت الاسلام والمسلمین شاکری، رئیس دفتر نمایندگی جامعة المصطفی در دهلی، حجت الاسلام شیخ ممتاز، امام جمعه مسجد شیعه در دهلی، تسلیم رحمانی رئیس حزی سیاسی مسلمانان هندواز شخصیت های برجسته سیاسی مسلمان هند، محمود حسن قاسمی و اقشار مختلف مردم و دوستداران انقلاب اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو در ابتدای این مراسم طی سخنانی، انقلاب اسلامی را به دلیل اهمیت و میزان تاثیرگذاری آن در تحولات سیاسی اجتماعی در داخل و خارج ایران، یکی از  رویدادهای تاثیرگذار و شگفت انگیز در قرن اخیر خواند.

وی با اشاره به وجوه متمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات جهان خاطر نشان کرد: طی چهل سال گذشته، انقلاب اسلامی توانست نظم و ساختار شکل گرفته بر اساس مفهوم قدرت را زیر سوال برده و راه جدیدی را ارائه دهد که در آن عدم اتکاء به بیگانه و با تکیه  به ارزش‌های دینی می توان علیرغم همه فشارها و تحریم ها مسیر رشد و ترقی را طی کرد و صف بندی جدیدی را در برابر نظام ظالمانه جهانی شکل داد.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به برخی وجوه مشترک انقلاب اسلامی با نهضت استقلال هند، استقلال خواهی، نفی سلطه بیگانه، تکیه بر مشارکت حداکثری مردم و برخورداری از رهبری برخاسته از متن توده مردم را ویژگی‌های مشترک این دو نهضت خواند و تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی در اتخاذ رویکردها و سیاست‌های مربوط به تعامل با همسایگان، نگاه به شرق و همچنین گفت‌وگوهای دینی را  فرصت مناسبی برای گسترش مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها از جمله هند خواند .

در ادامه، امیر حیدر اشعاری در وصف انقلاب اسلامی ایران قرائت کرد.

محمود الحسن، امام جمعه مسجد اوکلا دهلی با تاکید بر جنگ نظریه‌ها در جهان،  انقلاب اسلامی ایران را  یک انقلاب بی نظیر خواند که تمام جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ ممتاز علی، از علمای شیعه  گفت: امام خمینی(ه) با درایت و تیز بینی خود و حمایت مردم این انقلاب را ثمر رساند و امروزه ایران حامی مظلومان و مستضعفان جهان به شمار می‌رود.

در بخش دیگر این برنامه، شمیم اله آبادی اشعاری درباره انقلاب اسلامی قرائت کرد.

تسلیم رحمانی، رئیس حزب سیاسی مسلمانان هند اظهار داشت: انقلاب سال 1357 ایران به نظر من هیچ وقت مختص ایران نبوده  بلکه انقلاب دنیای اسلام بوده است. پس اکنون تمامی عالم اسلام و انسانیت باید 22 بهمن را به عنوان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشن بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، رئیس دفتر نمایندگی جامعه المصطفی در هند با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی(ه) گفت: امام(ره) به سلاح نظامی و یا عوامل خارجی تکیه نکرد و  حاضر به ریختن خون افراد نشد و  یاوران خود را اطفالی دانست که در گهواره‌ها بودند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

 ایرج الهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو با تبریک 44 مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت : ما در حال حاضر در جبهه های مختلف در حال مقابله با دشمنان خود هستیم. دشمنان با پایمال کردن ارزش‌های اخلاقی نزد جوانان می خواستند ارزش های انقلابی را کم ارزش جلوه دهند اما در این کار نیر خود موفق نشدند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران با موفقیت هر چه بیشتر  به پیشرفت خود ادامه می دهد.

در  این برنامه علاوه بر شعر خوانی و پخش سرودهای انقلابی، نمایشگاهی شامل بیش از چهل پوستر در معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال قرار گرفت .

     

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و برپایی مراسم رسمی سالگرد انقلاب اسلامی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو، رایزنی فرهنگی کشورمان با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و اجرای گروه موسیقی اعزامی از مازندران که بنا به دعوت رایزنی فرهنگی به هند سفر کرده بودند در این مراسم حضور پر رنگی داشت.

در مراسم امسال، سفارت علاوه بر حضور وزیر و برخی مقامات هندی بیش از چهارصد تن از میهمانان از سفرا و دیپلمات‌های خارجی و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و تجاری هند حضور داشتند.

عراق

مراسم گرامیداشت سالروز پیروی انقلاب اسلامی ایران با حضور محمد کاظم آل صادق سفیر، حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری، رایزن  فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و ایرانیان مقیم برگزار شد.

آل صادق در این مراسم با اشاره به موفقیت های بانوان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افزود: جمهوری اسلامی فضایی را برای بانوان فراهم ساخت که بتوانند با سربلندی باورهای دینی و ملی میهن خود را در همه عرصه ها اعم از علمی، ورزشی، هنری و... انعکاس دهند.

سفیر کشورمان اظهار داشت: این مسئله معادلات غربی ها را درباره زن برهم زد، در واقع سیاست¬های غربی بزرگترین صدمه را به زن وارد کرد، اما امروز غربی¬ها با کمال وقاحت خودشان را پرچم دار حقوق زنان معرفی می کنند اما حقیقت آن است که آنها از حقوق زن در دنیا سوء استفاده می کنند تا بتوانند چهره بانوی مسلمان ایرانی که در دنیا منکعس شده تخریب کنند.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه رهبر، توده‌های حامی و اصول یک انقلاب عوامل ارزش دهنده به آن انقلاب هستند، ادامه داد: رهبر انقلاب ایران یک مرجع فقیه آگاه به امور زمانه‌اش بود که با ابزارهای رهبری و تأثیرگذاری در سطح کلان و با شخصیت کاریزماتیک خود به یک عنصر اساسی در این انقلاب تبدیل شد. امام (ره) بینش و بصیرت و فهمی روشن داشت و کاملا می‌دانست که چه می‌خواهد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: امام (ره) از ملت خود اطمینان داشت و بر افکار عمومی مسلط بود و پیش از آنکه اذهان را خطاب قرار دهد دل‌ها را خطاب قرار می‌داد و برای همین سخنرانی‌هایش تأثیر فراوان در افکار عمومی ایران و جهان اسلام و حتی جهانی داشت.

حکیم با تاکید بر اینکه ویژگی کاریزماتیک امام خمینی (ره) تأثیر بزرگ را در تحقق این پیروزی و دستاورد تاریخی داشت، عنوان کرد: با وجود هویت اسلامی آشکار امام و انقلابش، ایشان یک پروژه ملی ارائه کرد که نه فقط اسلام‌گرایان که حتی جریان‌های چپ و راست را به خود جذب کرد و حمایت آنان را جلب کرد، صرف‌نظر از حجم و وزن آنان در این انقلاب، نکته مهم این است که انقلاب او توانست همه جریان‌ها را با اختلاف مشاربشان به خود جلب کند و این یک ویژگی مهم در برنامه امام خمینی(ره) است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که رابطه عراق و ایران بزرگ‌تر از آن است که بخواهیم از اشتراکات فرهنگی و اقتصادی و جغرافیایی سخن بگوییم، مسئله عمیق‌تر از این است و دو کشور هم‌افزایی فراوان دارند و جالب توجه است که فضای منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از بیست سال متقاعد شده و دیگر هیچ کس از ایجاد فاصله و دشمنی میان عراق و ایران سخن نمی‌گوید بلکه همه نشان می‌دهند که این موضوع را درک می‌کنند که این رابطه تقدیر دو کشور و نه انتخاب این یا آن حکومت است.

در این مراسم، سرود تولید شده توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که توسط گروه همنوایی نبراس اجرا گردید که مورد توجه شرکت کنندگان در این مراسم قرار گرفت.

 اجرای امید معنوی، هنرمند نامی کشورمان که به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد در این مراسم شرکت و اجرا برنامه کردند. معنوی در دو بخش قطعاتی در رابطه با ایران، انقلاب اسلامی، امام زمان(عج) و... اجرا کرد که بسیار مورد استقبال حضار قرار گرفت.

     

مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور دهها تن از چهره‌های کشوری سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، عشایر و ... کشور عراق و سفرا و دیپلمات‌های سایر کشورها در محل هتل المنصور بغداد برگزار شد.

در این مراسم، محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به پیشرفت‌های ایران اسلامی بعد از انقلاب در عرصه‌های متعدد اشاره کرد.

وی به روابط محکم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق پرداخت و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق درهم تنیده و شدیدا از هم تاثیرپذیر است. ما ریشه‌های تاریخ تمدنی مشترک و قدیمی با عراق داریم و حوادث زودگذر سیاسی نمی تواند به آن ضرر بزند.

سفیر کشورمان همچنین، بر لزوم تقویت روابط دو جانبه دو کشور به ویژه در امور سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

عبدالله علیاوی نماینده رئیس جمهور عراق، پیام تبریک «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور این کشور را با تاکید بر کمک‌های متعدد ایران به عراق به ویژه در جنگ با تروریسم، قرائت کرد.

عبدالله علیاوی افزود: مردم عراق هرگز مواضع جمهوری اسلامی ایران و فداکاری های فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی را فراموش نمی کنند. گسترش همه جانبه روابط ایران و عراق، نه فقط به نفع ما بلکه به نفع تمامی کشورهای منطقه است و ما در راستای تقویت این روابط مصمم هستیم.

در این مراسم از برخی پژوهشگران و نویسندگان برتر عراقی در زمینه روابط ایران و عراق و صاحبان اثرهای برگزیده با رویکرد تاثیر انقلاب اسلامی ایران در تعمیق پیوندهای دو کشور نیز، تقدیر و لوح یادبود به آنان اهدا شد.

همچنین، سرود تولید شده توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی گروه همنوایی «نبراس» اجرا شد.

حجت الاسلام والمسلمین اباذری در حاشیه برگزاری جشن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بغداد به خبرنگاران این کشور، گفت: امام راحل (ره) ۱۵ سال در نجف اشرف زندگی کردند و تنها ۱۰ سال در ایران زیستند بنابراین عراقی ها، خودشان را پیشرو در انقلاب اسلامی می دانند و پیش از تبریک گویی به ما به خودشان تبریک می گویند.

وی به حضور گسترده مسئولان متعدد کشوری و نیز عشایر و روحانیون عراقی و اساتید دانشگاه در مراسم گرامیداشت دهه فجر اشاره کرد و گفت: هر سال استقبال و حضور پر رنگ تری می بینیم و حتی کسانی که ما موفق به دعوت آنها نشدیم به این مراسم می آیند.

اباذری به برنامه های متعدد گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد، کربلا، نجف، اربیل، سلیمانیه و بصره اشاره کرد.

شایان ذکر است، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نمایشگاه ایران شناسی و نمایش و عرضه صنایع دستی اعم از خاتم کاری، حصیر باقی، منبت کاربی، گلیم بافی و... توسط گروهی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در حاشیه این مراسم برگزار شد.

به همت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نمایشگاه ایران شناسی و نمایش و عرضه صنایع دستی اعم از خاتم کاری، حصیر باقی، منبت کاربی، گلیم بافی و... توسط گروهی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در حاشیه این مراسم برگزار شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

مراسم با شکوه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور قریب به 350 نفر از مقامات عراقی بویژه از استانهای کربلای معلی و بابل؛ از جمله نصیف الخطابی استاندار کربلاء، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، شیخ خالد مولا رئیس علمای اهل تسنن عراق، تعدادی از نمایندگان استان کربلاء در پارلمان عراق، استاندار پیشین بابل، روسای بسیاری از شیوخ استانهای کربلا و بابل، رئیس دانشگاه کربلاء، رئیس اتاق صنایع کربلاء، رئیس سازمان سرمایه گذاری بابل، برخی از مسئولین عتبه‌های حسینی ع و عباسی ع، مسئولین ستاد بازسازی عتبات عالیات، فرماندهان نظامی حشد الشعبی و سازمان بدر و بسیاری از بازرگانان، تجار و شخصیتهای فرهنگی و دانشگاهی در سالن اجتماعات سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرائت قرآن کریم توسط قاری آقای کریم منصوری آغاز و سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و عراق نواخته شد.

اجرای گروه سرود صالح المولای کربلای  در تجلیل از دهه مبارک فجر و انقلاب شکوهمند اسلامی، زینت بخش آغازین مراسم بود.

کریمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی طی سخنانی با اشاره به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از مردم عراق که سالیان طولانی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به نحو شایسته پذیرایی کردند، تشکر کرده و آن را  نشانه تدین مردم عراق و ریشه های عمیق مرجعیت شیعه در میان این مردم دانست.

نصیف الخطابی، استاندار کربلای معلی طی سخنانی با تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای و جهان اسلام تاکید کرده و آن را بسیار با اهمیت دانست.

وی با اشاره به نهضت امام حسین(ع) و اصحاب ایشان در کربلا در زنده نگهداشتن دین اسلام، جایگاه کربلای معلی و توسعه و پیشرفت آن را حیاتی خواند.

وی تاکید کرد کربلای معلی در آینده یکی از قطبهای جهان اسلام خواهد بود و دولت عراق و استانداری کربلا، تمامی تلاش خود را در جهت توسعه‌ی این شهر به کار گرفته اند و در این میان دولت جمهوری اسلامی ایران و سرکنسولگری ایران در کربلاء نیز نقش بسزایی در تحقق این راهبرد مهم داشته اند و همکاری خوبی میان دولت عراق و ایران در حوزه های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی وجود دارد.

شیخ خالد مولا، رئیس علمای اهل تسنن عراق از دیگر سخنران مراسم بود. ایشان ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آن را نقطه عطفی در جهان اسلام برشمرد.

در ادامه دو نماهنگ و گزارش تصویری در خصوص پیشرفت ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و دانش بنیان، اقتصادی، نظامی و همچنین اقدامات سرکنسولگری جمهوری اسلامی در توسعه روابط استانهای کربلاء و بابل با جمهوری اسلامی ایران نمایش داده شد.

همچنین، به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مراسم جشن باشکوهی از سوی سرکنسولگری جمهوری اسلامی در بصره با حضور بیش از دو هزار نفر از اقشار مختلف مردمی، مقامات استان، نمایندگان پارلمان دیپلمات های مقیم بصره، نمایندگان و وکلای مرجعیت، علماء و روحانیون شیعه و اهل سنت، شیوخ عشایر اساتید دانشجویان دانشگاههای بصره، اصحاب رسانه، اهالی ورزش و برخی تیم های ورزشی و مؤسسات فرهنگی و نهادهای اجتماعی و مدنی، نیرو های امنیتی، پلیس، گروه های مقاومت و حشدالشعبی، خانواده شهداء، مجاهدین و ایرانیان مقیم ساکن بصره در محل تالار مرکز فرهنگی نفت در بصره برگزار شد.

در این مراسم پس از تلاوت کلام مجید توسط سید فؤاد شوکاوی، قاری قرآن کریم از جمهوری اسلامی ایران و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، قرائت فاتحه برای شهدای انقلاب اسلامی و در گذشتگان زلزله اخیر در سوریه و ترکیه و پخش کلیپی از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن، علی عابدی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره گفت: ملت ایران همدل و هم صدا به همراه رهبر و مقتدای خود امام خامنه ای در طول 44 سال گذشته علیرغم همه توطئه ها، تحریم ها، جنگ های ترکیبی و نقشه های براندازی وتجزیه طلبی و فشار حد اکثری، ایستادگی کرده و تمام تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده است و در اکثر علوم وفن آوری های نوین جزء کشورهای برتر دنیا شده است، این نکته کلیدی است که ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل کرده و موجب وحشت استکبار جهانی شده است .

سپس آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه علمیه قم در بیانات ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی مثل برگزاری جشن‌های ملی و استقلال نیست چون این بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی است نه ایرانی و جشنی است به وسعت همه کشورهای اسلامی و این امتداد رسالت انبیا و اولیای الهی است و هر کشور و ملتی بسته به ظرفیت خود از نور انقلاب اسلامی بهره خواهد برد.

در ادامه، شاعر آئینی آقای عزیز الفیصلی از جمهوری اسلامی ایران با قرائت اشعار حماسی در رابطه با انقلاب اسلامی و نقش و تأثیر آن در منطقه و جهان فضای معنوی و شور ویژه ای به مراسم بخشید .

فالح خزعلی، نماینده پارلمان عراق در سخنانش ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت:  امروز و در این جایگاه نمیخواهم از جانب مادی و پیشرفت های اقتصادی جمهوری اسلامی سخن بگویم بلکه میخواهم از معنویت سخن بگویم، جمهوری اسلامی پشتیبان معنوی مستضعفان جهان بوده و هست، انقلاب اسلامی باعث تقویت و پشتیبانی گروه های مقاومت در جهان اسلام شد، تقویت مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان که باعث وارد آوردن ضربات سنگینی به رژیم غاصب صهیونیستی شده و همچنین تقویت و پشتیبانی مقاومت در یمن و عراق  که منجر به پیروزی گروه های مقاومت و حشدالشعبی در مقابله با داعش گردید و این ها گوشه ای از دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی است.

در ادامه برنامه، خطیب توانا شیخ جمال الدوسری از علمای اهل سنت و رئیس مؤسسه وحدت اسلامی عراق ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این پیروزی، پیروزی اسلام و مسلمین بوده و امت اسلامی به علما، رجال و فرماندهانش افتخار می کند چون باعث مجد و عظمت جامعه اسلامی شدند .

در ادامه، گروه سرود و مرکز فرهنگی الجنوب عراق که از گروههای فعال در عراق فرهنگی است، سرود زیبا و با محتوا و مضمون عالی و فاخر را در جمع میهمانان مراسم اجرا نمود که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

خانم سهیلا بدوی به نمایندگی از سوی ایرانیان مقیم بصره به ارائه مقاله خود در خصوص جایگاه و نقش  زن در جمهوری اسلامی ایران و دستاوردها و مشارکت و حضور فعال زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم و سازندگی جمهوری اسلامی پرداخت.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلفی شامل نمایشگاهی از دستاوردهای 44سال جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاهی از سیره زندگی بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، کارگاه نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان و نمایشگاه از کتاب‌های حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای و شهید حاج قاسم سلیمانی و اهداء آنها به مشارکت‌کنندگان از نکات برجسته این مراسم و حضور ویژه قشرهای مختلف مردم بصره و ایرانیان مقیم بصره و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی بود.

مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، نماینده مقام معظم رهبری در عراق، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در نجف اشرف، سید علی خمینی نوه امام راحل(ره)، علما و شخصیت‌های حوزوی، شخصیت های عشایری، سیاسی و حزبی، مسئولین ادارات و اتاق های بازرگانی نجف، دیوانیه و سماوه، فرمانده حشدالشعبی در نجف اشرف و تعدادی از موکب داران و نمایندگان پارلمان عراق از نجف و دیوانیه در محل سالن همایش‌های فرماندهان پیروزی بیمارستان امام علی(ع) برگزار شد.

به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسم با شکوهی با حضور مقامات محلی اقلیم کردستان عراق و تعدادی از سرکنسول‌های مقیم اقلیم در هتل روتانا اربیل برگزار شد.

در این مراسم، پشتیوان صادق وزیر اوقاف و نماینده نخست وزیر اقلیم کردستان ، امید خوشناو استاندار اربیل ، فاضل میرانی مدیر مکتب سیاسی پارت دمکرات ، دکتر ریبوار اسماعیل ، سعدی احمد پیره و جبار یاور به نمایندگی از اتحاد میهنی کردستان ، هیمن هورامی نماینده پارلمان ،شیوخ طریقت قادری و نقشبندی ، انمه جمعه و جماعات شیعیان اربیل ، سلیمانیه و موصل ، شیوخ عشایر موصل و کرکوک ، امیر ایزدی های اقلیم ، نماینده کلیسای مسیحیان اربیل ، خانم آوات نماینده زرتشتیان  ، اساتید دانشگاه ، مدیران موسسات فرهنگی ، فعالان فرهنگی و اجتماعی و معلمان و ماموستایان مهمانان ویژه برنامه بودند.

رشنودی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در خصوص چهل و چهارمین سالگرد انقلاب  گفت : چهل و چهار سال قبل در چنین روزهایی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم به پیروزی رسید، انقلابی که موفق شد به پشتیوانه نقش و حضور مردم در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور به رهبری امام خمینی(ره) ، رژیم سلطنتی مستبد و وابسته به بیگانه را از صحنه سیاسی ایران حدف کند و نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی را برای جامعه ایران به ارمغان آورد.

پشتیوان صادق به نمایندگی از نخست وزیر اقلیم کردستان و ریبوار اسماعیل به نمایندگی از اتحادیه میهنی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در خصوص روابط هماسیگی و صمیمانه اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران اشاره و از همکاری ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران یاد کردند.

اسپانیا

مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور مهمانانی شامل دیپلمات‌های کشورهای مختلف و برخی شرکت‌های مرتبط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در محل اقامتگاه سفارت در مادرید برگزار شد.

از این میان دیپلمات هایی از بیش از 30 سفارتخانه در مادرید در جشن روز ملی حضار شدند که 17 نفر در سطح سفیر و از کشورهای غنا، چین، فلسطین، مالی، اندونزی، فیلیپین،هائیتی، گواتمالا، کویت، مالزی، آقریقای جنوبی، گینه استوایی، هند، ال سالوادور، نپال، عمان و بنگلادش بودند.

در این مراسم، 46 نماینده از شرکت های اسپانیایی مرتبط با سفارت و افرادی که در سطوح مختلفی با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی همکاری می کنند، حضور داشتند.

این مراسم با پخش سرود ملی اسپانیا و جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و سپس سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به خوشامدگویی به حاضران پرداختند.

عمان

مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (روز ملی) با حضور قیس بن محمد الیوسف وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه گذاری و رئیس طرف عمانی کمسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، یوسف بن علوی وزیر خارجه سابق، تعدادی از نمایندگان مجلس دولت و مجلس شورای عمان، برخی از معاونین و مدیران وزارتخانه‌های مختلف، نمایندگان نیروهای مسلح عمان، سفرا، دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی مقیم، پژوهشگران و محققین و جمعی از فعالان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و برخی ایرانیان مقیم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط برگزار شد.

علی نجفی، سفیر کشورمان در سخنرانی خود، هدف انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در سال 1357 را رفع استبداد داخلی و تسلط بیگانگان از خارج عنوان کرد.

وی سه دستاورد مهم انقلاب اسلامی را استقلال، مردم سالاری و توسعه برشمرده و اظهار داشت: ملت ایران برای رسیدن به این دستاوردها فشارهای متعددی همچون ترور، جنگ و تحریم‌های اقتصادی را تحمل کرده است.

نجفی روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان را رو به رشد و با رویکردی عمل گرایانه مبتنی بر ظرفیت‌ها و اشتراکات دو جانبه فراوان به عنوان یک الگو معرفی کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان سیاست کشورمان در قبال همه همسایگان را سیاست دوستی و گفت‌وگو که ریشه در ادبیات و فرهنگ ایران زمین دارد، عنوان کرد.

در ادامه، کیک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران و قیس بن محمد الیوسف، وزیر صنعت، تجارتو توسعه سرمایه گذاری عمان به رسم یادبود برش داده شد.

نمایش کلیپی با موضوع  معرفی جاذبه‌های گردشگری کشورمان از برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

لاهور

نشست بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور بانوان فرهیخته پاکستان از جمله خانم قاضی (بازنشسته) ناصره جاوید اقبال (عروس علامه اقبال لاهوری)، خانم بصیره عنبرین؛ رئیس آکادمی اقبال، خانم نوشینه سلیم؛ رئیس دپارتمان ارتباطات جمعی دانشگاه پنجاب، خانم صوفیه بیدار؛ از مدیران مجلس ترقی ادب، خانم سیده ام فروا زیدی؛ علامه و ذاکره اهل بیت، خانم نوشین خالد؛ مقاله نویس و اقبال پژوه و سرکنسول ایران در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و سپس، سخنرانان به نقش زنان در رشد جوامع اسلامی اشاره و کیک چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی بریده شد.

مهران موحدفر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور الگوی رفتاری نظام جمهوری اسلامی ایران با زنان را رفتار پیامبر اکرم(ص) با زنان دانست و گفت: قبل از اسلام در شبه جزیره عربستان دختران را زنده به گور می‌کردند. وقتی پیامبر(ص) مبعوث شد راه درست را نشان داد و به جامعه آن روز فهماند که زن عنصری مهم در تربیت و رشد انسان هاست.

وی افزود: نقش زنان ایران در بعد از دوران انقلاب و تحولات بعد از آن به تأسی از رفتار زنان بزرگ صدر اسلام است. حضرت خدیجه در ترویج اسلام نقش تأثیرگذاری داشت. آن حضرت تمام ثروتش را در این راه در اختیار پیامبر اکرم (ص) قرار داد.

موحدفر اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران معتقد به کرامت و احترام به جایگاه زن است. زن و خانواده در بعد از انقلاب در جایگاهی قرار گرفت که باید می‌گرفت. زنان در ایران هیچ محدودیتی در کار و اشتغال ندارند. انقلاب اسلامی با نگاهی کاملا باز به نقش زن پرداخته است.

سرکنسول کشورمان عنوان کرد: زن امروز در ایران در کنار کار و فعالیت در عرصه اجتماع، وظیفه مادری را نیز برعهده دارد. برقرار کردن آشتی بین فعالیت های اجتماعی و زندگی خانوادگی و امور مهمی مانند تربیت فرزند سالم و مدیریت منزل و پیوند بین سنت و تجدد از مهمترین ثمرات انقلاب اسلامی در تعریف نقش زن است.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با اشاره به نقش چشمگیری و موثر زنان در انقلاب اسلامی ایران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان به طور فزاینده ای در عرصه های مختلف از جمله سیاست، فرهنگ، اقتصاد، علوم، ادبیات، هنر و ورزش حضور داشتند.

وی ادامه داد: زنان در هر عرصه ای برای دفاع از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی حضور داشته اند و بهترین نمونه حضور مسئولانه زنان در صحنه جنگ 8 ساله بود که بیش از 7000 شهید در بین زنان در راه دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی داشت.

قاضی ناصره جاوید اقبال، عروس علامه اقبال لاهوری با قرائت شعری از علامه اقبال گفت: رهبرانی چون امام خمینی(ره) و محمد علی جناح(ره) برای انقلاب و ایجاد تحول هرگز شمشیر به دست نگرفتند بلکه با عشق به مردم و کردار با عظمت خود تحول بزرگی در تاریخ بشر ایجاد کردند.

وی همچنین، اظهار داشت: موفقیت های زنان در جوامع ایران و پاکستان بسیار بیشتر از آنچه که ذکر می‌شود، است.

خانم بصیره عنبرین، مدیر آکادمی اقبال گفت: انقلاب اسلامی ۴۴ سال پیش رخ داد و کشور پاکستان ۷۵ سال پیش استقلال یافت ولی فقط استقلال جغرافیایی کافی نیست بلکه آزادی فکری مهمتر از آن است، زیرا جوامع برای رشد و توسعه به آزادی فکری نیاز دارند.

وی افزود: من تعجب می کنم که چرا غرب این همه به فکر زنان شرق است ولی با کمی توجه به این نتیجه رسیدم که غرب به بهانه آزادی در واقع خواهان بردگی افکار زنان شرق است.

خانم نوشینه سلیم؛ رئیس دپارتمان ارتباط جمعی دانشگاه پنجاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران شباهت بسیاری با استقلال پاکستان دارد، با این تفاوت که دولت ایران پس از انقلاب به خوبی با تبلیغات سوء غرب و تجاوز فرهنگی آنها مقابله کرد ولی این خطر هنوز کشور پاکستان را تهدید می کند. ما باید برای حل مشکلات خود از ایران الگو بگیریم چون ایران در عصر حاضر بهترین نمونه ی عمل بر تعالیم پیامبر اکرم (ص) است.

خانم نوشین خالد، نویسنده و اقبال پژوه پاکستانی گفت: ایران هم پس از انقلاب با تبلیغات سوء غرب و چالش های بسیار مواجه شد ولی در برابر آنها ایستادگی نشان داد و در نتیجه موفقیت های بسیاری به دست آورد.

وی افزود: رهبر جمهوری اسلامی ایران از اشعار علامه اقبال تقدیر می کردند و به جرات می توان گفت اشعار اقبال نقش عمده ای در انقلاب اسلامی ایران ایفا کرده است.

خالد ابراز امیدواری کرد که رهبران و سیاستمدران پاکستانی نیز تحت تاثیر اشعار علامه اقبال قرار گرفته و باعث ایجاد تحول در جامعه پاکستان شوند.

خانم ام فروه زیدی از ذاکرین اهل بیت(ع) اظهار داشت: هر جا سخن از استقلال و ایستادگی باشد، نخستین موضوعی که به ذهن می رسد انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود: امام خمینی (ره) برای بیداری بانوان ایرانی نقش حضرت زینب (س) را مثال می زدند چون زنان صدر اسلام نقش مثبتی در رشد جوامع ایفا نموده اند و بانوان ایرانی با الگو قرار دادن آنها دستاوردهای بی نظیری به دست آوردند.

خانم ام فروه زیدی ادامه داد: زنان پاکستانی هم با الگو قرار دادن زنان صدر اسلام مثل حضرت زینب(س) و حضرت زهرا(س) می توانند تحول اساسی در جامعه پاکستان ایجاد کرده و باعث رشد کشور شوند.

خانم صوفیه بیدار از مدیران مجلس ترقی ادب گفت: در دین اسلام حقوق زنان به صورت کامل توضیح داده شده و فقط نیاز است بر آنها عمل کنیم

وی به صنعت فیلم ایران اشاره کرد و گفت: فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی جایزه می گیرند و تولید کنندگان ایرانی نشان دادند که برای تولید فیلم های خوب برهنگی لازم نیست بلکه با انتخاب موضوع خوب می توان فیلم های با مفهوم و پر محتوی ساخت.

 

هند

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و هفته ادبی جمهوری اسلامی ایران در هند، نشست «شعر و سرودهای انقلابی» با حضور شاعران، ترانه‌سرایان، خوشنویسان و دیگر هنرمندان داخلی و خارجی در شبکه واتسابی هندیران رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

 علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما به عنوان سخنران این جلسه ضمن تبریک چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هم‌زمان با پیروزی انقلاب شعر و سرود انقلابی در ایران بسیار رشد کرد و بیشترین شعر و سرودهای که در خزینه شعر و سرود صدا‌وسیما وجود دارد، متعلق به دهه اول انقلاب است، شاید بتوانیم دهه ۶۰ را دهه سرودهای انقلابی بنامیم. دست‌کم در مورد حمید سبزواری از شاعران برجسته انقلاب اسلامی، می‌توان گفت که در آن دهه صدها سرود تولید کرد، نزدیک به ۸۰۰ سرود شنیده‌ام که متعلق به حمید سبزواری است که بیشتر آن‌ها را در دهه ۶۰ سروده ‌است.

وی ادامه داد: در دهه‌های بعدی ترانه‌های بیشتری سروده و جایگزین سرود انقلابی شد و شور انقلابی یک ملت مدیون سرودهای انقلابی است و این غفلت است اگر از سرود انقلابی چشم‌پوشی کنیم و آن را تنها متعلق به یک دهه، آن هم دهه آغازین انقلاب بدانیم.

قزوه مطرح کرد: سرودهای انقلابی باید در همه دهه‌های انقلاب حضور پررنگ داشته باشد. هم ترانه و هم سرود انقلابی مورد نیاز جامعه است. در این مورد باید توازنی ایجاد شود، نه اینکه در یک دهه به عنوان مثال از سرود انقلابی غفلت کنیم و غافل باشیم و در دهه‌های بعد، از ترانه غافل شویم. هر دوی این موارد مورد نیاز جامعه است، یکی جنبه تغزلی دارد که نامش ترانه است و دیگری از جنبه حماسه برخوردار است و حماسه و تغزل همیشه باید در کنار یکدیگر باشند و نیاز جامعه ایرانی است.

رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: از دیرباز و از نخستین سال‌های شکل‌گیری شعر فارسی، تغزل و ترانه و در کنار آن حماسه و سرود با هم حضور داشتند، در اشعاری مانند شخصیت نظامی یا در اشعار سعدی و مولانا، ترانه، تغزل، حماسه و سرود در کنار یکدیگر حضور دارند، به این معنا که شکل تغزلی و حماسی هم‌زمان در این شاعرها وجود دارد. شاعری مانند فردوسی جنبه حماسی او قوی‌تر و شاعری مانند نظامی جنبه تغزلی او بالاتر هست، اما به این معنا نیست که خود فردوسی هم در شاهنامه تغزل نداشته باشد، لااقل درصد کمی از این جنس در اشعارش به چشم می‌خورد و یا به عنوان مثال در بعضی از شاعرانی که جنبه تغزلی بالایی دارند حماسه نباشد، حماسه و تغزل آمیخته با یکدیگر هستند، در طول تاریخ ادبیات ایران این دو در کنار هم رشد کردند، بالیدند و بودند و در این سال‌ها هم باید حواسمان جمع باشد که تغزل را در کنار حماسه رشد دهیم، چرا که از یکدیگر استفاده کنند و از تجربه هم بهره ببرند.

در ادامه این نشست، رضا اسماعیلی، از شاعران کشور در سخنانی، بیان کرد: بی‌هیچ تردیدی، وجه بارز و برجسته انقلاب اسلامی، به خاطر تاثیرپذیری از نهضت و قیام انسان‌ساز حسینی، وجه حماسی و انقلابی آن است و حماسه از مؤلفه‌های اصلی و محوری قدرت ملی یک کشور پویا و زنده است.

وی ادامه داد: رمز مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های استکباری به‌خصوص آمریکا و اسرائیل نیز در طول سال‌های پس از انقلاب، چیزی جزایمان، خودباوری و برخورداری از روحیه با صلابت حماسی نیست. روحیه‌ای که باعث عقب‌نشینی دشمنان اعم از نظامی و غیرنظامی شده است. از همین رو، امروز نیز برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)، بیش از هر زمان دیگری به پاسداشت ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت، خودباوری و تقویت روحیه حماسی مردم برای حضور در عرصه‌های نبرد با دشمن نیاز داریم که این مؤلفه‌ها در جان و جهان موسیقی حماسی(سرود) تجلی پیدا می‌کند.

اسماعیلی با اظهار تأسف از اینکه با پذیرش قطعنامه و پایان یافتن دوران دفاع مقدس، ساخت و تولید سرودهای ملی-میهنی کم‌رنگ شد، افزود: این که ما باید به سلایق مختلف توجه داشته باشیم و برای همه گروه‌های سنی و سلایق مختلف موسیقی تولید کنیم، مسئله قابل قبولی است، اما این امر نباید به قیمت فراموش شدن سرودهای انقلابی تمام شود، زیرا به اعتبار ماهیت حق‌خواهانه و ظلم‌ستیزانه انقلاب اسلامی، نیاز به سرود یک نیاز همیشگی است.

این شاعر ابراز کرد: در هر مقطع زمانی موضوعات سرود متفاوت می‌شود. به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس به سرودهایی با مضامین انقلابی و حماسی نیاز داشتیم که باعث تهییج رزمندگان و حضور آنها در جبهه‌های جنگ شود. در شرایط فعلی نیز مباحثی که مورد نیاز جامعه است، بحث تهاجم فرهنگی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی است و همچنین موضوعاتی که در جهان اسلام اتفاق می‌افتد.

مصطفی محدثی خراسانی از دیگر شاعران کشور در ادامه نشست، آثار مرحوم حمید سبزواری را نمونه بارز و تراز شعر انقلابی دانست و عنوان کرد: ما در تاریخ موسیقی ایران کسی را مانند ایشان نداریم که تا این اندازه کار موسیقی آن هم از نوع انقلابی داشته باشد.

سیدمسعود علوی تبار، شاعر و فعال فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد: بی‌تردید شعر، سرود، و موسیقی به‌ویژه در حیطه حماسی و انقلابی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که در ارتقاء، حفظ روحیه ملی، هویتی و دینی آحاد مردم به خصوص برای نسل جوان از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند برخوردار است که باید از احاطه بر جنبه‌ها و زوایای گوناگون این ظرفیت استثنایی غافل نبود.

وی ادامه داد: قطعاً بهترین مصداق برای تأیید این موضوع تأملی چند در اشعار و سرودهای پیروزی انقلاب شکوهمند ملت جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۷ است که تأثیرگذاری آنان در انتقال ارزش‌ها و هنجارهای انقلابی، دینی و ملی بر کمتر کسی پوشیده است.

امیر عاملی شاعر و خوشنویس پیشکسوت عنوان کرد: شعر، سرود انقلابی یا تصنیف جوشیده از مردم که آمیخته به هیجان و اهداف ملتی باشد، از پیچیدگی‌های شاعرانه برخوردار نیست، مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی به سرعت پیامی گویا را می‌رساند. الزاماً شعارزده هم نیست. کار سراینده سخت است، چون کمتر از آرایه‌های ادبی برخوردار است، اما خروش و خیزش ایجاد می‌کند یا روایتگر حماسه‌ای است.

وی اضافه کرد: در بخش عاشقانه دست سراینده باز تر است، تا از افتادن به دامان شعار دوری کند. در انقلاب ۵۷ شاعر از متن مردم سوژه می‌گرفت، یا از درون جوشیدهها واگویه می‌کرد. هر انقلابی سرود خود را خلق می‌کند، انقلاب ایران نیز در حد اعلاء چنین کرد. گاه مردم و گاهی شاعری مردمی می‌سرودند و آنچه خلق شد، گزارشگر اوج حماسه و بیان مکتب ناب اسلام شیعی بود و فریاد ملتی خسته از ۲۵۰۰ سال استبداد شاهنشاهی بود.

مهدی باقر خان، شاعر و مترجم از دهلی نو نیز در این نشست ادبی، اظهار کرد: شعر انقلاب، حامل مضامین و محتویات منحصر به ‌فردی در جهان و امین ارزش‌های انقلابی است. باید به ملت ایران تبریک گفت که رخداد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تبدیل به منشأ خلاقیت ادبی کردند، چنانچه در جهان کمتر سراغ داریم که پس از یک اتفاق مهم اجتماعی با این حجم و با این تأثیرگذاری و سازندگی شعر و ادبیاتی عرضه کرده باشند.

سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی نیز در رابطه با محتوا و مضمون شعر و سرودهای انقلابی، خاطرنشان کرد: در این سروده‌ها، سه عنصر بسیار پر رنگ وجود دارد، نخست شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر، دیگری مردم  و حضورشان، به عنوان صاحبان اصلی انقلاب و سوم شهدا که با نثار خونشان انقلاب را به ثمر رساندند. امام خمینی(ره) به عنوان مظهر شرف، عزت و آزادگی جان‌مایه اصلی بسیاری از این سروده‌ها هستند. شاکله و محور اصلی بسیاری از سرودها میهن و مردم هستند، آنها که با حضورشان مردمی‌ترین انقلاب را به ثمر رساندند و در نهایت شهدا که برای تحقق آرمان‌هایشان تا پای جان پیش رفتند درون‌مایه اصلی بسیاری از این آهنگ‌ها و سروده‌هاست.

ایرج قنبری، شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت نیز اظهار کرد: سرود یکی از قالب‌های خاص شعری است که به خاطر اثرگذاری سریع و صریح آن جذابیت زیادی را در مخاطب ایجاد می‌کند . با جریان‌های اجتماعی همراه می‌شود و بر جان و زبان مردم می‌نشیند. گاهی یک سرود خوب می‌تواند، جرقه یک حرکت مردمی و یک بنیان فکری باشد. البته آن دسته از آثاری موفق‌تر است که به ذهن و زبان مردم نزدیک‌تر و الهام گرفته از متن جامعه باشد و بتواند جمعیت بیشتری را تحت تأثیر خود قرار دهد.

شوجان پرویز، از شاعران پارسی‌زبان داکای بنگلادش نیز در این خصوص ادامه داد: در سال ۱۹۷۹ در سرزمین ایران یک انقلاب بزرگ با نام انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست. این انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی گسترده نیز بود، که در ادبیات هم تأثیر گذاشته است. بر اساس واقعه‌ها و حوادث انقلاب اشعار و سرودهای فراوانی نوشته و کار شده است که مردم این کارها را جذب کرده و پسندیده‌اند. شاعران ایرانی و حتی شاعران خارجی دیگر کشورها هم از طریق اشعار، واقعه‌ها، عواطف و احساسات آن روزها را بیان و آشکار کرده‌اند که بدین طریق شعر و سرودهای انقلابی صدای مردم ایران را نزد اهل جهان پخش می‌کند.

فاطمه نانی زاد، از دیگر شاعران هند گفت: مجال خوبی است تا یاد شاعران بزرگی که ادبیات انقلاب مرهون و مدیون آنهاست را گرامی بداریم، شاعرانی چون حسین آقا ممتحنی مشهور به حمید سبزواری که نه‌تنها شاعر انقلاب که به‌حق پدر شعر انقلاب او را خوانده‌اند. از مشهورترین آثار او چکامه همپای جلودار است که با دکلمه فرج‌الله سلحشور و خوانندگی حسام‌الدین سراج اجرا شد.

سارا عبدالهی‌فر، از دیگر شاعران تصریح کرد: یکی از مهمترین رموز پیروزی انقلاب اسلامی که به همت مردم در سال ۵۷ به وقوع پیوست همگرایی و اتحادی بود که میان آحاد مردم به وجود آمده بود و یکدلی و یک‌زبانی آنها در سرایش اشعار و سر دادن شعار و سروده‌های واحد بود که موجب  سرنگونی حکومت طاغوت شد و در وقوع  نقش مهم در تحقق فجر انقلاب اسلامی داشت و با بازپخش شعر و سرودهای انقلاب در ایام مختلف خاصه  دهه مبارک فجر می‌تواند در افزایش آگاهی‌های جوانان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های ماندگار تمدن اسلامی ایرانی، شور و حال فجر را زنده نگه دارد تا انقلاب اسلامی و به نوعی آرمان‌های این خیزش مردمی که ریشه در ارزش‌های اسلامی و دینی دارد، مطرح شود و جوانان کشور با اشعار، شعور و قلم و... انقلاب اسلامی را بشناسند و از ابعاد مختلف دهه فجر را بررسی نمایند، عشق بورزند و جزء مفاخر تمدن اسلامی به یادگار بمانند.

در این نشست، خوشنویسانی همچون امیر عاملی و مسعود ربانی بداهه‌نویسی‌های خود را در ضمن برنامه ارائه دادند و شاعران هم آثار انقلابی خود را قرائت کردند.

در این نشست هنرمندان و شاعرانی از ایران، هند، افغانستان، تاجیکستان و هند همچون علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، امیر عاملی، مصطفی محدثی خراسانی، سید مسعود علوی تبار، ایرج قنبری، مسعود ربانی، سیدحکیم عزیز آذین فرد، مهدی باقرخان، شوجان پرویز، نغمه مستشار نظامی، فاطمه نانی‌زاد، عارفه دهقانی، صبا فیروزی، سارا عبدالهی‌فر، حمیده پارسافر، مهسا ایمانی و فاطمه ناظری حضور داشتند.

همچنین، جمعی از شاعران کشور همزمان با فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به بررسی سرودهای انقلاب و تاثیر آن بر جامعه پرداختند و از پدر شعر انقلاب گفتند.

نشست «شعر و سرودهای انقلابی» و در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شاعران، ترانه‌سرایان، خوشنویسان، و دیگر هنرمندان داخلی و خارجی به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران با اجرای سید مسعود علوی تبار در فضای مجازی برگزار شد.

علیرضا قزوه، مدیر دفتر شعر، موسیقی و ترانه صدا و سیما در ابتدای این نشست ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شعر و سرود انقلابی همزمان با پیروزی انقلاب در ایران بسیار رشد کرد و بیشترین شعر و سرودهایی که در خزانه شعر و سرود صدا و سیما هست، متعلق به دهه اول انقلاب است، از این منظر شاید بتوانیم دهه 60 را دهه سرودهای انقلابی بنامیم. دست کم در مورد زنده‌یاد حمید سبزواری می‌توان گفت که در آن دهه صدها سرود تولید کرد، او قریب به 800 سرود دارد که من شنیده‌ام بیشتر آنها را در دهه 60 خلق کرده است.

وی با بیان اینکه در دهه‌های بعدی ترانه بیشتر بر سر کار آمد و جایگزین سرود انقلابی شد، ادامه داد: شور انقلابی هر ملتی مدیون سرودهای انقلابی آن است، بنابراین اگر از سرود انقلابی چشم‌پوشی کنیم و آن را فقط متعلق به یک دهه ابتدایی انقلاب بدانیم، غفلت بزرگی کرده‌ایم.

این شاعر با بیان اینکه باید بین ترانه و سرود توازنی ایجاد کرد و هر دو این قالب‌ها مورد نیاز جامعه است، افزود: ترانه جنبه تغزلی دارد و سرود جنبه حماسی. هر دو این قالب‌ها باید در کنار هم باشد؛ چرا که هر دو مورد نیاز جامعه ایرانی است. ترانه و تغزل و حماسه از آغاز شکل‌گیری شعر فارسی در کنار هم حضور داشته‌اند و این را می‌توان در آثار شاعرانی چون نظامی، مولانا، سعدی و دیگر شاعران دید. جنبه حماسه در اشعار فردوسی پررنگ‌تر است، اما اینطور نیست که او به تغزل بی‌توجه باشد.

در ادامه رضا اسماعیلی، شاعر با مطالبی از تاریخچه شعر و سرود انقلاب و دفاع مقدس، طی سخنانی با عنوان «سرودهای ملی - میهنی نیاز هنوز و همیشه» گفت: بی‌هیچ تردیدی، وجه بارز و برجسته انقلاب اسلامی - به خاطر تاثیرپذیری از نهضت و قیام انسان‌ساز حسینی - وجه «حماسی» و انقلابی آن است و «حماسه» از مولفه‌های اصلی و محوری «قدرت ملی» یک کشور پویا و زنده به شمار می‌آید. رمز مقاومت و ایستادگی ملت ایران در برابر قدرت‌های استکباری – به‌خصوص آمریکا و اسرائیل - نیز در طول سال‌های پس از انقلاب، چیزی جز«ایمان»،«خودباوری» و برخورداری از روحیه با صلابت حماسی نیست؛ روحیه‌ای که باعث عقب‌نشینی دشمنان قسم خورده و بی‌اثر شدن توطئه‌های رنگارنگ اعم از نظامی و غیر نظامی شده است؛ از همین رو، امروز نیز برای پاسداری از دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، بیش از هر زمان دیگری به پاسداشت ارزش‌هایی چون ایثار، شهادت، خودباوری، و تقویت روحیه حماسی مردم برای حضور در عرصه‌های نبرد با دشمن نیاز داریم که این مولفه‌ها در جان و جهان موسیقی حماسی(سرود) تجلی پیدا می کند.

مصطفی محدثی خراسانی، شاعر در ادامه این نشست آثار مرحوم حمید سبزواری را نمونه بارز و تراز شعر انقلابی دانست و اضافه کرد: ما در تاریخ موسیقی ایران کسی را مثل سبزواری نداریم که این همه کار موسیقی آن هم از نوع انقلابی داشته باشد؛ در دوره مشروطه می‌شود از کسانی مانند فرخی یزدی و یا عارف قزوینی نام برد اما بدون شک چهره‌ای مانند حمید سبزواری در تاریخ ما بی‌نظیر است.

وی با اشاره به ویژگی‌های اشعار زنده‌یاد سبزواری گفت: وقتی شما به تمام مجموعه آثار استاد سبزواری نگاه می‌کنید، تمامی مولفه‌های شعر انقلاب را در آثار او می‌بینید. ممکن است از مولفه‌های شعر انقلاب در آثار دیگر شاعران فقط چند مورد متنی، کلامی یا محتوایی وجود داشته باشد، اما این مولفه‌ها در آثار سبزواری به خوبی خود را نشان می‌دهند. از سوی دیگر باید مدت زمانی را که او برای حضور در صحنه انقلاب صرف کرده است نیز در نظر داشت که با هیچ شاعر دیگری قابل قیاس نیست؛ از این منظر به حق و شایسته است که او را پدر شعر انقلاب بدانیم.

 سید مسعود علوی تبار، شاعر و فعال فرهنگی گفت: بی تردید شعر، سرود و موسیقی به‌ویژه در حیطه حماسی و انقلابی، از مهمترین عواملی است که در ارتقاء و حفظ روحیه ملی، هویتی و دینی آحاد مردم علی الخصوص برای نسل جوان از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند برخوردار است که باید از توجه به زوایای گوناگون این ظرفیت استثنایی غافل نبود.

وی ادامه داد: قطعاً بهترین مصداق برای تأیید این موضوع تأملی چند در اشعار و سرودهای پیروزی انقلاب شکوهمند ملت جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 است که تأثیرگذاری آن در انتقال ارزش‌ها و هنجارهای انقلابی، دینی و ملی بر کمتر کسی پوشیده است.

امیر عاملی، شاعر و خوشنویس پیشکسوت، با بیان اینکه شعر، سرود انقلابی یا تصنیف جوشیده از جان مردمی است که آمیخته به هیجان و اهداف یک ملت و پیچیدگی‌های شاعرانه را ندارد، اضافه کرد: این قالب‌های شعری مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی هستند که به سرعت پیامی گویا را می‌رسانند و الزاماً شعارزده هم نیست.

مهدی باقر خان، شاعر و مترجم از دهلی نو با بیان اینکه شعر انقلاب، حامل مضامین منحصر به فردی در جهان و امین ارزش‌های انقلابی است، گفت: باید به ملت ایران تبریک گفت که رخداد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تبدیل به منشأ خلاقیت ادبی کردند. در جهان کمتر سراغ داریم که پس از یک اتفاق مهم اجتماعی با این حجم و با این تأثیرگذاری و سازندگی شعر و ادبیاتی عرضه کرده باشند.

 سید حکیم بینش، شاعر افغانستانی، نیز در ادامه این نشست درباره محتوا و مضمون شعر و سرودهای انقلابی گفت: در این سروده‌ها سه عنصر خیلی پر رنگ است؛ نخست شخصیت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر، دیگری مردم و حضورشان به عنوان صاحبان اصلی انقلاب و سوم شهدا که با نثار خونشان انقلاب را به ثمر رساندند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) به عنوان مظهر شرف، عزت و آزادگی جان مایۀ اصلی بسیاری از این سروده‌ها هستند. شاکله و محور اصلی بسیاری از سرودها میهن و مردم هستند، آنها که با حضورشان مردمی‌ترین انقلاب را به ثمر رساندند و در نهایت شهدا که برای تحقق آرمان‌های‌شان تا پای جان پیش رفتند درون‌مایه اصلی بسیاری از این آهنگ‌ها و سرودها را به خود اختصاص دادند.

ایرج قنبری، شاعر و ترانه‌سرای پیشکسوت، نیز سرود را یکی از قالب‌های خاص دانست که به دلیل اثرگذاری سریع و صریح جذابیت بسیاری برای مخاطبان دارد. او با بیان اینکه این قالب شعری با جریان‌های اجتماعی همراه می‌شود و بر جان و زبان مردم می‌نشیند، سرودی را موفق دانست که به ذهن و زبان مردم نزدیک‌تر و از جامعه الهام گرفته باشد.

شوجان پرویز، شاعر پارسی‌زبان از داکای بنگلادش نیز درباره ویژگی‌های شعرهای انقلاب گفت: در سال 1357 در ایران انقلاب بزرگی به نام انقلاب اسلامی به وقوع پیوست که یک انقلاب فرهنگی گسترده بود که بر وجوه مختلف از جمله شعر تاثیر گذاشت. براساس وقایع مختلف در جریان انقلاب، اشعار مختلفی توسط شاعران ایرانی و غیر ایرانی خلق شد که در میان مردم با اقبال مواجه شد.این سرودها در واقع صدای ملت ایران در جهان هستند.

فاطمه نانی‌زاد نیز در ادامه از برخی از آثار ماندگار انقلابی مانند چکامه "هم‌پای جلودار" از حمید سبزواری یاد کرد که با دکلمه فرج‌الله سلحشور و با صدای حسام‌الدین سراج اجرا شد. سارا عبدالهی‌فر، از شاعران جوان، نیز رمز پیروزی انقلاب را اتحاد مردم دانست و با بیان اینکه سرودهای انقلابی حاصل یک‌دلی و یک‌زبانی ملت بود، پخش این سرودها در ایام مختلف سال به ویژه دهه فجر را موجب آگاهی‌بخشی به نسل جوان دانست.

در این نشست هنرمندان و شاعرانی از ایران، هند، افغانستان و تاجیکستان همچون علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، امیر عاملی، مسعود ربانی، مصطفی محدثی خراسانی، سید مسعود علوی تبار، ایرج قنبری، سید حکیم بینش، عزیز آذین فرد، مهدی باقرخان، شوجان پرویز، نغمه مستشار نظامی، فاطمه نانی‌زاد، عارفه دهقانی، صبا فیروزی، سارا عبدالهی فر، حمیده پارسافر، مهسا ایمانی و فاطمه ناظری حضور داشتند.

بمبئی

همزمان با چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و ایام خجسته دهه فجر، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی کلیپی را با هدف شناساندن تاریخچه و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تهیه و در شبکه های اجتماعی رسمی و غیر رسمی منتشر کرد.

در این کلیپ در ابتدا از قیام 15 خرداد و سخنرانی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نشان داده می‌شود و در ادامه به چگونگی مبارزات علیه حکومت ستم شاهی می‌پردازد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده و بهره برداری به آدرس https://www.youtube.com/watch?v=bMmTNrS3-Mo  در کانال یوتیوپ خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

همچنین، مراسم جشنی با حضور ابوالفضل محمد علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، صیادی مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، اعضای نهادهای وابسته به کشورمان، تعداد کثری از ایرانیان مقیم، پارسیان و زرتشتیان هند، علاقه‌مندان به فرهنگ والای ایران اسلامی در رادیو کلوپ نزدیک هتل تاج محل و دروازه هند برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن مجید آغاز و در ادامه، سرود ملی ایران و هند طنین انداز شد. پس از آن صیادی ضمن عرض تبریک و تهینیت به مناسبت فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران گفت: ایران اسلامی با توکل به قدرت لایزال خداوند سبحان و رهبری و مدیریت ارزشمند و مدبرانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) و با پشتیبانی مردم شریف ایران توانست مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر گذارد و امروزه به قله های سربلندی دست یابد و در بسیاری از زمینه ها نه تنها به خود کفایی کامل رسیده بلکه به صادر کننده نیز تبدیل شده است و قدرت‌های برتر دنیا از صادرات این فن آوری ها توسط ایران به وحشت افتاده اند و هر روز موانع ای را بر سر این ملت شریف می گذارند. اما باید بدانند که این انقلاب به ریسمان الهی چنگ زده است و تا آخر ایستاده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت نوعی اندیشه بر مبنای معنوی و متفاوت با علم و تکنولوژی رایج بر پایه جهان بینی مادی را از مغرب تاریخ حقیقت و مشرق جغرافیایی گیتی به طلوع کشاند و انسان، جهان، جامعه و تاریخ را با روی ونمای الهی موضوع دانش و اندیشه قرار داد. لذا انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین پدیده عصر حاضر برای تقویت آرمان‌ها و گسترش و تداوم اهداف و ارزش‌های خود در صحنه پر آشوب و متلاطم فکری جهان امروز بیش از پیش نیازمند شناخت و اتکا به شالوده محکم و استوار و نظریات فراگیر مبتنی بر اعتقادات و باورهای دینی است.

صیادی اضافه کرد: تکیه بر اصول بنیادین می تواند محرکه انقلاب بوده و به تشنگان پر عطش و شیفتگان اسلام از برداشتهای نابجا و ناروای تحمیلی توسط بیگانگان به افکار عمومی جهان جلوگیری کند و در نتیجه به عمق و گستره پیروان ، شیفتگان و عاشقان انقلاب اسلامی در سراسر دنیا بیافزاید.

وی مطرح کرد: ایران اسلامی در طی 44 سال دوران پر افتخار خود توانسته علیرغم فشارهای اقتصادی و سیاسی و تحریم های همه جانبه استوار و محکم بایستد و در همه زمینه های علمی و دانش و پیشرفت به افتخارات بزرگی نائل آید و امیدی باشد برای همه ملت‌های زیرسلطه استکبار جهانی، به امید روزی که ظلم در سراسر گیتی از بین برود و همه مردم جهان در آرامش و صلح و صفا زندگی کنند.    

در ادامه، گروه موسیقی سنتی داژو با حضور در جایگاه برنامه های خود که شامل قطعات مختلف موسیقی سنتی ایران و محلی ویژه خراسان بود را اجرا کردند که با استقبال گسترده علاقمندان و حاضرین قرار گرفت.

همزمان با فرارسیدن چهل و چهارمین پیروزی سالگرد انقلاب اسلامی ایران و ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی ایران، مراسم جشنی با حضور ابوالفضل محمد علیخانی، سرکنسول ایران در بمبئی، صیادی، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در بمبئی، ایرانیان مقیم و هندی‌های علاقمند به فرهنگ ایران در محل سرکنسولگری کشورمان برگزار شد.

این مراسم با آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و در ادامه سرود ملی کشورمان وکشور هندوستان پخش شد.

علیخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی در آغاز سخنرانی خود به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران پرداخت و درباره کارشکنی ها و دشمنی های استکبار جهانی و بدخواهان داخلی و خارجی توضیحاتی را ارائه داد.

وی با اشاره به موفقیت‌ها و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی آن را مرهون هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) و پشتیبانی مردم ایران دانست.

در ادامه، گروه سنتی داژو به اجرای موسیقی سنتی و محلی پرداختند که مورد استقبال همه علاقمندان در این مراسم قرار گرفت.

پیشاور

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور، سمینار «اعتقاد ما» با حضور علامه سید تجمل حسین حسینی، رئیس تحریک حسینی پاکستان، علامه اخلاق حسین شریعتی، امام جمعه اسبق پاراچنار و رئیس اداره تبلیغ حوزه علمیه مرکزی جعفریه پارچنار، عنایت حسین طوری، رئیس انجمن مرکزی جعفریه هشت قبایل پاراچنار، علامه الطاف حسین، استاد ارشد حوزه علمیه مرکزی جعفریه پارچنار، علامه میثم حسین، خطیب مشهورپارچنار، علامه واجدحسین، استاد حوزه علمیه مرکزی جعفریه پاراچنار، نبی حسین، رییس و استاد مدرسه عالی دولتی پاراچنار و جمعی از شخصیت‌های تاثیرگذار، اساتید دانشکده، دانشجویان، دوستداران و علاقه‌مندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حسینه مرکزی منطقه کراخیله کرم ایجنسی برگزار شد.

علامه سید تجمل حسین حسینی، رییس تحریک حسینی پاکستان ضمن تفسیر آیه فجر از کتاب تفسیر نمونه حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: مصداق دهه فجر انقلاب اسلامی ایران با الهام از آیات نخستین سوره مبارکه فجر برای اشاره به روزهای ۱۲ تا سپیده دم ۲۲ بهمن است. فجر در اصل به معنی شکافتن وسیع بوده و از آنجا که نور صبح، تاریکی شب را می‌شکافد، از آن تعبیر به فجر شده است. برخی فجر را در این آیه، به معنی مطلق آن یعنی سپیده صبح تفسیر کرده‌اند و مسلماً یکی از نشانه‌های عظمت خداوند است.

وی افزود: فجر نقطه عطفی است در زندگی انسان‌ها و تمام موجودات زمینی و آغاز حاکمیت نور و پایان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حرکت موجودات زنده و پایان یافتن خواب و سکوت است و به دلیل این حیات، خداوند به آن سوگند یاد کرده است.

رئیس تحریک حسینی پاکستان بیان داشت: درخشیدن اسلام و نور پاک محمدی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم درتاریکی عصر جاهلیت یکی از مصادیق فجر بوده و درخشیدن سپیده صبح قیام مهدی علیه‌السلام به هنگام فرو رفتن جهان درتاریکی و ظلمت، ظلم و ستم، مصداق دیگری از آن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تمام انقلاب‌های راستینی که بر ضدکفر، جهل، ظلم و ستم در تاریخ گذشته و امروز انجام می‌گیرد و حتی نخستین جرقه‌های بیداری در دل‌های تاریک گنهکاران، ظاهر شده و آنان را به توبه دعوت می‌کند، فجر است و براین اساس می‌توان گفت یکی از بارزترین مصادیق فجر درعصرحاضر، انقلاب اسلامی ایران است.

علامه اخلاق حسین شریعتی، امام جمعه اسبق پاراچنار و رئیس اداره تبلیغ حوزه علمیه مرکزی جعفریه پارچنار با اشاره به تفاوت عقیده و ایمان اظهار داشت: از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) تفاوت عقیده با ایمان در علم، معرفت و عمل است یعنی عقیده، مرتبه‌ای از علم و معرفت بوده و زمانیکه این علم متصف به عمل می‌شود و تصدیق قلبی را به همراه داشته باشد ایمان نامیده می‌شود.

رئیس اداره تبلیغ حوزه علمیه مرکزی جعفریه پارچنار گفت: این مرد بزرگ و عالم ربانی با اتحاد در قول و فعل خود، علم و معرفتی که در دل داشت را تبدیل به باور کرده که نتیجه آن ظهور انقلاب اسلامی ایران شده است، لذا عقیده و ایمان دو رکن اساسی پیروزی انقلاب اسلامی بوده و جایگاه شخص حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک فقیه شیعه، رهبری این انقلاب را در دست داشته که این به معنای آن است که اعتقادات اسلامی شیعی زیربنای اصلی این انقلاب است.

عنایت حسین طوری، رییس انجمن مرکزی جعفریه هشت قبایل پاراچنار اظهار داشت: انقلاب اسلامی در عصرحاضر مظهر و نماد اسلام گرایی بوده و دلیل آن نظام اعتقادی شیعه است. امامت به عنوان رکن اصلی و مهم فرهنگ سیاسی شیعه در اعتقادات مطرح بوده و شیعیان در زمان غیبت آخرین امام، موظف به تقلید ازمراجع هستند.

عنایت حسین طوری افزود: چهل و چهار سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و این انقلاب پدیده ای الهی و مبارک بوده که در اواخر قرن بیستم، جهان را متحول و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن نموده است. اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران‌مایه‌ی این شجره‌ی پر امید، کشور ایران دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ی آثار و نتایج این پدیده‌ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

اوگاندا

به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و پاسداشت ایام الله دهه مبارک فجر، جشن بزرگی از سوی سفارت کشورمان و با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن رونزوری هتل شرایتون کامپالا برگزار شد.

در این مراسم، وزیر مشاور امور خارجه، وزیر انرژی و وزیر امنیت از اوگاندا، تعداد زیادی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، رؤسای دانشگاه های اوگاندا، جمعی از اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم اوگاندا حضور داشتند.

 این مراسم با پخش سرود ملی ج.ا.ایران آغاز شد و پس از آن مجید صفار؛ سفیر کشورمان چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و امتداد آن توسط امام خامنه ای(مدظله العالی) را به همه دوستداران و علاقمندان ج.ا.ایران و نیز ایرانیان مقیم اوگاندا تبریک گفت.

وی از رئیس جمهور کشور اوگاندا و کابینه وی به دلیل ادامه همکاری ها در سطوح دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی، تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به برقراری صلح، ثبات و امنیت در اوگاندا، این کشور را محیطی مناسب برای تجارت برشمرد.

وی افزود: ج.ا.ایران به دنبال تقویت روابط فیمابین دو کشور در سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. ملت بزرگ ایران با توکل به خدا، پیروی از رهبران فرزانه خود و نیز با اتکاء به توانمندی‌های داخلی خود، بدون توجه به محدودیت ها و تحریم های اقتصادی فراوان در راستای توسعه کشور حرکت می‌کند.

 اوکلو اوریم (وزیر مشاور امور خارجه اوگاندا) ضمن تبریک تقدیم استوارنامه سفیر ایران به رئیس جمهور اوگاندا به آقای صفار و آرزوی موفقیت برای ایشان، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را نیز به ملت و دولت ج.ا.ایران تبریک گفت.

وی گفت: کشور اوگاندا روابط دیپلماتیک بسیار خوبی با ایران داشته و دارد و رئیس جمهور اوگاندا تاکنون پنج نوبت به ایران سفر کرده و میزبان سه رئیس جمهور از ایران نیز بوده است. این دو کشور تفاهم نامه های فیمابین بسیاری با یکدیگر دارند.

اوریم به راه اندازی بیمارستان ایران - اوگاندا که خدمات درمانی بسیار خوبی را به مردم اوگاندا ارائه می‌دهد، اشاره و ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک سطح روابط تجاری دو کشور به خصوص در حوزه‌های نفت، گاز، بنزین و پتروشیمی افزایش یابد.

 در ادامه، کلیپ‌های متنوعی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی به نمایش درآمد که حیرت بسیاری از مهمانان مراسم را برانگیخت.

 همچنین، کیک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط سفیر کشورمان و مهمان ویژه مراسم بریده شد و از شرکت کنندگان پذیرایی به عمل آمد.

در پایان، مهمانان شرکت کننده از غرفه نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری رایزنی فرهنگی ایران، غرفه محصولات و خدمات دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) و غرفه معرفی خدمات بیمارستان ایران - اوگاندا بازدید کردند.

      

اندونزی

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در ادامه سلسله برنامه‌های دهه فجر، اقدام به برگزاری مراسم روز ملی چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در هتل بوربودور اندونزی کرد.

برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی (صنایع دستی – کتاب) در کنار مراسم روز ملی یکی دیگر از این اقدامات مهم بود.

در این مراسم، جلوه‌هایی از محصولات فرهنگی و صنایع دستی ایران با چیدمان خاصی به نمایش درآمد.

بسیاری از شخصیت‌ها، سفرا و وابستگان نظامی به تماشای این نمایشگاه پرداختند. کتب نفیس  از معرفی ایران اسلامی و شعرا و جاذبه‌های طبیعی هم در گوشه مراسم به چشم می‌خورد. فرش‌های دست بافت ایرانی نیز به شکوه این مراسم افزود.

در بخشی از این مراسم، کلیپ‌های ویدئویی از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شد.

در آغاز این مراسم که حامد علیزاده، از قاریان بین‌المللی کشورمان حضور داشت، سرود جمهوری اسلامی ایران و کشور اندونزی نواخته شد.

آزاد، سفیر کشورمان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به ملت و مقامات و سفرای کشورهای خارجی تبریک گفت و با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در 44 سال گذشته، افزود: انقلاب اسلامی با وجود تحریم های ظالمانه با رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری دربرابر بسیاری از توطئه ها سربلند بیرون آمد.

همچنین، محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی کشورمان هدیه‌ای ویژه به وزیر بهداشت (نماینده دولت اندونزی) اهدا کرد.

سوئد

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استکهلم سوئد با صدور بیانیه‌ای به مناسبت چهل‌و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تصریح کرد: ملت ایران در مسیر حرکت به سوی تحقق همه آرمان‌های انقلاب، با عزمی راسخ به پیش خواهد رفت و از تهدیدهای داخلی و خارجی هراسی به دل راه نخواهد داد.

در این بیانیه آمده است: ۴۴ سال پیش در چنین روزی مبارزات حق‌طلبانه تاریخی ملت ایران به بار نشست و مطالبه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ثمر داد. ملت رشید ایران بیش از یک قرن برای رهایی از مظالم استبداد داخلی و استکبار خارجی مبارزه کرد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پایان نظام ستم‌شاهی را جشن گرفت. مطالبه مردم ایران در مبارزات انقلابی به رهبری امام خمینی (ره) نیل به عدالت، کرامت و حقوق انسانی و اجتماعی در لوای مردم‌سالاری دینی بود که در چارچوب قانون اساسی تجلی یافت. در این مدت الگوی مردم‌سالاری با برگزاری انتخابات‌های متعدد ریاست‌جمهوری، مجالس شورای اسلامی، خبرگان و شوراهای اسلامی سامان یافت، مبانی جمهوریت نظام شکل گرفت و ظرفیت‌های نهادمندی دموکراسی در کشور تقویت شد. از سوی دیگر به رغم فشارهای مستمر قدرت‌های جهانی، تحمیل جنگ، تحریم و تهدید مداوم، لوازم استقلال و اقتدار ایران فراهم شد و با اتکا به مشارکت و حمایت مردم، حیات و بالندگی نظامی مستقل و مقتدر تداوم یافت. در این نظام همواره نقش مردم تعیین‌کننده بوده و با رای مستقیم یا غیر مستقیم آنان مسئولان ارشد کشور انتخاب شده و مقبولیت یافته‌اند و نهادهای سیاسی هم به اتکای همین مشارکت و حمایت به فعالیت خود ادامه داده‌اند . در طول ۴۴ سال گذشته، نظام اسلامی، رهبران و مسئولان عالی‌رتبه آن به ویژه امام راحل و مقام معظم رهبری همواره دغدغه تحقق شعارها و مطالبات انقلابی مردم ایران را داشته‌اند و تحقق عدالت اجتماعی، کرامت انسان‌ها، دفاع از حقوق زنان، جوانان، اقشار مستضعف جامعه و سایر اقشار و اقوام ایرانی را به عنوان اهداف و سرلوحه سیاست‌ها و برنامه‌های خود اعلام کرده و از مطالبه‌گری در این زمینه‌ها استقبال کرده‌اند. اینک در بهار چهل و پنجمین سال حیات انقلاب اسلامی، ملت ایران در مسیر حرکت به سوی تحقق همه آرمان‌های انقلاب، با عزمی راسخ به پیش خواهد رفت و به فضل الهی از تهدیدهای داخلی و خارجی هراسی به دل راه نخواهد داد. جامعه انقلابی ایران نشان داده است که با برخورداری از سنت‌ها و فرهنگ ایرانی، ارزش‌های دینی و همت انقلابی همواره به توان و قابلیت بی‌نظیر فرزندان برومند خود متکی بوده و هست و با برائت از جریان‌های افراطی و تفریطی داخل و خارج کشور، راه مبین خود را در فراز و فرودها پیدا و طی کرده و بر افتخارات خود خواهد افزود. انشاالله.

مراسم جشن روز ملی در سفارت کشورمان، انعکاس دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های آنلاین رایزنی، تحلیل اهداف و نتایج انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و رادیوهای محلی، تدوین و انتشار بیانیه تحلیلی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به زبان سوئدی و فارسی و ... از دیگر اقدامات ایام الله دهه مبارک فجر بود.

تایلند

مراسم جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران با حضور تعداد زیادی از مقامات تایلندی، سفرا و دیپلمات‌های مقیم بانکوک، نمایندگان دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، مدیران شرکت‌های اقتصادی و ایرانیان مقیم تایلند در سفارت کشورمان در بانکوک برگزار شد.

در این مراسم که  که با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان زلزله‌های اخیر در ایران، سوریه و ترکیه آغاز شد، نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند در سخنان خود پیروزی انقلاب را نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست که موجب استقلال و رهایی ایران از نفوذ ابرقدرت‌ها شد.

وی ابراز امیدواری کرد روابط دو ملت صلح طلب ایران و تایلند که از بیش از چهارصد سال پیش همواره بسیار مناسب و دوستانه بوده در همه ابعاد توسعه یابد.

در بخش دیگری از این مراسم، کلیپی برای معرفی و بزرگداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پخش شد.

سخنران دیگر این مراسم، سارون، دبیر دایم وزارت امور خارجه تایلند بود که ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی، بر خواست و اراده دولت تایلند برای افزایش مناسبات با ایران در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

در این مراسم، خبرنگار شبکه 7 تلویزیون تایلند و خبرگزاری روزنامه بانکوک پست جهت پوشش خبری حضور داشتند.

رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک به عنوان هماهنگ کننده گروه خبری شبکه 7 جهت پوشش خبری و نیز تهیه چند کلیپ در خصوص مناطق گردشگری ایران در این مراسم همکاری کرد.

بمبئی

همزمان با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران، مراسم جشنی به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انجمن اثنی عشری و تراست حاجی محمد اصفهانی در سالن نمایش یادبود نهرو در شهر پونا برگزار شد.

در این مراسم، امان اله صیادی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، خواجه نوری، رئیس انجمن اثنی عشری ایرانیان شهر پونا، حجت‌الاسلام کمیل، امام جماعت امامباره پونا و اندیشمندان اسلامی، ایرانیان مقیم و علاقه‌مندان به فرهنگ والای ایران زمین حضور داشتند.

صیادی ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: امام خمینی (ره) به عنوان رهبری کبیر این انقلاب با اتکاء به خداوند متعال و با پشتوانه مردم که از ظلم و ستم خسته شده بودند، راه فرهنگی عمیق و موثری را با تکیه بر آموزه های اسلامی انتخاب کرد که نمونه آن را فقط در نهضت انبیا می توان مشاهده کرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) بر همین اساس توانست انقلاب فرهنگی و معنوی عمیقی در مردم ایجاد کند که به صورت فراگیر و عمومی در صحنه های انقلاب حضور پیدا کنند. دشمنان و بدخواهان به منظور از بین بردن اهداف این انقلاب از همان ابتدا در تلاش بودند و تا به امروز نیز شاهد مخالفت ها و دشمنی های آنها هستیم، اما باید بدانند که هرگز موفق نخواهند شد چرا که صاحب اصلی این نهضت بزرگ حضرت امام عصر (عج) هستند و مردم ایران ، ملت امام حسین (ع) اند و هیچ قدرت شیطانی نمی تواند به حرکت عظیم آنها ضربه زند.

صیادی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین پدیده عصر حاضر برای تقویت آرمانها و گسترش و تداوم اهداف و ارزش های خود در صحنه پر آشوب و متلاطم فکری جهان  امروز بیش از پیش نیازمند شناخت و اتکا به شالوده محکم و استوار و نظریات فراگیر مبتنی بر اعتقادات و باورهای دینی است.

مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی افزود: تکیه بر اصول بنیادین می‌تواند محرکه انقلاب بوده و به تشنگان پر عطش و شیفتگان اسلام از برداشت‌های نابجا و ناروای تحمیلی توسط بیگانگان به افکار عمومی جهان جلوگیری کند و در نتیجه به عمق و گستره پیروان، شیفتگان و عاشقان انقلاب اسلامی در سراسر دنیا بیافزاید.

وی اظهار داشت: ایران اسلامی طی 44 سال دوران پر افتخار خود توانسته علیرغم فشارهای اقتصادی و سیاسی و تحریم های همه جانبه استوار و محکم بایستد و در همه زمینه‌های علمی و دانش و پیشرفت به افتخارات بزرگی نائل آید و امیدی باشد برای همه ملت های زیرسلطه استکبار جهانی، به امید روزی که ظلم در سراسر گیتی از بین برود و همه مردم جهان در آرامش و صلح و صفا زندگی کند.

حجت‌الاسلام کمیل به زبان اردو و فارسی به نهضت امام خمینی(ره) اشاره کرد و ضمن بیان آثار انقلاب اسلامی در جهان آن را امید کشورهای مستضعف و خار چشم دشمنان اسلام دانست.

در ادامه، گروه سرود انجمن اثنی عشری، «سلام فرمانده» را اجرا کردند.

پس از آن، گروه موسیقی داژو برنامه خود را که شامل موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی منطقه خراسان و سبزوار بود را اجرا کردند که مورد استقبال مناسب حاضرین قرار گرفت.

. .

. .

نظر خود را بنویسید.

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved