-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/23 - 09:49
  • 668
  • زمان مطالعه : 1 ساعت و 35 دقیقه

ترنم عطر چهل و پنجمین بهار انقلاب در سراسر دنیا

به همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، جشن روز ملی ایران و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور مقامات، سفرا و رؤسای نمایندگی‌‌های خارجی و ایرانیان مقیم گرامی داشته شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد: 

قزاقستان (آلماتی)

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی در انقلاب اسلامی و گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی ایران، جشن با شکوهی از سوی سرکنسولگری کشورمان در آلماتی و همکاری وابستگی فرهنگی سرکنسولگری در سالن اجتماعات هتل اینترکانتیننتال برگزار شد.

این مراسم با شرکت جمع کثیری از دیپلمات‌ها و سرکنسول‌های کشورهای مختلف، روسای نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی مقیم، شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و اقتصادی قزاقی و ایرانیان مقیم با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان آغاز شد.

در افتتاحیه این مراسم، محسن فغانی، سرکنسول کشورمان در آلماتی در سخنانی گفت: ۴۵ سال پیش، انقلاب اسلامی ایران به پشتوانه مردم به رهبری امام خمینی(ره) در چنین روزهایی به پیروزی رسید. با بیش از ۷۰۰۰ قدمت تمدنی و تاریخی مکتوب، علیرغم تحریم‌های همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف، به نتایج قابل‌توجهی دست یافته و با دارا بودن بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت و موقعیت استثنایی جغرافیایی، ظرفیت قابل‌توجهی برای همکاری کشورهای جهان برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، دارو، مهندسی زیستی، فولاد، صنایع دریایی در رده‌بندی بالا قرار گرفته است.

فغانی راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را برقراری صلح، ثبات، احترام به حاکمیت اراضی کشورها خواند و عنوان کرد: ایران توسعه روابط با کشورها و به‌ویژه کشورهای همسایه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی به حل مسئله فلسطین پرداخت و تأکید کرد: حل این مشکل زمانی محقق خواهد شد که برگزاری همه‌پرسی با شرکت تمام مردم سرزمین فلسطین عملی شود. ایران آماده همکاری و تعامل با کشورهای مختلف جهان است و توسعه روابط با کشور قزاقستان به ‌عنوان کشور دوست و همسایه باسابقه تاریخی و تمدنی مشترک از اولویت‌های ایران به شمار می‌رود.

سرکنسول کشورمان افزود: روند روبه‌رشد روابط همه‌جانبه ایران و قزاقستان در سال‌های اخیر مشهود بوده است و اطمینان دارم با همکاری فعالان، تجار و سرمایه‌گذاران دو کشور شاهد نزدیکی بیشتر مردم ایران و قزاقستان خواهیم بود.

بختجان بولگینف، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان در آلماتی در سخنرانی خود ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی جمهوری اسلامی ایران و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۹۲ تجدید روابط چند قرنی ایرانیان و قزاقستانی‌ها است؛ یعنی برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور تداوم پیوندهای باستانی است.

وی افزود: روابط دو کشور مبتنی بر اصول احترام متقابل، استقلال، تمامیت ارضی یکدیگر، اصول امنیت بین‌الملل و توسعه روابط دوستانه است و گفتگوهای سیاسی و دیدارهای متقابل و منظم در سطح بالا، تبادل اسناد بین‌المللی برای تقویت همکاری‌ها در جریان است.

بولگینف یادآور شد: در نتیجه سفر رسمی رئیس‌جمهور قزاقستان در سال  ۲۰۲۲ و سفر نخست‌وزیر قزاقستان در سال ۲۰۲۳ به ایران، روابط  به سطح جدیدی ارتقا یافته است  و کاملاً معتقدم روابط قابل‌اعتماد در آینده نیز در همه زمینه‌ها بیش‌ازپیش تقویت شده و به نفع مردم دو کشور بطور ثمربخش توسعه خواهد یافت.

علی داوودی (خواننده) گلنار اسدی (پیانیست) زوج هنرمند ایرانی برای حضار قطعات "ای ایران"، "جان مریم" را به زبان فارسی در سبک کلاسیک و وکال اجرا کردند و  همچنین، قطعه "لا اله الا الله" به زبان آذری و قطعه کلاسیک به زبان روسی ارائه کردند.

اجرای این دو هنرمند برجسته ایرانی از سوی شرکت‌کنندگان مورد استقبال چشمگیر قرار گرفت و مورد تشویق واقع شدند، بطوری که بسیاری از شرکت‌کنندگان تصاویر قطعات هنری اجرا شده را ضبط کردند.

در ادامه جشن، به ابتکار وابستگی فرهنگی سرکنسولگری کشورمان در آلماتی از تابلوفرش «دوستی ایران و قزاقستان» توسط سرکنسول کشورمان و همچنین رئیس نمایندگی وزارت خارجه قزاقستان در آلماتی رونمایی شد.

این تابلوفرش که منقش به پرچم‌های ایران و قزاقستان و حکیم فردوسی شاعر مشهور ایرانی و آبای شاعر برجسته قزاقی و مزین به نقوش هنر ایرانی بوده و بطور قابل‌ملاحظه‌ای از سوی مسئولین  و شخصیت‌های محلی موردتوجه واقع شد.

همچنین، نمایشگاه صنایع‌ دستی ایرانی شامل انواع هنرهای خاتم، میناکاری، مس‌کاری، فیروزه‌ای و ... برگزار شد و مورد استقبال حضار قرار گرفت و در حاشیه این مراسم، در راستای آشنایی بیشتر مردم قزاقستان با تولیدات ایرانی، نمایشگاهی از محصولات ایرانی صادراتی به قزاقستان و همچنین تولیدات شرکت‌های ایرانی فعال در قزاقستان برپا شد.

بوسنی و هرزگوین

مراسم جشن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور شخصیت‌ها و مقامات کشوری و لشکری، چهره‌های برجسته سیاسی، فرهنگی و مذهبی، فعالان اجتماعی، نمایندگان اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، سفرا و نمایندگان سیاسی و جمعی از هموطنان مقیم در سارایوو برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر کشورمان در سخنانی، با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل و پنج سال گذشته گفت: یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش مناسب در استقرار صلح پایدار در جهان است.

وی افزود: امروز جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند صلح پایدار در جهان است که متاسفانه مورد سوء استفاده و سوء تفسیر برخی از قدرتمندان جهان واقع شده است.

ابراهیمی‌ترکمان تصریح کرد: برخی از قدرتمندان جهان به نام صلح و ایجاد آرامش، دست به رفتارهای خشونت آمیز می زنند و انسان‌ها و کودکان بی گناه که مشیت الهی بر خلقت آنها بوده است را در معرض نابودی قرار می دهند، حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با افراط گرایان در منطقه، همواره از همین منظر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پر رنگ بوده است.

در ادامه، پیام تبریک «المدین کوناکوویچ»، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین خطاب به ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: در گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی ایران، از طرف وزارت امور خارجه و خودم به مردم صمیمی ایران صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. این روزی است که نه تنها اهمیت تاریخی حرکت ملت شما را نشان می‌دهد، بلکه به میراث فرهنگی غنی و روحیه پایدار ایران نیز ارج می‌نهد. امروز روزی برای تجلیل از دستاورد‌های گذشته، پیشرفت‌های کنونی و آرزو‌های آینده است که ملت شما را به سوی رفاه و صلح بیشتر در منطقه و کل جهان هدایت می‌کند.

همچنین، رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین با برپایی نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری ایران به دو زبان بوسنیایی و انگلیسی و توزیع کتابچه‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی کشورمان به معرفی ظرفیت‌های کشورمان پرداخت.

این مراسم با اجرای گروه موسیقی سنتی ایرانی «تنبور نوازان بیستون» به پایان رسید.

سوریه

همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، مراسم روز ملی کشورمان به میزبانی سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شد.

حسین اکبری، سفیر کشورمان ضمن تبریک سالروز این رویداد خجسته، پیروزی انقلاب را نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست و اظهار داشت: چهل و پنج سال پیش در چنین روزی مبارزات حق‌طلبانه تاریخی ملت رشید ایران به بار نشست و مطالبه استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به رهبری معمار کبیر انقلاب «امام خمینی(ره)» و از خودگذشتگی و فداکارهای مردم عظیم ایران به ثمر رسید.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران با وجود مواجهه با تحریم های ظالمانه در طول دهه های گذشته با عزمی راسخ ، راه خود را در فراز و فرودها پیدا و طی کرده و در مسیر حرکت به سوی تحقق همه آرمان‌های انقلاب است، افزود: ایران با همت جامعه انقلابی و فرزندان برومند و شایسته خود و فضل و لطف الهی و اتکاء به موازین اسلامی با وجود تحریم‌های ظالمانه بینالمللی دشمنان، همچنان به صورت بالنده به مسیر خود ادامه داده است و توانست به دستاوردهای عظیمی در عرصه‌های گوناگون جهانی دست یابد.

وی اهداف انقلاب اسلامی را با گذشت بیش از چهار دهه همچنان حمایت از ملت‌های مستضعف جهان در برابر ظلم و استعمار عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی در امتداد قیام امام حسین علیه السلام ضد ظلم و ضلالت و گمراهی است و همچنان بر اصول و سیاست‌های ثابت خود در حمایت‌ از مردم فلسطین و دیگر ملت‌های مستضعف جهان و نصرت اسلام اصرار دارد و یاری محور مقاومت را وظیفه مشروع خود می‌داند.

سفیر کشورمان یادآور شد: آنچه را که امروز در غزه و لبنان و عراق و یمن می‌بینیم دلیلی آشکار بر تاثیرپذیری پایگاه‌های جهادی محور مقاومت از ادبیات مدرسه پایدار انقلاب اسلامی است که هیمنه آمریکا و اسرائیل را زیر پا گذاشته است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت عملیات تروریستی اخیر در دمشق به ملت و دولت سوریه، یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در ایران را تغییرات ایجاد شده در حوزه سیاست خارجی دانست.

وی تصریح کرد: روابط فیمابین ایران و سوریه در عالیترین سطح است و تعاملات و ارتباطات بسیار خوبی بین طرفین برقرار است و تلاش‌های مشترک دوجانبه جهت فعال کردن هرچه بیشتر ظرفیت‌های اقتصادی موجود در دو کشور ضروری است.

امیر عبداللهیان حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه و تداوم این حملات را شدیدا محکوم کرد و این رژیم را اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه دانست و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی خود تاکید داشت.

وی با اشاره حمایت قوی دو کشور ایران و سوریه از مسئله فلسطین، گفت: به فضل پایداری مقاومت، تحولات فلسطین علیرغم همه جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها مرتکب شدند، در مسیر امیدبخشی به نفع ملت فلسطین پیش می رود و فلسطین و محور مقاومت پیروز این نبرد هستند و همه ما به مقاومت و دستاوردهای آن در فلسطین افتخار می‌کنیم.

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه نیز ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی، بر تاریخ و پیشینه روشن روابط دو کشور تاکید کرد و یاد شهیدان مقاومت را گرامی داشت.

وی ایران و سوریه را محور واقعی مقاومت علیه تروریسم و تمام طرح‌های پیچیده علیه منطقه دانست وگفت: روابط میان میان دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه تاریخی است و در همه زمینه‌ها شاهد پیشرفت بوده است.

فیصل المقداد اظهارداشت: امروز، ایران با قدرت تاثیرگذاری خود در عرصه بین‌المللی، عامل ثبات واقعی منطقه و همچون دژ مستحکمی در برابر پروژه‌های رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی آمریکا در منطقه است و همیشه به عنوان دوست و حامی ملت سوریه بوده است.

وی در پایان سخنانش، تأکید کرد که هماهنگی‌های دو کشور ایران و سوریه در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی با قوت ادامه خواهد یافت و توسعه روابط دوجانبه تهران _ دمشق را در زمینه‌های مختلف حائز اهمیت دانست.

شایان ذکر است، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه با حضور در جلسات هماهنگی برگزاری جشن ملی بیست و دوم بهمن، به تامین محتوای فرهنگی از جمله طراحی کلیپ‌ «دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران»، معرفی جاذبه‌های سیاحتی و زیارتی ایران، معرفی دانشگاه‌های برتر ایران و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و ایرانشناسی پرداخت.

در جریان این مراسم، چند مستند کوتاه درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب در زمینه‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و همچنین معرفی جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور عزیزمان به نمایش درآمد.

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه  و همزمان با اعیاد شعبانیه، خانواده‌های ایرانی مقیم سوریه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند و نسبت به میهن و سرزمین مادری خود ابراز علاقه‌مندی کردند.

ملهم شانه‌ساز، مسئول جمعیت ایرانیان مقیم در سوریه ضمن تبریک دهه فجر به تمام ایرانیان، انقلاب اسلامی را اتفاقی عظیم و تاریخی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی قطعا با اراده، بصیرت و اراده خلل ناپذیر رهبر حکیم، مقاوم و نستوه آن و همچنین پایداری و خواسته تمام آحاد مردم عزیز کشورمان توانست پیروز شود و همچنان با گذشت بیش از چهل وپنج سال پایدار و استوار است.

وی در ادامه، برگزاری این مراسم را بهانه‌ای جهت پیوند بیشتر و نیز پایبندی به اصول انقلاب اسلامی و تقویت آرمان های ملی کشورمان درصحنه پرآشوب و متلاطم جهان امروز دانست.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز، هدف از برگزاری این جشن را پاسداشت ارزش‌های ملی دانست و اظهار کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه در چند سال اخیر با ایجاد کانون هایی درصدد برآمده است مهم‌ترین دغدغه‌های ایرانیان مقیم این کشوررا شناسایی و با همفکری با تیرانیان مقیم ، مرتفع کند.

وی افزود : به تازگی  جمعیتی را با عنوان «شهروندان ایرانی مقیم سوریه» تشکیل شده است که در چند ماه اخیر فعالیت‌های خوبی داشته‌اند. از جمله برگزاری مراسم شب یلدا و گرامیداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی و امروز هم مراسم جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی. گرچه ایرانیان مقیم سوریه از سال‌های دور به سوریه آمدند، اما نسبت به ایران ، ادامه راه انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خامنه‌ای ابراز علاقه‌مندی می‌کنند.

نمایش کلیپ‌هایی در خصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب در زمینه‌های مختلف سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و همچنین، معرفی جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری کشور عزیزمان و اجرای سرودهای مذهبی و انقلابی، در کنار برنامه‌های متنوعی چون برگزاری نمایشگاهی از آثار فرهنگی، صنایع دستی و تمدنی به ویژه تصاویر زیبایی از کلیساها و مراکز دینی سایر ادیان در کشورمان و اهدای جوایزی از سوی رایزنی فرهنگی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

همچنین در این مراسم از خانواده یک شهید ایرانی مقیم به نام شهید بهزادیان که در جریان بمباران ماه گذشته شهر دمشق به شهادت رسیده بود تکریم به عل آمد.

قطر 
شامگاه بیست و دوم بهمن ۱۴۰۲ به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر، مراسم بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سفرای کشورهای مختلف، شخصیت‌های کشوری و ایرانیان مقیم  برگزار شد.
 
علی صالح‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، به مناسبت چهل و  پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی در حضور شخصیت‌های برجسته قطری از از جمله شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه بازرگانان و شیخ محمد بن حمد آل ثانی، وزیر بازرگانی و صنایع قطر، سخنرانی کرد.
 
وی ضمن ابراز قدردانی از حضور میهمانان، بر اهمیت روابط دیرینه و رو به گسترش ایران و قطر تاکید ورزید.
 
سفیر ایران با اشاره به سیاست خارجی ایران که بر پایه صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بنا نهاده شده است، دستاوردهای ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری و همچنین نقش ایران در پیگیری گفتگو و تفاهم به منظور حل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی را مورد تاکید قرار داد.
 
وی همچنین به اشتراکات فرهنگی و مواضع مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: "تلاش‌های مشترک تهران و دوحه به منظور تقویت روابط و همکاری‌های دوجانبه، نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی و ثبات منطقه دارد."
 
سفیر ایران ادامه داد:مواضع مشترک تهران و دوحه در برخورد با مسئله فلسطین و ضرورت پایان دادن به جنگ و توقف آتش‌بس، به ادامه مشاوره‌ها بین دو کشور منجر شده است. بحران غزه به عنوان یک فاجعه انسانی دردناک، دل‌های مردم را در سراسر جهان به درد آورده است که با تظاهرات و اعتراضات بسیاری در بسیاری از کشورها نشان داده شده است. صالح آبادی افزود :مقاومت ساکنان غزه در مقابل سیاست‌های گرسنگی، اخراج اجباری و اشغال وحشیانه قابل ستایش است، و ناکارآمدی سیاست‌های بین‌المللی برای توقف جنگ نشان دهنده‌ی سیاست‌های دوگانه حاکم بر جهان ماست، متاسفانه. ضرورتا باید همه کشورها به دنبال یک مکانیزم بین‌المللی جدید باشند که امنیت جهانی را تضمین کند. در این میان، ما جهود برجسته دولت قطر و تلاش‌های آن برای دستیابی به آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسانی به مردم غزه را ارج می‌نهیم.
 
صالح‌آبادی موفقیت قطر در میزبانی جام آسیا و پیروزی تیم ملی این کشور در تورنمنت را تبریک گفت و برای شرکت‌کنندگان در مراسم سلامتی و شادی آرزو کرد.
این مراسم با حضور گسترده اعضای جامعه دیپلماتیک، بازرگانان برجسته و ایرانیان مقیم قطر برگزار شد و این موضوع حاکی از از اراده دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر همکاری‌های آتی بود.
 

قزاقستان (آستانه)

مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی کشورمان با حضور علی اکبر جوکار سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قزاقستان، علی اکبر طالبی متین، رایزن فرهنگی  کشورمان در قزاقستان، آرمان شاکالیف وزیر تجارت و همگرایی، یرژان آرکینوف معاون وزیر گردشگری و ورزش، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، مدیران وزارت خارجه محل، مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی جمهوری قزاقستان در محل هتل ریکسوس برگزار شد.

جوکار، سفیر کشورمان در قزاقستان در سخنانی، با تبیین اهداف عالی انقلاب اسلامی ایران، برگزاری دو رفراندوم  تعیین نوع حکومت و همچنین قانون اساسی در کمتر از 2 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی  را در تاریخ انقلاب‌های جهان بی‌نظیر دانست.

وی در خصوص روابط میان ایران و قزاقستان با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه دو کشور، مهم‌ترین پشتوانه مقامات دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه را افزون بر پیوستگی جغرافیایی، اشتراکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی دانست که عمق پیوند دو ملت بزرگ ایران و قزاقستان را به اعماق تاریخ می‌برد.

جوکار تصریح کرد: سفر متقابل روسای جمهور دو کشور در سال گذشته  به تهران و آستانه فصل جدیدی از روابط دو کشور گشوده که با برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده و تهیه نقشه راه افزایش تجارت دو کشور، انتظار می‌رود جهشی بزرگ در روابط تجاری ایران و قزاقستان به وجود آورد

.آرمان شاکالیف، وزیر تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان به عنوان مهمان ویژه مراسم، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جشن ملی ایرانیان، به دستاوردهای بزرگ کنونی ایران در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و انسانی و جایگاه و اعتبار ایران در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ایران شریک مهم و قابل‌اعتماد قزاقستان در منطقه خلیج‌فارس است. او افزود: امروز روابط دوجانبه ما با رسیدن به سطح جدید، به الگوی درخشان از همکاری‌های سودمند متقابل و گفتگوی سیاسی سازنده تبدیل‌شده است.

طالبی متین، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در حاشیه این مراسم، با سفرای کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان و قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.

وی با تعدادی از مقامات دانشگاهی از جمله رئیس دانشکده علوم و علوم انسانی دانشگاه نظربایف، استادان دانشگاه ملی اوراسیا و جمعی از دانشجویان زبان فارسی این دانشگاه، معاون دانشگاه بین‌المللی آستانه و رئیس مرکز نظربایف در توسعه گفتگوی ادیان و تمدن‌های قزاقستان، معاون گردشگری و توریسم وزارت گردشگری و ورزش جمهوری قزاقستان و رئیس مرکز ملی نسخ و خطی و کتب نادر قزاقستان گفتگوهای کوتاه و سودمند داشت.

طی این گفتگوها هماهنگی‌هایی نیز جهت انجام برنامه‌های فرهنگی متعددی به ویژه با برخی از مقامات و مسئولان فرهنگی کشورهای خارجی مختلف از جمله کشور های تاجیکستان و ترکمنستان به عمل آمد.

در این مراسم، نمایشگاهی از آثار خوشنویسی هنرمندان و استادان برجسته ایرانی از مرکز بین المللی میکروفیلم نور تهران که در چارچوب برنامه ”کارگاه خوشنویسی و نگهداری و مرمت نسخ خطی“ به مناسبت دهه مبارک فجر و به دعوت رایزن فرهنگی کشورمان در آستانه پایتخت قزاقستان حضور یافتند، برپا شد.

این نمایشگاه بسیار مورد استقبال دیپلمات‌ها و نمایندگان هیات‌های خارجی و سایر مهمانان قرار گرفت و بسیاری از آنها یادگاری از خوشنویسی زیبای ایرانی را به دست توانای هنرمند خوشنویس کشورمان به ارمغان بردند.

روسیه

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بزرگداشت روز ملی ایران، سومین برنامه از سلسله رویدادهای باشگاه ایران با موضوع «هنرهای سنتی و مردمی ایرانی» توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با مشارکت بنیاد ایران‌شناسی مسکو در مؤسسه فرهنگی انتشاراتی بیبلیوگلبوس برگزار شد.

در این رویداد که با حضور هنرمندانی از اصفهان در رشته‌های خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی، میناکاری، حکاکی روی فلز و قلم‌زنی برپا شد، جمع پرشماری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایران گردهم آمدند تا کار ساخت آثار هنری دستی ایرانیان را از نزدیک مشاهده کنند.

در ابتدای این برنامه، پس از تماشای کلیپ معرفی صنایع دستی و مردمی ایرانی، باریس یسنکین، مدیر مجموعه بیبلیوگلبوس با اشاره به قدمت و اصالت فرهنگ و تمدن ایران اظهار داشت: دوستی بین دو ملت ایران و روسیه همانطور که بارها و در رویدادهایی از این دست در مؤسسه ما و همیشه گفته‌ام دیرپاست و موضوعات فرهنگی و هنری مشترک بسیاری بین ما وجود دارد که می‌توان درباره آنها سخن گفت.

وی افزود: مردمان دو کشور با زبان هنر به هم نزدیک می‌شوند و این دوستی و نزدیکی همواره باقی خواهد ماند.

در ادامه، زهره حمدیه، کارشناس رایزنی فرهنگی ضمن ابراز خرسندی از استقبال دوستداران فرهنگ و هنر سرزمین‌مان از این برنامه گفت: امروز به مناسبت گرامیداشت سالگرد انقلاب اسلامی و روز ملی ایران به همراه هنرمندان رشته‌های متنوع هنری ایرانی گردهم آمده‌ایم تا بخشی از هنر سرزمین بزرگ ایران را در این فرصت به شما نشان دهیم و از نزدیک با روش خلق آثار هنری ایرانی آشنا شوید.

در بخش دیگری از این برنامه، به 10 شرکت‌کننده منتخب که در مسابقه قرارگاه فضای مجازی نمایندگی فرهنگی مشارکت داشته و بهترین مطالب را درباره محتوای ارائه شده در معرفی ایران نوشته بودند، جوایزی اهدا شد.

سپس، هنرمندان هریک درباره تاریخچه آثار هنری دستی ایرانی سخن گفتند و در ادامه در بخش کارگاه آموزشی، همزمان با نمایش آثار خود به مخاطبان این برنامه، بخشی از کار ساخت یک اثر را از نزدیک آموزش داده و به سوالات علاقمندان مشارکت‌کننده در این رویداد پاسخ دادند.

همچنین، برخی از شرکت‌کنندگان در برنامه این فرصت را یافتند تا خود نقشی روی سفال میناکاری بزنند، تراشی به فلز دهند یا قطعه‌ای از فیروزه ایرانی را بر ظروف تزیینی، با راهنمایی هنرمندان بگذارند.

گرجستان

مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب و روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور محمود ادیب، سفیر ایران در تفلیس،  الکساندر خوتیسیاشویلی معاون وزیر امورخارجه گرجستان به نمایندگی از دولت این کشور، احمدعلی مهری اردستانی رایزن فرهنگی، مسئولین دولت و پارلمان گرجستان، سفرا و دیپلمات های مقیم تفلیس، جمع کثیری از شخصیت های سیاسی، دینی، علمی، فرهنگی و ایرانشناسان این کشور و ایرانیان مقیم در محل سفارت کشورمان در تفلیس برگزار و گروه موسیقی سنتی ماهور نیز در این برنامه به هنرنمایی پرداختند.

سفیر کشورمان در این مراسم ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی، اظهار داشت: هدف ایران، برقراری روابط متوازن سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همه ملت‌ها و به ویژه با همسایگان است.

وی گفت: ایران از تنش زدایی و امنیت جمعی در منطقه حمایت می کند و به دنبال رسیدگی به بحران‌های منطقه‌ای و مبارزه با گروه های تروریستی است.

ادیب ادامه داد: ملت ایران در 45 سال گذشته با چالش‌های مختلفی از جمله تحریم‌های ناعادلانه و به اصطلاح فلج‌کننده اقتصادی مواجه بوده که با هدف تضعیف و توقف روند پیشرفت ما طراحی شدند. با این حال، ما نه تنها در برابر این هجمه‌ها مقاومت کردیم، بلکه به پیشرفت‌های قابل توجهی نیز دست یافته‌ایم.

وی ابراز کرد: ما آماده‌ایم تا ظرفیت‌هایمان در عرصه‌های مختلف را با دوستان‌مان به خصوص گرجستانی‌ها به اشتراک بگذاریم.

معاون وزیر خارجه گرجستان نیز به نمایندگی از دولت این کشور، ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطرح کرد: توسعه روابط دوستانه با ایران برای گرجستان بسیار حائز اهمیت است و با خرسندی می‌خواهم به این نکته هم تاکید کنم که گرجستان و ایران پس از برقراری روابط دیپلماتیک، فعالانه روابط و حسن همجواری را توسعه می‌دهند.

الکساندر خوتیسیاشویلی بیان کرد: حمایت قوی ایران از گرجستان در طول سالیان متمادی برای ما بسیار ارزشمند است و جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت که با برقراری روابط، این موضوع  انگیزه قوی برای توسعه هر چه بیشتر روابط تاریخی و فرهنگی دو ملت را  ایجاد کرده است.

پس از آن، هنرمندان گروه موسیقی سنتی ماهور، کیوان کرباس فروش، پیمان کرباس فروش و بابک کرباس فروش «نوازندگان تار، سه تار، نی و سازهای کوبه‌ای» و مهدی آفرین «خواننده» که با همکاری اداره‌کل همکاری و تنظیم‌گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اجرای برنامه به تفلیس اعزام شده‌اند در این مراسم قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی را برای حضار اجرا کردند.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه بسیار زیبایی از صنایع دستی و آثار سنتی کشورمان برپا و گوشه از هنر ایرانی در معرض دید شرکت کنندگان قرار گرفت که برای مهمانان خارجی بسیار جالب توجه بود.

شایان ذکر است، همزمان با برگزاری جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برج مخابراتی تفلیس نیز با ابتکار شهرداری تفلیس در شب برگزاری مراسم با رنگ‌های پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران نورافشانی شد.

استانبول

مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و روز ملی با حضور دیپلمات‌های کشورهای مختلف، معاون استاندار استانبول، مدیرکل ارسیکا، مفتی استانبول، رئیس حزب وطن، مقامات محلی، نمایندگان احزاب، ایران شناسان و استادان زبان فارسی، شماری از شخصیت های فرهنگی و مذهبی ایران و ترکیه و ایرانیان مقیم در محل هتل پارک بسفروس استانبول برگزار شد.

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، احمد محمدی‌فر، سرکنسول کشورمان در استانبول با تبریک فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: در تاریخ معاصر ما ایرانیان، امروز روز خاص و نماد ملی ما ایرانیان است امروز برای ما روز توسعه پایدار و بالندگی در لوای اسلام وقانون اساسی است.

وی افزود: امیدواریم با توجه به مشترکات فرهنگی دو کشور در جهت رشد و توسعه روابط فرهنگی و علمی گام های بلندی را برداریم.

در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی متشکل از  صنایع دستی و فرش دستبافت ایران از سوی وابستگی فرهنگی کشورمان در استانبول به نمایش گذاشته شد.

صربستان

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و همزمان با عید مبعث پیامبر مهر و رحمت(ص) به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و مشارکت تئاترهای ملی بلگراد، نووی ساد و مرکز فرهنگی شهر تمرین و با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و تنظیم‌گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی، کنسرت موسیقی اصیل ایرانی توسط گروه موسیقی "داروگ" اجرا شد.

این برنامه‌ها در تئاتر ملی شهر نووی ساد- دومین شهر بزرگ صربستان، دانشکده توریسم، سفارت روسیه در چارچوب پیمان بریکس و هتل کراون پلازا بلگراد، تئاتر ملی بلگراد و شهر تمرین - در شمال صربستان- اجرا شدند.

گروه داروگ نخستین برنامه خود را روز چهارشنبه 18 بهمن در تئاتر ملی شهر نووی ساد دومین شهر مهم صربستان اجرا کرد. در این برنامه رشید حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران، معاون شهردار و مقامات محلی و بیش از 200 نفر از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی حضور داشتند.

پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی گفت: ایران امروز علیرغم تحمیل تحریم‌ها و فشارهای سنگین در طول 45 سال از سال 1979 قدرتمندتر از گذشته، در حال پیشرفت در همه عرصه‌هاست.

وی برخی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را در زمینه های فرهنگی، علمی و فناوری برای حاضرین تشریح کرد.

بنا به درخواست مدیریت دانشکده توریسم بلگراد، گروه موسیقی داروگ برنامه ای را روز پنجشنبه 18 بهمن در محل این دانشکده اجرا کرد.

رئیس دانشکده توریسم در دیدار با امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان و اعضای گروه موسیقی بر تمایل دانشکده برای تقویت همکاری با ایران و راه اندازی مجدد کلاس های زبان فارسی تاکید کرد.

پورپزشک در جمع دانشجویان این دانشکده با اشاره به چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برخی ار دستاوردهای انقلاب اسلامی را در عرصه های مختلف بیان کرد.

به دنبال دیدار نمایندگان سفارت روسیه با امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان و بررسی زمینه های همکاری فرهنگی در چارچوب پیمان بریکس و دعوت رسمی برای شرکت در روز دیپلماسی فرهنگی روسیه، هماهنگی لازم برای اجرای ویژه برنامه موسیقی ایرانی به این مناسبت در محل سفارت روسیه صورت گرفت و گروه موسیقی داروگ ظهر روز جمعه 19 بهمن در سفارت روسیه قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کرد.

سفیر روسیه در سخنانی اظهار داشت: بسیار باعث خوشحالی و خرسندی است که امروز گروه موسیقی ایرانی در سفارت روسیه برنامه اجرا می کنند همانطور که می‌دانید فرهنگ از مردم عادی نشئت می‌گیرد و باعث تحکیم روابط بین اقوام و‌ ملت ها می‌شود، امروز با اعلام رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۳ روز دیپلماسی فرهنگی نام گذاری شده است و همچنین یکی از موارد قرارداد بریکس در کنار سیاست و اقتصاد، فرهنگ است که کشورهای عضو با شرکت در رویدادهای مختلف فرهنگی و تبادل فرهنگی باعث تحکیم این روابط می شوند و امیدواریم در آینده شاهد همکاری های گسترده تری باشیم.

به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران، مراسمی روز پنجشنبه 19 بهمن  با حضور بیش از 500 نفر از مقامات دولتی، دیپلمات ها، نخبگان فرهنگی و علمی، نمایندگان جوامع اسلامی، مدیران مراکز و نهادهای فرهنگی، ایرانیان مقیم در هتل کرون پلازا برگزار شد.

گروه موسیقی داروگ در این مراسم قطعاتی را اجرا کرد که مورد توجه و تشویق قرار گرفت. رایزنی فرهنگی در دعوت از چهره ها و فعالان حوزه فرهنگی، آماده سازی محتوای مراسم شامل تصاویر و کلیپ های مختلف و برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی همکاری داشت.

همچنین، روز جمعه 20 بهمن‌ماه تئاتر ملی بلگراد از معتبرترین مراکز فرهنگی منطقه شاهد حضور بیسابقه انبوه شهروندان صرب و ایرانیان مقیم بود که برای دیدن کنسرت موسیقی گروه داروگ حضور یافتند.

در این برنامه گونسیچ رئیس تئاتر ملی، رشید حسن پور، سفیر و امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان سخنانی ایراد کردند.

گونسیچ با ستایش فرهنگ و تمدن و هنر ایرانی، ایران را کشوری مهم و قابل احترام توصیف کرد. و وی گفت: ما شانس خوبی داریم که شاهد کنسرت موسیقی ایرانی در صربستان هستیم.

حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی با تشکر و تقدیر از حمایت و علاقه دولت و مردم فرهنگ دوست صربستان از توسعه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه فرهنگی و هنری  و دیر پا بودن فعالیت و حضور فرهنگی و هنری ایران در صربستان که ریشه در اشتراکات قوی و گسترده دارد، سخن گفت.

پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنانی گفت: رایزنی فرهنگی تمام نیرو و توان خود را بکار گرفته است تا با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری و ادبی به تقویت پیوندهای دیرین و دوستانه دو کشور کمک کند.

وی افزود: نگاه ما در عرصه فرهنگی یکسویه نیست بلکه مایلیم زمینه معرفی و حضور فرهنگی کشور زیبا و فرهنگ دوست صربستان را در ایران نیز فراهم کنیم و علاقمند هستیم هنرمندان، استادان و دانشجویان عزیز صرب نیز در جشنواره ها و سیمنارها و برنامه های مختلف ایران حضور پر رنگ تری داشته باشند.

بنا به درخواست مرکز فرهنگی شهر تمرین در شمال صربستان آخرین اجرای گروه داروگ در این شهر برگزار شد.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمع حاضران گفت: ایران امروز علیرغم تحریم ها و فشارهای دشمنانش در طول چهل و پنج سال گذشته همچنان قدرتمندتر از همیشه در حال پیشرفت و توسعه است.

همچنین، با هماهنگی های صورت گرفته با شبکه کوپرنیکوس حمید رضا سیدنیا، سرپرست گروه موسیقی داروگ و نوازنده سنتور و دف و مهرا مرگان نوازنده سنتور ودایره با حضور در استودیوی شبکه درباره موسیقی و سازهای ایرانی و تاریخچه آن، فعالیت خانم ها در عرصه موسیقی مصاحبه ای انجام دادند.

قرقیزستان

جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سفیر ایران در قرقیزستان، سفرا و دیپلمات‌های مقیم و مقامات وزارت خارجه قرقیزستان در بیشکک برگزار شد.

 در این مراسم دیپلماتیک که با حضور سفرای مقیم، مقامات وزارت خارجه اسپانیا، چهره های برجسته دانشگاهی، نهادهای مذهبی، رسانه ها و ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی ایران همراه بود، یادگاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران و آوازبک آتاخانوف، معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان به ایراد سخنرانی پرداختند.

سفیر کشورمان در قرقیزستان ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب گفت: چهل و پنج سال پیش در فوریه ۱۹۷۹ ملت بزرگ و آگاه ایران پس از ۱۵ سال مبارزه مستمر تحت هدایت پیشوای بزرگ خود امام خمینی(ره) و با هدف استقلال و رهایی از سیطره استعمارگران خارجی با وحدت و همدلی علیه رژیم ظالمانه پهلوی و نظام سلطنت قیام کرده و به آن پایان دادند.

یادگاری افزود: در چهل و پنج سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. با توجه به اینکه آرمان مشخص جمهوری اسلامی ایران حرکت به سوی الگوی نوینی از سیاست خارجی مستقل و عدم وابستگی به مراکز قدرت جهانی، اعتقاد به برابری ملت‌ها در عرصه بین‌المللی، رفع وابستگی‌ها با تکیه بر توانمندی‌های داخلی بوده است، لذا شاهد بودیم موانع بسیار زیادی از سوی برخی قدرت‌های خارجی در مسیر حرکت این نظام به سمت آرمان‌های خود ایجاد شد.

در ادامه این مراسم، آتاخانوف با تبریک به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: می‌خواهم اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دوستی دیرینه مردم قرقیزستان و ایران و همچنین نبود هیچ گونه اختلاف بین کشورهایمان را خاطرنشان کنم.

وی عنوان داشت که  سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران، همکاری بین کشورهایمان با توسعه تدریجی در همه سطوح مبتنی بر احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر مشخص شده است. سال 2023 همکاری‌های قرقیزستان و ایران یک سال مثمر ثمر را پشت سر گذاشته است.

آتاخانف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو سازمان‌های معتبر جهان، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دستاوردهای بزرگی دست یافته و در عرصه بین‌الملل جایگاه شایسته‌ای را دارد. ضمنا، عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را صمیمانه تبریک عرض می‌نمایم.

وی تصریح کرد: قرقیزستان در تعمیق مشارکت و تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های همکاری از جمله سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه بسیار علاقه مند است. قویا اعتقاد دارم که روابط  دوستی و صمیمی که بین دو کشور برقرار است و شرایط خوبی برای گسترش بیش از پیش مناسبات ایجاد می‌کند.

در ادامه برنامه، نماهنگی با عنوان ایران در سال ٢٠٢٣ در معرفی دستاوردهای کشور نیز که از سوی رایزنی فرهنگی به زبان روسی زیرنویس شده بود پخش شد.

در حاشیه این مراسم نیز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان نمایشگاهی از صنایع دستی ایران و کتب و نشریات منتشره از سوی رایزنی برگزار کرد که مورد توجه فراوان مخاطبان قرار گرفت.

به مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در قالب بخشی از روزهای فرهنگی ایران در قرقیزستان، کنسرت رسیتال آواز و پیانو توسط زوج هنرمند اعزامی از ایران به خوانندگی علی داودی و نوازندگی خانم گلناره اسدی در سالن تئاتر ملی اپرا باله قرقیزستان برگزار شد.

در این مراسم که با حضور یادگاری، سفیر ایران، ابوذر طوقانی، رایزن فرهنگی ایران، سفرای پاکستان و آذربایجان در قرقیزستان و جمع کثیری از علاقه‌مندان و مشتاقان هنر موسیقی و تعدای از ایرانیان مقیم همراه بود، هنرمندان با اجرای قطعاتی به زبان های فارسی، آذری، روسی، انگلیسی و ایتالیایی مخاطبان را بر سر ذوق آوردند.

علی داودی که دارای دکترای موسیقی است در این برنامه با اجرای قطعه ای ایران، ای مرز پرگهر تماشاگران را به وجد آورد. اجرای قطعه خاطره انگیز «جان مریم» اثر استاد محمد نوری نیز از دیگر قطعاتی بود که توسط وی به اجرا درآمد.

سفرای پاکستان و آذربایجان ضمن تقدیر از این هنرمندان حضور در این مراسم را بسیار خوب و خاطره انگیز بیان کردند و از رایزنی فرهنگی ایران برای فراهم نمودن این فرصت قدردانی داشتند.

همچنین، مخاطبان قرقیزستانی از برگزاری این کنسرت قدردانی کردند و خواستار استمرار برگزاری چنین برنامه‌هایی در قرقیزستان شدند.

شایان ذکر است در این مراسم که با حضور بیش از 150 نفر برگزار شد، رسانه های مختلفی مانند شبکه تلویزیونی ال تی آر قرقیزستان، وچرنی بیشکک و اوراسیا تودی نیز حضور یافته و ضمن گفتگو و مصاحبه با رایزن فرهنگی ایران و هنرمندان اعزامی گزارش‌های خبری از این مراسم تهیه کردند که در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

عشق آباد

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دوستی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این جشن که با حضور علی مجتبی روزبهانی، سفیر و نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان، تعدادی از کارکنان سفارت، ایرانیان مقیم عشق‌آباد، فارسی آموزان و علاقه مندان ترکمن و خانواده های آنها همراه بود، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، روزبهانی با اشاره به روابط دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان دو کشور همسایه هستند که روابط آنها در سطوح مختلف از جمله در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و خصوصاً مردمی همواره بر پایه‌های دوستی و برادرانه بوده است.

وی افزود: خوشبختانه مناسبات فی مابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان طی دوره اخیر، شتاب بیشتری گرفته است. رهبران دو کشور طی دو سال اخیر، در تهران و عشق آباد بارها با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. در زمینه‌های اقتصادی، همکاری های مشترک، بسیار توسعه یافته است.

روزبهانی  تأکید کرد: در زمینه های مردمی، میزان رفت و آمد و سفر بین شهروندان دو کشور بسیار افزایش یافته است. در زمینه فرهنگی نیز به عنوان بالاترین نماد رابطه دوستی، طی یک سال اخیر چندین مناسبت فرهنگی موفقیت آمیز مشترک برگزار شده است.

وی ادامه داد: طی سال 2023 شاهد برگزاری روزهای فرهنگی  جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و روزهای فرهنگی ترکمنستان در شهر تاریخی اصفهان بودیم. ضمن آنکه چندین مناسبت فرهنگی مشترک در ماه‌های اخیر با همکاری رایزنی فرهنگی و فارسی آموزان عزیز در عشق آباد برگزار شده است.

نوید رسولی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان این جشن را بیانگر روابط عمیق دوستی و برادری بین دو ملت دانست و گفت: امروز به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسمی با عنوان جشن دوستی بین دو کشور ایران و ترکمنستان در رایزنی فرهنگی برگزار می‌‌شود. در واقع، برگزاری این جشن در راستای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و سخنان مقامات دو کشور است که رابطه دو کشور را رابطه ای فراتر از همسایگی می‌دانند.

رسولی با اشاره به استقلال ایران و ترکمنستان افزود: ایران در دوره های تاریخی مختلف، حکومت‌های متعددی را به خود دیده، اما آن چه که در تاریخ ایران رخ داده و استقلال واقعی کشورمان را رقم زده است به 45 سال قبل باز می گردد که مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) توانستند به استقلال دست پیدا کنند. ترکمنستان نیز در 31 سال قبل توانست استقلال خود را بدست آورد.

وی با اشاره به دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان گفت: دوستی دو ملت ایران و ترکمنستان سابقه ای تاریخی دارد. وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت و اهتمام مقامات دو کشور موجب تعمیق رابطه دوستانه بین ایران و ترکمنستان بیش از پیش شده است. این دوستی در گسترش مبادلات فرهنگی- هنری، توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی و... دوکشور به وضوح دیده می شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به نام گذاری سال جدید میلادی به نام مختوم‌قلی فراغی بتوانیم برنامه‌های مشترک فرهنگی را بیش از گذشته اجرا کنیم و گام‌های مهمی را در جهت شکوفایی بیشتر روابط بین دو کشور برداریم.  

این جشن با اجرای سرودهایی با موضوع ایران و ترکمنستان، پخش کلیپ، اجرای نمایش و برنامه‌های متنوع دیگر همراه بود و با اعطای گواهینامه های پایان دوره آموزش زبان فارسی، اهدای جوایز به برگزیدگان مسابقه نقاشی با موضوع دوستی ایران و ترکمنستان و پذیرایی به پایان رسید.

در حاشیه این جشن، نمایشگاه پیشرفت‌های علمی و فناوری کشورمان به همراه آثار مسابقه نقاشی دوستی ایران و ترکمنستان که از 13 بهمن در محل رایزنی فرهنگی برپا شده بود، مورد بازدید سفیر کشورمان و دیگر میهمانان قرار گرفت.

ارمنستان

مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب و روز ملی جمهوری اسلامی ایران‌ با حضور مقامات عالی‌رتبه سیاسی، فرهنگی و نخبگان ایران و ارمنستان، سفرا، دیپلمات‌ها و ایرانیان مقیم و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی در شهر ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان برگزار شد.

در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در سخنانی، فرارسیدن سالروز این رویداد خجسته را به عموم ملت شریف ایران به ویژه هم وطنان مقیم و ایران دوستان تبریک گفت.

وی به اهم دستاوردهای انقلاب در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری و نظامی طی بیش از چهار دهه گذشته پرداخت و کسب رتبه و جایگاه برتر در سطح منطقه در حوزه‌هایی همچون تولید علم، نانوتکنولوژی، پزشکی و صنایع موشکی و توسعه نیروی انسانی  را مورد اشاره قرار داد.

سبحانی با اشاره به روابط ممتاز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، انجام دیدارهای متقابل مقامات دو‌کشور را موجب پویایی روابط  فیمابین دو کشور برشمرد.

در ادامه این مراسم، مهر گریگوریان، معاون نخست وزیر ارمنستان و میهمان ویژه این مراسم، روابط دو کشور را دوستانه و با قدمتی چند هزار ساله توصیف کرد.

وی با اشاره به برگزاری قریب الوقوع هجدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران، برگزاری این رویداد را فرصتی مهم برای جمع‌بندی نتایج اقدامات انجام شده و تنظیم چارچوبی برای آینده همکاری‌ها دانست.

گریگوریان در ادامه سخنان خود، ایران را شریکی مهم برای ارمنستان نه تنها در حوزه روابط دو جانبه، بلکه برای تامین صلح و ثبات در منطقه دانست.

وی همچنین از موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه حاکمیت دولت‌ها و تخطی‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی در منطقه قدردانی کرد.

شایان ذکر است، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در  ارمنستان نمایشگاه عکس از دستاوردهای فرهنگی، هنری و اقتصاد فرهنگ به زبان ارمنی نیز در محل جشن روز ملی برپا شد.

محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در این رابطه با اشاره به برگزاری موفق هفته فرهنگی همدان در ایروان، از اجرای گروه موسیقی آیین از استان همدان در جشن روز ملی خبر داد که مورد استقبال فراوان شرکت کنندگان واقع شد.

وی افزود: ما برای معرفی دستاوردهای ۴ دهه انقلاب اسلامی تلاش می‌کنیم و در این راستا هفته فرهنگی همدان در ایروان را برگزار کردیم. در مراسم روز ملی نمایشگاهی از دستاوردهای مختلف جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه صنایع‌دستی شامل چرم، گلیم و فرش ابریشم و سفال از همدان و تبریز برپا شد.

اسدی‌موحد افزود: یکی از  برنامه‌های  رایزنان  فرهنگی در در جهان  معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌های ایران به دیگر کشورهاست.

هفته فرهنگی همدان به مناسبت بزرگداشت فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در ایروان پایتخت ارمنستان تا 27 بهمن ماه ادامه دارد.

سوریه

به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نشست ادبی« بررسی تحلیلی ادبیات فارسی پس از انقلاب اسلامی» با سخنرانی دو تن از اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دمشق و از مؤسسین و رؤسای اولیه گروه زبان فارسی در دانشگاه دمشق و جمعی از اساتید و دانشجویان و علاقه مندان زبان و ادبیات فارسی در رایزنی فرهنگی کشورمان در دمشق برگزار شد.

در این نشست که به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در سوریه و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق برگزار شد، «ندی حسون» استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق، «فخری بوش» عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق، «مهدی خالقی راد» سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به عنوان سخنران و جمعی از ادبا، نخبگان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و تعدادی از ایرانیان مقیم دمشق حضور داشتند.

خالقی‌راد ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر به مهمانان و تشکر از مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه دمشق در سخنانی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به اذعان صاحب نظران، یک پدیده خاص است که با سربلندی از همه مراحل سخت عبور کرده و همچنان استوار و محکم و پایدار در امتداد مسیر متعالی خود در همه زمینه ها حرکت می‌کند.

وی هنر و ادبیات را بخشی مهم و تاثیرگذار بر تحولات اجتماعی و سیاسی در جهان عنوان کرد و انقلاب اسلامی ایران را تاثیر گذار بر شکوفایی و اعتلای زبان و ادبیات فارسی دانست و گفت: ایده‌ها، فرهنگ و ایدئولوژی انقلاب پیش از هر چیز در زبان بازتاب می‌یابد بنابر این قطعا مبانی نظری انقلاب اسلامی پس از پیروزی نقش راهبردی بزرگی در پاسداشت و استواری زبان و ادبیات فارسی داشته است.

سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان با تأکید بر پیوند عمیق زبان و ادبیات فارسی با آموزه‌های اسلامی و معارف الهی و تمدن ایرانیان مسلمان، افزود: فرهنگ اسلامی ایرانی ما، پیوندی ناگسستنی با زبان و ادبیات فارسی دارد و قرن‌هاست که قند فارسی، زینت بخش محافل ادبی دنیاست و بسیاری از نویسندگان گرانمایه در سراسر عالم،  زیبایی، شیوایی و عمق متون و اشعاری که به زبان فارسی نوشته و سروده شده است را تمجید کرده‌اند  و بزرگانی مانند مولوی، فردوسی، سعدی و حافظ یگانه‌های دوران خود بوده و هنوز نیز، بر تارک ادبیات جهان می‌درخشند.

خالقی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی، بزرگ ترین خدمت را به زبان و ادبیات فارسی کرد، گفت: به جرئت می توان گفت که زبان فارسی، امروز یکی از مهم ترین و برجسته‌ترین زبان‌های زنده دنیاست که از غنی‌ترین پشتوانه بهره می‌برد و انقلاب اسلامی نه تنها به حفظ زبان فارسی کمک کرد، بلکه این گنج در کنج مانده را به وسط میدان توجه و تحقیق جهانیان کشاند.

ندی حسون با اشاره به تحولات بسیار شگرف عرصه‌های فرهنگ و ادبیات فارسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: ادبیات فارسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در ساختار و مضمون به خود دید و مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و از همه مهمتر ارزش‌های انسانی را بیش از گذشته در اعماق خود جای داد و به یکی از غنی ترین و پرگنجینه ترین ادبیات زمانه تبدیل گشت و شاعران بزرگی را در سایه‌سار درخت تنومند و شکوفای خود پرورش داد.

وی تأثیر سازنده انقلاب اسلامی بر شعر و ادبیات فارسی را تأثیری کاملاً محسوس و ملموس عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی خلاقیت و نوآوری در حوزه شعر و نثر را در مسیری منطقی و معقول هدایت کرد و به‌ترمیم گسست ایجاد شده در نسل‌های ادبی آن زمان پرداخت و توانست ادب را از سراشیبی سقوط و افراط و تفریط به قله عزت بکشاند و بدان روح تجدد و نوآوری بدمد و از میراث ادبی ارزشمند هزار ساله زبان و ادبیات فارسی پاسداری کند.

فخری بوش نیز در ابتدای سخنانش با اشاره بر اینکه دامنۀ این بحث گسترده بوده و نخواهیم توانست حتی به صورت خلاصه و فهرست وار، به سرفصل های آن بپردازیم، اما برگزاری چنین جلساتی که امیدوارم ادامه داشته باشد می توان مقدمه‌ای برای تبین این امر باشد.

وی ادبیات را بازتاب دهندۀ تحولات فکری، فلسفی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به‌ منزله تحولی بنیادین در ارزش‌ها و اندیشه‌ یک ملت عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی جهان از تأثیر عمیق ادبیات کهن و شعر فارسی بی‌بهره نبود و شعر و شاعران انقلابی توانستند نقش مهمی در به ثمر رسیدن این انقلاب مبارک ایفا کنند و انقلاب اسلامی هم متقابلاً با تأثیرگذاری عمیق خود در روح و جان مردم، همه شاخه‌های هنری را متحول کرد.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق، افزود: یکی از حوزه‌های فرهنگی ایران که به طور عمیق و در تمام طول 45 سال گذشته تحت‌الشعاع انقلاب اسلامی قرار گرفت، شعر بود. نسل شاعران انقلاب با نبوغ ادبی خویش قالب‌های فراموش شده ادب پارسی را با توانمندی تمام و مطابق با ذوق و ذائقه مخاطبان امروزی شعر باز‌سازی کردند و باعث شدند که این قالب‌ها به‌عنوان محوری‌ترین قالب‌های ادبی بار دیگر به حیات باشکوه خویش ادامه بدهند.

عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه دمشق اظهار داشت که شعر انقلاب اسلامی، ادامه منطقی سیر تکوینی و روند تکاملی ادبیات پارسی است و شاعران انقلاب، فرزندان خلف شاعران بزرگی همچون عطار، مولانا، فردوسی، سعدی، حافظ و نیما هستند. از این منظر بعد از انقلاب اسلامی، نسل شاعران جوان انقلاب نیز به پیروی از بزرگان ادب پارسی در همان مسیری که گذشتگان پیش روی آنان نهاده بودند طی طریق کردند.

این نشست هر کدام از حاضران به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص ادبیات و زبان فارسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند و بر برگزاری چنین نشست‌هایی تاکید کردند.

شایان ذکر است که در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس باعنوان «سپیده انقلاب» به مدت سه روز برگزار شد که در آن عکس‌هایی از اقوال امام خمینی(ره) و اتفاقات ایران در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ را به تصویر می‌کشد، به نمایش گذاشته شد و مورد بازدید و توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

بنگلادش

مراسم گرامیداشت 45 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قالب برگزاری یک همایش علمی تحت عنوان «انقلاب اسلامی ایران و پیام جدید آن» توسط رایزنی فرهنگی ایران در بنگلادش در سالن دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه داکا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش ضمن تبریک 45 مین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به همه حاضران و شرکت کنندگان در همایش، به آنان خیر مقدم گفت و از قبول دعوت رایزنی فرهنگی و شرکت در برنامه، از همه آنان تشکر و قدرانی کرد.

مزمل حق، وزیر امور جنگ آزادی بخش بنگلادش و حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه به عنوان سخنرانان اصلی همایش مباحث خود را ارائه کردند و علاوه بر این دو سخنران اصلی، منصور چاوشی سفیر جمهوری اسلامی ایران، ضیاء رحمان رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه داکا، مولانا کفیل الدین سرکار صالح عضو هیأت امنای بنیاد اسلامی بنگلادش، سیف الاسلام خان استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا و سید رضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی به ایراد سخن پرداختند.

وزیر امور جنگ آزادی بخش بنگلادش به عنوان میهمان ویژه و سخنران اصلی برنامه، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکر از برگزاری این همایش، در صحبت های خود به جنبه آزادی بخشی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) ایران را از استبداد پهلوی نجات داد و به ثمره شیرین استقلال و آزادی رساند.

 وی افزود: انقلاب اسلامی ایران افق جدیدی بر روی همه مسلمانان جهان و حتی کل بشریت بدون توجه به مسلمان و غیر مسلمان آنان گشود و در 4 دهه گذشته، علی رغم تحریم ها و توطئه های زیادی که از سوی دشمنان خود متحمل شد، در همه زمینه ها پیشرفت کرد و هم اکنون در شاخه های مختلف علوم و فناوری از جمله صنایع دفاعی، هوافضا، پزشکی، نانو، فناوری هسته ای و ... جزو 10 کشور برتر دنیاست.

مزمل حق تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خود را در مبارزه با استبداد و استکبار به عنوان الگو برای ملت‌های دیگر مطرح کرد و امروزه امید و اتکاء مردان مظلوم و ستمدیده جهان به حساب می آید.

سخنران اصلی دیگر همایش، رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه بود که انقلاب را مبتنی بر تفکر توحیدی و حامل پیامی بالاتر از تفکرات مادی بشری معرفی کرد و گفت: این انقلاب صرفا یک رویداد سیاسی نبود بلکه منادی گفتمان و پیام جدیدی برای بشریت بود که از گفتمان های رایج مادی نا امید و خسته شده بودند.

وی افزود گفتمان انقلاب اسلامی ایران گفتمان عدالت، اخلاق و معنویت بود که در پرتو اسلام عرضه شد و راه جدیدی غیر از راهی که غرب و شرق برای بشریت نشان داده بودند، پیش روی آنان قرار داد.

عباسی گفت: امروزه مردم ایران و بلکه مسلمانان جهان عزتمند و سربلند هستند و این امر یکی از نتایج  و پیام‌های مهم انقلاب اسلامی ایران است.

چاوشی، سفیر ایران در بنگلادش در سخنانی در این همایش گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را در جایگاه و موقعیت جدیدی در دنیا قرار داد و کشور ما را منادی عدالت و حقیقت معرفی کرد که بدنبال یافتن و طی کردن مسیر نور و روشنایی در زندگی انسان هاست.

وی افزود: از این جهت انقلاب اسلامی ایران طلیعه از بین رفتن ظلم و بی عدالتی در دنیاست و این نوید را به ملت ها می دهد که ظلم و بی عدالتی رفتنی و نور و روشنائی آمدنی است.

ضیاء رحمان، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه داکا در سخنان خود، ایران را کشوری غنی از فرهنگ و تمدن معرفی کرد که با انقلاب اسلامی به رشد و پیشرفت رسید و علی رغم توطئه های زیاد از سوی دشمنان، به استقلال سیاسی دست یافت و صاحب علم و فناوری در عرصه های مختلف شد.

کفیل الدین سرکار، عضو هیئت امنای بنیاد اسلامی بنگلادش سخنران بعدی همایش بود. وی گفت: روابط و مناسبات ایران و بنگلادش در نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار نزدیک و دوستانه است و این دوستی و نزدیکی روز بروز افزایش می یابد.

سیف الاسلام خان، استاد پیشکسوت زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا سخنران دیگر برنامه، گفت: انقلابی که با رهبری امام خمینی(ره) در ایران به پیروزی رسید جهان را تکان داد.

میرمحمدی، رایزن فرهنگی ایران در بنگلادش بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با توجه به ماهیت فکری و اعتقادی آن دارای پیامی در وسعت و گستره جهانی بود و پیگیری اخبار تحولات و رخدادهای انقلاب اسلامی ایران از سوی رسانه ها و مردم سراسر دنیا حکایت از آن داشت که ملت های دنیا سخن و پیامی آشنا و مطابق با ارزش‌های انسانی از جمله عدالت طلبی، اخلاق مداری و ظلم ستیزی از این انقلاب دریافت کرده اند و بدنبال فهم دقیق و درست این پیام هستند.

وی افزود: مهمترین پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران این بود که مکاتب فکری بشری مبتنی بر اومانیسم یعنی کاپیتالیسم و سوسیالیسم جوابگوی، نیازهای فطری بشر نیستند و انسان ها برای نیل به سعادت، نیازمند رواج و حاکمیت یک گفتمان و مکتب فکری دیگر که مبتنی بر تفکر وحیانی و الهی باشد، هستند.

میرمحمدی بیان کرد: از این جهت انقلاب اسلامی ایران خود را در قالب یک گفتمان جدید مطرح کرد و به عنوان رقیب دو گفتمان و مکتب فکری رایج دنیا که وانمود کرده بودند بشریت راهی جز پیمودن یکی از این دو مسیر را ندارد، ظاهر شد. به عبارت دیگر پیام انقلاب اسلامی ایران این بود که تفکر و گرایش فکری مادی چه در قالب گفتمان سوسیالیستی و چه در قالب گفتمان کاپیتالیستی، انسان را به سر منزل مقصود نمی رساند و باید یک گفتمان و مکتب فکری جامع و کامل که مبتنی بر وحی و فطرت الهی بشر باشد، حاکمیت پیدا کند.

وی ادامه داد: از این منظر، انقلاب اسلامی ایران گرایش و ساختار سیاسی و اجتماعی لائیسم و سکولاریسم را که تفکر و حاکمیت دینی را به حاشیه رانده و کارکرد آن را پایان یافته تلقی کرده بود، به چالش کشاند و ثابت کرد که دین و دنیا قابل جمع است و می تواند جوامع بشری و انسان ها را اداره کند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی خط بطلان بر درستی اصل جدایی دین از سیاست کشید و چند قرن تلاش متفکران و سیاست مداران غرب را که برای تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست تلاش های زیادی کرده بودند، ناموفق و بی نتیجه گذاشت.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنانش، پیشرفت چشمگیر ایران در عرصه های مختلف علم و فناوری را از یک سو و مقاومت و تاب آوری کشورمان در مقابل فشارها و تحریم های بی سابقه قدرت‌های غربی از سوی دیگر را تاییدی بر درستی و حقانیت راه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک ساختار سیاسی و اجتماعی موفق و الگو عنوان کرد.

ترکیه

همزمان با مبعث پیامبر مکرم اسلام و با حضور جمع کثیری از مدیران بلندپایه و فعالان سیاسی، علمی و فرهنگی ترکیه و دیپلمات های 150 نمایندگی خارجی مقیم ترکیه، مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در آنکارا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بعد از پخش سرود ملی دو کشور، حمید کاملی، قاری کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را قرائت کرد و محمدحسن حبیب الله زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در سخنانی با اشاره به پایمردی مردم ایران در 45 سال گذشته برای حمایت از انقلاب اسلامی گفت: مردم ایران با خلق انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه فکری و تاریخی خود توانست قواعد سیاست جهانی را بر هم زند و نگاه نویی از زمامداری و حکمرانی را بر پایه اعتقادات مردم بنا نهد.

وی در خصوص ارتباطات ایران و ترکیه گفت: ارتباطات بین ترکیه و ایران در سالهای بعد از انقلاب همیشه پررنگ و نزدیک بوده و امروز هم این ارتباط با اراده دو دولت بهتر از هر روز دیگر است و سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به ترکیه هم این ارتباط را مستحکم تر کرده است.

در ادامه این مراسم، ابراهیم یوماکلی، وزیر کشاورزی ترکیه به نمایندگی از دولت ترکیه به پشت تریبون رفت و درباره ایران و انقلاب اسلامی ایران سخن گفت. وی ابراز کرد: ارتباط با ایران همیشه برای ما مهم بود و ایران دروازه ارتباط ترکیه با شرق و ترکیه دروازه ارتباط ایران با غرب به حساب می آید.

حضور برخی چهره های مهم ترکیه از جمله رئیس سابق مجلس ملی، برخی از نمایندگان مجلس، نمایندگان و مسئولان احزاب سیاسی، فعالان دینی و برخی امامان جماعت شیعه، اساتید برجسته دانشگاه های ترکیه به ویژه اساتید زبان فارسی، فعالان حوزه زنان، رایزنان فرهنگی و وابستگان فرهنگی برخی کشور و برخی از روزنامه نگاران و فعالان رسانه در این مراسم بیشتر به چشم می آمد.

این مهمانان در حاشیه این مراسم با تبریک روز ملی جمهوری اسلامی و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رایزن فرهنگی ایران تبریک گفتند و با وی به صحبت و گفتگو پرداختند.  

پخش فیلم‌های مستند کوتاه درباره فرهنگ و هنر ایران، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری و نمایشگاهی از عکس های مناطق دیدنی و مناظر طبیعی ایران از جمله برنامه‌های جنبی این مراسم بود.

همچنین، در چارچوب «هفته فرهنگی ایران» که با حضور هنرمندان ایرانی با محوریت معرفی صنایع دستی ایران و فرش ایرانی همراه بود، گروه موسیقی سنتی «مهر آیین» فرهنگسرای ترکان سایلان شهرداری مال تپه استانبول به روی صحنه رفت.

هنرمندان گروه مهر آیین به سرپرستی بهنام کوراوند و خوانندگی کاوه پیرکندی، ویولن نوازی برکانت کاواک و هنرمندی لزگین یالین کیلیچ در تنبور و تنبک، میرحامد سیدنژاد در سنتور، امیرعلی نخعی در دف و سروش شمس در تنبور به اجرای 10 قطعه موسیقی سنتی و فولکلوریک ایران پرداختند.

این رویداد فرهنگی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران (17 تا 24 بهمن) به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با همکاری شهرداری مال تپه در فرهنگسرای ترکان سایلان برگزار می‌شود.

هنرمندان کشورمان در رشته‌های مختلف از جمله  فرش و گلیم تبریز، خطاطی و خوشنویسی، میناکاری و قلم زنی، حکاکی روی چرم، خاتم کاری، سوخته کاری روی چوب، ملیله کاری روی نقره، مشبک فلز، نقاشی خط و نگارگری، صنایع دستی نمد نوین، زیورالات سنتی، صنایع دستی ترکیبی سفال و چوب آثار خود را به نمایش گذاشتند.

برگزاری کارگاه آموزشی «تجاری سازی محصولات فرهنگی» از سوی کامران داوری از جمله برنامه‌هایی بود که در حاشیه این رویداد فرهنگی هنری اجرا شد.

اندونزی

همزمان با ایام الله دهه فجر، مراسم جشن چهل و پنچمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات، شخصیت‌های فرهنگی و دینی و جمعی از ایرانیان مقیم در اندونزی برگزار شد.

در ابتدا، محمد بروجردی، سفیر ایران در اندونزی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به هجمه ‌ها و تبلیغات دشمن دشمنان اسلام و انقلاب توانسته است با تکیه برجوانان خود در حوزه‌های مختلف به پیشرفت‌ های خیره گننده‌ای دست یابد.

وی افزود: امروز ایران عزیز با تکیه بر مردم و پایبندی به آرمان‌های انسانی و اسلامی مدافع حقوق انسان‌‌های ستمدیده در سرتاسر عالم است.

بروجردی در ادامه با اشاره به نقض حقوق بشر در غزه و جنایت صهیونیست‌ ها گفت : دنیای غرب در برابر جنایات و نقض حقوق انسانی در فلسطین بی‌ تفاوت است چرا که منافع غرب درمنافع رژیم صهیونیستی گره خورده است.

سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: ایران دست دوستی به سوی همه ملت‌ ها دراز می‌کند، ولی در دفاع از آرمان ‌های اسلامی و انسانی از هیچ کوششی فرو گذاری نخواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان اندونزی با اشاره به حضورقدرتمند جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام گفت: امروز ایران به عنوان یک الگوی علمی و فناوری و در حال پیشرفت است و این بدین معناست که تحریم‌ ها و فشارهای غربی نتوانسته ایران را تسلیم کند.

آریو بیمو با تقدیر و تشکر از ایران در دفاع از ‌آرمان‌های فلسطین افزود: اندونزی هم مانند جمهوری اسلامی ایران از آرمان ‌های فلسطین دفاع می‌کند و این اعتقاد قلبی و باور دینی مردم و دولت اندونزی است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: اندونزی آمادگی دارد از فناوری و تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ های نانو و تکنولوژی بهره‌ برداری کند.

در ادامه، تصویر ایران امروز، مناطق گردشگری، پیشرفت‌ های جمهوری اسلامی ایران محتوای فرهنگی بود که توسط نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تهیه و پخش شد.

نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، صنایع فرهنگی و پیشرفت ‌های ایران نیز به نمایش درآمد.

همچنین، نمایش صنایع دستی، کتب‌ نفیس( شعرا) معروف، فرش ایرانی، تابلوهای خوشنویسی و انواع کلیم بخشی از این نمایشگاه بوده است.

به همت نمایندگی فرهنگی کشورمان در قالب بنر گوشه‌ای از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران نیز به نمایش درآمد. معرفی غذای ایرانی خصوصاً ۱۶ نوع شیرینی از استان‌ های مختلف کشورمان نیز بخشی از نمایشگاه بود که به معرفی فرهنگ وآداب و رسوم ایرانی پرداخته است.

یونان

مراسم چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، نظامی، سفرا و دیپلمات های خارجی در محل هتل کاراول شهر آتن برگزار شد.

ملک حسین گیو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی، گفت: خوشحالم که امروز در کنار شما چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن می‌گیرم. پیروزی انقلاب اسلامی ایران الگوی نوینی از سیاست خارجی مستقل را به جهان معرفی کرد.

وی افزود: توسعه و گسترش روابط با همه کشورهای دنیا، سیاست دولت جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم است. استفاده هوشمندانه از تغییرات در نظام جهانی، ایران را بیش از پیش به یک کنشگر فعال، مستقل و تاثیر گذار مبدل کرده است.

سفیر کشورمان اظهار داشت: ایران خواهان ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متوازن و متناسب با همه کشورها و در راس آن همسایگان بوده و بر تشنج زدایی و تامین امنیت دسته جمعی در منطقه، حل بحران های منطقه ای و مبارزه با حرکت های تروریستی تاکید دارد. برقراری عدالت و برابری در نظام بین المللی و مبارزه با تحریم های غیر قانونی و ظالمانه یک جانبه امریکا علیه ملت ها از جمله راهبردهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان همواره از روابط خوبی برخوردار بوده اند. در حقیقت دو کشور مهد تمدن های کهن بشری هستند و روابط میان دو کشور به هزاران سال قبل بازمی گردد. هر دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند. زمینه برای توسعه روابط در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور فراهم است.

سفیر کشورمان با اشاره به مسئله فلسطین گفت: وقایع تلخ و اسفناکی که در فلسطین و غزه رخ می دهد و کشتن و قتل عام مردم غزه توسط رژیم نژاد پرست، اشغالگر و جنایتکار اسرائیل همه انسانهای آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جامعه جهانی باید با محکوم کردن فوری اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تدابیر لازم را در سریع ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از ادامه نقض فاحش حقوق بین الملل و ارتکاب جنایات شنیع به ویژه جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین و نوار غزه اتخاذ کند.

وی ابراز کرد: مایلم بار دیگر تاکید کنم راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برقرار صلح ، ثبات و امنیت و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها است.

در حاشیه این رویداد، نمایشگاه عکسی از جاذبه های گردشگری و ابنیه‌های تاریخی کشورمان برپا شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همچنین، به همت انجمن دوستداران زبان و ادب فارسی در یونان، مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از فارسی آموزان در شهر آتن برگزار شد.

در این مراسم، خانم دسپینا پسومیادی، رئیس انجمن زبان فارسی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های یک ساله این انجمن، چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و برای ایرانیان توفیقات روز افزون همراه با شادی و سلامتی را آرزو کرد. 

فرانسه

به همت مرکز الغدیر فرانسه، مراسم جشنی با حضور نیلوفر شادمهری، رایزن فرهنگی ایران، ایرانیان مقیم و جمعی از دوستداران انقلاب اسلامی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص انقلاب اسلامی به صورت ویدیو کلیپ به نمایش گذاشته شد و در ادامه، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص تعریف "ملت" توضیحاتی ایراد کرد و مباحثی در رابطه با لزوم بازتعریف آن در دنیای جدید مبتنی بر اشتراکات عقاید و نه خطوط جغرافیایی و اشتراکات زبانی، ارائه داد.

اجرای سرود توسط نوجوانان لبنانی در مورد امام خمینی(ره) و مولودی خوانی از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

زیمبابوه

جشن 45 سالگی انقلاب اسلامی با حضور مقامات زیمبابوه، دیپلمات‌های مقیم، ایرانیان و نمایندگان رسانه های مختلف در زیمبابوه برگزار شد. این مراسم با قرائت قرآن توسط یکی از قاریان کالج فاطمه الزهرا(س) آغاز و پس از آن، سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری زیمبابوه توسط گروه سرود کالج فاطمه الزهرا(س) به صورت زنده اجرا شد.

عباس نوازانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 که منجر به فروپاشی رژیم سلطنتی و دست نشانده پهلوی شد، جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که بر ملت خود به عنوان تنها ضامن امنیت و توسعه، تکیه کرده است و مشروعیت و امنیت جمهوری اسلامی ایران ناشی از رای مردم است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس سه اصل حکمت، عزت و مصلحت توانسته است استقلال خود را حفظ کند. در این چارچوب، اتکا به توانمندی‌های داخلی برای رشد و توسعه مورد اقبال جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که در نتیجه تحریم‌های ظالمانه و نامشروع نتوانسته مانع شکوفایی استعدادهای ما شود. ایران در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف صنایع هسته‌ای مانند کشاورزی و پزشکی به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته است و در نتیجه جزو نادر کشورهای تولیدکننده داروی هسته‌ای هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران جزو یازده کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره است. دانشمندان ایرانی در دی ماه امسال 4 ماهواره را با موشک ماهواره بر ساخت داخل در مدار فضا قرار دادند که سه ماهواره به صورت همزمان در مدار قرار گرفتند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران به‌ عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان، کشوری صلح‌آمیز در منطقه خاورمیانه است و بسیار حامی کشورهای مستقل است. ما معتقدیم راه حل پایان بحران در فلسطین اشغالی برگزاری همه پرسی در تمام سرزمین فلسطین اشغالی است. ایران با هرگونه نیروی خارجی در منطقه خلیج فارس مخالف است. ما بر ظرفیت منطقه ای برای ایجاد صلح و ثبات تکیه می کنیم. 

وی تأکید کرد: در رابطه با روابط دوجانبه با زیمبابوه، خوشحالم که بگویم ایران و زیمبابوه همواره از روابط صمیمانه ای برخوردار بوده اند که به دوران مبارزات آزادی خواهانه بازمی گردد. در این راستا تبادل هیئت های عالی رتبه بین دو کشور افزایش چشمگیری داشته است. در این راستا، ایران همیشه در کنار دولت و مردم زیمبابوه خواهد بود و قطعاً با همکاری بی‌وقفه بر این چالش‌های اقتصادی کنونی فائق خواهیم آمد. 

پروفسور آمون مورویرا، وزیر آموزش عالی و فناوری زیمبابوه، که کفیل وزیر امور خارجه و تجارت بین‌الملل نیز هست، به عنوان مهمان ویژه و به نمایندگی از دولت زیمبابوه در این مراسم شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن تبریک 45امین سالگرد انقلاب اسلامی به دولت و ملت ایران افزود: ما خوشحالیم که دو کشور (ایران و زیمبابوه) از روابط دوجانبه بسیار عالی برخوردار هستند که سابقه آن به دوران قبل از استقلال ما برمیگردد. روند صعودی قابل توجه در تعاملات تجاری و اقتصادی ما نشانه خوبی از پتانسیل دو کشور در گسترش روابط در بخش های مختلف اقتصاد است. 

پروفسور آمون مورویرا گفت: زیمبابوه به توسعه ظرفیت مهارت‌های انسانی در بخش‌های مختلف، با تمرکز ویژه بر علم و فناوری و همچنین تولید و بهره‌مندی از مواد خام تولید محلی با استفاده از فناوری‌های نوآورانه نیاز دارد. این حوزه ای است که جمهوری اسلامی ایران می تواند تجربه خود را در نوسازی و توانمندی زیرساخت های ما در حوزه های مختلف به اشتراک بگذارد. وی افزود: هژمونی و قلدری دیگر در اداره امور بشری امروزی جایی ندارد. ملت های مستقل باید برای برخورداری از آزادی بیشتر تلاش کنند و از یکدیگر حمایت کنند، که ما برای دستیابی به آن، جنگ تلخی انجام دادیم.

وی تاکید کرد که زیمبابوه برای روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل است. حوزه‌هایی که ما می‌توانیم در آنها به نفع دو کشور و مردم خود تعامل داشته باشیم، بسیار است و هیچ چیزی نمی‌تواند ما را از ایجاد و تحقق منافع حاصل از آنها باز دارد.

سنگال

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت روز ملّی جمهوری اسلامی ایران، مراسم جشن از سوی سفارت کشورمان و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران با حضور وزیر توسعه جامعه، همبستگی ملّی و عدالت اجتماعی و سرزمینی خانم«ترز فای جوف» و سفرا و دیپلمات‌های مقیم داکار، جمعی از شخصیت‌های سیاسی، دینی، علمی، فرهنگی و فارغ التحصیلان سنگالی، لبنانی‌ها و ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات هتل «انگور» برگزار شد.

عسگری، سفیر کشورمان در سخنانی به ابعاد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای عظیم و چشمگیر کشورمان در 45 سال اخیر در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و به ویژه فناوری‌های نوین و اقتصاد دانش بنیان پرداخت.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در کنار مظلومان و ستمدیدگان جهان در هر نقطه از جهان ایستاده است و با اشاره به تحولات غزه، جنایات رژیم صهیونیستی در خلال 75 سال اشغال و ظلم و ستم بر مردم فلسطین؛ جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از 27 هزار نفر مردم مظلوم غزه به ویژه زنان و کودکان فلسطینی و تخریب کامل غزه و کرانه باختری را نمونه بارز از نقض حقوق بشر، جنایت علیه بشریت و نسل کشی و کوچ اجباری توسط رژیم صهیونیستی دانست و آن را محکوم کرد.

سفیر کشورمان در داکار به روابط خوب سنگال و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تبادل هیأت‌های عالی رتبه، دیدار رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی و برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سنگال و امضا شش سند همکاری فیمابین دو کشور اشاره داشت و برای توسعه روابط در تمامی زمینه ها ابراز امیدواری کرد.

خانم«ترز فای جوف» وزیر توسعه جامعه، همبستگی ملّی و عدالت اجتماعی و سرزمینی با اشاره به روابط خوب و روبه رشد دو کشور؛ به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در اجلاس بریکس و تبادل هیأت‌های بلند پایه بین دو کشور و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تبادل اسناد در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و قضایی پرداخت.

کنیا

همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مراسم جشن روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور پرشور ایرانیان خارج از کشور، جمعی از مقامات دولتی کنیایی، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، چهره‌های علمی و فرهنگی، نمایندگان شرکت‌های اقتصادی و اصحاب رسانه‌های کنیایی در محل سفارت کشورمان در نایروبی برگزار شد.

مدیرکل وزارت امورخارجه کنیا ضمن تبریک چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، روبط ایران و کنیا را بسیار دوستانه خواند و بر ارتقای روابط در همه زمینه ها تأکید کرد.

علی غلام پور، سفیر کشورمان در کنیا با مرور مبارزات مردم انقلابی ایران علیه رژیم شاه که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد، گفت: در طول ۴۵سال گذشته مردم ایران علیرغم تمامی فشارها و موانع مختلفی از جمله تحریم‌ها، توانسته‌اند قدم‌های بزرگی در مسیر توسعه برداشته و دستاوردهای درخشانی را در زمینه‌های مختلف علمی، فنآوری، صنعتی، فرهنگی بدست آورند.

وی با محکوم کردن جنایات و کشتار مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در غزه و ضرورت سپردن جنایتکاران صهیونیست به عدالت، بر لزوم مسئولیت‌پذیری جامعه جهانی در مواجهه با نسل کشی فلسطینیان تأکید کرد.

مدیر کل مرکز مطالعات دیپلماتیک وزارت امورخارجه جمهوری کنیا ضمن تبریک روز ملی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه روابط خوب کنیا و ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی در مسیر پیشرفت قرار دارد، برگزاری کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی، مشارکت در نمایشگاه‌های دو کشور و انجام سفرهای متقابل مقام‌های دو کشور را در همین راستا ارزیابی کرد.

در ادامه، کلیپ تهیه شده در خصوص دستاوردها، پیشرفت در زمینه‌های علمی، فرهنگی و مناظر دیدنی کشورمان برای حاضران پخش و مورد استقبال و توجه مهمانان قرار گرفت.

همچنین، نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری از جمله صنایع دستی، تابلوهای ایرانشناسی، معرفی توریسم و گردشگری ایرانی و نیز تعدادی از تابلو های معرفی بخشی از تاریخچه انقلاب اسلامی بالاخص در زمان ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران به نمایش گذاشته شده بود که جلوه‌ای از زیبائی‌های بصری و تاریخی ایران را به رخ می‌کشید و مورد بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت .

شایان ذکر است، تعدادی از محصولات دانش بنیان ایرانی توسط مرکز نوآوری‌ها و ابداعات دانش بنیانی ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.

تایلند

مراسم باشکوه جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران با حضور حدود ۵۰۰ نفر از مقامات تایلندی از جمله رئیس مجلس و وزیر انرژی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی، نمایندگان دانشگاه‌ها و رسانه‌ها، مدیران شرکت‌های اقتصادی و ایرانیان مقیم تایلند برگزار شد.

نوبختی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص روابط تایلند و ایران گفت: دو کشور بیش از 400 سال است که روابط صمیمی و نزدیکی داشته‌اند و در طول دوره‌های گذشته همکاری‌های فراوانی در زمینه‌های توریستی، صنعت، کشاورزی، تجارت، اقتصاد و فرهنگی داشته‌اند.

وی با تؤکید بر مناسبات دوستانه ایران و تایلند ابراز امیدواری کرد روابط این دو ملت صلح طلب در همه ابعاد بیش از پیش توسعه یابد.

وان محمد نور ماتا، رئیس مجلس ملی تایلند ضمن تبریک پیروزی انقلاب اسلامی، بر تاریخ و پیشینه روشن روابط دو کشور از زمان حضور شیخ احمد قمی در سیام تأکید کرد و گفت : تایلند به دنبال ارتقای سطح مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به ویژه روابط پارلمانی است و مشترکات ایران و تایلند از جمله جمعیت 60 میلیونی و استعدادهای اقتصادی شبیه هم دو کشو و روابط پارلمانی می‌تواند در جهت گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین دو کشور، کمک کند.

در بخش دیگری از این مراسم، علاوه بر برپایی نمایشگاه آثار فرهنگی و صنایع دستی ایران، تصاویری مربوط به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف به نمایش درآمد که با استقبال حضار مواجه شد.

لبنان

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسم جشنی با حضور رایزن فرهنگی کشورمان، و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، دینی و اقشار مختلف مردم به همت مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در حسینه‌ «ابوالفضل عباس(ع)» شهر هرمل لبنان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نکاتی را با موضوع «انقلاب اسلامی از خمینی بنیانگذار تا خامنه‌ای رهبر» بیان کرد.

وی اظهار داشت: امروزه ما شاهد توانمندی‌های چشم‌گیری از جنبش‌های مختلف مقاومت هستیم که همه به برکت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده است، زیرا ملت‌ها آمادگی کامل مبارزه با ابرقدرت‌ها را دارند.

باقرزاده افزود: جمهوری اسلامی ایران باعث نهادینه شدن جنبش‌های مقاومت به منظور ساماندهی رزمندگان در راستای دگرگونی قدرت‌های سلطه‌گر شده و این جنبش‌های مقاومت در چارچوب یک محور با عنوان «محور مقاومت» شکل گرفته است.

یحیی فرحات استاد تاریخ در دانشگاه لبنانی نیز سخنان خود را با عنوان «طنین انقلاب اسلامی در لبنان» آغاز کرد. وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان سال‌های اول پیروزی انقلاب، همواره به کشور لبنان کمک کرده و در سازمان‌ها و محافل بین‌المللی حمایت‌گر بزرگ این کشور بوده است.

در پایان این مراسم، سخنرانان به پرسش‌های مطرح شده توسط حاضرین پاسخ داده و فیلم «از روزهای اول پیروزی با شکوه انقلاب اسلامی» پخش شد.

مراسم بزرگداشت جشن پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و شماری از شخصیت‌ها، فعالان فرهنگی، اولیای دانش‌آموزان، کادر آموزشی و اجرایی مدرسه در یکی از دبیرستان‌های مدارس المهدی(عج) در شهرک الشرقیه بیروت برگزار شد.

این مراسم با رونمایی از سلسله‌ برنامه‌های مربوط به دهه فجر و هفته رهبران شهید همچون شیخ راغب حرب، سید عباس موسوی و حاج عماد مغنیه همراه بود.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمد عطیه دانش‌آموز نوجوان مدرسه لبنانی آغاز و سخنان کوتاهی توسط مازن حمزه، مدیر مدرسه بیان شد.

سپس دانش‌آموزان مدرسه در سالن آمفی تئاتر مدرسه به اجرای نمایشی با عنوان «امام ما را زنده کرد» پرداخته که اجرای شایسته آنان مورد استقبال مخاطبان و تشویق حضار قرار گرفت.

رایزن فرهنگی ایران و مدیر مدرسه المهدی(عج) نمایشگاه آموزشی و فرهنگی که تمامی واحدهای آموزشی مدرسه در تهیه آن شرکت و شامل دستاوردهای و پروژه‌های علمی انجام شده توسط دانش‌آموزان و همچنین پوستر و تندیس‌های هنری و فرهنگی بود را افتتاح کردند.

نخجوان

به همت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و با مشارکت وابستگی فرهنگی کشورمان، مراسم جشن روز ملی و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات دولتی نخجوان، سرکنسول کشور ترکیه، ایرانیان مقیم، دانشجویان، مسئولان شرکت‌ها و نهادها و هنرمندان نخجوان در محل سالن همایش‌های هتل نخجوان پلاس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، عزیز منصوری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان ضمن خواندن اشعاری از استاد شهریار به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های علوم پزشکی و درمان، صنایع دفاعی، فناوری‌های نوین علمی، سبدهای صادراتی محصولات دانش بنیان، سرعت پیشرفت تولید علم و دست‌یابی به دانش و فناوری فضایی اشاره کرد.

وی به تعمیق روابط دوجانبه و اهمیت بازگشایی مرزها و جایگاه مهم همسایگان به ویژه جمهوری آذربایجان و نخجوان برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواهان ایجاد روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متوازن و متناسب با همه کشورهای دنیا  و در راس آن همسایگان است.

سامیر سید احمدلی، معاون نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در نخجوان فرا‌رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و سلام و تبریک فواد نجفلی نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در نخجوان را به اطلاع میهمانان حاضر و دولت و ملت ایران رساند.

کیانی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس بیان کرد: منطقه آزاد ارس در شهر جلفا واقع شده است و به لحاظ همجواری در حاشیه رود ارس با خدا آفرین، فضولی و آذربایجان مرکزی هم‌مرز است و مساحتی بالغ بر 70 هزار هکتار دارد.

در حاشیه این مراسم به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، نمایشگاهی در سالن مجاور تالار اصلی مراسم دایر و در آن بنرهای دستاورد‌های علمی ایران (ارسالی از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی) که به زبان آذری تهیه شده بود در معرض دید میهمانان قرار گرفت.

در بخش دیگری از این نمایشکاه، کتاب‌های نفیس تصویری از هنر و جاذبه‌های گردشگری کشورمان به همراه نمونه محصولات تولید شده در منطقه آزاد ارس به نمایش گذاشته شد.

در طول اجرای برنامه کلیپ‌های متعددی از جاذبه‌های گردشگری و دستاوردهای علمی، فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و صنعتی ایران به همراه کلیپ معرفی منطقه آزاد ارس به زبان آذری به مدت 1 ساعت از مانیتورهای تالار مراسم پخش شد که مورد توجه میهمان به خصوص دانشجویان، ایرانیان مقیم و تجار محلی قرار گرفت.

در انتهای برنامه نیز گروه موسیقی(عاشیق) اعزامی از تبریز به سرپرستی امیر محمدی به اجرای برنامه موسیقی سنتی پرداختند.

پاکستان (لاهور)

مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با حضور گسترده مقامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیپلمات‌های مقیم شهر لاهور پایتخت فرهنگی پاکستان برگزار شد.

محمد بلیغ الرحمان؛ حکمران ایالت پنجاب به نمایندگی از دولت فدرال پاکستان میهمان ویژه این مراسم بود و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به میزبانان و ملت غیور ایران تبریک گفت.

همچنین، تعداد قابل توجهی از دیپلمات‌های خارجی در لاهور از جمله دورموش باستوق؛ سرکنسول ترکیه، مسئولان دولتی، علمای شیعه، اهل سنت، استادان زبان فارسی، نمایندگان رسانه‌های سرشناس نیز در این مراسم شرکت کردند.

در این مراسم که در محل هتل پی سی برگزار شد، مهران موحدفر، سرکنسول و جعفر روناس، وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پذیرای مقامات و میهمانان عالی رتبه شرکت کننده در جشن پیروزی انقلاب بودند و به میهمانان خوش آمد گفتند.

سرکنسول کشورمان اظهار داشت: چهل و پنج سال پیش انقلاب اسلامی ایران با شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی به پیروزی رسید و از آن روز نگاه نوینی از جمله در سیاست خارجی و بویژه با همسایگان ارائه شد. در این چهار دهه و علیرغم همه فشارها و توطئه های خارجی، ایران در حوزه های مختلف از رفاه اجتماعی تا علوم مختلف به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کرده است.

وی افزود: ایران در عرصه روابط خارجی به توسعه مناسبات بین المللی و منطقه ای و تحکیم روابط با کشورها و همسایگی خوب متعهد است. سرنوشت دولت و ملت های این منطقه بنا به علاقه های مشترک به یکدیگر پیوند خورده است و توسعه روابط حسنه با همسایگان یک اصل ثابت در سیاست خارجی ایران است.

موحدفر در ادامه سخنانش، برگزاری انتخابات اخیر در پاکستان را تبریک گفت و حضور فعال مردم در انتخابات را نشانه مردم سالاری پویا و ثبات پاکستان دانست.

همچنین، بنرهای پیشرفت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در مسیر میهمانان به نمایش گذاشته شد. ورودی اصلی سالن محل برگزاری جشن، مزیین به تصاویر و تابلوهای معرفی جاذبه‌های گردشگری بود.

در آغاز این مراسم، کلیپی در رابطه با جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران و مهمترین تحولات و دستاوردهای ایران به نمایش درآمد.

پاکستان (کراچی)

مراسم جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از دوستداران انقلاب اسلامی به میزبانی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی برگزار شد و سخنرانان بر تداوم راه بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه تأکید کردند.

در بخشی از این مراسم، آیت الله غلامعباس رئیسی، از علمای شاخص پاکستان و مسئول حوزه علمیه امام خمینی(ره) کراچی با تجلیل از درایت و استقامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی برای حراست و تداوم راه امام خمینی(ره) گفت: مبارزه با نفس، سازش ناپذیری با دشمنان اسلام و اهمیت دادن به توانایی‌های ملت و اصل دانستن آنها از جمله خصوصیت های مهم امام راحل قدس سره بود.

حسن نوریان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی، روابط ایران و پاکستان را عمیق و برادرانه خواند و بر ارتقاء آن برای بهره مندی دو ملت تأکید داشت.

سعید طالبی نیا، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز برگزاری این گونه برنامه‌ها را وظیفه ملی و عقلانی برای سپاسگزاری از فداکاری‌های امام راحل و شهیدان و مبارزان دوران طاغوت پهلوی یاد کرد و بر نمادسازی از الگوهای انقلابی برای جوانان مسلمان تأکید نمود.

خانم نزهت زیدی، همسر شهید و مدیر انتشارات دارالثقلین پاکستان با ارائه سخنان خود ضمن تأکید بر تداوم راه امام خمینی(ره) و شهیدان جبهه جهانی مقاومت، در خصوص خدمات فرهنگی و مذهبی همسر شهید خود که سالها پیش توسط عوامل تندرو استکبار جهانی در کراچی ترور و به شهادت رسید توضیحاتی ارئه داد.

در این مراسم، افتخار صلاح الدین، نویسنده تاریخ ایران و نذیر لغاری مدیرکل شبکه تلویزیونی بل TV  با ارائه خاطرات خود از سفر به ایران، تاریخ پرشکوه انقلاب اسلامی و پیشرفت های ایران را بازگو کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم، مداح مشهور علی دیب رضوی با ارائه اشعار زیبا در خصوص انقلاب اسلامی و تداوم راه امام (ره) و شهیدان به مدیحه سرایی پرداخت.

در بخش‌های مختلف این مراسم باشکوه، سرودهای انقلابی پخش شد که مورد استقبال و تقدیر علماء، دانشگاهیان، اهالی رسانه و سایر حضار قرار گرفت.

بوسنی و هرزگوین

به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برنامه روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین، 16 تا 26 بهمن ماه در قالب برگزاری کنسرت های موسیقی سنتی ایرانی، هفته فیلم، نمایشگاه اینفوگرافی دستاوردهای انقلاب اسلامی و فعالیت های متعدد رسانه‌ای برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر ایران، سمیر افندیچ، شهردار منطقه نووی گراد سارایوو، جوادا شوشکو، رئیس دفتر همکاری های بین المللی جامعه اسلامی، رایزن فرهنگی سفارت ترکیه و جمع کثیری از نخبگان علمی و فرهنگی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، سمیر افندیچ، شهردار منطقه نووی گراد با اشاره به بنیان مستحکم دوستی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین، نامگذاری میدان تهران در سارایوو که در منطقه نووی گراد واقع شده است را نشانی از روابط دوستانه دو کشور عنوان کرد.

انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان، ضمن تشریح برنامه های روزهای فرهنگی ایران به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد مجموعه این برنامه ها پیام صلح و دوستی ملت ایران را به ملت بوسنی و هرزگوین منتقل کند.

ابراهیمی‌ترکمان گفت: زبان موسیقی زبان همه بشریت است و نیازی به ترجمه ندارد و همه ما جمع شدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را با این مراسم جشن با شما شریک شویم و شادی خودمان را با شما تقسیم کنیم.

در ادامه این مراسم، «گروه تنبور نوازان بیستون» به اجرای کنسرت موسیقی سنتی ایرانی پرداختند که مورد اقبال کم نظیر علاقه مندان قرار گرفت. این گروه متشکل از حمیدرضا خجندی، بهزاد مرادی، عارف روستایی و احسان شیخ انصاری و خانم ها مبینا مرادی و فاطمه کرمجانی به اجرای تصنیف هایی از اشعار شعرای نامی کشورمان و قطعاتی از موسیقی محلی کردی پرداختند.

به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در بوسنی و هرزگوین و با همکاری شهرداری شهر کاکانی و مرکز فرهنگی و ورزشی این شهر، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی در شامگاه هجدهم بهمن ماه برگزار شد. در این مراسم که با حضور شهردار کاکانی برگزار شد، امام اصلی این شهر در سخنانی ضمن ابراز تشکر از حمایت همیشگی ایران از مردم بوسنی و هرزگوین، برگزاری این کنسرت را فرصتی کم نظیر برای آشنایی با فرهنگ دیرینه ایرانیان عنوان کرد.

پیش از برگزاری این کنسرت، ملاقاتی بین رایزنی فرهنگی کشورمان و بایتارویچ، شهردار کاکانی انجام شد. شهردار کاکانی، آمادگی خود و تیم همکارش برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با ج.ا.ایران را اعلام کرد.

همچنین، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی بعنوان بخش ویژه ای از برنامه روز ملی کشورمان در حضور دیپلمات‌ها و مقامات بلندپایه سیاسی و مذهبی و نخبگان کشور میزبان در شامگاه نوزدهم بهمن ماه برگزار شد.

با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان و تئاتر عروسکی موستار، کنسرت موسیقی سنتی ایرانی در شامگاه بیست و یکم بهمن ماه در این شهر برگزار شد.با توجه به حضور گروه موسیقی «تنبور نوازان بیستون» و با هدف معرفی جنبه های علمی موسیقی ایرانی، کارگاه موسیقی سنتی ایرانی در مدرسه موسیقی سارایوو و مرکز موسیقی پاواروتی موستار صورت گرفت.

اجرای موسیقی عرفیانی در تکایای بوسنی و هرزگوین، مجلس ذکر و مثنوی خوانی تکیه مسعودیه شهر کاچونی با حضور گروه «تنبور نوازان بیستون» و اجرای موسیقی مشترک با هنرمندان بوسنیائی از دیگر اقدامات این نمایندگی فرهنگی در ایام الله دهه فجر بود.

با عنایت به حضور گروه موسیقی ایرانی و با هدف معرفی هرچه بیشتر فعالیت‌های رایزنی فرهنگی در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی و آشنایی مخاطبین با نوای موسیقی سنتی و فاخر کشورمان، دو برنامه زنده تلویزیونی و یک برنامه ضبطی و چندین گزارش و تیزر و تبلیغات تلویزیونی با حضور گزوه موسیقی طرح ریزی و اجرا شد.

در حاشیه برنامه روز ملی کشورمان و کنسرت موسیقی در سارایوو، نمایشگاه دستاورهای انقلاب اسلامی ایران برگزار شد که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان به زبان بوسنیائی به مخاطبین معرفی شد.

شایان ذکر است، هفته فیلم های ایرانی با همکاری جشنواره زمستانی سارایوو و شهرداری منطقه نووی گراد 23 تا 26 بهمن ماه برگزار شد. در این رویداد چهار فیلم رمانتیسم عماد و طوبی، هناس، سارا و آیدا و حوض نقاشی طی چهار شب به نمایش درآمد.

برنامه روزهای فرهنگی ایران به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در بوسنی و هرزگوین و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی و با مشارکت شهرداری نووی گراد سارایوو جشنواره زمستانی سارایوو، تئاتر عروسکی موستار و شهرداری شهر‌های کاکانی و موستار برگزار ‌شد.

ازبکستان

 مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با مشارکت مقامات محلی ازبکستان، سفرا، دیپلمات‌ها و اعضای نمایندگی‌های خارجی، روسای دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی و ازبکی، فعالان‌فرهنگی و اقتصادی، اصحاب‌رسانه در ازبکستان برگزار شد.

در این مراسم 19 نمایندگی خارجی مقیم تاشکند از جمله: سفرای کشورهای سویس، قطر، هند، عربستان، ترکیه، ترکمنستان، فلسطین، عمان، قزاقستان، الجزایر، اسلواکی، و نمایندگان سفارت‌های روسیه، امارات، قرقیزستان، تاجیکستان، بنگلادش، لهستان، چین، اندونزی و از مقامات محلی ازبکستان معاون اول وزیر امور خارجه، معاون وزیر ورزش، معاون وزیر انرژی، رییس دانشگاه شرق شناسی تاشکند، رییس آکادمی بین المللی اسلامی ازبکستان، رییس آژانس سینمایی ازبکستان، معاون انستیتو تاریخ آکادمی علوم ازبکستان، رییس روزنامه ازبکستان جدید، تعداد زیادی از روسا و مدیران عامل شرکت ها واتحادیه های صنتعتی، کشاورزی، نفتی، بازرگانی و غذایی ازبکستان در مراسم فوق شرکت داشتند.
با توجه به اقدامات بعمل آمده از سوی نمایندگی و رایزنی فرهنگی در چند ماه اخیر، حضور بسیار خوب نخبگان اقتصادی، فکری و مقامات ارشد کشور میزبان و همچنین دیپلمات‌های ارشد در این مراسم چشمگیر بود و برنامه‌های تنظیمی از جمله پخش ویدئو کلیپ‌های معرفی فرهنگ، تمدن، جاذبه‌ها و توانمندی های کشورمان در بخش‌های گردشگری، پزشکی، کشاورزی، صنعتی، علمی و دانشگاهی ودستاوردهای زنان مورد توجه بسیار قرار گرفت.
در بخش رسمی مراسم، ابراهیم عبدالرحمان اف وزیر کشاورزی جمهوری ازبکستان به عنوان مهمان‌ ویژه حضور یافت. پس از پخش سرود ملی دو کشور، اسکندری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود، با اشاره به مناسبات متوازن ایران با همه کشورها، همسایگان و به ویژه کشور دوست و برادر جمهوری ازبکستان و بیان ظرفیت‌های و پیشرفت‌های کشورمان بعد از انقلاب اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین را محکوم کرد.

کامپالا

همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر، نمایشگاه بزرگ دستاوردهای علمی ایران از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان و در حاشیه برگزاری جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در هتل فور پوینت کامپالا برگزار شد.

در این نمایشگاه، تصاویر برخی از آخرین دستاوردهای علمی ایران در حوزه‌های علمی، فرهنگی، صنعتی، دارویی و درمانی همراه با توضیحات کامل به زبان انگلیسی به نمایش درآمد.

این نمایشگاه مورد استقبال حدود 150 نفر از مهمانان جشن پیروزی انقلاب اسلامی شامل وزیر مشاور امور خارجه، وزیر دفاع و وزیر کامپالا و امور کلانشهرها از کابینه دولت اوگاندا، تعداد زیادی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی، رؤسای دانشگاه‌ها، جمعی از اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم اوگاندا قرار گرفت.

در طول بازدید مهمانان از نمایشگاه مذکور، سؤالات زیادی در حوزه دستاوردهای علمی ایران از سوی آنها مطرح شد که در این خصوص توضیحات لازم و پاسخ‌های مناسب توسط سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان و دیگر شخصیت‌های فرهنگی ارائه شد.    

همچنین، تعدادی از وزرای دولت اوگاندا، سفرا و دیپلمات‌های خارجی حاضر در مراسم، پس از بازدید از این نمایشگاه بسیار شگفت زده شده و ضمن بحث و گفتگو با سفیر کشورمان، جهت خرید و واردات برخی از این تولیدات و دستاوردهای علمی، ابراز تمایل کردند.

سوریه

به مناسبت جشن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، نشست فکری «انقلاب اسلامی ایران: چهل و پنج سال ایستادگی، مقاومت، شکوفایی و پیشرفت» با حضور جمعی از مسئولین، متفکرین و اصحاب فرهنگ سوری و دوست‌داران انقلاب اسلامی در خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه سوریه برگزار ‌شد.

این برنامه با استماع آیات نورانی قرآن مجید آغاز شد، سپس فیلم کوتاهی از حوادث تاریخی دهه فجر سال 1357 که منجر به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کشورمان شد به نمایش گذاشته شد و در ادامه علیرضا فدوی، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه در خصوص دستاوردهای بزرگ و پیشرفت‌های عظیم مردم ایران در طول چهل و پنج سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران با وجود توطئه‌ها، شرایط سخت تحریم‌های ناعادلانه، محاصره و جنگ تحمیلی هشت ساله، توانست بدون وابستگی به قدرت‌های غربی و یا شرقی، شکوه و عظمت بسیاری بیافریند، از جایگاه والای مبتکران ایرانی در جهان در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون سخن گفت.

فدوی بر این نکته تأکید کرد که انقلاب اسلامی ایران سرمشق و الگوی همه آزادگان و مبارزان علیه ظلم و ستم در سراسر جهان شده است. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در بیداری ملت‌ها و مستضعفان جهان برای مقابله با ظلم و ستم ابرقدرت‌ها نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند. این انقلاب از ابتدا از حقوق برحق ملت‌‌های مستضعف دفاع کرد که بارزترین آن ایجاد محور مقاومت با همکاری دو رهبری شجاع در ایران و سوریه بود. این محور در مقابله و خنثی کردن همه پروژه‌ها و توطئه‌های بدخواهانه‌ای که منطقه، مردم و منابع ما را هدف قرار می‌دهد، نقش بسزایی داشته است.

فدوی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به برکت رهبری فرزانه انقلاب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی هر روز درخشان‌تر و شکوفاتر می‌شود.

در ادامه برنامه، «فیصل سعد»، استاد گروه جامعه شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه تشرین در سخنانی از دستاوردهای بزرگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در زمینه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی و در همه زمینه‌ها بدست آورده، تجلیل کرد.

وی انقلاب اسلامی ایران را یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های تاریخ دانست که جامعه ایران را به  جامعه‌ای مدنی و دموکراتیک تبدیل کرد و به سخن «سیمور هرش» روزنامه نگار آمریکایی اشاره کرد که گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از بزرگترین دموکراسی‌های نوظهور در جهان است.

سعد با بیان اینکه ایران در سطح اقتصادی گام‌های بلندی برداشته است که رنسانس صنعتی به طور عام و توسعه صنایع تولیدی به طور خاص گواه آن است و این پیشرفت صنعتی همزمان با پیشرفت کشاورزی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران به دستاوردهای شگفت انگیزی دست یافته است که در سطح پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به ویژه در زمینه‌های مهندسی پزشکی، علوم فیزیکی،‌ شیمی، ریاضی، فناوری فضایی و فناوری نظامی قرار داده است.

سعد در پایان سخنان خود گفت که ما در سوریه مواضع کشور ایران را در حمایت از مردم سوریه در بحرانی که از سر می‌گذرانند، فراموش نخواهیم کرد.

در این جشن دو شعر با الهام از این مناسبت توسط خانم «زین خضور» و «عادل شریفی» سروده شد که مورد توجه حاظران قرار گرفت. در پایان مراسم نیز حاضران از نمایشگاه عکس برپا شده به این مناسبت بازدید کردند.

 

پیشاور

در آستانه فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر به همت سرکنسولگری ایران و با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور، مراسم جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور 400 نفر از میهمانان همراه با نمایشگاه تصاویر پیروزی انقلاب اسلامی، صنایع دستی و پوسترهای مربوط به دستاوردهای ایران در هتل شیراز شهر پیشاور برگزار شد.

در این مراسم، غلام علی، حکمران ایالت خیبرپختونخوا، علی بنفشه خواه، سرکنسول ایران در پیشاور، حسین چاقمی، مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور، دیگر وزرای دولت موقت این ایالت و دوستداران ایران و انقلاب اسلامی ایران حضور داشتند.

علی بنفشه خواه، سرکنسول ایران در پیشاور اظهار داشت: امروز با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای و همچنین تأکید جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط با کشورهای جهان با اولویت نگاه به شرق و کشورهای همسایه جزء لاینفک سیاست خارجی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. لذا دولت جمهوری اسلامی ایران مشتاق توسعه روابط متوازن و متناسب در تمام زمینه ها با همه کشورها به ویژه با کشورهای همسایه است.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و در سایه تعالیم اسلام، ثمره مجاهدت ها و مصائب دیرینه «مردم ایران و مجاهدان» بوده که برای رسیدن به اهدافشان حتی از خون خود نیز دریغ نکردند. این پیروزی ارزشمند دو دستاورد بزرگ داشت: 1. رهایی مردم ایران از سلطه رژیم پهلوی و 2. قطع دست و نفوذ نظام سلطه حامیان استکبار جهانی.

غلام علی، حکمران ایالت خیبرپختونخوا اظهار داشت: پاکستان، ایران، ترکیه و افغانستان برای توسعه و پیشرفت بایستی ائتلاف تجاری را تشکیل داده و برای تجارت فرا مرزی بدون گمرک اقدامات لازم را انجام دهند. برای توسعه بخش تجارت ایالت خیبر پختونخوا و ایران باید تبادل هیأت‌ها در سطح تجاری انجام شود.

غلام علی با تأکید بر دوستی و برادری تاریخی دو کشور ایران و پاکستان افزود: کشور ایران و پاکستان برای پایان دادن به تروریسم و افراط گرایی نیاز به همکاری با یکدیگر دارند.

وی ابراز تمایل کردند که در آینده نزدیک از ایران اسلامی دیدن کنند.

اوگاندا

به مناسبت فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر، جشن بزرگی از سوی سفارت ایران و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان، مرکز نوآوری و فناوری ایران - اوگاندا، بیمارستان ایران - اوگاندا و دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در هتل فور پوینت کامپالا برگزار شد.

در این مراسم، هنری اوریم اوکلو؛ وزیر مشاور امور خارجه و جاکوب ماکسون اوبوث؛ وزیر دفاع اوگاندا و همچنین خانم حاجت مینسا کاباندا؛ وزیر کامپالا و امور کلانشهرها، تعداد زیادی از سفرا و دیپلمات های ارشد کشورهای مختلف و سازمان های بین‌المللی، رؤسای دانشگاه‌ها، جمعی از اصحاب رسانه و ایرانیان مقیم اوگاندا حضور داشتند.

این مراسم با پخش سرود ملی ایران آغاز شد و پس از آن؛ بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف با پخش فیلم‌های کوتاه به زبان انگلیسی از طریق ویدئو پرژکتور به نماش درآمد که مورد استقبال مهمانان قرار گرفت.

عیسی لوییمبازی کاتونگولو؛ سفیر جوانان آفریقا به عنوان مجری مراسم، توضیحات کامل و جامعی ارائه داد و سپس، مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا در سخنانی، چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و امتداد آن توسط امام خامنه ای(ره) را به همه دوست داران و علاقه‌مندان ایران و نیز ایرانیان مقیم اوگاندا تبریک گفت.

وی افزود: ایران بیش از 45 سال که با وجود موانع فراوان از جمله شدیدترین تحریم‌های ضد بشری، در عرصه‌های مختلف علمی به موفقیت‌‌های شگفت‌ انگیزی دست یافته و علیرغم فراز و نشیب های متعدد که به ناچار همه آزادی خواهان جهان با آن روبرو هستند، توانسته به عنوان یک قدرت بزرگ در صحنه جهانی ظاهر شود.

جاکوب ماکسون اوبوث؛ وزیر دفاع اوگاندا گفت: مردم ایران طبق اعلامیه سازمان ملل متحد برای دفاع از کشورشان حق حاکمیت دارند. ایران و اوگاندا از روابط دیپلماتیک خوبی برخوردار هستند که در دیدارهای دوجانبه سران این دو کشور، وزرا و سایر ابعاد همکاری در کمیسیون‌های مشترک قابل مشاهده است.

پس از پایان مراسم، مهمانان شرکت کننده از نمایشگاه دستاوردهای علمی ایران که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان تهیه شده بود، و همچنین غرفه‌های تولیدات و خدمات مرکز نوآوری و فناوری ایران - اوگاندا، بیمارستان ایران - اوگاندا و دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) بازدید به عمل آوردند.

نخجوان

با هماهنگی سرکنسولگری و وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، گروه هنری «ساوالان» اعزامی از استان آذربایجان شرقی در مراسم جشن روز ملی و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سفارت کشورمان در باکو به اجرای برنامه پرداختند.

اجرای موسیقی برای کارکنان کنسولگری و خانواده‌ها در محل مدرسه واقع در اقامتگاه سرکنسولگری، اجرای و ضبط موسیقی  در شبکه NTV  نخجوان، اجرای موسیقی در تالار هتل نخجوان پالاس در مراسم روز ملی و اجرای موسیقی در داخل آرامگاه مومنه خاتون از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این گروه هنری بود.

کویته

به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مراسم جشن باشکوهی به میزبانی سرکنسولگری ایران در اقامتگاه سرکنسول کشورمان برگزار شد.

 عبدالولی کاکر، استاندار(حکمران) ایالت بلوچستان، مهمان ویژه این آیین بود و جناب آقای زبیرجمالی وزیر کشور، دکتر قادربخش بلوچ وزیر  آموزش و امیر محمد جوگیزئی وزیر بهداشت این ایالت، از جمله مسئولان دولتی حکومت بلوچستان بودند که در این مراسم حضور یافتند.

خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران نیز با برپایی نمایشگاه‌های "توانمندی‌‌‌های علمی و دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان" و "صنایع دستی و کتب مشاهیر ادبی" جمهوری اسلامی ایران در این مراسم مشارکت فعالی داشت و سعی کرد که پیشرفتهای علمی و فرهنگ ایران اسلامی را بیشتر به مردم ایالت بلوچستان معرفی کند که این نمایشگاهها مورد توجه حاضرین نیز قرار گرفت.

درویش‌وند، سرکنسول کشورمان در کویته اولین سخنران این مراسم بود که مواضع ایران در حمایت از آرمان فلسطین و جبهه مقاومت را تبیین کرد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم موسوی، امام جمعه شیعیان کویته، مولانا انوارالحق حقانی خطیب مرکزی بلوچستان و از سران «جنبش تحفظ ختم نبوت پاکستان» در ایالت بلوچستان، درباره برکات پبروزی انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کردند و ایجاد حکومت اسلامی متناسب را رمز موفقیت دنیا و آخرت تلقی داشتند.

بی بی ساجده دختر نونهال 10 ساله کویته ای و فرزند یکی از شهدای حوادث تروریستی سال‌های قبل با بیانی شیرین و هیجان انگیز درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف به زبان انگلیسی سخنرانی کرد.

جلات خان، رئیس اسبق اتاق بازرگانی و صنایع شهر چمن، آصف ترین معاون اتاق بازرگانی کویته  در سخنانی، چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به حکومت و ملت ایران تبریک گفتند و پیوند دوستی با ایران را ناگسستنی عنوان کردند.

امیر محمد جوگیزئی وزیر بهداشت ایالت بلوچستان، زبیرجمالی وزیر کشور و قادربخش بلوچ، وزیر آموزش در حکومت موقت ایالت بلوچستان در بیانات خود پاکستان و ایران را دو کشور دوست و برادر عنوان کردند و گفتند: روابط دو کشور از ریشه عمیق فرهنگی برخوردار است و مردمان هر دو کشور از لحاظ اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی بهم تنیده‌اند و در هر شرایط و دشواری در کنار یکدیگر ایستاده اند و این پیوند تا قیام قیامت ماندگار خواهد ماند.

آنان همچنین گفتند: مردم ایالت بلوچستان وابستگی خاصی به ایران دارند و حتی قبل از استقلال پاکستان، مردم این سرزمین با برادران ایرانی خود تعاملات عمیق داشتند و بعنوان بهترین همسایه در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

ملک عبدالولی کاکر استاندار(حکمران) ایالت بلوچستان و مهمان ویژه این برنامه، روز ملی و سرفرازی ایران را به ملت ایران تبریک گفت و گفت: ما به وجود همسایه برادر و دوست مثل ایران افتخار می کنیم و دوستی با این کشور را حائز اهمیت می دانیم. مردم بلوچستان ایران را خانه دوم شان می دانند و در حوزه های گوناگون می توانیم تعاملات خود را با ایران بیشتر کنیم.

تونس

به مناسبت دهه مبارک فجر و با حضور سه هنرمند خوشنویس و نقاش کشورمان از استان مرکزی، استاد مجید جدیدی، علی شعبانی و محسن غلامی 17 تا 25 بهمن‌ماه جاری، سه نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی به مدت سه روز در کشور تونس برگزار شد.

همچنین به میزبانی هتل لایکو تونس، مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کارگاه و نمایشگاه هنرمندان ایرانی برگزار شد. در این کارگاه، هنرمندان کشورمان به صورت زنده و در مقابل بازدید مهمانان رسمی مراسم به تولید اثر هنری پرداختند که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

بازدید وزیر فرهنگ و وزیر بهداشت تونس از این نمایشگاه و کارگاه خوشنویسی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

در چارچوب مراسم 22 بهمن‌ماه، نمایندگی فرهنگی کشورمان عهده دار بخش محتوایی مراسم نیز بود که چندین کلیپ معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشورمان و کلیپ‌های معرفی اماکن گردشگری ایران همزمان با مراسم پخش شد.

همینطور، در مجموعه فرهنگی «ابن رشیق» تونس که از مراکز دولتی و قدیمی فرهنگی تونس محسوب می‌شود، کارگاه و نمایشگاه یک روزه با حضور هنرمندان، خطاطان و علاقه‌مندان تونسی و سخنرانی و تدریس هنرمندان کشورمان برگزار شد.

در روز یکشنبه 22 بهمن‌ماه نیز در مرکز فرهنگی دولتی و مهم «ابن خلدون» تونس، کارگاه و نمایشگاه یک روزه هنرمندان ایرانی با حضور جمع قابل توجهی از هنرمندان تونسی برگزار شد.

حضور برخی هنرمندان مشهور تونس مانند استاد عمر الجمنی مشهورترین خطاط تونس و از مشاهیر خط کوفی در جهان عرب و نیز استاد «مبارک» از نقاشان برجسته تونس در این کارگاهها از نقاط مهم و قابل افتخار محسوب می‌شود.

در این نمایشگاه‌ها آثار خود اساتید ایرانی حاضر عرضه شد که این خود به اهمیت این فعالیت افزود.

 

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved