-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/18 - 05:05
  • 596
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

افتتاح روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین

همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب، روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین همراه با اجرای موسیقی سنتی ایرانی و نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان به زبان بوسنیایی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، سفیر ایران، سمیر افندیچ، شهردار منطقه نووی گراد سارایوو، جوادا شوشکو، رئیس دفتر همکاری‌های بین‌المللی جامعه اسلامی، رایزن فرهنگی سفارت ترکیه و جمع کثیری از نخبگان علمی و فرهنگی و عموم علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی در محل سالن نووی گراد سارایوو افتتاح شد.

سمیر افندیچ، شهردار منطقه نووی گراد در سخنانی با اشاره به بنیان مستحکم دوستی دو کشور ایران و بوسنی و هرزگوین، نامگذاری میدان تهران در سارایوو که در منطقه نووی گراد واقع شده است را نشانی از روابط دوستانه دو کشور عنوان کرد.

محمد حسین انصاری، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم، ضمن تشریح برنامه‌های روزهای فرهنگی ایران به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد مجموعه این برنامه‌ها پیام صلح و دوستی ملت ایران را به ملت بوسنی و هرزگوین منتقل کند.

ابراهیمی‌ترکمان، سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: زبان موسیقی زبان همه بشریت است و نیازی به ترجمه ندارد و همه ما جمع شدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را با این مراسم جشن با شما شریک شویم و شادی خودمان را با شما تقسیم کنیم.

در ادامه این مراسم، «گروه تنبور نوازان بیستون» به اجرای کنسرت موسیقی سنتی ایرانی پرداختند که مورد اقبال کم نظیر علاقه‌مندان قرار گرفت. این گروه متشکل از حمیدرضا خجندی، بهزاد مرادی، عارف روستایی و احسان شیخ انصاری و خانم‌ها مبینا مرادی و فاطمه کرمجانی است که در این مراسم به اجرای تصنیف‌هایی از اشعار شعرای نامی کشورمان و قطعاتی از موسیقی محلی کردی پرداختند.

در حاشیه این رویداد فرهنگی، نمایشگاه دستاورهای انقلاب اسلامی ایران برگزار شد که مورد توجه مخاطبین قرار گرفت. در این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای علمی و فناوری کشورمان به زبان بوسنیایی به مخاطبین معرفی شد.

روزهای فرهنگی ایران در بوسنی و هرزگوین 16 تا 26 بهمن‌ماه به همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در بوسنی و هرزگوین و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی و با مشارکت شهرداری نووی گراد سارایوو جشنواره زمستانی سارایوو، تئاتر عروسکی موستار و شهرداری شهر‌های کاکانی و موستار برگزار می‌شود.

در این رویداد فرهنگی، گروه موسیقی سنتی تنبور نوازان بیستون در شهر‌های سارایوو، موستار و کاکانی اجرای برنامه خواهند داشت و چهار اثر برتر سینمای ایران، رمانتیسم عماد و طوبی، سارا و آیدا، هناس و حوض نقاشی با زیر نویس بوسنیایی در سالن سینمای نووی گراد سارایوو به نمایش در خواهند آمد.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved