-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1403/03/15 - 06:16
  • 521
  • زمان مطالعه : 2 ساعت و 20 دقیقه

اجماع کم‌نظیر ملت‌های آزاده جهان در فراق خمینی کبیر(ره)

مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت 15خرداد با حضور شخصیت‌های دینی، فرهنگی، علماء، فرهیختگان، آزادیخواهان جهان، مسلمانان، ایرانیان مقیم و دوستداران مکتب امام خمینی(ره) به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:

روسیه

به مناسبت گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمت الله علیه)، صاحبنظران شیعه و اهل تسنن در میزگرد «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) در عصر حاضر» به میزبانی مرکز اسلامی مسکو، به بررسی تأثیر اندیشه‌های امام (ره) در جهان کنونی پرداختند و با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در تحولات جهان تأکید کردند که تحولات جهان کنونی، تأییدی بر درستی اندیشه امام خمینی‌(ره) است.

این میزگرد شامگاه یکشنبه 13 خردادماه به عنوان بخش پایانی آیین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و با حضور کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان و جمعی از فعالان فرهنگی و مسلمانان کشورهای منطقه برگزار شد.

رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه در این میزگرد، اظهار داشت: ما عشق خود را به خدا با اعمال خود و اجرای دستورات او نشان می‌دهیم و می‌دانیم افرادی هستند که برای دین خدا کارهای زیادی انجام داده‌اند. وی افزود: در این زمینه، می‌توان به درستی به امام خمینی(ره) اشاره کرد.

مفتی انار رمضانوف ادامه داد:‌ وقتی برای چنین رویدادی گردهم می‌آییم، به یاد افراد بزرگی می‌افتیم که اثری بزرگ در تاریخ بشریت داشتند و این اثر تا روز قیامت ماندگار خواهد بود. شرکت در آیین بزرگداشت امام خمینی(ره) به منزله این است که به خدا نشان می‌دهیم ما کسانی را دوست داریم که کارهای مهمی در راه خدا، دین او، اهل بیت ع و قرآن انجام داده‌اند.

مفتی رمضانوف با ابراز تأسف از اینکه برادران و خواهران ما در فلسطین بی گناه کشته می‌شوند، رهنمودهای امام خمینی(ره) در موضوع حمایت از مردم مظلوم فلسطین و نامگذاری روز جهانی قدس را یادآور شد و افزود: میراثی که امام راحل از خود بر جا گذاشتند، به خوبی نشان داد که بردار و جهت‌گیری که تعیین کردند، درست بوده و جمهوری اسلامی ایران در حال مبارزه با شیطان است.

در بخش دیگری از این میزگرد، مدیر نمایندگی دانشگاه المصطفی(ص) در روسیه و حوزه اوراسیا سخنان مقام معظم رهبری در زمینه لزوم شناساندن امام خمینی(ره) به نسل جدید را یادآور شد و گفت:‌ برای شناخت یک شخصیت، یکی از راهکارها آثار مکتوب و شفاهی و وصیت‌نامه ایشان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول عبداللهی افزود: یکی دیگر از راهکارهای شناخت شخصیت‌ها، آثار عملی است که از آنها به یادگار مانده است و در ارتباط با امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های دیگر شناخت یک شخصیت، از طریق شاگردان ایشان است. از این جهت باید به شاگردان ایشان از جمله مقام معظم رهبری مراجعه کنیم و امام راحل را بشناسیم.

این خطیب دینی از فهم و شناخت کارشناسانه دین به عنوان یکی از ویژگی‌های شاخص امام خمینی یاد کرد و گفت: ایشان، فقیه، فیسلوف، مفسر و عارف بود.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر این، امام راحل عمل به تکلیف داشت؛ ایشان به جای ایجاد فرقه‌ها، به فکر ایجاد امت و وحدت بین مذاهب و ادیان بود. وی افزود:‌ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، امروز مهم‌ترین وظیفه ما شناخت امام و سپس شناساندن ایشان به نسل جدید است.

عبداللهی گفت:‌ در این راستا، لازم است به ویژگی‌های خاص امام توجه کرد که ایشان را به این مقام رساند. از جمله آن ویژگی‌ها می‌توان به باور قلبی به خدا و حرکت در مسیر رضای خدا، باور به ارزش ملت و احترام به آنها و در نهایت شناخت دشمن و ایستادگی در مقابل آن اشاره کرد.

ذوالفقار میکائیل‌زاده از روحانیون جمهوری آذربایجان نیز در این میزگرد با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در زمینه مبارزه با ظلم و یاری مظلومان گفت: سیاست اصلی ظالمان جهان، دور کردن مردم از ارزش‌ها و توانایی‌های خود است.

وی ادامه داد:‌ نکته‌ای که امام خمینی (ره) به ما یادآوری کرد این بود که ظالمان جهان قادر نیستند عزم و اراده دیگران را از بین ببرند و اینکه هر جامعه‌ای که به توانایی خود ایمان داشته باشد، می‌تواند مقابل هر ظالمی مقاومت و ایستادگی کند.

امیل عاشورف، فعال اجتماعی و دینی روسیه ‌نیز در بخش دیگری از این میزگرد به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه تأثیر انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) بر خیزش ملت‌های منطقه علیه ظلم و حمایت از مظلومان از جمله مردم فلسطین پرداخت.

همزمان با فرارسیدن سی‌وپنجمین سالگرد بزرگداشت رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و سالروز قیام خونین پانزدهم خرداد، ویژه‌برنامه‌ای به همین مناسبت با حضور کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور، مدیر مرکز اسلامی مسکو، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در مسکو، آنار رمضانف، رئیس سازمان مفتیات مرکزی، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو، روسای جمعیت‌ها و اندیشمندان شیعه و سنی مسکو، ایرانیان مقیم و جمعی از علاقه مندان به امام خمینی(ره) در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد و با سخنان حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور پیرامون ویژگی‌ها و رهنمودهای حضرت امام (ره) در عصر کنونی ادامه یافت.

وی عزت اسلام و عزت انسان‌های الهی و کسانی که به زندگی خداگونه دلبسته‌اند را پیرو رهنمودهای امام خمینی(ره) دانست و خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی‌های مهم امام که باید به آن توجه داشت این است که ایشان یک حرکت سیاسی‌ را آغاز کرد و نتیجه‌اش تشکیل دولت اسلامی شد که در عالم اسلام سابقه نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین بخت‌آور افزود: از آنجا که حرکت امام خمینی(ره) اراده پروردگار متعال را به همراه داشت و بر اساس قوانین الهی بود، این مسیر تا به امروز ادامه داشته و پرچم سرافراز این حرکت پایین نخواهد آمد و با گذشت زمان مؤثرتر خواهد شد.

مدیر مرکز اسلامی مسکو ضمن قرائت بخشی از نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین، به تأثیر روزافزون آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی بر حرکت‌های استکبارستیزانه در جهان از جمله حمایت جوانان غربی از مظلومان فلسطینی اشاره کرد.

سخنران بعدی این مراسم، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه بود. وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی سرمنشأ تحولات بزرگی در دنیا شد، گفت: امام خمینی(ره) آغازگر حرکت برای تغییر ساختار نظام بین‌الملل در جهان بود.

وی با بیان اینکه اعتماد به نفس و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، رهاورد دیگر انقلاب اسلامی به رهبری امام برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطفه بود، یادآور شد: به دنبال شکست ارتش‌های عربی از رژیم صهیونیستی، برخی می‌گفتند که در برابر ارتش اسرائیل نمی‌توان گامی برداشت اما نیروهای مسلح ایران، باطل بودن این دیدگاه را با انجام عملیات وعده صادق اثبات کردند که این حرکت و اقدام نیز به برکت اندیشه‌های امام خمینی(ره) بود.

نظامی باغلانوف، رئیس جمعیت اهل‌بیت(ع) مسکو نیز در سخنانی امام خمینی(ره) را چراغ هدایت بشریت در دنیای پر از ظلم و تاریکی عصر معاصر دانست. وی افزود: انقلاب امام، تا ابد باقی خواهد ماند، چون اساس انقلاب مبتنی بر آیات قرآن کریم و راه و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) است.

پایان بخش این برنامه، پخش نماهنگ‌هایی از فرمایشات امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره ابعاد شخصیتی امام راحل همچنین تجلیل از شهدای خدمت به زبان روسی بود و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با قرائت اشعاری، یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را گرامی داشتند.

ترکمنستان

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، روز دوشنبه 14 خردادماه مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره) با حضور علی مجتبی روزبهانی، سفیر کشورمان، دیپلمات‌ها و خانواده های آنها، ایرانیان مقیم، ترکمن‌ها و فارسی آموزان در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

سفیر ایران در ترکمنستان در این مراسم، گفت: امروز مصادف با سی و پنجمین سالگرد درگذشت مردی است که با رهبری انقلاب اسلامی، ملت بزرگ ایران را به سمت استقلال، آزادی و شناخت ظرفیت‌های واقعی خود رهنمون کرد و پایه‌گذار نظامی شد که قطع قید و وابستگی، مقابله با ظلم و استکبار، اتکا به توانمندی‌های ملی و خدمت صادقانه به مردم مبنای عمل آن قرار دارد.

وی با اشاره به اندیشه امام خمینی(ره) درباره خانواده اظهار داشت: امام خمینی (ره) به خانواده به عنوان رکنی مهم در جامعه اسلامی توجه ویژه ای داشتند. ایشان از منظر اجتماعی برای خانواده و خصوصاً مادران جایگاه تربیتی والایی برخوردار بودند و همواره اعضای خانواده‌ها را به همبستگی بیشتر و مراعات حال یکدیگر توصیه می‌نمودند. این توصیه‌ای بود که ایشان در زندگی شخصی خود نیز همواره به آن عمل می‌کردند.

روزبهانی اضافه کرد: همسر ایشان رفتار حضرت امام (ره) را همراه با خوش‌اخلاقی، محبت، احترام، ادب و ارزش قائل‌شدن برای نظر همسر توصیف و بیان کرده است. خوش رویی، خوش‌رویی و احترام ایشان در مقابل فرزندان و نوه‌ها نیز معروف است و عکس‌های متعددی از ایشان در حال محبت به فرزندان و نوه‌ها منتشر شده است.

وی با اشاره به این که بخشی از این توجه ویژه امام خمینی (ره) به خانواده، برآمده از توصیه‌ها و مبانی دینی است که بر محبت‌ورزی و رعایت حال دیگران تأکید دارد، گفت: بر مبنای همین اصول، امام خمینی نه فقط نسبت به اعضای خانواده خود، که در قبال آحاد جامعه و خصوصاً مظلومین عالم احساس مسئولیت و توجه ویژه می‌کردند. همانگونه که سعدی، شاعر بلندآوازه ایرانی، بشریت را اعضای یکدیگر می‌خواند، امام خمینی (ره) نیز به تمام مستضعفین و مظلومان عالم به عنوان اعضای یک خانواده می‌نگرد که باید در همه حال حامی و پشتیبان یکدیگر باشند.

سفیر کشورمان ادامه داد: امام خمینی (ره) با همین نگاه و بر اساس مبانی دینی و انسانی، همواره ملت ایران را به حمایت از مظلومین دعوت می‌کردند. بر همین اساس و همانگونه که کشور ترکمنستان تحت رهبری داهیانه سردار بردی محمداف رئیس‌جمهوری و قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان با ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه از ملت فلسطین پشتیبانی کردند، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز با عمل به توصیه‌های امام خمینی (ره)، همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده و از حقوق آنان دفاع کرده است.

وی امام خمینی (ره) را مهم‌ترین حامی وحدت میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: مایه مسرت است که امروز دو کشور ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور مسلمان، تحت هدایت رهبری عالی دو کشور، نمونه‌ای برجسته از روابط عالی میان ملت‌های مسلمان به شمار می‌آیند.   

نوید رسولی، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به حقوق و مسئولیت‌های زنان در سه عرصه فردی، خانوادگی و اجتماعی از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر، متفکر و اندیشمند در صحبت‌ها و سخنرانی های خود به این سه ساحت همواره توجه داشتند. ایشان با ارائه الگو از بانوان بزرگ عالم چون حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب و حضرت مریم به تبیین شأن و جایگاه والای زنان در جامعه و در خانواده بویژه نقش تربیتی آنها پرداخته اند.

رسولی با اشاره به نظر امام راحل درباره نقش اسلام و پیامبر اکرم(ص) در تغییر باور غلط جاهلیت صدر اسلام نسبت به زن، گفت: امام خمینی فرمودند: «پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از عادت جاهلیت نجات بخشید و تاریخ اسلام گواه احترام بی حد رسول الله به حضرت زهرا(س) است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.» امام در سخنان دیگری به شأن و جایگاه حضرت مریم اشاره می‌کنند تا «حدی که ملائکه خدا را دیده و با آنها سخن گفته و ملائکه در پاسخ  بیان داشته ‌اند که مریم، خدا تو را برگزیده و پاکیزه کرده و فضیلت و برتری داده است.» امام(ره) با توصیف حضرت مریم به عنوان بانوی پاکدامن بر نقش و جایگاه انسانی برابر زن و مرد تأکید داشته و اثبات کرده اند که در تقرب الهی هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و زن و مرد این امکان را دارند که به حد اکمل رشد و تعالی انسانی برسند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، افزود: امام خمینی(ره) از بانوان مکرم می‌خواهند که راه بانوان برگزیده را انتخاب و ادامه دهند و به مقاصد عالیه اسلامی برسند. ایشان حضرت زهرا را الگویی می‌دانند که تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن نظیر جلوه های الهی، معنویات، جلوه‌های ملکوتی و... در ایشان متبلور شده است.

رسولی با اشاره به این که امام(ره) همواره تأکید داشته اند که اسلام می‌خواهد زن و مرد رشد داشته باشند، گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند: اسلام نه تنها زنان را از صحنه اجتماعی طرد نمی‌کند بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی خود قرار می‌دهد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد و بر حضور اجتماعی و سیاسی زنان بسیار تأکید می‌کردند.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به اهمیت زیاد دو کشور ج.ا.ایران و ترکمنستان به نقش خانواده و حضور زنان در جامعه گفت: خانواده نیز از منظر امام راحل نخستین و مهم‌ترین جایگاه تربیتی بشر و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال برای همه انسان‌ها به طور یکسان در نظر گرفته، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد و محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد. امام خمینی(ره) تأکید داشتند «دامن مادر، بزرگ‌ترین مدرسه‌ای است که بچه در آن ‌جا تربیت می‌شود.»

پخش کلیپ، خواندن مقاله و شعر از امام راحل و اهدای جوایز از دیگر برنامه های این مراسم بود. همچنین، نمایشگاهی از تصاویر و آثار امام خمینی(ره) در رایزنی فرهنگی ایران برپا شده بود که مورد توجه و بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

چین

به منظور بازشناسی  اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دنیای معاصر، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پکن همزمان با سی و پنجمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سمینار امام خمینی(ره) با حضور اندیشمندان و پژوهشگران چینی در پکن برگزار شد.

در این سمینار، وانگ وین، رئیس اجرایی مؤسسه مطالعات «چونگ یانگ» دانشگاه رین مین چین اظهار داشت: به عنوان محقق در اندیشکده ای چینی که متخصص در ابتکار "یک کمربند -راه " و حکومت جهانی است، 10 بار به ایران سفر کرده ام و تعداد زیادی مقاله و کتاب در مورد ایران مانند « ده خاطره درباره ایران» و «تخیلات کشوری بزرگ» نوشته، چاپ و منتشر کرده ام.

وی افزود: امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر، کتاب های زیادی از تئوری تا عمل نوشته است. من بسیاری از کتاب های ایشان را خوانده ام که یکی از آنها، معروف ترین و تأثیرگذارترین شاهکارها، «حکومت اسلامی» است.

وانگ وین یادآور شد: امام خمینی(ره) در این کتاب استدلال می کند که ایران از حکومت دینی برای جلوگیری از بی عدالتی، فساد و سرکوب فقرا و ضعیفان به دست قدرتمندان، برای جلوگیری از نقض قوانین اسلامی و قانون شریعت و مختل کردن تأثیر قدرت های خارجی غیر مسلمان استفاده می‌کند. به عنوان رهبر معنوی، امام خمینی (ره) مردم ایران را به سرعت پیش برد و ایران را به یک قدرت بزرگ تبدیل کرد و مسیر توسعه مناسب برای خود ایران را آغاز کرد.

پروفسور وانگ زی ژانگ(Wang ze zhuang)، محقق مرکز مطالعات ایران شناسی دانشگاه زبان و فرهنگ پکن و استاد دانشگاه در مقاله‌ای با عنوان «ارزش معاصر اندیشه های امام خمینی بر ضد هژمونیسم» تأکید کرد: شعار دیپلماتیک امام خمینی(ره) "نه شرق، نه غرب، فقط اسلام" به هیچ وجه، تصادفی نیست و همچنین قوی ترین بیان خشم از هژمونیسم اتحاد جماهیر شوروی است.

وی ادامه داد: امروز، ما امام خمینی(ره) را گرامی می داریم، نه تنها برای بزرگداشت شخصیت اخلاقی نجیب امام خمینی(ره)، بلکه برای بررسی مجدد و کشف مجدد اهمیت اندیشه ضد هژمونیک امام خمینی(ره) در دوره معاصر؛ یعنی کشورهایی در جهان که از هژمونیسم آسیب دیدند باید متحد شوند و برای دفاع از حقوق و منافع خود و ایجاد یک نظم سیاسی و اقتصادی بین المللی جدید که معقول و برابر باشد، تلاش کنند.

وانگ وانگ حائو، سردبیر مجله معرفی چین از راه هنر، انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی گفت: از نظر تاریخی، در پشت مناقشه فلسطین و اسرائیل، برخورد ادیان و تمدن ها در طول هزاران سال انباشته شده است و امام خمینی(ره) این علت ریشه ای را با بینش ژرف خود دیده است و مردم ایران را با ایمان محکم و خرد عمیق خود به مسیر احیای اسلامی هدایت کرده است.

وی اضافه کرد: ایده های او عمیقا بر چشم انداز سیاسی خاورمیانه و جهان تأثیر گذاشته است. امروز، ما او را گرامی می داریم، نه تنها برای نگاه به تاریخ، بلکه  این نکوداشت برای حفظ روح او، حمایت از ایمان او و پیگیری عدالت و صلح او است.

حائو تأکید کرد که ایده های امام خمینی(ره) همیشه می درخشد و مسیر ما را روشن می کند. بیایید از او پیروی کنیم و برای دنیایی بهتر و صلح آمیزتر تلاش کنیم.

وانگ نان، خبرنگار روزنامه رنمین و محقق چینی ضمن تأکید بر ضرورت بازشناسی اندیشه های امام خمینی(ره) در عصر حاضر، گفت: برخی از ایده های سیاسی و دیدگاه های مذهبی وی و تأثیرات آن نیز از محدوده ایران فراتر رفته و دارای دامنه وسیعی از تأثیرات بین المللی به ویژه در خاورمیانه و جهان اسلام و همچنین بسیاری از کشورها و مناطق در حال توسعه است و این باعث شد که امام خمینی (ره) مورد ستایش باشد و احترام و عشق گسترده تری را به دست آورد.

در ادامه این مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان از حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان در سمینار امام خمینی(ره) در سی و پنجمین سالگرد رحلت ایشان، سپاسگزاری کرد که با طرح دیدگاه های عالمانه خودشان از آینده نگری امام خمینی(ره) سخن گفتند و نشان دادند در اندیشه ایشان، جهان اسلام، فلسطین، مردم محروم جهان، صلح و دوستی و برقراری روابط اجتماعی مبتنی بر اخلاق و انسانیت، و عاری از ظلم و خشونت و تبعیض، چه اهمیت تاریخی داشته است و امام خمینی(ره) چگونه دلسوزانه در تحقق آن اهداف والا کوشیده است.

وی با بیان ویژگی های اخلاقی امام خمینی(ره) گفت: در اندیشه امام خمینی(ره)، زن، مادر ملت و کشور، دژ و حافظ  اسلام، سازنده و مدافع جمهوری اسلامی است و زنان در انقلاب اسلامی  نقش کلیدی داشتند و این مسأله نمونه بارز اسلام سازی ایرانی است.

محسن بختیار، سفیر کشورمان ضمن تشکر از ملت و دولت چین به پاس ابراز همدری با ملت و دولت ایران در واقعه جانسوز اخیر و عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه و همراهان، تأکید کرد: امام خمینی(ره) به ما آموخت که آزادی و استقلال، یک میراث مشترک بشری است و برای رسیدن به آزادی واقعی، نوع بشر باید از شرّ استکبار رهایی یابند.

وی بیان کرد: احترام جمهوری اسلامی ایران به استقلال ملت‌های مستقل، به این دلیل است که ملت ایران، استقلال امروز خود را مدیون زنان و مردانی است که برای این ارزش ها، مجاهدت‌ کردند.

سفیر کشورمان یادآور شد: از مهمترین نگرانی های امام خمینی(ره)، رهایی فلسطینیان  از اسارت اسرائیل غاصب و استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و رسیدن به حقوق انسانی و آزادی فلسطینیان بود. تعیین روز قدس و حمایت از آزادی قدس شریف و آزادی خواهان، با همین راهبرد و بینش عمیق انتخاب شد و امروزه آینده نگری و نگرانی ایشان را کاملا درک می کنیم.

عمان

به مناسبت سی و پنجمین سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، شامگاه روز دوشنبه ۱۴ خرداد مراسمی با مشارکت رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عمان برگزار شد.

این مراسم با حضور موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان، مرتضی بابکی نژاد، رایزن فرهنگی، اعضای مجتمع آموزشی ایرانیان مقیم، جمعی از ایرانیان مقیم عمان و تعدادی از علمای حوزه علمیه قم همراه بود.

سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، سخنرانی سفیر کشورمان و حجت‌الاسلام موسوی زاده، مدیرکل بین‌المللی حوزه‌های علمیه ایران با موضوع شخصیت سیاسی عبادی حضرت امام(ره)، سرودن اشعاری در رثای امام راحل و پخش نماهنگ‌هایی با موضوع امام خمینی(ره) و شهدای خدمت؛ شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان ایشان از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

نایروبی

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) روز یکشنبه 13 خرداد با حضور 300 نفر از ائمه جماعات، اساتید دانشگاه، کشیشان، ایرانیان مقیم و علاقه‌مندان به حضرت امام(ره) در سالن اجتماعات آکادمی جعفری شهر نایروبی برگزار شد.

قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در نایروبی در سخنانی، حضرت امام خمینی(ره) را رهبری تاریخی خواند که نام و یاد او هرگز فراموش نخواهد شد.

وی ادامه داد: در دنیا رهبران زیادی آمدند و رفتند و از صفحه روزگار پاک شدند ولی امام با توجه به سابقه مذهبی و کارهای فکری که در زمان حیات خود انجام دادند اسم خود را در تاریخ ماندگار کردند و لذا بعد از 35 سال بعد از ارتحال ایشان باز هم میلیونها انسان، دلباخته او شده و یاد و خاطره او را گرامی می‌دارند.

پروفسور ماهومبی از دانشگاه کنیاتا به تبیین اوصاف اخلاقی، دینی و سیاسی حضرت امام(ره) پرداخت و او را در بین رهبران جهان با بالاترین اوصاف و مشخصه‌های رهبری مقایسه کرد و جملات ستودنی برخی از رهبران و سیاستمداران جهان را در مورد امام خمینی(ره) مورد بررسی قرار داد که هرگز در سایر افراد صدق نمی‌کند.

وی سیاست نه شرقی و نه غربی را بسیار هوشمندانه خواند و افزود: تاثیرگذاری امام خمینی در جریانات سیاسی در دنیا و خارج از مرزهای جغرافیائی ایران کم نظیر است و این تاثیر گذاری در بین پیروان همه ادیان بوده است.

ظهیر حسن جعفر، دبیرکل فدراسیون شیعیان افریقا در موضوع جوانان و توصیه های حضرت امام(ره) به جوانان صحبت کرد و گفت: امام خمینی(ره) اهمیت زیادی به جوانان می داد و همواره آنها را به سمت علم و اخلاق ( تعیلم و تزکیه ) هدایت می کرد و سرمایه گذاری روی جوانان را برای پیشرفت کشور بسیار ضروری می‌دانست.

وی یادآور شد: همان سیاست امروز هم توسط امام خامنه‌ای دنبال می‌شود و مورد تاکید قرار می‌گیرد . توسعه علمی و تکنولوژیکی ایران ، شرکتهای دانش بنیان و ... که امروز ایران را از سایر کشورها متمایز کرده است نتیجه همین سیاست‌ها بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی از موسسه مطالعاتی قم نیز به عنوان یکی از سخنرانان این برنامه به موضوع علم و تحصیل در اندیشه های امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) همواره به تحصیل همه افراد در جامعه تاکید داشت و یکی از اولویت‌های جامعه ایران می‌دانست.

وی گفت : همان تاکید را مقام معظم رهبری هم دارند و این پافشاری، ایران را در توسعه علم و رقابت‌های علمی در جهان به نقطه بسیار خوبی رسانده است که شما برخی از این آمارها را در اخبار مشاهده کرده‌اید.

خانم نازنین کریم، رئیس شبکه زنان اهل البیت (ع) در مورد زنان و جایگاه زنان در اندیشه های حضرت امام(ره) بیان کرد: زنان به عنوان مادران و تربیت کنندگان نسل‌های بعدی و محور خانواده مورد تاکید حضرت امام(ره) بوده است و نقش زنان در خانواده بی بدیل است.

شیخ علی ساموجا، رئیس شبکه شیعیان نایروبی هم در سخنرانی خود با عنوان"اصلاحات اجتماعی و فرهنگی و امام خمینی(ره)"به مسائل اخلاقی و عرفانی حضرت امام پرداخت و او را در علم و عمل شخصیت کم نظیری دانست که علیرغم علم سرشار در فقه و فلسفه و عرفان همواره خود را در خدمت محرومان می‌دانست و بندگی و عبودیت در پیشگاه حضرت حق برای او در حد اعلی بود و همین عامل باعث جذب میلیون‌ها انسان از سراسر جهان شد و تشیع در دنیا جایگاه حاصی پیدا کرد.

شیخ استانبولی ناصر، تاریخ‌دان و عالم برجسته از شهر مومباسا هم در مورد مسائل حقوق بشر و توسعه اجتماعی از نگاه امام خمینی(ره) صحبت کرد و گفت: امام خمینی(ره) دغدغه محرومان و حقوق بشر واقعی را داشت و البته که برخی از مسائل حقوق بشری را با نگاه دینی و اسلامی مورد تاکید قرار می داد.

وی ابراز کرد: امام راحل از جمله افرادی بود که نقض حقوق انسانها در فلسطین را فریاد زد و فلسطین را در اولویت اول سیاست خارجی ایران قرار داد و با نامگذاری روز قدس خدمت بزرگی برای فلسطینیان کرد که نام فلسطین از تاریخ سیاسی محو نشود.

سخنران پایانی این مراسم، غلامپور، سفیر کشورمان در نایروبی بود که به شش نکته اساسی در مورد بنیانگذار ج.ا.ایران و ویژگیهای شاخص اخلاقی آن حضرت پرداخت.

لبنان

سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان همزمان با سی و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) ضمن حضور در نشست فرهنگی بانوان حزب حرکة الأمة به ریاست جناب شیخ عبد الله جبری در بیروت، به تبیین دیدگاه‌هاى حضرت امام و رهبرى درباره جایگاه زن در اسلام و مقایسه آن با نگاه تمدن و فرهنگ غرب به زن پرداخت.

در پایان، یک نسخه از کتاب "مجد المرأة وکرامتها" (ابعادی از دیدگاه امام و رهبرى درباره زن، با مقدمه استاد پناهیان) توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در لبنان به شرکت کنندگان اهدا شد.

پاکستان (پیشاور)

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، تحت عنوان "جایگاه فلسطین در جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی (ره)" با حضور حسین مالکی، معاون سرکنسول ایران در پیشاور، حسین چاقمی، مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور و رهبران احزاب مختلف، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، اساتید دانشگاه ها و دانشکده های ایالت خیبرپختونخوا، علمای شیعه و سنی، شعرا و جمع کثیری از عاشقان ولایت و حضرت امام خمینی(ره) در سالن امام خمینی(ره) خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور برگزار شد.

علامه پیر عدنان قادری، وزیر اوقاف و امور مذهبی ایالت خیبرپختونخوا با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام خمینی(ره) مرد درویش و قلندر بوده و بنده هرچه درباره ایشان پژوهش انجام داده‌ام و کتاب های ایشان را مطالعه کرده‌ام، عارف متصل به عالم ملکوت یافته‌ام.

وزیر اوقاف و امور مذهبی ایالت خیبرپختونخوا با اشاره به توکل به خدا و آرامش قلبی حضرت امام گفت: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی مکتبی را بنیان گذاری کرد که در آن عارفان و درویشانی همچون شهید سلیمانی و شهید ابراهیم رییسی را تربیت شدند و با شجاعت کامل جلوی استکبار ایستاده و راه مقاومت را استحکام بخشیده و به رژیم صهیونیستی جواب محکمی را دادند که آرزوی هر مسلمان بود.

پیر عدنان قادری، وزیر اوقاف و امور مذهبی ایالت خیبرپختونخوا نیز نکاتی را در خصوص مقام والای امام خمینی(ره) بیان کرد.

در ادامه، حسین ملکی، معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور اظهار داشت: امام خمینی معتقد بود اگر مسائل فرهنگی را در نظر داشته باشیم و آموزش صحیح به مردم ارائه شود تمام مسائل ما حل خواهند شد و نزد ایشان، تضمین آزادی و اعتماد به نفس مردم جهان نشر و ترویج فرهنگ مهمترین راه ها است چون اعتماد به نفس برای هر جامعه و هر کشور حیثیت آن جامعه است و آن کشور از ازخود بیگانگی رها می شود و به استقلال می رسد.

وی ادامه داد: امام خمینی همیشه به بانوان احترام می گذاشت و از حقوق آنها دفاع می کرد. از نظر حضرت امام راحل، حضرت زهرا سلام الله علیها نمونه کامل و اعلای جامعه اسلامی بود و به همین دلیل ایشان بر این تاکید داشت که در جامعه مقام زن باید حفظ شود.

پرفسور ابراهیم، رئیس حزب جماعت اسلامی ایالت خیبرپختونخوا بیان داشت: امروز بایستی تمام کشور های اسلامی به فریاد مردم غزه گوش فرا دهند. چون فقط با در پیش گرفتن تعلیمات و راهنمود های حضرت امام خمینی(ره) کشور های اسلامی می توانند از این وضعیت و رژیم صهیونیستی نجات پیدا کنند.

وی گفت: پس از آزادی غزه و قدس نقش ایران برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد و تا زمانی که بشریت پابرجاست به یادگار خواهد ماند.

پرفسور ابراهیم اظهار داشت: تمام سران کشور های اسلامی بایستی به دیدگاه و فرمایش رهبر ایران آیت الله خامنه ای احترام بگذارند که فرمود: تنها یک کشور در آنجا وجود دارد و آن هم فلسطین است که پایتخت آن القدس است.

حسین چاقمی، مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور، گفت: توجه امام خمینی(ره) به جوانان و نقش کنشگری جوانان قابل مطرح شدن است. ایشان می فرمودند جوانان به ملکوت نزدیکترند. حضرت امام باور قوی نسبت به جوانان داشت. جمله انقلاب ما انفجار نور بود. خیلی معنی دارد. این نور همان الله نور السموات و الارض همان اول ما خلق الله نوری است. این نور تابانده می شود و ایجاد مودت و حرکت می کند است در قلب پاک طینتان قرار می گیرد و همه صادره اش نیز نور می شود و مطهر است.

وی افزود: سرداران دفاع مقدس جوانانی بودند که با اینکه در زمان شاه زندگی و رشد کرده بودند ولی ملکوتشان و مبداءمیل آنها با دیدن امام تغییر کرد و الهی شدند. امام خمینی فطرت خدایی جوانان که در ادوار مختلف مورد غفلت واقع شده بود را به آنان یادآوری و بر اساس آن خداجویی و خدا طلبی در دل آنان زنده شد.

چاقمی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب محور اصلی حرکت گام دوم را جوانان قرار دادند. در نامه اخیر رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی و غربی، رهبر ایران از این حرکت دانشجویان تقدیر کرده است. همچنین بعد تاریخی دارد و تاریخ در آن تبیین شده است و دانشجویانی که تاریخ را خوانده‌اند با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

سید حیات الله شاه، رییس حزب جمعیت علمای پاکستان(نورانی) در ایالت خیبرپختونخوا، مدیر حوزه های علمیه احیاءالعلوم اسلامیه و رییس شورای وحدت علما و مشایخ پاکستان، با اشاره به گام های موفق انقلاب اسلامی در عرصه حاضر اظهار داشت: امام خمینی(ره) پس از انقلاب با اعلام برنامه خود فرمودند: "اسلام آمده است تا تمام ملل‏‎ ‎‏دنیا را، عرب را، عجم را، ترک را، فارس را همه را با هم متحد کند و یک امت بزرگ به‏‎ ‎‏نام امت اسلام در دنیا برقرار کند". و همین را راه و طریق انقلاب اسلامی ایران نیز قرار داد و اساس تمام سیاست و اقدامات خود همین اصول را قرار داد.

رییس حزب جمعیت علمای پاکستان(نورانی) در ایالت خیبرپختونخوا گفت: بزرگداشت این مرد بزرگ تاریخ وظیفه ای برای تمام شرکت کنندگان تعیین می نماید و آن ادامه راه این مرد قلندر و مومن است.

گوهر رحمان ختک، وکیل داد گستری و رییس شورای و کلای حزب عوامی پاکستان ایالت خیبرپختونخوا، در سخنان خود اظهار داشت: ایران با زنده نگهداشتن تعلیمات و آموزه های حضرت امام خمینی(ره) و کاربند بودن به آن توانسته است جلوی استکبار و زور گویان جهانی بایستد و برای امت اسلامی و مستضعفان جهان الگو شود.

وی گفت: ملت ایران درس مقاومت و یکپارچگی حضرت امام خمینی(ره) را به فراموشی نه سپرده و همین راز پیشرفت و موفقیت کشور اسلامی ایران است، اگر ملت پاکستان و به ویژه سیاستمداران این کشور نیز درس اتحاد جهانی کشور های اسلامی را فراموش نمی کردند که ذوالفقار علی بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان در اتحادیه کشور های اسلامی به عالم مسلمانان و ملت پاکستان آموخته بود امروز حال و هوای کشور های اسلامی و به ویژه در غزه و فلسطین این نبود.

علامه عابد حسین شاکری، معاون رییس حوزه علمیه شهید سید عارف حسین الحسینی، در اظهارات خود راز توسعه و پیشرفت ایران را توکل و اعتقاد بر خدا دانسته و گفت: برای رسیدن به اهداف خود برای جهان اسلامی باید راه امام را ادامه داد.

علامه شاکری اظهار داشت: امروز مسلمانان جهان با مشکلات جدی روبرو هستند، لذا این وظیفه ماست که راه امام خمینی(ره)را ادامه داده و با وحدت و همبستگی این مشکلات و دشواری ها را از بین برده و در جهت تشکیل امت واحده قدم برداریم.

حاجی عابد حسین، رییس سابق تحریک حسینی پاراچنار اظهار داشت: امام خمینی(ره) مسیر درستی را برای ملت اسلامی تعیین نمود و آنان را راه موافقیت دنیا و آخرت نشان داد.

رییس سابق تحریک حسینی پارچنار گفت: آمدن شرکت کنندگان از راه دور برای شرکت در این مراسم نشانه آن محبت و نوری است که در دل های آنان امام خمینی(ره) به وجود آورده بود.

علامه محمد شعیب، رئیس شورای بین‌المللی علما و مشایخ پاکستان، با تاکید بر دفاع از مردم مظلوم غزه بیان داشت: دفاع از مردم مظلوم غزه و فلسطین و همچنین قبله اول مسلمانان مسئله دیوبندی، بریلوی، وهابی و شیعه نبوده که برخی از غلامان استکبار مردم را بر این هم تقسیم نموده اند و آن را مربوط به تشیع دانسته اند، درست است که این مسئله را حضرت امام خمینی(ره) توجه مسلمانان را مبذول کردند، اما این مسئله، مسئله عالم اسلام است و بایستی هر مسلمان در مقابل این به وظیفه شرعی خود عمل کند و از مظلومان دفاع کند.

وی افزود: هدف از برگزاری این مراسم بزرگداشت و سالگرد تجدید عهد با حضرت امام خمینی(ره) و گام عملی برای اتحاد بین المسلمین و تقریب مذهب است.

علامه بشیر احمد جمرانی، رییس حوزه علمیه کچئی، در برخی از سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی(ره) افرادی را برای کشور ایران تربیت کردند که دنیا نمونه آن را در صورت شهید قاسم سلیمانی و سید ابراهیم رئیسی دید و آنان توانسته اند با سعی و تلاش خود و با آبیاری خون خود کشور ایران را امروز به کشور پیشرفته برسانند و برای ملت ایران به قهرمانان و مایه افتخار تبدیل شوند.

علامه نذیر حسین مطهری، امام جمعه و جماعت مسجد شهدای امامیه حیات آباد، با اشاره به سیره حضرت امام خمینی(ره) بیان داشت: رژیم صهیونیستی نقشه داشته از نیل تا فرات را تحت سلطه قرار داده و دولت اشغالگر خود را در تمام این منطقه توسعه دهد. اما حضرت امام بودند که شعار مرگ بر رژیم اشغالگر صهیونیستی را بلند کرده و نقشه های آنان را با دوراندیشی سیاسی خود خنثی کردند.

اوگاندا

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با شرکت حدود 400 نفر از شیوخ و بزرگان مناطق مختلف شهر جینجا و حومه آن در سالن اجتماعات مسجد جامع اهل بیت(ع) جینجا برگزار شد.

حاجی عباس مولوبیا سکیانزی؛ نماینده شورای عالی مسلمانان اوگاندا، افضل بیمانی؛ رئیس مؤسسه بلال مسلم، شیخ مزمل مولیندووا؛ رئیس مؤسسه اسلامی امام حسین(ع)، شیخ ابراهیم احمد ملا؛ رئیس شورای محلی منطقه جینجا، مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا و حجت الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) نیز حضور داشتند.

شیخ موسی سوودی؛ مدیر دبیرستان اسلامی الفجر جینجا و مجری برنامه، به اهمیت بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد.

شیخ مزمل مولیندووا؛ رئیس مؤسسه اسلامی امام حسین(ع) به تبیین اندیشه‌ها و آرمان‌‌های حضرت امام خمینی(ره) پرداخت. وی پیروی از افرادی که قرآن کریم، سنن پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خود قرار داده اند را ضروری دانست و آن را موجب تحول و سوق جامعه به سمت معنویت و خوداتکایی خواند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) شاگردان بسیاری را تربیت کرد تا آنها را برای نسل‌های آینده آماده کند. این موضوع موجب افزایش نرخ نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده علوم دینی شد.

شیخ ابراهیم احمد ملا؛ رئیس شورای محلی منطقه جینجا، امام خمینی(ره) را رهبر بزرگی خواند که متعلق به همه ملت‌ها و نه فقط ایران بود.

افضل بیمانی؛ رئیس مؤسسه بلال مسلم طی سخنان کوتاهی ضمن عرض تسلیت شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان، حرکت امام خمینی(ره) در برابر ظلم و بی عدالتی را میراثی بسیار گرانبها و ارزشمند خواند.

در ادامه، شیخ جلال الدین طه لوواگا؛ امام جماعت مسجد جامع اهل بیت(ع) جینجا به تبیین بصیرت در نگاه و اندیشه های امام خمینی(ره) نسبت به زندگی آزاداندیشان پرداخت. وی وحدت میان شیعیان و اهل تسنن را موجب توسعه و بهبود ابعاد اقتصادی و اجتماعی جامعه مسلمانان اوگاندا دانست.

عیسی لوییمبازی کاتونگولو؛ سفیر جوانان آفریقا و کارشناس رایزنی فرهنگی ایران از جوانان و متخصصان درخواست کرد تا از میراث امام خمینی(ره) برای بیداری مردم و نسل های آینده از جهل و استعمار نو استفاده کنند.

وی به اساتید و مدرسین مدارس اسلامی توصیه کرد تا دانش آموزان خود را بر اساس ارزش های شخصیت‌های بزرگی همچون امام خمینی(ره) تربیت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله دهقانی؛ رئیس دانشگاه اسلامی المصطفی(ص) در سخنانی یاد و خاطره امام خمینی(ره) را ترسیم کننده عبارات بسیاری خواند که می بایست برای بصیرت افزایی به کار رود. وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از زمانی که با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی خط جدیدی جدا از بلوک شرق و غرب ترسیم نمود، موجب وحدت جامعه و تغییر ژئوپولیتیک منطقه شد.

حاجی عباس مولوبیا سکیانزی؛ نماینده شورای عالی مسلمانان اوگاندا به بیان خاطراتی از سفر دکتر رئیسی به اوگاندا و بازدید ایشان از مسجد ملی اوگاندا و برگزاری نشست بین ادیان با حضور مسلمانان و مسیحیان اوگاندا در آن مسجد پرداخت و آن را نقطه اتحاد خواند.

سخنران بعدی مراسم، رایزن فرهنگی کشورمان بود. وی زنده نگاه داشتن یاد و خاطره ایشان و مرور آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) را نیاز امروز و فردا خواند.

عباسی به تبیین ابعاد اصلی اندیشه های امام خمینی(ره)؛ معنویت، عدالت و عقلانیت ایشان پرداخت و بر اساس آیه 96 سوره مریم(س)؛ علت محبوبیت امام خمینی(ره) در قلوب مردم را ایمان به خدا و عمل صالح ایشان خواند.

وی با اشاره به موضوع فلسطین، به تبیین جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی و نسل کشی در غزه و رفح پرداخت و آمریکا و چند کشور اروپایی را شریک جرم آنها دانست.

مجید صفار؛ سفیر ایران در اوگاندا میراث امام خمینی(ره) را مبارزه برای آزادی و رهایی از ظلم و جور ستمگران در جهان خواند.

وی نامگذاری و پاسداشت روز جهانی قدس توسط امام خمینی(ره) در سراسر جهان را موجب وحدت جهان اسلام و مشوق نسل های آینده به مقاومت و مطالبه آزادی و برابری خواند.

گرجستان

مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) از سوی جامعه مسلمان شهر مارنئولی با حضور شخصیت های فرهنگی و مذهبی در مرکز جمعیت مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد.

سعادت نژاد، رایزن فرهنگی ایران در گرجستان به عنوان سخنران این مراسم به وجوه مختلف شخصیتی حضرت امام خمینی و توسعه فردی ایشان در مقابله با مسائل و مشکلات اشاره کرد.

وی در ادامه به اتقلاب های دنیا از جمله چین، روسیه و فرانسه در نحوه شکل گیری آن و تفاوت با انقلاب اسلامی ایران که به رهبری حضرت امام خمینی  که کاملا مردمی و بدون حمایت هیچ کشور و حکومتی شکل گرفت و ریشه های کاملا دینی و فرهنگی به همراه داشت، متذکر شد.

حاج رضوان از شخصیت های مذهبی جامعه گرجستان و از دیگر سخنرانان این مراسم به شکل گیری انقلاب اسلامی از حکومت پهلوی و روشنگری حضرت امام خمینی در حوزه علمیه تا تبعید ایشان به نجف، ترکیه و فرانسه و بازگشت ایشان به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی تمامی این مراحل را مرهون معنویت همراه با توکل و تدبیر حضرت امام خمینی اشاره کرد.

یوسف زاده، نماینده جامعة المصطفی در گرجستان در سخنرانی خود به نگاه هانری کربن نسبت به تشیع که از نظر ایشان امام زمان علیه السلام و ولایت فقیه نشانه حیات تشیع است به نظریات فوکویاما در خصوص شرق اشاره کرد و از حضرت امام به عنوان پدیده قرن که با پیش بینی های خود فراتر از ایران بلکه بلوک شرق و اضمحلال آن را پیش بینی کرده بود اشاره داشت.

حاجی حاجی اف، امام مسجد امام علی علیه السلام ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه، شهدای خدمت را ثمره انقلاب و امام خمینی (ره) خواند و ایشان به مسلمین و شیعیان عزت بخشید .

وی در ادامه ولایت فقیه و مقام معظم رهبری را در امتداد انقلاب اسلامی و امام خمینی تا ظهور امام زمان علیه السلام و منجی بشریت قلمداد کرد.

در این مراسم، کلیپی به زبان آذری از زندگی نامه حضرت امام خمینی و ابعاد شخصیتی ایشان به نمایش گذاشته شد.

تشکل های مختلف شیعیان اعم از جامعه بانوان، امامان جماعت و جمعه و مسئولین تشکل های مسلمان و شیعه گرجستان در این همایش شرکت کردند.

صربستان

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان، سمینار «امام خمینی(ره)، نظام بین الملل و مسئله فلسطین» به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور جمعی ازچهره های دینی و فرهنگی، صاحبنظران، فعالان اجتماعی، استادان، دانشجویان و شهروندان صرب در محل خانه روزنامه نگاران بلگراد برگزار شد.

در این سمینار رشید حسن پور، سفیر جمهوری اسلامی ایران، راتکو کرسمانوویچ، رئیس شبکه روشنفکران، هنرمندان و جنبش‌های اجتماعی برای دفاع از بشر (MOČ، مفتی عبدالله نعمان، رئیس مشیخت اسلامی جامعه اسلامی صربستان، دوشان ایلیچ، پژوهشگر انستیتو مطالعات اروپایی، مونا یوسفسپاهیچ، کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال، مارکو دلیچ، مدیر انجمن خط قرمز و امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی سخنرانی کردند.

در آغاز سمینار برای گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام راحل، شهادت رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و سایر همراهانشان و همبستگی با مردم فلسطین و قربانیان ادامه نسل کشی رژیم غاصب صهیونیستی یک دقیقه سکوت اعلام شد.

پورپزشک، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: مسئله فلسطین در منظومه فکری امام خمینی از همان آغاز مبارزات ایشان با رژیم آمریکایی پهلوی مورد توجه بود ایشان در اوج قدرت رژیم آمریکایی پهلوی یعنی در سال 1963، افشاگر روابط پنهان شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر صهیونیزم برای جهان اسلام را بسیار جدی دنبال می کرد. امام(ره) اولین مرجع و پیشوای مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر کرد.

وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جنبه های مختلف به تشدید مبارزات ضد صهیونیستی انجامید و روند مبارزه فلسطینی ها را دگرگون ساخت.

پورپزشک اظهار داشت: نکته مهم دیگری که یادآوری آن لازم است اینکه یکی از اتهامات دروغ صهیونیست‌ها و متحدان غربی اش به مخالفان در جهان این است که آنها را به یهود ستیزی متهم می کنند. از جمله در جریان جنبش دانشجویان آگاه و عدالتخواه آمریکا هم دیدیم که تلاش می کردند دانشجویان معترض را به یهودی ستیزی متهم کنند.

وی ابراز کرد: امام راحل با هشیاری همواره  میان یهود و صهیونیسم تفکیک قائل بود. ایشان همواره با تفکیک مسأله یهود از صهیونیسم به مقابله با این ترفند برخاسته و نقاب تزویر از چهره مدعیان دفاع از یهودیت برمی داشتند.

حسن پور در سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و رئیس جمهوری و یاران شهیدش گفت: انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری و افکار امام خمینی با گفتمان ها و پیام های غیر متعارف دوران متصلب جنگ سرد و دو قطبی به پیروزی رسید و جمهوری اسلامی ایران را تحقق بخشید.

وی در ادامه، بیان کرد: ۱۲ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بودیم و پرونده دوران جنگ سرد بسته شد. جمهوری اسلامی ایران با انتخاب اصل نه شرقی و نه غربی راهی را ارتقاء بخشید که قبلاً جنبش عدم تعهد گشوده بود.

حسن پور یادآور شد: با پایان یافتن دوران جنگ سرد، محقق نشدن خیال خام جهان تک قطبی تحت رهبری آمریکا، خیزش و ظهور قدرت های بزرگ اعم از منطقه ای و جهانی که نوید بخش استقرار جهان چند قطبی و چند جانبه گرایی می باشد، نظام بین الملل کاملا متحول گردیده و کشورها از قدرت مانور بیشتر و بهتری برای نقش آفرینی برخوردار شده اند. طوری که دیگر آمریکا و دلار قدرت بلامنازع تلقی نمی شوند. به برکت سیاست های منطقه ای و حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین، امروز آرمان فلسطین بیش از هر زمان دیگر دست یافتنی تر شده است.

راتکو کرسمانویچ، استاد فلسفه و رئیس شبکه روشنفکران، هنرمندان و جنبش های اجتماعی برای دفاع از بشری (MOČ) به نقش تاریخی امام خمینی در نیمه دوم قرن بیستم و عظمت میراث ایشان در قالب آثار مکتوب در زمینه های اخلاق، قانون، سیاست، فلسفه، معرفت شناسی و ... اشاره کرد.

وی گفت: شخصیت مردمی رهبر انقلاب اسلامی الهام بخش بود و با موفقیت تمام ملت، روشنفکران، سنت گرایان، چپ ها، مومنان را در زیر چتر واحدی گرد هم آورد.

کرسمانوویچ با اشاره ویژه به فرهنگ و نقش آن در دیپلماسی و سیاست خارجی گفت: ایران بر اساس اصول انقلاب اسلامی تلاش می‌کند تا به شیوه ای سازنده به جلوگیری از نسل کشی در غزه کمک کند.

مفتی عبدالله نعمان، رئیس مشیخت جامعه اسلامی صربستان در سخنانش گفت: ایران تنها سرزمین اسلامی است که هیچگاه مستعمره هیچ کشوری نبوده است. اسلام دین برادری است و برادری حد مرز ندارد و در هر حالت همه باید در کنار یکدیگر و حامی هم باشند. مسلمانان هرجا که باشند حق زندگی دارند مخصوصا که آن سرزمین مادری آنها باشد و این حق فلسطینی هاست.

وی تأکید کرد که اسرائیل 75 سال است که به دنبال غصب کامل این سرزمین و مورد سلطه قرار دادن مسلمانان بومی منطقه هستند. از ورود مسلمانان به مسجد الاقصی جلوگلیری می کنند و نیروها نظامی آنها در این محل عبادت مسلمانان جولان می دهند.

مفتی نعمان گفت: ایرانی ها با شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی به دنبال احقاق عدالت هستند و تنها چیزی که می تواند کمک به ملت فلسطین باشد همین این عدالت است.

دوشان ایلیچ، پژوهشگر انستیتو مطالعات اروپایی سخنرانی خود را به موضوع درگیری در غزه در چارچوب حقوق بین الملل اختصاص داد و با  مرور تاریخی-حقوقی مسئله فلسطین و توافقنامه سایکس-پیکو و بیانیه بالفور، رابطه بین آزادی ملی اعراب و تشکیل دولت های جدید در خاورمیانه را مورد بررسی قرار داد.

خانم مونا یوسفسپاهیچ، کارشناش ارشد علوم اسلامی و مدیر انجمن زنان فعال نیز در سخنرانی خود با موضوع زن از دیدگاه امام خمینی (ره) گفت:  برای من مایه افتخار است که در این سمینار بزرگ با چنین شخصیت های محترمی درباره امام که بدون شک یکی از برجسته ترین افراد و شخصیت های قرن گذشته بودند صحبت کنم.

وی افزود: امام خمینی به عنوان یک پیشرو و آگاه در زمان خود، با اندیشه های انقلابی اش در مورد حقوق برابر، کرامت و نقش فعال زنان، راه را برای جنبش های بعدی حقوق زنان در جهان اسلام هموار کرد. او با موفقیت سنت‌های اصیل ایرانی و اسلامی را با نگرش‌های مترقی‌تر نسبت به زنان پیوند داد و نشان داد که احترام به سنت را می‌توان با تغییرات مترقی سازگار کرد.

دارکو دلیچ، مدیر انجمن خط قرمز در خصوص اهمیت انقلاب ایران در چارچوب بحران نظم بین الملل، تحلیل وضعیت جهان پس از فروپاشی دیوار برلین، حمله ناتو به جمهوری فدرال یوگسلاوی در سال 1999، تجاوز آمریکا به عراق، افغانستان و در نهایت، سوریه و یمن و فلسطین به عنوان مهمترین بحران بین المللی  اشاره کرد.

بوسنی و هرزگوین

به مناسبت فرارسیدن سی و پنجمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، مراسم «بزرگداشت اندیشه‌های امام خمینی (ره)» با حضور شخصیت‌های سیاسی و مذهبی، نخبگان، اندیشمندان و شهروندان بوسنیایی به همت بنیاد ملاصدرا و مشارکت جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سالن همایش‌های یونیتیک سارایوو برگزار شد.

سخنرانان در این مراسم به نقش بنیانگذار انقلاب اسلامی در احیای دین و اندیشه دینی به ویژه در بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام تاکید کردند.

وحید افندی آرنات، نماینده جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سخنانی با قدردانی از کمک های ج.ا.ایران به بوسنی و هرزگوین در دوران سخت جنگ این کشور گفت: در تاریخ کمتر شخصیتی همچون امام خمینی (ره) را می توان یافت که در عین داشتن اقتدار و قدرت همچون مردم عادی زندگی کند و پیروانش خالصانه به او عشق بورزند.

نیره قوی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف در سخنانی هدف بلند مدت امام خمینی (ره) را زمینه سازی حکومت جهانی اسلام دانست.

رضانیا، رئیس دانشکده فلسفه ـ عرفان اسلامی جامعه المصطفی ابراز داشت: امام خمینی (ره) دین الهی را با بصیرت کامل تبیین نمود و جهانیان را با معارف اسلامی آشنا کرد.

 ابوذر ابراهیمی ترکمان، سفیر کشورمان در بوسنی و هرزگوین در سخنانی گفت: امام را می توان رهبری مقتدر نامید. هم مشروعیت و هم مقبولیت داشت و هم عارفی با معنویت بود.

وی در ادامه افزود: امروز در برابر دیدگان همه جهانیان بر مردم غزه ظلم می‌شود و نسل کشی اتفاق می‌افتد، قدرت ها ساکتند اما مقتدرانه چون رهبر جمهوری اسلامی ایران خروشان فریاد می زنند.

الهیه خوانی و برگزاری نمایشگاه عکس و کتاب از دیگر برنامه‌های این مراسم در سارایوو بود.

شایان ذکر است، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با برپایی نمایشگاه اینفوگرافی «اندیشه و آراء امام خمینی (ره)» در برگزاری این برنامه مشارکت داشت.

پاکستان (حیدرآباد)

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با حمایت خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد و توسط گروه‌های مختلف شیعیان حیدرآباد در صحن قدمگاه مولا علی (ع) برگزار شد. در این مراسم علاوه بر صحبت درباره موضوع فلسطین و مقاومت مردم غزه، یاد و خاطره شهید آیت الله رئیسی و همراهان ایشان نیز گرامی داشته شد.

مولانا عمران علی دستی، دبیرکل مجلس علمای مکتب اهل بیت ع ایالت سند گفت: امام خمینی (ره) از معجزات عصر ماست و هر کسی که راه او را طی کند هرگز گمراه نمی شود و همیشه موفق می شود.

مولانا غلام رضا سریوال، مؤسس سازمان مشترک گروه‌های شیعی در قدمگاه مولا علی (ع) در سخنان خود به وقت شناسی امام خمینی اشاره کرد و گفت: اگر زمان در زندگی انسان مهم باشد و آن زمان برای عبادت خدا تعیین شده باشد، افرادی مانند خمینی متولد می شوند.

عاشق حسین، سرپرست پیشاهنگان پیام ولایت به عنوان سخنران سوم این مراسم اظهار داشت: لطف خداست که بعد از امام معصوم (ع) چنین شخصی را به ما ارزانی داشت که هر لحظه و هر لحظه بتوانیم از اندیشه های او بهره مند شویم.

پروفسور وجهات علی جعفری، عضو امت اصلاح نیز گفت که انقلاب این ملت را یاران امام علی (ع) به ارمغان آوردند و اگر نسخه ای از مدینه وجود دارد، انقلاب اسلامی ایران است که امام خمینی (ره) آورده است.

پنجمین سخنران، مولانا عرفان علی شاه، نایب رئیس ائتلاف جعفریه پاکستان بود. وی گفت: امثال امام خمینی(ره) به همین سادگی به دنیا نیامدند. فقط ثمره این پاکی در قالب امام به دنیا داده شده است. ما هم باید به فکر دغدغه ایشان باشیم و تلاش کنیم  به اهداف بزرگی در زندگی خود برسیم.

سید علیم حیدر تقوی، رئیس سازمان مرکزی عزای حیدرآباد هم درباره شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد و گفت: ما آثار انقلاب اسلامی را در همه جای دنیا می بینیم امام خمینی (ره) به ما آموخت که حتی اگر قدرتهای هسته‌ای در مقابل اسلام بایستند، باید مانند یک دیوار در مقابل آن‌ها بایستیم و با آنها مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: برای این سبک زندگی، امروز همه ما باید به عنوان یک سازمان با هم همکاری کنیم.

مولانا اظهر عباس زیدی، هماهنگ کننده پیشاهنگان المصطفی (ص)، به عنوان هفتمین سخنران گفت: اوایل مردم این انقلاب را درک نمی‌کردند، حالا هیچ کس جرأت نمی کند نظام ولایت فقیه را نابود کند، داعش هم از بین رفت و این ثمره انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی است.

مولانا محمدعلی جروار، معاون مرکزی دبیرکل شورای علمای شیعه ، حجت الاسلام عرفان علی عرفانی، امام جماعت حسینیه و مسجد محفل حسینی و سرپرست علمای امامیه حیدرآباد ، حجت الاسلام باقر عباس زیدی، رئیس مجلس وحدت مسلمین در ایالت سند و ... در سخنان کوتاهی یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشتند.

همچنین، سه تن از شاعران و مداحان در رثای اهل بیت (ع) شعر و منقبت خواندند. اجرای سرود توسط گروهی از دانش آموزان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

فرانسه

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با حضور جمعی از خانواده‌های ایرانی مقیم و تعدادی از دوستداران انقلاب اسلامی از سایر ملیت‌ها در سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه برگزار شد.

در این مراسم طی سخنرانی‌های ایراد شده، توضیحاتی در خصوص مقام والای امام خمینی(ره) و نقش ایشان در شکل گیری تفکرات ضد استکباری در دنیا و تاثیرات وجود ایشان بر جریانات حق طلبانه داده شد.

همچنین، از امام خمینی(ره) به عنوان چراغ هدایت بشریت در دنیای پر از ظلم و تاریکی عصر معاصر یاد شد.

زیمبابوه

به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) سمینار «چشم انداز مقاومت مردم فلسطین و عدالت جهانی از دیدگاه امام خمینی(ره)» در حراره برگزار شد و در آن، سخنرانان به آرمان‌های امام خمینی(ره) برای عدالت بین‌المللی و نظم عادلانه جهانی، تأکید کردند.

این سمینار مشترک توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه، شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه و شورای ارشاد اسلامی اهل بیت(ع) زیمبابوه با موضوع «چشم انداز مقاومت مردم فلسطین و عدالت جهانی از دیدگاه امام خمینی (ره)» برگزار شد.

مهمان افتخاری این سمینار، تاورای کوندیشایا از حزب حاکم زیمبابوه، زانو پی اف (ZANU PF)، اظهار داشت: امام خمینی(ره) موجب احیای حاکمیت و آزادی کامل ایران شد.

وی گفت: رهبر ایران در توانمندسازی سایر کشورهای تحت ستم مانند زیمبابوه برای دستیابی به خودمختاری از طریق قیام علیه امپریالیست نقش اساسی داشت.

کوندیشایا مطرح کرد: حزب او همیشه دوست ایران خواهد بود و زانو پی اف نیز پیوسته در کنار مردم فلسطین خواهد ایستاد.

وی رایزنی فرهنگی ایران را تشویق کرد تا به مسیر خود در تعامل با همه زیمبابوه‌ای‌ها، برای برگزاری برنامه‌ها و سمینارهایی که در آن این موضوعات مهم بحث می‌شود، ادامه دهد.

اسقف اعظم چیدو تاپرا ماپونگوانا، روحانی برجسته مسیحی، گفت که امام خمینی(ره) رهبر بسیار مقاومی بود که در برابر امپریالیسم مقاومت کرد، برای مردم ستمدیده جهان جنگید و جهان را متحد کرد. ایشان سرمشق بود و از خود میراثی برای الهام بخشیدن به مردم ستمدیده جهان به منظور مبارزه برای حقوق و آزادی خود، به یادگار گذاشت.

کشیش پدر استیون چیکوندامو، رئیس سازمان افراد تأثیرگذار اجتماعی گفت: امام خمینی (ره) احساس عمیقی از تعهد و حرفه‌گرایی در خدمت به مردم ایران و همه مردم جهان را نشان داده است.

شیخ خالید مواله، که از شهر کوئه کوئه برای شرکت در این سمینار آمده بود، گفت: امام خمینی (ره) به عنوان یک دولتمرد بین المللی در سطح جهانی مورد احترام بود که قد و قامت و نفوذ او تا سالیان متمادی بر ادراک جهان تأثیر خواهد گذاشت. در سطح ملی، دیدگاه های امام خمینی همچنان به الهام بخشیدن به کشورش برای مبارزه برای حقوق و آزادی خود و مقابله با زورگویان در دنیا، ادامه می دهد.

اسقف خاویر چیتاندا، نماینده کلیساهای حواری در زیمبابوه گفت همه ادیان جهان باید بشریت را شکل دهند، درست مانند اینکه حکومت اسلامی، ایران را تحت رهبری امام خمینی (ره) تغییر داد و به یک حکومت قوی تبدیل کرد.

اسقف آلبرت چیکونی، رئیس انجمن بین ادیان برای صلح و توسعه در زیمبابوه، جهان را به پذیرش مکتب امام خمینی تشویق کرد. او گفت که امام خمینی (ره) از طریق فلسفه خود مبنی بر اولویت دادن به منافع مردم قبل از توجه به منافع شخصی خود، الهام بخش نسل های بشر شد. او گفت رهبر مذهبی و سیاسی ایران بیشتر از اینکه وابسته به قدرت های جهانی باشد، خدمتگزار مردم و وابسته به آنها بود.

حمید بختیار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از میراث عمیق و ماندگار امام خمینی (ره) سخن گفت. وی افزود: امام خمینی (ره) نه تنها یک شخصیت محوری در ایران بود که تاریخ معاصر ایران را شکل داد، بلکه یک شخصیت برجسته و صدای مردم مظلوم جهان به ویژه مردم مبارز فلسطین بود.

بختیار خاطرنشان کرد که امام خمینی (ره) علاوه بر توجه به مردم کشورش، به مسئله فلسطین و سایر مردمی که در سایر نقاط جهان با ظلم و ستم روبه‌رو بودند، نیز فارغ از دین و مذهب و ... توجه داشت. همانطور که ایشان یکی از مخالفان جدی حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی بود.

وی گفت: امام خمینی(ره) با ظلم و استعمار مبارزه کرد و مسئولیت آزادی فلسطین را وظیفه اخلاقی و دینی هر مسلمان در جهان می دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان خاطرنشان کرد: عزم امام خمینی (ره) برای اعلام روز قدس، یعنی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، روزی که اکنون جایگاه جهانی پیدا کرده است، نشان دهنده تعهد کامل ایشان به آزادی مردم فلسطین است. امام خمینی (ره) از قیام علیه ظالمان به منظور دستیابی به عدالت جهانی حمایت کرد.

شیخ عبدالله مکوینجا، رئیس شورای ارشاد اسلامی اهل بیت(ع) زیمبابوه اظهار داشت که امام خمینی (ره) مغز پشتوانه برقراری گفت‌وگوی بین ادیان بین ایران و سایر هیئت‌های مذهبی در نقاط مختلف جهان بود.

وی امام خمینی (ره) را تنها رهبری دانست که مسئله مبارزه علیه استکبار و استعمار را نهادینه کرد و سرمشق ملت ها در تمام دنیا شد.

کشیش پدر یوهانس ماسکو، از سازمان اسقفان کاتولیک زیمبابوه، گفت که همه افراد مذهبی باید همانند امام خمینی (ره) منادی عدالت باشند و به مسئله حمایت از مردم مظلوم توجه کنند.

گیبسون نیکادزینو، نویسنده معروف روزنامه هرالد، بیان کرد: مردم فلسطین تحت رژیم وحشیانه اسرائیل رنج می‌برند و هیچ فرد عاقلی فلسطینی‌ها را به خاطر مبارزه برای بازپس‌گیری آزادی خود از اسرائیل محکوم نمی‌کند.

شیخ هنری بالاکازی گفت: حمایت ایران از جنبش‌های مقاومت فلسطین باعث شده تا آنها بتوانند تا به امروز در برابر تجاوزات اسرائیل مقاومت کنند.

رابسون موسارافو، از نهاد دوستان فلسطین، در یادی از آیت الله العظمی امام خمینی (ره) عنوان کرد: زیمبابوه باید به مردم فلسطین که تحت محاصره و حمله اسرائیل هستند و به بسیاری از آوارگان فلسطینی پراکنده در سراسر جهان کمک های بیشتری ارائه کند.

در پایان سمینار، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، جایزه بین المللی امام خمینی (ره) را به حضار معرفی کرد که مورد توجه همه قرار گرفت.

افغانستان (هرات)

به مناسبت بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)، مراسم تلاوت قرآن کریم به همراه مداحی و سخنرانی در مسجد صادقیه شهر هرات برگزار شد.

مدرسه صادقیه هرات اصلی ترین مرکز و مدرسه شیعیان شهر هرات است که عمدتأ فراگیری‌های آموزشی، رفع و رجوع موضوعات مرتبط با شیعیان و اساسأ بخش زیادی از امور شیعیان هرات را به عهده دارد.

در این مراسم، حجت الاسلام روحانی (نماینده دفتر مراجع عظام و مسئول مجتمع قرآن و عترت)، حجت الاسلام عباسی (از مسئولین شورای علمای هرات)، اساتید علمایی، اساتید قرآنی، قاریان بین المللی، فرهیختگان، نمایندگانی از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و بسیاری از علاقه مندان و شیفتگان به حضرت امام(ره) حضور داشتند.

در ابتدا، قاریان بین المللی همچون جاوید اکبری (نفر دوم مسابقات بین المللی تهران در سنوات گذشته)، اویس جان احمدی و تعداد دیگر از قاریان بین المللی، به تلاوت قرآن پرداختند.

سپس، گروه تواشیح آل طاها از دارالقرآن مدرسه صادقیه به اجرای برنامه مدیحه سرایی پرداختند و در پایان حجت الاسلام روحانی (نماینده دفتر مراجع عظام و مسئول مجتمع قرآن و عترت) ضمن اشاره به موضوع محکومیت جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در فلسطین و غزه و ضرورت وحدت امت اسلامی بر علیه مستکبران و زورگویان ، به سبک و سیره امام خمینی (ره) و مبارزات ایشان با استکبار جهانی و استبداد پهلوی اشاره داشت.

حمایت همه جانبه حضرت امام خمینی(ره) از کشور و مردم مظلوم افغانستان در مقابل شوروی سابق از بخشهای دیگر سخنان ایشان بود.

فیلیپین

همزمان با فرا رسیدن سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، نشستی با عنوان «بررسی جایگاه اندیشه‌های امام خمینی(ره) به عنوان نماد استکبار ستیزی در جهان معاصر» با حضور جمع کثیری از شخصیت های دانشگاهی، فرهنگی و مذهبی موثر و فعالان حامی فلسطین در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم آغاز و با سخنرانی ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل ادامه یافت. وی ابراز کرد: گردهمایی امروز ما از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا یاد بزرگ مردی را گرامی می‌داریم که بر روند تاریخ بشر تأثیر گذاشته است.

ابوالقاسمی ادامه داد: امام خمینی (ره) شیوه زندگی پیامبران خدا را به جهانیان یادآور شد تا مردم از تفکرات انسان صرف بودن، جدا شوند. آنچه این رویداد را بیش از گذشته با اهمیت می کند، این است که ما امروز از دو بزرگوار که راه او را دنبال کردند و جان خود را فداکارانه در راه خدا دادند، تجلیل می کنیم.

وی افزود: امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد تا حمایت جهانی از آرمان فلسطین را نهادینه کند. امام خمینی (ره) از اعلامیه های رسمی گرفته تا حمایت مادی از مقاومت، هرگز مواضع خود را برای رهایی فلسطین از چنگال امپریالیسم غربی تا زمان رحلتش رها نکرد.

ابوالقاسمی اظهار داشت: رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی نیز به نوبه خود در اجرای سیاست امام خمینی (ره) که ایستادگی در برابر امپریالیسم و هر نوع بی عدالتی و ظلم است و امام خامنه ای نیز در قانون اساسی آن را دنبال کردند، سنگ تمام گذاشت. او با وجود همه چالش‌ها، در برابر استکبار و جنایت غرب سرخم نکرد و در برابر فشار غرب برای کنار گذاشتن آرمان فلسطین تسلیم نشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید کشورمان در واقع تمام توان خود را برای ایستادگی و تقویت نیروهای مقاومت در برابر امپریالیسم انجام داد تا جایی که شخصاً با حضور در میدان از آنها حمایت کرد. آقای عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز با ایمان به انقلاب اسلامی و اعتماد به مردمی که از آن حمایت می کنند، به صورت خستگی ناپذیری به این سو و آن سو رفت تا مجرای ارتباطی بین ایران و مردم آزادیخواه در سراسر جهان باشد و تمام تلاش خود را برای ایجاد پل های ارتباطی و روابط هماهنگ و همزیستی مسالمت آمیز با مردم جهان به کار گرفت.

ابوالقاسمی تاکید کرد: قطعاً در مورد این شخصیت های بزرگ و نحوه ایستادگی آنها در برابر امپریالیسم چیزهای بیشتری می توان گفت، به همین دلیل از اساتید حاضر که در خصوص اندیشه های امام خمینی(ره) به عنوان نماد استکبار ستیزی در جهان معاصر سخنرانی می کنند، بسیار سپاسگزارم.

سپس، سفیر کشورمان نیز در سخنرانی خود، مطرح کرد: امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر بزرگ دینی، انقلاب خویش را با توکل بخدا و حمایت مردم پیش برد و این نهضت بزرگ را تکلیف الهی خویش می دانست. زمانی که ایشان انقلاب خود را آغاز کردند، فرمودند که می خواهم عزت مردم ایران را تامین کنم و انقلاب خود را انقلابی فرهنگی معرفی کرد. از دیدگاه امام خمینی (ره) اگر حکومت ها و مردم به اصول اخلاقی مقید باشند، زندگی انسان ها تکامل یافته و جوامع آباد می شوند.

وی اضافه کرد: اندیشه های امام خمینی (ره) در اکثر مناطق جهان از جمله آسیا تاثیرات عمیق فرهنگی و سیاسی داشت و کمتر نهضت آزادیبخش در جهان بود که از اندیشه های امام تاثیر نگرفته باشد بنابراین می توان گفت اندیشه های امام در تقویت و شکل گیری جنبش های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه در جهان و سرنگونی دیکتاتورها تاثیر مهمی داشته است.

سفیر کشورمان افزود: مردم فلسطین و قیام آنها علیه رژیم اسرائیل تحت تاثیر اندیشه های امام شتاب بیشتری یافت و دستاوردهای بزرگ مردم فلسطین مرهون امام خمینی است که با اعلام روز جهانی قدس، جهان را علیه رژیم اسرائیل بسیج کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر بهترین پیرو راه امام خمینی(ره) حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری است که با همان خصوصیات امام اداره امور را برعهده دارند.

سفیر کشورمان تأکید کرد که مطمئنم اندیشه های امام خمینی(ره) به عنوان نماد استکبار ستیزی همواره در بین دولت ها و ملت ها به عنوان الگویی پایدار و زنده خواهد ماند. به امید گسترش صلح و عدالت در جهان.

پس از آن، پروفسور جولکیپلی وادی رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه یوپی، هنلیتو سویلیا رئیس مرکزمطالعات آسیایی دانشگاه یوپی، امام ابرا مکسیر شورای ملی علما، کشیشEahvilla Maga Cabillas  از کلیسای مستقل فیلیپین ، خانم زینب خاویر عضو انجمن دوستی زنان فیلیپینی و ایرانی  به ایراد سخنرانی پرداختند.

پخش نماهنگ هایی به مناسبت بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و کلیپ معرفی شخصیت ایشان به زبان انگلیسی از دیگر برنامه های این نشست بود.

بنگلادش

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران عصر روز شنبه 12 خردادماه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سالن موزه ملی بنگلادش در شهر داکا برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال خوب و حضور تعداد قابل توجهی از علاقه مندان و دوستداران حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی ایران روبرو شد، مولانا امداد الدین از علما و خطبای اهل سنت معروف بنگلادش، کوثر مصطفی ابوالاولی رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه داکا، انیس الزمان رئیس دانشگاه گلوبال داکا ، منصور چاوشی، سفیر و سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در بنگلادش پیرامون شخصیت برجسته و والای بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام راحل به ایراد سخن پرداختند.

 مولانا امداد الدین در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به جامعیت شخصیت امام راحل گفت: امام خمینی(ره) فیلسوفی بزرگ، فقیه و مجتهدی طراز اول ، دولتمردی شایسته، سیاستمداری برجسته، سازمان دهنده و رهبری بی نظیر،  معلمی انسان ساز ، شاعر و نویسنده ای چیره دست بود. او علی رغم اینکه یک عارف بزرگ بود ولی مثل رهبران صوفی در کنج خانقاه ننشست و در قامت سیاستمداری تیز هوش عرصه کاری خود را متن جامعه قرار داد و با ارتباط با همه مردم، آنان را به صحنه قیام و انقلاب کشاند.

سپس پروفسور شاه کوثر مصطفی ابوالاولی، رئیس گروه فلسفه دانشگاه داکا به ایراد سخن پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی موفق و دارای استعدادهای چند جانبه بود. هیچ اندیشمند مسلمانی در دوران معاصر این همه وجوه موفق و مجموعه ای از صفات و ویژگی های عالی و برجسته نداشته است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تفرقه ها و تبعیض های موجود در نظام جهانی، با تمسک به فرهنگ و تمدن اسلامی، کشوری مستقل و خودکفا شده و اساس و شالوده آن را سیاستمداری بصیر، دانا و متقی همچون امام خمینی (ره) گذاشته است. آن حضرت نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای نجات همه بشریت و ملت های ستمدیده قیام کرد و به عنوان یک رهبر جهانی، فراتر از مرزهای ایران اثر گذار شد.

رئیس گروه فلسفه دانشگاه داکا عنوان کرد: امام خمینی (ره) در کنار همه مظلومان جهان از جمله مردم فلسطین ایستاد و برای آزادسازی مسجد الاقصی قبله اول مسلمانانف آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد و از این طریق توجه مسلمانان سراسر جهان را به مسئله فلسطین معطوف نمود. در نتیجه این اقدام بزرگ اوست که امروزه بشریت و جهانیان در حمایت از فلسطینیان مظلوم بپا خواسته اند.

سخنران بعدی این برنامه پروفسور انیس الزمان، رئیس دانشگاه گلوبال بنگلادش بود که در سخنانی گفت:  با اینکه ما بیش از سه دهه پیش رهبر کبیر انقلاب اسلامی را از دست دادیم، اما همچنان از فقدان او در میان خود غمگین هستیم. او خدمات بسیاری برای جهان اسلام انجام داد. امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی خود کار عظیمی کرد  و با این کار بزرگ، زمینه های وحدت امت اسلامی را در مقابل جبهه مخالف مسلمانان و جهان اسلام فراهم ساخت . او به سرخوردگی و نا امیدی مسلمانان جهان پایان داد و در حالی که بدون تلاش و اقدام، صرفا در انتظار آمدن مهدی موعود نشسته بودند، آنان را به حرکت در آورد.

در ادامه برنامه، منصور چاوشی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکا به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اهمیت تاریخی قیام امام (ره) گفت: امام خمینی (ره) در زمانه و شرائطی اقدام به قیام و انقلاب کرد که به زعم خیلی ها زمینه برای وقوع انقلاب فراهم نبود و اوضاع و احوال ایران حتی در جهت ضد برپایی یک انقلاب اسلامی قرار داشت. امام امام (ره) با درک درست شرائط و رهبری هوشمند به سازماندهی مردم پرداخت و انقلابی بزرگ و تاریخی رقم زد که راه و آرمان این انقلاب همچنان ادامه دارد.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران به شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب کشورمان و همراهانش در حادثه سقوط هلی بالگرد اشاره کرد و ضمن تسلیت این مصیبت گفت : ایران از بدو تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون با بحران های زیادی مواجه بوده است. جان باختن آیت الله رئیسی رئیس جمهور و هیأت همراه در سانحه بالگرد حادثه تلخی بود که از دست دادن این عزیزان جبران ناپذیر است اما با رهبری توانمند مقام معظم رهبری، ایران از این بحران عبور خواهد کرد.

آخرین سخنران این مراسم ، سیدرضا میرمحمدی، رایزن فرهنگی کشورمان در بنگلادش بود که ابتدا حادثه تلخ و ناگوار سقوط بالگرد حامل آیت الله رئیسی رئیس جمهور مردمی و خدمتگزار کشورمان را که منجر به شهادت ایشان و همراهان وی شد، تسلیت گفت و افزود: این حادثه تلخ و ناگوار علی رغم اینکه ضایعه و خسارت بزرگی بود ولی همانند حوادث مشابه در 45 سال گذشته، باعث انسجام و یکپارچگی بیشتر مردم ایران شد که تشییع باشکوه و چندین میلیونی پیکرهای این عزیزان جلوه ای از این انسجام و یکپارچگی بود.

میرمحمدی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران، عظمت و بزرگی شخصیت این ابرمرد تاریخی و یگانه دوران را در بزرگی میراث ماندگار و تاریخی آن حضرت یعنی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و به بررسی و تبیین نتایج و پیامدهای جهانی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام راحل پرداخت.

وی نتایج و پیامدهای جهانی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) را در دو عرصه و ساحت دینی و سیاسی تشریح کرد و گفت : انقلاب اسلامی ایران و قیام تاریخی امام راحل در عرصه و ساحت دینی، اسلام را احیاء کرد و پرچم این دین سعادت بخش و انسان ساز را که در نتیجه حاکمیت و سلطه تفکرات مادی در جهان کم فروغ شده بود، به اهتزار در آورد و به موازات آن مسلمانان جهان را از ضعف و عزلت به عزت و سربلندی رساند.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: آنچه امروز در منطقه غرب آسیا اتفاق می افتد و حتی آنچه در خارج از جهان اسلام از جمله حرکت مردمی و دانشجویی در اروپا و آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین مشاهده می شود، بازتابی از تاثیرات و پیامدهای انقلاب اسلامی ایران است و این افق و چشم انداز جهانی، بصورت پیش رونده، شرائط و معادلات جهانی را در یک فرایند تاریخی به نفع پیام و گفتمان انقلاب اسلامی ایران تغییر خواهد داد.

هند (دهلی نو)

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، سمینار بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «خدمت به مردم در اندیشه امام(ره) و به یاد شهدای خدمت» 14 خرداد با حضور ایرج الهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان،  حجت الاسلام مهدی مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، فرید الدین فرید عصر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، حجت الاسلام محسن تقوی، امام جمعه مسجد جامع شیعه دهلی نو، حجت الاسلام شیخ ممتاز علی، امام جمعه امامیه هال دهلی نو، مولانا رضی الاسلام، دبیر جماعت اسلامی هند، آچاریه یشی جی، از رهبران بودایی و نائب رئیس مجلس بودائیان، پروفسور عذرا عابدی، رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه،  تسلیم رحمانی، فعال سیاسی و جمع کثیری از علاقه مندان به انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در محل خانه فرهنگ ایران در دهلی نو برگزار شد.

فریدالدین فرید عصر ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی، آیت الله آل هاشم، دکتر امیر حسین عبداللهیان و استاندار تبریز، این شهیدان را مصداق بارز آیه شریفه قرار داد که در برابر دوستان با  فروتنی، عطوفت و مهربانی برخورد می کردند  و خدمتگزاری خالصانه و متواضعانه برای مؤمنان بودند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو حدیثی از امام صادق(ع) خطاب به مفضل بن عمر نقل کرد  که خداوند گروهی از بندگان را آفرید و آنها را برای رفع نیازهای مؤمنان برگزید  و به پاداش این نیکی به آنها بهشت عطا کرد. گویا خداوند این عزیزان را برگزیده بود و کاری جز خدمت برای آنها قرار نداده و این ها هم به خوبی از پس این انتخاب برآمدند و عمر خود را در راه این عبادت گذاشتند که در روایات تاکید شده که خدمت به خلق همتای عبادت است.

فرید عصر در بخش دیگری از سخنان خود آیت الله رئیسی را شاگرد راستین مکتب امام خمینی(ره) خواند و افزود: آن شهید والامقام نگاه به مردم و فروتنی در برابر ضعفا را از حضرت امام خمینی(ره) فرا گرفته بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو افزود: مسئله فلسطین و دفاع ازمردم مظلوم غزه نیز مسئله مهمی است و امام خمینی(ره)  احیاگر مسئله فلسطین در جهان اسلام بود.

فرید عصر در ادامه به  نامه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای خطاب به دانشجویان و استادان دانشگاه های آمریکا که ندای دفاع از مظلومان غزه برآورده بودند، اشاره کردو گفت: ایشان این کار دانشجویان را ستایش و توصیه کردند که آنها  با آموزه های قرآن و با مبانی دینی و قرآنی مقاومت در برابر ظلم  بیشتر آشنا شوند. 

حجت الاسلام و المسلمین مراد رضا رضوی در سخنانش، شخصیت امام خمینی(ره) را  در زمینه خدمت خلق غیر  قابل مقایسه با شخصیتهای دیگر مکاتب فکری خواند و افزود: خدمت خلق در نظر امام خمینی(ره) را باید در دایره توحید و پیام های قرآنی جستجو کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) اول خود را وقف بارگاه الهی کرد و بعد از شهود الهی خدمت خلق را زمینه ای برای رسیدن به خدا قرار داد.

مولانا رضی الاسلام از جماعت اسلامی هند در سخنان خود، خدمت خلق را عنصر مهم مذاهب مختلف خواند و افزود در اسلام خدمت خلق مصداق عبادت خداونداست و احادیث متعددی در این زمینه  نقل شده است.

وی افزود: مطالعه افکار و نظریات  امام خمینی(ره) بیانگر این امر است که ایشان اهمیت ویژه ای برای خدمت خلق قایل بودند.

رضی الاسلام اذعان کرد: جماعت اسلامی  همزمان با آغاز نهضت انقلاب اسلامی همراه این انقلاب بوده و  آرزو دارد که ایران را به صورت کشوری پیشرفته ببیند و  از موضع ایران در قبال فلسطین و مردم غزه و حمایتهای ایران تایید  و حمایت می کند.

خانم پروفسور عذرا عابدی، رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی نو در مقاله خود با عنوان خدمت خلق در نظر امام خمینی(ره) به اهداف انقلاب اسلامی و ولایت فقیه پرداخت و در ادامه به سیاستهای حکومت اسلامی در راستای فلاح و بهبود مردم و ارتقای مقام و  منزلت زن اشاره کرد.

ایرج الهی به ویژگی های شخصیتی  حضرت امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: داغ رحلت امام خمینی(ره) بعد از گذشت سی و پنج سال هنوز تازه است و در اقصی نقاط دنیا در شهرهای مختلف مراسم بزرگداشت ایشان برگزار می شود. اما  دلیل آن چیست؟ اگر امام خمینی(ره) فقط یک رهبر سیاسی بود طی این 35 سال حادثه وفات ایشان کهنه شده بود و مردم به این صورت با ایشان ارتباط قلبی برقرار نمی کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان گفت: امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر مذهبی در سال 1342 نهضتی را به راه انداخت و بعد از 15 سال موفق شد رژیم   وابسته شاهنشاهی در ایران را سرنگون کند. 

ایرج الهی به بیان زنده ماندن یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) بعد از این همه مدت پرداخت و افزود: اولین دلیل زنده بودن امام خمینی(ره)پیوند ایشان با اسلام است. چرا که بن مایه نهضت امام تعالیم اسلام است. قرآن کریم و اسلام همیشگی و جاوید است. امام خمینی(ره) نیز مبنای نهضت خود را همین دو عنصر قرار داد لهذا نام ایشان همیشه جاوید خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان تأکید کرد: نظام اسلامی با این همه توطئه علیه نظام هر روز بالنده تر و شکوفاتر در سطح جهان نتایج خود را نشان  می دهد و جدید ترین و بدیع ترین نتیجه آن تظاهرات دانشجویان   حتی غیر مسلمان در سرتاسر جهان  در حمایت از مردم فلسطین است. همه کارشناسان این اعتراضات را ملهم از انقلاب اسلامی ایران می دانند.

ایرج الهی در ادامه به دومین ویژگی امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: دشمن شناسی یکی از ویژگی های حضرت امام خمینی(ره) بود و شناخت دشمن عنصر مهمی است و  عدم شناخت دشمن انسان را دچار انحراف می کند.  

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان گفت: زمانی که امام خمینی(ره) نهضت انقلاب اسلامی را آغاز کرد برخی افراد مسایل دیگر مانند کمونیسم و غیره را به عنوان مسئله اصلی جامعه مطرح می کردند اما امام خمینی(ره) نظام شاهنشاهی را هدف قرار داد و همزمان آمریکا را دشمن کشورها خواند و رژیم صهیونیستی را به عنوان  سرطان کشورهای اسلامی مطرح کرد.

ایرج الهی تاکید کرد: دشمن شناسی موضوعی است که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از آن به عنوان بصیرت یاد می کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان سومین ویژگی شخصیتی امام خمینی(ره) را  پایبندی ایشان به اصول  دانست و افزود: شما در هیچ  برهه از تاریخ نمی بینید که شعار هدف وسیله را توجیه می کند در شعار و گفتار و رفتار حضرت امام خمینی(ره) بروز کرده باشد.

ایرج الهی ادامه داد: در آغاز نهضت انقلاب اسلامی گروه هایی بودند که دراصل هدف یعنی سرنگونی نظام شاهنشاهی با امام خمینی(ره) مشترک بودند اما آنها برای رسیدن به این هدف از هر وسیله ای استفاده می کردند اما برای امام چنین امری پذیرفتنی نبود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هندوستان چهارمین ویژگی امام خمینی(ره) را توجه به مردم  خواند و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد اولین نهادی بود که در دولت اسلامی تاسیس شد و افرادی موظف شدند که به مناطق دوردست بروند و به  مسائل مردم مستضعف رسیدگی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسن تقوی با تاکید بر این نکته که حیات امام خمینی(ره) مملو از مصادیق خدمت به خلق است، گفت حکومت اسلامی ایران یکی از مصادیق خدمت خلق است.

تسلیم رحمانی در سخنان خود به مقایسه طرز حکومت جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: هر آنچه  که باعث سرافرازی ملت ایران در جهان است، نشات گرفته از آموزه های امام خمینی(ره) است و به همین دلیل در نظام جمهوری اسلامی ایران روسای جمهوری مانند آیت الله ابراهیم رئیسی ظهور کردند که پیرو راستین خط انقلاب و امام خمینی بودند.

آچاریه یدشتی جی از رهبران بودایی و نائب رئیس مجلس بودائیان ضمن عرض تسلیت به مناسب شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان  تاکید کرد: امام خمینی(ره) نه صرفا رهبر مردم ایران بلکه رهبر تمام جهانیان بود.

همزمان با سمینار بزرگداشت امام خمینی(ره) با عنوان خدمت به مردم در اندیشه امام و به یاد شهدای خدمت در دهلی نو در سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) نمایشگاهی از تصاویر و کتاب های ایشان در خانه فرهنگ ایران در دهلی نو برپا و همچنین کلیپ های متنوعی از زندگی امام خمینی(ره) پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت.

پاکستان(لاهور)

مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالروز ارتحال بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) توسط احزاب، علما و مشایخ در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

این همایش که تحت عنوان «فلسطین در اندیشه امام» با تلاوت آیات قرآن کریم و نعت رسول اکرم (ص) آغاز شد، شرکت‌کنندگان این مراسم به ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت گفته و یاد و خاطره امام خمینی(ره) را گرامی داشتند.

مهران موحدفر؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور اظهار داشت: ما در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) به روح این انسان والا درود می‌فرستیم. بحران فلسطین بیش از هفت دهه است که به عنوان یک چالش بین‌المللی مطرح است و قدرت‌های زورگو تلاش کرده‌اند تا حقوق مردم فلسطین را نادیده بگیرند.

وی افزود: امام خمینی(ره) با معرفی روز قدس، مسئله فلسطین را جهانی کرد و اسرائیل را تهدیدی برای جهان اسلام و جامعه بشری دانست. ایشان اسرائیل را رژیمی غاصب و قانون‌شکن می‌دانستند که به کمک قدرت‌های استعماری به وجود آمده است. حوادث اخیر در فلسطین، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی و شهادت بیش از 37 هزار فلسطینی، نشان از تداوم نسل‌کشی دارد. حمایت جهانی از فلسطین و اعتراضات گسترده نشان می‌دهد که مردم دنیا به حقوق فلسطینیان اهمیت می‌دهند.

سرکنسول ایران عنوان کرد: امام خمینی(ره) مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند و رهبر معظم انقلاب نیز بر حمایت از مقاومت تأکید دارند. مردم و رسانه‌های پاکستان نیز در حمایت از فلسطین پیشتاز بوده‌اند.

 اصغر مسعودی؛ مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با عرض تسلیت به شهدای خدمت و تشکر از همدردی دولت و ملت پاکستان، گفت: امام خمینی(ره) روح انقلاب اسلامی بود و با عزم و اراده آهنین، استقامت و ایمان جوشان خود، نور چشم رهبر و ملت ایران بود.

وی افزود: امام خمینی(ره) با اعلام روز جهانی قدس و توجه به فلسفه واقعی حج و مناسک برائت از مشرکان در حج ابراهیمی، تلاش کرد تا حمایت و همدلی مسلمانان را برای آزادی قدس بسیج کند و نقشه‌های دشمنان اسلام را افشا کند.

در این مراسم، سایر سخنرانان به بیان دیدگاه‌های خود درباره نقش امام خمینی(ره) در حمایت از فلسطین و اهمیت اتحاد مسلمانان در مقابل ظلم و استبداد صهیونیسم پرداختند.

به مناسبت سی‌وپنجمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره)، سمیناری با اهتمام مفتی عاشق حسین و علامه افتخار حسین نقوی تحت عنوان «اتحاد امت» و با حضور گسترده شخصیت‌های برجسته دینی و علمی از جمله اصغر مسعودی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور به عنوان میهمان ویژه و سایر شخصیت‌های معتبر نظیر لیاقت بلوچ، محمد حبیب عرفانی، مولانا عاصم مخدوم، اختر رسول قادری، پرویز اکبر ساقی، علامه محمد حسین گولروی، لعل محمد خان، علامه حسن رضا همدانی، محمد اسلم حیدری، علامه اصغر عارف چشتی و حافظ کاظم رضا نقوی برگزار شد.

این سمینار با هدف بررسی و تجلیل از نقش برجسته امام خمینی (ره) در ایجاد وحدت و انسجام میان مسلمانان و همچنین تأکید بر اهمیت وحدت اسلامی در برابر دشمنان مشترک برگزار شد. سخنرانان به تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) پرداختند و نقش ایشان را در تقویت بیداری اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی برجسته کردند.

در این سمینار، اصغر مسعودی بر اهمیت اتحاد در میان مسلمانان تأکید کرد و گفت: قرآن کریم امت اسلامی را از هر ملیت و قومیتی به اتحاد و یگانگی برای دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان فرا می‌خواند. از این رو، شعار وحدت مسلمین یک مسئله استراتژیک است، نه یک مسئله تاکتیکی و مصلحتی. وجود پیامبر رحمت، بزرگترین مایه وحدت در تمام ادوار اسلامی بوده است. مسلمانان عاشق پیامبرند و آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف همه مسلمانان و موجب انس دل‌های آنان و نزدیکی فرق اسلامی با یکدیگر است.

وی تأکید کرد: اعتصام به حبل‌اللّه برای هر مسلمان یک وظیفه است؛ اما قرآن به امر اعتصام به حبل‌اللّه اکتفا نمی‌کند، بلکه ما را به انجام آن در قالب اجتماع دعوت می‌کند؛ «جمیعاً»، همه با هم اعتصام کنید. این اجتماع و اتحاد، یک واجب دیگر است. بنابراین، علاوه بر اینکه هر مسلمان باید به حبل‌اللّه معتصم باشد، باید این اعتصام را به همراه دیگر مسلمان‌ها و همدست با آن‌ها انجام دهد.

مسعود یادآور شد: وحدت یعنی ایستادگی متحدانه در برابر دشمن مشترک مسلمین و بشریت.

علامه افتخار حسین نقوی؛ رئیس بنیاد امام خمینی (ره)، در این سمینار به تفصیل در مورد ویژگی‌ها و دستاوردهای امام خمینی (ره) سخن گفت. وی بیان کرد: صدای امام خمینی (ره) به قدری پرقدرت و تأثیرگذار بود که مردم به ندای او لبیک گفتند و به دنبال او حرکت کردند. امام خمینی (ره) به عنوان یک فرد ساده و غیرنظامی، شجاعانه در مقابل شاه ظالم قیام کرد و دلیل موفقیت او نیز این بود که از هیچ ‌کس جز خداوند نمی‌ترسید و تمام توکل و اعتمادش به خدا بود.

علامه افتخار حسین نقوی اضافه کرد که در زمان وقوع انقلاب اسلامی، بسیاری تبلیغات منفی علیه آن صورت گرفت و سعی شد انقلاب ایران به عنوان یک انقلاب شیعی معرفی شود. اما امام خمینی (ره) همواره تأکید داشت که این انقلاب، یک انقلاب اسلامی است و هدف آن سربلندی و اعتلای اسلام به عنوان یک دین جهانی است.

وی به یکی از نخستین اقدامات امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امام بلافاصله سفارت اسرائیل را بست و آن را به سفارت فلسطین تبدیل کرد. این اقدام نمادی بود از حمایت قاطع و بی‌دریغ امام خمینی (ره) از مردم فلسطین و نشان‌دهنده عزم او در حمایت از مستضعفان و مبارزه با ظلم و استکبار در سطح بین‌المللی.

لیاقت بلوچ؛ نایب امیر حزب جماعت اسلامی، اظهار داشت: شخصیت‌های بسیاری برای ایجاد وحدت تلاش کردند، ولی موفق‌ترین آن‌ها امام خمینی(ره) بود. من در طول زندگی‌ام چهار بار با امام خمینی (ره) دیدار کرده و از صحبت‌های ایشان فیض برده‌ام.

وی افزود: یکی از ابتکارات امام خمینی (ره) اعلام روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان بود. در آن زمان مردم از اهمیت این اقدام بی‌خبر بودند، ولی امروز که بیش از ۴۰ هزار فلسطینی طی ۸ ماه به شهادت رسیده‌اند، جهان به اهمیت این موضوع و روز قدس پی برده است.

پیر سید محمد حبیب عرفانی؛ سجاده‌نشین خانقاه سندر شریف، گفت: امام خمینی (ره) بی‌تردید یکی از عظیم‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم بود. ایشان به مردم یاد داد که نخست باید خودمان را اصلاح کنیم تا جامعه به حرف شما اهمیت بدهد.

صاحبزاده پرویز اکبر ساقی؛ رئیس جنبش وحدت اسلامی، اظهار داشت: حضور شخصیت‌های برجسته مذاهب مختلف در سمینار امروز نشان می‌دهد که پیام وحدت امام خمینی (ره) در دل‌ها جای گرفته است. امام خمینی (ره) اولین شخصیتی بود که با مردم فلسطین ابراز همدردی کرد و باعث شد مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله محوری در جهان اسلام مطرح شود. ما از طریق این سمینار از دولت می‌خواهیم که همچون روز کشمیر، به صورت رسمی روز قدس را برگزار کند.

مولانا عاصم مخدوم؛ رئیس انجمن علمای کل مسالک گفت: امام خمینی (ره) همیشه برای ایجاد اتحاد تلاش کرد و حضور شخصیت‌های متعلق به تمامی مذاهب در مراسم امروز نتیجه موفقیت تلاش‌های ایشان است.

مولانا محمد حسین گولروی؛ رئیس جامعه الحسین عضو خانقاه گولروی نیز افزود: امروز همه شخصیت‌های موجود در این سمینار پیام دوستی دارند و این نشست پیام مثبتی برای جامعه جهانی دارد.

پیر اسلم حیدری نیز اظهار داشت: مفتی عاشق حسین، گلچین علمای برجسته پاکستان را در سمینار امروز دعوت کرده است و بدین ترتیب ثابت کرد که پیرو راه امام است.

علامه حسن رضا همدانی، رهبر حزب مجلس وحدت مسلمین در لاهور، بیان داشت: دکتر اصغر مسعودی از سرزمینی برخاسته‌اند که همواره صدای دوستی و محبت میان تمامی مذاهب و ادیان از آن بلند شده است. امروز ما گرد هم آمده‌ایم تا یاد آن بزرگمرد را گرامی بداریم و بر این باوریم که بهترین راه برای گسترش این دوستی، ترویج آن در سطح بین‌المللی است.

علامه اصغر عارف چشتی، رئیس شاخه علمای حزب جنبش انصاف در پنجاب، گفت: گردهم آوردن شخصیت‌های متعلق به مذاهب و ادیان مختلف زیر یک سقف بهترین راه برای ادای احترام به شخصیت‌هایی است که تمام زندگی خود را برای ایجاد وحدت و یگانگی تلاش کردند.

مفتی لیاقت علی صدیقی نیز اظهار داشت: امام خمینی (ره) با ایستادگی در برابر ظلم و ستم و تأکید بر اتحاد و همبستگی اسلامی، نشان دادند که وحدت و یکپارچگی در امت اسلامی نه تنها امکان‌پذیر، بلکه ضروری است. ایشان به ما آموختند که با همدلی و همکاری می‌توانیم در برابر هرگونه چالش و تهدیدی بایستیم و از حقوق و کرامت انسانی دفاع کنیم.

حافظ کاظم رضا نقوی؛ یکی از رهبران شورای علمای شیعه، گفت: یکی از اقدامات مهم امام خمینی (ره)، پرورش شاگردان با تقوایی است که راه ایشان را ادامه دادند و در این راه از ایثار و فداکاری دریغ نکردند. شخصیت‌هایی مثل حاج قاسم سلیمانی و آیت‌الله رئیسی. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تحت عنوان روز قدس هم از ابتکارات امام است که مسئله فلسطین را به مسئله اول جهان تبدیل کرد.

پیر عثمان شاه نوری گفت: پیروی از خط امام خمینی (ره) بسیاری از مشکلات کشورهای اسلامی را می‌کاهد. کشورهای اسلامی باید ایران را الگوی خود قرار دهند.

اندونزی

وبینار ملی با عنوان تأملی بر بررسی اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) در خصوص فلسطین با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اتاق‌های ایران در دانشگاه‌های سراسراندونزی برگزار شد.

محمدرضا ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران با ادای احترام به مقام شامخ شهدای خدمت و ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: شهدای خدمت، حضرت آیت الله رییسی و امیر عبدااللهیان در دفاع از آرمان های فلسطین خصوصا محکومیت رژیم کودک کش صهیونیستی در مجامع بین المللی از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند.

وی افزود: این شهدا پرورش یافتگان مکتب امام خمینی(ره) کبیر بودند و با شهادت این عزیزان خللی در راه مبارزه با فلسطین ایجاد نخواهد شد.

رایزن فرهنگی کشورمان گفت : امام خمینی رحمة‌الله با ایجاد یک تحول عظیم، حرکت بیداری را درامت اسلامی به وجود آوردند و دفاع از مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را به مسئله اول جهان اسلام تبدیل کردند.

وی به سخنان مقام معظم رهبری در خردادماه امسال در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: امام راحل جریان بیداری اسلامی را به راه انداخت و امروز مسئله‌ی فلسطین، مسئله‌ی اوّل جهان اسلام محسوب می‌شود.

ابراهیمی تاکید کرد: عملیات طوفان الاقصی نشان داد نه همه محورمقاومت بلکه تنها یک گروه کوچک و در محاصره ۱۷ ساله یعنی گروه مقاومت حماس می ‌تواند بزرگترین شکست را بررژیم صهیونیستی وارد کند. لذا جهان اسلام باید خود را از زندان ترس از صهیونیسم و غرب رها کند و حمایت‌ های عملی از فلسطین را در دستور کار خود قرار دهد.

کیکی میکائیل، استاد دانشگاه پالمبانگ گفت : امام خمینی(ره)، مرجع تقلید و رهبر بزرگ جامعه اسلامی بود که از همه مسلمانان جهان خواست تا از مبارزان فلسطینی حمایت کنند. ایشان از ابتدا جنبه های اسلامی و ابعاد عقیدتی را ریشه و عامل اصلی مبارزه با اسرائیل معرفی کرد.

استاد دانشگاه پالمبانگ اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، منجر به تشدید مبارزه مسلمانان علیه صهیونیست‌ها و تغییر روش‌های مبارزه اسلامی در دفاع از فلسطین شد.

میکائیل که در دانشگاه اسلامی دولتی رادن فتاح پالمبانگ کلاس سیاست اسلامی را تدریس می کند، تاکید داشت که کارگردان اصلی درام منازعه اسرائیل و فلسطین، به تعبیر امام خمینی (ره)، در ابتدا استعمار انگلیس بود، اما پس از آن این سمت به مقامات کاخ سفید سپرده شد و امروز کنترل آنها در دست دولت آمریکاست. می توان نتیجه گرفت که استعمار نو غربی در واقع به دین خدا و مردم خوب اهمیت نمی دهد. تنها چیزی که امروز برای استعمارگران اهمیت دارد، منافع امپریالیستی خودشان است.

دودو ویدردا، استاد فلسفه و عرفان دانشکده اصول الدین دانشگاه اسلامی سونان گونونگ جاتی باندونگ ابزار کرد: امام راحل شخصیت چند بعدی داشت که موفق شد انقلاب اسلامی ایران را با جنبه عرفانی شان به پیروزی برساند.

وی افزود: امام خمینی(ره) سلوک معنوی یعنی سفر چهارگانه یا اسفار اربعه را طی کرده و در عالم معنویت، با مردم کشورش انس گرفت و به پیروزی رسید. انقلاب اسلامی ایران یکی از نتایج سیر و سلوک ایشان است که جامعه اسلامی و جهانی را به ارمغان آورد.

سوپراتمن از دانشگاه حسن الدین ماکاسار نیز سخنران بعدی این وبینار بود. وی گفت: اندیشه امام خمینی(ره) در دفاع از آرمان های فلسطین جزء ایدئولوژی لاینفک و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که براساس این ایدئو لوژی محور ذیل قابل توصیف است: 1) فلسطین به عنوان یک مسئله اصلی جهان اسلام و یک مسئولیت جمعی مسلمانان؛ 2) مخالفت با صهیونیسم، زیرا که اسرائیل به عنوان یک تهدید وجودی است؛ 3) همبستگی و حمایت از مقاومت فلسطین به عنوان یک واجب دینی و اخلاقی، حمایت از جنبش مقاومت، بسیج نمودن امت اسلامی؛ 4) روز قدس به عنوان روز جهانی همبستگی با فلسطین با این دلایل: همبستگی با مسلمانان، حمایت از انسانیت و عدالت، آگاهی از جهان اسلام، مقاومت در برابر صهیونیسم که این روز قدس تأثیر بسیاری در میان امت اسلامی گذاشته است؛ مقاومت در برابر امپریالیسم غربی از طریق رد نفوذ غربی، انقلاب اسلامی به عنوان الگوی مقاومت، اسلام به مثابه ایدئولوژی مقاومت، حاکمیت و استقلال ملی، جنبش جهانی ضد امپریالیستی و لفاظی های ضد آمریکایی؛ 6) دیپلماسی و اتحاد: اتحاد جامعه دیپلماسی جنبش غیرمتعهدها، حمایت فعال از جنبش های مقاومت، رد مداخله غرب در مسایل فلسطین.

وی گفت: اندیشه امام خمینی(ره) در دفاع از فلسطین مبتنی بر اصول عدالت، همبستگی اسلامی، استعمار ستیزی و ضد امپریالیسم بود. وی مسلمانان و جامعه جهانی را به اتحاد در دفاع از حقوق مردم فلسطین و مبارزه با هر گونه ظلم و بی عدالتی تشویق کرد.

شایان ذکر است که وبینار بررسی اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) در موضوع فلسطین با شرکت حدود 190 دانشجوی و استاد از دانشگاه های اندونزی مانند حسن الدین ماکاسار، رادن فتاح پالمبانگ، شریف هدایت الله جاکارتا، سونان گونونگ جاتی باندونگ، سونان کالیجاگای جوگجاکارتا، سلطان مولانا حسن الدین بانتن، الرانیری آچه، پامولانگ و... برگزار شد.

با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا و دانشگاه پارامدینا، هم‌اندیشی با موضوع «فلسطین از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و وظایف جهان اسلام در قبال آن» با حضور رئیس دانشگاه، سفیر ایران، سخنرانان و اساتید و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکترا) در محل این دانشگاه برگزار شد.

در هم‌اندیشی اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره ) با موضوع فلسطین، شخصیت‌های اندونزیایی هر کدام به ارائه مباحث خود با موضوع فلسطین پرداختند.

دیدیک رحبینی، رئیس دانشگاه پارامدینا گفت: اتفاقات در فلسطین بسیار غمناک و تراژدی انسانی است که قربانی آن به بیش 30 هزار کودک بی گناه رسیده است.

وی افزود: ایران دارای جایگاه و قدرت قوی است و حتی به اسرائیل هم برای پاسخ به تجاوز قبلی حمله کرد که دیگر اسرائیل پاسخ نداد و اگر به این پاسخ، پاسخ مجدد ادامه داشت، بعید نبود به جنگ جهانی سوم منجر بشود. ایران از مستضعفان دفاع می‌کند، همبستگی به مسلمانان و انسانیت از اصول ایرانیان است.

محمد بروجردی، سفیر ایران در اندونزی مطرح کرد: نهضت امام خمینی(ره) همیشه همراه با نام فلسطین و مبارزه با اسرائیل عجین و همیشه همراه بوده است. از نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، عادی‌سازی با اسرائیل گزینش خوبی نبوده و نیست، بدلیل مطرح کردن تفکر اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات.

وی اضافه کرد: پیام مقام معظم رهبری به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا حامل این پیام بود که ایران در دفاع از آرمان‌های فلسطین ثابت قدم است.

ناصر تامارا، تنها خبرنگار و عکاس اندونزیایی بود که در هواپیمای بازگشت حضرت امام خمینی(ره) از پاریس به تهران حضور داشت، با  شوق تمام اظهار داشت: آموزه ها و اندیشه های امام راحل اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران است. امام(ره) از اولیای خدا بود که توانست جهان را تغییر دهد.

وی ادامه داد: ایران قدرت بنای علم و فناوری جهانی حتی در جنگ تحمیلی نشان داده بود. دلیل این همه قدرت و موفقیت ایران این بود که حضرت امام مطیع اوامر خداوند متعال بود و از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) تبعیت کرد.

تامارا تأکید کرد: اقدام مهم حضرت امام از اوایل انقلاب ایجاد روز جهانی قدس بود. ایران و امام خمینی(ره) از همسایه ها مانند روسیه (کمونیست) متاثر نبوده اند. حضرت امام انقلاب اسلامی ایران بر اساس معنویت و دیانت اسلام را معرفی کرد.

مفتاح فوزی رحمت، استاد آموزش عالی علوم ارتباطاتی باندونگ، مدیر مجتمع آموزشی شهید مطهری باندونگ و رئیس شورای جماعت اهل بیت(ع) اندونزی (ایجابی) بیان کرد: حق آزادی و استقلال تمام ملت‌ها در مقدمه قانون اساسی 1945 اندونزی آمده است و اشغالگری و استعماری باید از روز زمین محو شود. لذا، حمایت از فلسطین عمل به قانون اساسی است، با اینکه لوازمی برای این دفاع به دنبال دارد.

وی افزود: روز قدس از ابتکار حضرت امام بود که تنها پس از 8 ماه از پیروزی انقلاب برای دفاع از مستضعفان جهان ایجاد شد.

صبحی ابراهیم، مدیر گروه معارف اسلامی تحصیلات تکمیلی دانشگاه پارامدینا و نویسنده کتاب علی شریعتی ایدئولوگ انقلاب اسلامی مطرح کرد: خانه ساده حضرت امام خمینی(ره) رهبر ایران درقم سادگی شخصیت ایشان را نشان می دهد. آن حضرت عارف بزرگ بود و انقلاب اسلامی ایران یکی از موفق ترین انقلاب در جهان با محوریت دین و دیانت است. امام راحل، تنها متعلق به ایران نیست، به اندونزی و جهان هم است.

لبنان

به‌مناسبت سی و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره)، مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در شهر بعلبک با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، نشست فرهنگی با حضور و سخنرانی سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان، کامل الرفاعی نماینده سابق و نیز تعداد زیادی از علما و  روحانیت، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، شهرداری و مردمی شهر بعلبک برگزار کرد.

در این نشست، شیخ احمد جاد الکریم النمر با عنوان «ثوابت الدستور و متغیرات الضرورة عند الإمام الخمینی – قانون اساسی ایران بین ثابت و متغیر بر اساس ضرورت‌ از دیدگاه امام خمینی» رونمایی شد.

اولین سخنران این نشست شیخ محمد یزبک رئیس هیئت شرعی حزب‌الله در شهر بعلبک بود که در سخنرانی خود تأکید داشت: دفاع از ملت مظلوم غزه و نیز سراسر فلسطین و همچنین مظلومان جهان یکی از واجباتی است که ما همواره دنبال کرده و در صدد دفاع از آنان می‌باشیم و در این راستا از هیچ‌گونه فداکاری دریغ نورزیده و قافله طولانی شهدا بزرگترین مصداق آن است، زیرا این مسئولیتی است که دین حنیف اسلام بر ما واجب و ما یقین داریم که ان‌شاءالله در نهایت پیروز خواهیم شد.

وی افزود: حضرت امام (ره) با بنیانگذاری دولت جمهوری اسلامی، افکار اندیشمندانی که اسلام را در چهارچوب دین و اخلاق محصور کرده را  دگرگون و اسلام را بعنوان دین حیات و زندگی به ارمغان آورد.

سخنران بعدی سید کمیل باقرزاده ، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان بود که از دستاوردهای شهید ابراهیم رئیسی سخن گفت. وی اظهار داشت که یکی از مهمترین دستاوردهای محقق شده در مدت سه سال ریاست جمهوری ایشان همان تحول بسیار بزرگی بود که در راستای حرکت انقلاب اسلامی که هم‌اکنون در مرحله سوم خود است را ایجاد و نیرو و انگیزه‌ی بیشتری بدان افزوده تا با سرعت و شتاب محکمتری به سوی اهداف والا حرکت و به مرحله‌ی تشکیل دولت نمونه اسلامی نزدیک‌تر شود.

باقرزاده، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در مراسم سی و پنچمین سالگرد رحلت امام(ره) و همچنین عزاداری شهدای مظلوم سانحه‌ی هوایی سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان برگزار شده در مجتمع فرهنگی امام مهدی(عج) در شهر نبطیه، شرکت و به ایراد سخنرانی پرداختند.

وی از اندیشه و دیدگاه‌های حضرت امام(ره) سخن گفت که یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های آن ایجاد یک زندگی‌ اسلامی ایده‌آل برای جامعه به ویژه برای قشر جوانان مسلمان است زیرا هدف خلقت انسان رشد و تعالی معنوی بوده و توجه به ارزش‌های اسلامی و عمل به قوانین آن انسان را در مسیر زندگی هرچه با شکوه‌تری راهنمایی می کند. در این راستا جوانان مسلمان به عنوان الگویی برای جوانان کل جهان بوده زیرا بشریت در سایه‌ی اسلام از ظلم و ستم رها خواهد شد.

انجمن ابداع در لبنان با همکاری بخش تبلیغاتی حزب‌الله شهر بیروت، نشست شعری با عنوان «آیات‌الله» برگزار کرد. در این نشست که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و با حضور و سخنرانی سید کمیل باقرزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و جمع زیادی از شعرای لبنانی برگزار شد، شعرا به ایراد نثر و شعرهای خود پرداخته که عواطف و احساسات شخصی خود را بیان و از شخصیت والای حضرت امام و رحلت جانسور رئیس جمهور ایران و همراهان و نیز سوگواری حاجیه خانم ام حسن والده‌ی محترمه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله ابیات لطیفی سروده که مورد تحسین حضار قرار گرفته و خواستار تکرار آن شدند.

به‌مناسبت سی و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام روح‌الله موسوی خمینی(قدس)، کمیته امداد امام خمینی(ره) در منطقه‌ی برج‌البراجنه‌ حومه‌ی جنوبی بیروت و با همکاری بخش فرهنگی حزب‌الله میزگردی به این مناسبت با حضور و سخنرانی سید کمیل باقرزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار کرد.

همچنین، مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با عنوان «امام خمینی(ره) بیدارگر زمان» با حضور و سخنرانی سید کمیل باقرزاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در حسینه‌ ویژه بانوان در شهر عیت برگزار شد.

باقرزاده همزمان با سی و پنجمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) با حضور در نشست فرهنگی بانوان حزب حرکة الأمة به ریاست جناب شیخ عبد الله جبری در بیروت به ایراد سخنرانی تحت عنوان: «المرأة المسلمة فی فکر الإمام روح الله الموسوی الخمینی(ره)» پرداخت.

رایزن فرهنگی در سخنرانی خود به تبیین دیدگاه‌هاى حضرت امام(ره) و رهبرى درباره جایگاه زن در اسلام و مقایسه آن با نگاه تمدن و فرهنگ غرب به زن پرداخت.

در انتهای برنامه توسط رایزنی یک نسخه از کتاب «مجد المرأة وکرامتها» (ابعادی از دیدگاه امام و رهبرى درباره زن، با مقدمه استاد پناهیان) به این خانم‌ها هدیه داده شد.

سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان در راستای حمایت و پشتیبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان از پژوهش‌های علمی و تحقیقات‌ اندیشه‌ای و دانشگاهی که با عناوین مربوط به انقلاب اسلامی از دیدگاه‌های فکری و فلسفی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نگاشته می‌شود، در مراسم رونمایی کتاب «شیخ احمد جاد الکریم النمر» با عنوان «قانون اساسی ایران بین ثابت و متغیر بر اساس ضرورت‌ از دیدگاه امام خمینی(ره)» که با همت شیخ محمد یزبک، وکیل شرعی مقام معظم رهبری در لبنان و حضور کامل الرفاعی، نماینده سابق و نیز تعداد زیادی از علمای دین، شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، شهرداری و مردمی شهر بعلبک، در مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) در شهر بعلبک برگزار شد، مشارکت و به ایراد سخنرانی پرداختند.

رایزن فرهنگی کشورمان تأکید کرد: هدف اصلی ما «بنیانگذاری تمدن اسلامی» است و در راستای تحقق این چشم‌انداز مستلزم است، خط مشی را تبیین که به اجرای تحقیقات علمی و پژوهش‌های گوناگون بپردازد. زیرا تولید تئوری‌های جدید به عنوان ستون اصلی این پروژه بوده که در دست‌یابی به تمدن اسلامی در عرصه‌های مختلف اثر بخش خواهد بود.

وی اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بیش از هر نهادی دیگر موظف به این امر مهم بوده تا با پیشوایی و رهبری بقیه نهادها و با گام‌هایی مستحکم‌تر به سوی این جنبش بسیار مهم که در چارچوب آن پنج مراحل انقلاب تحقق خواهد یافت، بشتابند.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: حوزه‌های علمیه نباید خود را از مباحث جدید دور نگه داشته و در چارچوب تئوری‌های گذشته عمل کند بلکه لازم است با نگاهی علمی به سوی آینده در تولید این تمدن اسلامی نقش سازنده‌ و محوری داشته تا بتوانند دولتی شایسته به حضرت ولی‌الله الاعظم(عج) تشکیل و به درگاه مبارک ایشان تقدیم کنیم.

وی ادامه داد: تولید تئوری‌ در زمینه‌ی تمدن اسلامی که محتوی کلیه عرصه‌های زندگی است از مهمترین زیرساخته‌هایی است که همگان در قبال آن مسئول بوده و لازم است عزم جدی برای این اقدام عمل و عنایت ویژه‌ای به این نکته داشته باشند تا با چنین عنایتی شاهد بالندگی بیشتر در راستای رسیدن به این امر مهم بوده و به آن نزدیکتر شویم.

پاکستان (اسلام آباد)

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد، همایشی با عنوان «فلسطین در اندیشه و آراء حضرت امام خمینی(ره)» با حضور علما، اندیشمندان، متفکران، شخصیت های دینی، سیاسی و فرهنگی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد.

سخنرانان این همایش، افکار و عقاید خود در مورد شخصیت بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) را به اشتراک گذاشتند.

اولین سخنران این نشست پروفسور عبدالباسط مجاهد از دانشگاه علامه اقبال بود که با ذکر این که امام خمینی(ره) نام یک شخصیت نیست، بلکه یک مکتب فکری است، سخنرانی خود را آغاز کرد.

وی گفت: من خودم نیز دانشجو زبان و ادبیات فارسی هستم و مطالعات زیادی درباره امام خمینی(ره) و شیوه زندگی ایشان داشتم و به نکاتی پی برده ام. ایشان همیشه از ضرورت حمایت از مستضعفین بیان می کردند که امروزه نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان می بینیم که چه کافر چه مسلمان برای حمایت از مردم فلسطین به پا خواسته اند. یعنی امام (ره) با افکار و عقایدشان تحولی عظیم در دنیا ایجاد کرده است. چنان که این داستان رشادت و از خودگذشتگی از آیت الله بهشتی شروع و تا شهادت آیت الله رئیسی ادامه دارد.

مفتی عامر شهزاد، امام جمعه و مدیر حوزه علمیه اهل سنت اسلام آباد گفت: حادثه شهدای خدمت، حادثه ی جبران ناپذیر نه تنها برای مردم ایران بلکه ضایعه بزرگی برای جهان سلام است.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در کشور پاکستان، روز رحلت جانسوز امام(ره) عزیز روزنامه های پاکستان نوشتند «امروز فرزند عظیم امت اسلامی، دار فانی را وداع گفت.» این جمله نمایانگر جایگاه و منزلت حضرت امام خمینی(ره) در کشور پاکستان است.

مفتی عامر ادامه داد: امام(ره) در پاریس مصاحبه داشتند و فرمودند که ما بدون رویکرد فرقه گرایی از تمامی مسلمانان مظلوم جهان حمایت می کنیم و علیه ظلم می جنگیم و اسرائیل دشمن بزرگ جهان اسلام است.

اختر عثمان، شاعر اردو زبان نیز شهادت آیت الله رئیسی و رحلت جانگداز بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران را به عموم حضار تسلیت گفت و با خواندن اشعاری به ساحت مقدس حضرت امام راحل(ره) عرض ارادت کرد.

بخشی دیگر از این همایش به سخنرانی خانم طیبه بخاری، عالم برجسته و نامور دینی اختصاص داشت. وی بیان کرد: شخصیت امام راحل به گونه ای است که از هر جانب بنگری، جزء خوبی و کرامت در ایشان چیزی یافت نمی شود. در کشور پاکستان با القابی نظیر دانای روزگار، سپه سالار، مرد علم و عمل از ایشان یاد می کنند و علامه اقبال با بیت «می ر سد مردی که زنجیر غلامان بشکند / دیده ام از روزن دیوار زندان شما» توانسته است تصویر جذابی از امام راحل(ره) ترسیم کند و وعده ادبی اقبال هم با قیام حضرت امام خمینی(ره) به وقوع بپیوندد.

وی از رهبر معظم انقلاب به عنوان ادامه دهنده راه ایشان، رهبری حکیم و بصیر، محافظ و پاسبان دین یاد کرد و ایشان را به چراغی تشبیه کردند که در تاریکی مطلق دنیا، تنها روشنایی و امید است.

سخنران بعدی این همایش، حجت الاسلام والمسلمین امین شهیدی گفته های خود را با ذکر حدیث رسول اکرم(ص) «المومن فانه ینظر بنور الله» آغاز کرد. وی گفت که انقلابی که امام(ره) بنیانگذار آن است، انقلابی بر پایه های احکام و دستورات قرآن و دین اسلام است. این انقلاب در نتیجه مطالعه عمیق دین، اعتماد بر مردم و بصیرت ایشان است که تاثیرات این انقلاب تا به امروز نیز به وضوح قابل مشاهده است.

وی ابراز کرد که اعمال و رفتار امام خمینی (ره) مطابق با دستورات قرآن بوده است. اگر با افکار ایشان به مستضعفان جهان بنگریم می بینیم که عقاید ایشان فقط بر پایه سیاست نبوده است بلکه بعد معنوی و مذهبی هم دارد.

حجت الاسلام والمسلمین امین شهیدی افزود: انقلاب اسلامی، انقلاب قرآنی است که شعار آن انسانیت است. این انقلاب محدود به محدوده ی جغرافیایی خاصی نمی شود بلکه کل دنیا را در برگرفته است.

زمرد خان، وزیر سابق فدرال و مسئول بهزیستی(sweet home) از دیگر سخنرانان بودند که ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان، در خصوص امام خمینی(ره) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با اشاره به شخصیت و زندگانی حضرت امام خمینی(ره) گفت: امروز سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) است و ان شاء الله در صدمین سالگرد رحلت ایشان شاهد فراگیری آرمان های ایشان در سطح جهانی باشیم.

سخنران بعدی مفتی میر اشتیاق احمد، رئیس منهاج القرآن راولپندی بود که در ابتدای سخنان خود شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان را تسلیت گفت و این حادثه را حادثه ای جبران ناپذیر برای همه جهان اسلام دانست.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) تنها شخصیتی است که حتی مخالفان ایشان هم نمی توانند از خوبی ها و فضیلت های ایشان چشم پوشی کنند.

مفتی میر اشتیاق احمد اظهار داشت: امروز با وجود تحریم ها و ترور ها می بینیم که ایران همچنان به حرف های امام (ره) پایبند است. انقلاب اسلامی بر پایه دستورات دینی و قرآن عمل می کند و به امید روزی که تمامی رهبران جهان حامی مستضعفین باشند.

سخنران دیگر این همایش مظهر برلاس بود که از شجاعت و دلاوری ملت ایران سخن گفت و آن را ستود.

وی اعلام داشت: مردم ایران با وجود تحریم ها در راه حق ایستاده اند و حامی مظلومان اند و مصداق بارز بیت به این شعر زیبای فارسی «چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضوها را نماند قرار» جامه عمل پوشانده اند.

مظهر برلاس در پایان سخنانش گفت: مسلمانان باید از خودشان بپرسند که برای دفاع از دین و مظلومین تا کنون چه کرده اند؟ آیا آنان فکر می کنند که قیامتی در کار نیست و زندگی جاودانه در دنیا خواهند داشت؟ مگر نمی بینید که نمرود و فرعون با آن همه عظمت نیز نتوانستند از مرگ فرار کنند. این باید درس عبرتی برای همه ما باشد.

علامه راجه ناصر عباس نقوی از دیگر سخنرانان بودند که در این همایش اعلام داشت: انقلاب اسلامی ایران بر پایه احکام دینی بنیان گذاری شده و این انقلاب مختص ملت ایران نیست بلکه تمامی جهان اسلام را دربرمی گیرد.

وی اضافه کرد: با رحلت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) راه ایشان را ادامه می دهند و با حمایت های ایشان فلسطین امروز توانسته است قدرتمند شود و اسرائیل به قدری ضعیف شده که توانایی دفاع از خود را نیز ندارد. این آرمان امام(ره) بود که تا به امروز هم ادامه دارد و با تدبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) توانسته است که تمامی استراتژی دشمن را منهل کنند. به امید روزی که امن در این منطقه برقرار شود و آن روز، دور نیست.

در بخش های پایانی این همایش، امیری مقدم، سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مهمترین بزرگداشت امام(ره) همین است که تفکر و روشهای ایشان را به دست نسل آینده برسانیم. خمینی، خمینی بود. این بهترین تعریفی است که می توان از ایشان ارائه کرد. یعنی هیچ کس نظیر ایشان نخواهد بود و البته مقام معظم رهبری نزدیک ترین فرد به ایشان از نظر اخلاق و رفتار است. امام خمینی(ره) هر کاری را که شروع کرد، ریشه ای و برگشت ناپذیر شروع کرد.

سفیر کشورمان گفت: موضوع جلسه، افکار امام در مورد فلسطین است. فلسطین اشغال شده است از بحر تا نهر باید بازگردانده شود. امام (ره) فرمودند فلسطین باید به وسیله تمامی مسلمانان آزاد شود، اگر همه مسلمانان یک سطل آب بریزند، اسرائیل غرق خواهد شد. اسرائیل اشغال گر است. این یک غده ی سرطانی است که باید ریشه کن شود وگرنه دوباره سربلند خواهد کرد.  امروز که به فلسطین نگاه می کنیم می بینیم که تمامی پیش بینی های امام(ره) درست درآمده است. حکومتی که ایشان برپا کرد بعد از ایشان هم استمرار دارد.

وی تأکید کرد: شبیه ترین فرد به امام(ره)، مقام معظم رهبری است. امام ده سال در حیات خود رهبری کردند. سی سال دیگر را مقام معظم رهبری، رهبری کرده است. قدرت یابی ایران در زمان مقام معظم رهبری بوده است.

در ادامه نشست، علامه ساجد علی نقوی به ایراد سخنرانی پرداخت و در باب شخصیت امام راحل(ره) بیان کرد: بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران توانستند مردم را علیه ظلم و ستم متحد کنند. امام(ره) علاوه بر اینکه مجتهد بالا مقامی بودند، سیاستمدار خبره ای نیز بودند.

مجید مشکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد گفت: همگان باید بدانند امام خمینی متعلق به ما ایرانیان نیست، بلکه متعلق به جهان اسلام و مستضعفین است.

وی افزود: به برکت این محفل قصد رونمایی از دو رویداد را داریم. رویداد اول معرفی جایزه جهانی امام خمینی(ره) است. این جایزه آخرین مصوبه ای بود که به دست رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی ابلاغ شد و بزرگترین جایزه جمهوری اسلامی ایران است. جایزه امام خمینی(ره)  در حوزه ی ترویج اندیشه ها و افکار امام خمینی، اخلاق، معنویت انسانیت است. این جایزه برای کسانیکه در حوزه نظر یا عمل فعالیتی را برای شناساندن افکار امام خمینی به جهان عرضه بدارند. موضوعات مطرح در این جایزه مربوط به عرفان، اخلاق و حکومت دینی است.

مشکی در آیین رونمایی از کتاب امام خمینی(ره) از ولادت تا ولایت به زبان اردو با اشاره به تولید آثار مختلف در مورد زندگی حضرت امام(ره) طی سالیان پس از رحلت ایشان اعلام کرد: در سال های اخیر ما شاهد تولید آثار داستانی مبتنی بر تاریخ زندگی حضرت امام خمینی(ره) هستیم و یکی از انواع این کارها تولید داستان زندگی حضرت امام(ره) بر پایه واقعیت های تاریخی است و کتاب امام خمینی(ره) از ولادت تا ولایت نمونه ای از این آثار است.

به همت سازمان دانشجویان امامیه و واحد خواهران این سازمان و با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در راولپندی، همایش امام خمینی(ره) و احیای نهضت حسینی و یادواره شهدای خدمت در محل خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

رضا امیری‌مقدم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این همایش با بیان اینکه امام خمینی (ره) به ما ایثار، ایستادگی و عشق را از طریق قرآن آموخت، گفت: معمار کبیر انقلاب به معنای واقعی احیاگر مفهوم اسلام ناب الهی است.

وی افزود: عزت و بزرگی شهید رئیسی به دلیل فعالیت‌های خالصانه اش، اطاعت قرآن‌، سنت و اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و همانطور که شاهد بودیم مردم جهان پس از شهادتش همچنان به او ادای احترام می‌کنند.

امیری‌مقدم با بیان اینکه مردم مسلمان پاکستان از پیشروان مکتب انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هستند، اظهار داشت: دفاع از مستضعفین و مظلومین جهان، شناخت دقیق از توطئه های قدرت ها استکباری برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و پیروی از فرامین ناب اسلام ناب محمدی از جمله درس‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است که شهید رئیسی در تمام طول زندگی خود به خوبی به آن عمل کرده و به الگویی برای ملت اسلامی تبدیل شد.

سفیر کشورمان همچنین با محکومیت جنایات ضد بشری رژیم صهیونسیتی در سرزمین های اشغالی از این رویکرد ضد انسانی به عنوان توطئه غرب برای ضربه زدن به امت اسلامی نام‌برد و گفت: امام خمینی (ره) با بنیانگذاری انقلاب اسلامی و اندیشه‌های خود توانست بیداری امت اسلامی و آزاده خواهان جهان در مقابل رژیم تروریستی صهیونیستی و حامیان غربی آن را رقم بزند.

مجید مشکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: خداوند متعال در قرآن کریم وعده کرده است که اگر کسی ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد خدای متعال عشق و محبت او را در قلوب انسان ها قرار خواهد داد و امام خمینی(ره) مصداق بارزی از این آیه کریمه بود.

وی افزود: شهید آیت الله رئیسی به خداوند خود برترین ایمان را داشت و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. این شهید عزیز در تمام طول زندگی از کوشش و دوندگی در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی کم نگذاشت و این سه سال اخیر نیز دستاوردهای تکرار نشدنی از خود به یادگار گذاشت. تلاش شهید جمهور و تیم وی باعث شد که محبت او در قلب همه انسان‌ها قرار ‌گرفت که قطعا کم نظیر است .

سید علی حسین مدنی با بیان اینکه شخصیت امام راحل دارای ابعاد گوناگون بود گفت: نهضت امام خمینی (رہ) ادامه نهضت حسینی بود و هر کاری که امام راحل انجام می‌دادند از حمایت امام زمان(عج) برخوردار بودند.

وی خاطر نشان کرد: آیت الله رئیسی در مسیری که مقام معظم رهبری تعیین می‌کردند حرکت می‌کرد و تمام تلاش وی این بود که مشکلات مردم ایران را حل و یا کم کند۔

حمیرا بشیر از حزب جماعت اسلامی پاکستان گفت: امام خمینی(ره) رهبر جهان اسلام بود و اسلام واقعی و حقیقی را برای مسلمانان جهان معرفی کرد و به مسلمانان آموخت که براساس فلسفه کربلا زندگی و چگونه در برابر ظالم مقاومت کنند.

قیصرعباس جعفری، استاد دانشگاہ و مدیر مجله نور معرفت گفت: در طول تاریخ انسانی انقلاب ھای زیادی در جهان رخ داد، اما همه آنها پس از مدت کوتاهی تمام شدند و حتی نتوانست مشکلات مردم را حل کند، اما ویژگی انقلاب اسلامی این است که هر روز مستحکم تر می شود و در سراسر جهان گسترش می یابد.

وی خاطر نشان ساخت : آیت الله رئیسی به ارزش‌ھای اسلامی و قرآنی معتقد و در این راہ مخلص و برای گسترش آموزہ ھای اسلام و قرآن کوشا بود.

سید حضورمهدی حسینی، رئیس سازمان امامیه در سخنان خود گفت: امام خمینی(ره) عارف بی نظیر و فقیه بزرگی بود و به مردم ایران هویت بخشید و به مستضعفین اطمینان داد که آنھا می توانند از یوغ استعمار نجات یابند و انقلاب اسلامی نمونه کاملی برای الهام گرفتن در راستای مقابله با ظلم و ابر قدرت های جهان است.

خانم خدیجه نقوی، مسئول بخش خواهران سازمان دانشجویان امامیه نیز در این مراسم، اظهار داشت: ھمانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امام خمینی(ره) یک حقیقت همیشه زندہ است و تا تاریخ زنده است، راه و اندیشه ایشان زنده خواهد ماند و افتخار ما این است که ما پیروی نهضت امام هستیم که ادامه نهضت عاشورا است و این راه را ادامه خواهیم داد.

هند (بمبئی)

مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) 12 خردادماه با حضور جمع کثیری از علما، اندیشمندان و علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران و امام راحل در قیصرباغ برگزار شد. در این مراسم که بیش از هزار نفر حضور داشتند، علاوه بر سخنرانی خطباء و پخش کلیپ درباره نقش رهبری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی، گروه سرود نوجوانان به اجرای «سلام فرمانده» پرداختند.

همچنین، مراسم بزرگداشتی روز یکشنبه، 13 خردادماه با حضور جمعی از علما و نمازگزاران در محفل ثانیه زهرا(س) در اندهری غرب حومه بمبئی برگزار شد که با استقبال شرکت کنندگان این منطقه همراه بود.

مراسم دیگری نیز در حوزه علمیه امام صادق (ع) ناوی مومبای، حومه بمبئی برگزار شد که داوود رضایی‌اسکندری، سرپرست کنسولگری و محمدرضا فاضل، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و طلاب حوزه علمیه امام صادق (ع) و نمازگزاران حسینیه و اعضای انجمن شیعیان اثنی عشری ناوی مومبای در آن حضور یافتند.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی سرپرست سرکنسولگری و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی، خطبای بمبئی به ویژگی‌های اخلاقی امام خمینی(ره) اشاره کردند.

گروه سرود متشکل از طلاب جوان این حوزه نیز سرود «خمینی ای امام» را به زبان فارسی اجرا کردند.

رضایی‌اسکندری نیز در این برنامه به نقش امام خمینی(ره) در تحول اجتماعی و سیاسی در جامعه ایران و منطقه پرداخت و فاضل در سخنان خود به جایگاه علمی و معنوی امام خمینی(ره) و نقش آن در انقلاب اسلامی اشاره کرد.

مراسم بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همراه با بزرگداشت یاد و خاطر شهدای خدمت 15 خردادماه در عزاخانه ابوطالب ممبرا- امامباره ایرانیان بلوچ- حومه بمبئی برگزار و علاوه بر سخنرانی علما و شعرخوانی ذاکران اهل بیت (ع)، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی به نقش امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: بسیاری از حرکت‌ها و جنبش‌های اسلامی که در قرن گذشته و قرن حاضر شکل گرفت، به نتایج مورد نظر رهبران آن نرسید یا برخی از آنان پس از رسیدن به قدرت دچار انحراف شدند و موجبات بدبینی مسلمانان و سایر ملت‌ها را نسبت به حرکت‌های اسلامی ایجاد کردند.

فاضل ادامه داد: امام خمینی (ره) دارای بصیرتی ویژه بود که انقلاب را از خطرات گوناگون گذراند و به موفقیت‌های روز افزون رساند. لطافت آموزه‌های شیعه و ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و عقلانیت شیعه در حکمت متعالیه و عرفان اصیل اسلامی نمود پیدا کرده است و رمز جذابیت پیام انقلاب نیز در این آموزه‌ها نهفته است.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری هم حامی این جریان و خودشان از معتقدان به حکمت متعالیه و عرفان اسلامی و حامی آن هستند و ما خدا را شکر می‌کنیم که نعمت رهبری این بزرگواران را بر ما مرحمت فرمود.

سوریه (لاذقیه)

به مناسبت سی و پنجمین بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، نشست فکری تحت عنوان «ادامه دهنده راه امام خمینی(ره) هستیم» با حضور علیرضا فدوی، وابسته فرهنگی کشورمان، «عصام درویش» رئیس دفتر اطلاعات و فرهنگ شاخه حزب بعث در لاذقیه، شیخ «محمدرضا حاتم» عضو اتحادیه علمای شام و امام جمعه و خطیب مسجد الزهرا (س)، نویسندگان، پژوهشگران، اندیشمندان، دانشگاهیان، روحانیون، تعدادی از رهبران و نمایندگان گروه‌های فلسطینی در شهر لاذقیه و علاقه‌مندان به جمهوری اسلامی ایران در سالن جدید خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پس از استماع آیاتی چند از قرآن کریم توسط قاری شیخ «احمد وطفه» قاری قرآن کریم سوریه، مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاذقیه در سخنانی، گفت: رهبر انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذار جمهورس اسلامی ایران، امام روح الله موسوی خمینی (قدس سره)، شخصیت بی مانندی بود که انقلاب پربرکتش، نقش برجسته‌ای در ایجاد تحولات بزرگ تاریخ معاصر داشت، رویدادی که تاریخ را دگرگون کرد و راهش برای همیشه به عنوان چراغ راه همه آزادگان، شرفا و انقلابیون در مقابل زورگویان و ستمگران در هر زمان و مکان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: مکتب امام خمینی(ره) نسلی با شکوه از سیاستمداران، اقتصاددانان، رهبران نظامی، علما، کارشناسان و مسئولانی برای ایران پروراند که جمهوری اسلامی را در همه زمینه‌ها پیش برده‌اند. به عنوان بهترین مثال در این رابطه، باید به شهدای خدمت و در راس آنها «خادم رضا» رئیس جمهور شهید ایران آیت الله ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه، دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان بزرگوارشان اشاره کرد که همگی در مکتب امام خمینی (ره) درس خوانده بودند و در حد اعلای میهن پرستی، شجاعت و شایستگی بودند و علاوه بر دستاوردهای داخلی‌ بزرگشان پل‌های مستحکمی از اعتماد و همکاری با کشورهای منطقه و دنیا بنا نهادند.

فدوی اضافه کرد: در عین حال با تمام عزت و قدرت با هر گونه سوء قصدی که دشمنان در صدد لطمه زدن به حاکمیت و عزت ایران بودند، مقابله می‌کردند و گواه روشن این امر، واکنش نظامی قاطع ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در تعرض به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و نقض آشکار کلیه معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی، بود.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که امام (قدس سره) در سال 1979 روز جهانی قدس را اعلام کردند، مقاومت مردمی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی تا سرنگونی این رژیم که امام آن را غده سرطانی توصیف کرد که باید از بدنه جهان اسلام حذف شود، در حال رشد و بالندگی است و همانگونه مقام معظم رهبری فرمودند، پایان این رژیم جنایتگر نزدیک است، انشاءالله.

در ادامه مراسم، فیلم کوتاهی از زندگی و نهضت امام خمینی (ره) به نمایش گذاشته شد و سپس، «عصام درویش» رئیس دفتر اطلاعات و فرهنگ شاخه حزب بعث لاذقیه، دیدگاه خود را در خصوص نهضت امام خمینی(ره) و آثار آن در سوریه و شکل گیری روابط راهبردی و بی مثال دو کشور بیان کرد.

وی انقلاب اسلامی ایران را نه تنها یک انقلاب ملی و اسلامی، بلکه یک انقلاب انسانی باشکوه خواند که ایران را در زمره کشورهای بزرگ و قدرتمند قرار داد. او انقلاب ایران را، انقلابی بر علیه بی عدالتی و وابستگی، برای رهایی از بردگی در برابر غرب و انقلابی برای کرامت انسانی و حق حاکمیت و آزادی، توصیف کرد.

درویش خاطرنشان کرد که باید به اندیشه حضرت امام خمینی(ره) بازگردیم که مظلومین جهان را به تکیه بر توانایی‌های خود دعوت می‌کرد، هنگامی که ایشان ندا می‌دادند و می‌گفتند: «وقت آن رسیده است که مستضعفان بر مستکبران غلبه کنند».

وی همچنین با تمجید از سطح بالای روابط ایران و سوریه گفت: پیوند میان سوریه و ایران، پیوند اندیشه‌ها و اصول می‌باشد، اندیشه‌های مشترک رهبر بنیانگذار حافظ اسد (رحمت الله علیه) و امام خمینی (قدس سره). این رابطه بر اساس اصول والا و کرامت انسانی و منافع دو ملت در دو کشور تقویت شد. ایران از فلسطین حمایت کرد و با سوریه و مقاومت فلسطین، لبنان، عراق و یمن،  محور مقاومت را در برابر دشمن غاصب ایجاد کرد. ایران در مقابل تروریسم تکفیری در کنار سوریه ایستاد همچنانکه رئیس جمهور حافظ اسد از انقلاب اسلامی حمایت کرد و در برابر هر نوع تجاوزی که از آن اوایل انقلاب تا کنون آن را هدف قرار داده بود، ایستاد.

عصام درویش با بیان اینکه ایران به برکت انقلاب امام خمینی (ره) در عرصه‌های مختلف: صنعتی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، قدرت نظامی، هنر، معماری، علوم پزشکی و ... به دستاوردهای بزرگی دست یافته است، تأکید کرد سوریه بر ادامه روابط راهبردی و برادرانه خود با برادرانش در ایران مصمم است.

پس از آن، «عماد علی» شاعر لاذقیایی با الهام از این مناسبت، سروده خود را در خصوص امام خمینی(ره) را برای حضار قرائت کرد.

شیخ «محمدرضا حاتم» عضو اتحادیه علمای شام و امام جمعه و خطیب مسجد الزهرا (سلام الله علیها) لاذقیه در سخنانی، امام خمینی(ره) را معلم خود در زمینه عرفان دانست که مطالب بسیاری ار ایشان آموخته است، از جمله اینکه انسان باید خود را با دقت و احتیاط مراقبت کند و به گونه‌ای عمل کند که با خواسته‌های نفسانی خود منافات داشته باشد.

وی تأکید کرد که امام(ره) در سیره عملی خود این سخنان را عمل می‌کرد و مصداق مخالفت با خواسته‌های نفسانی بودند. او خانه‌ای نداشت نه قبل از پیروزی انقلاب؛ نه حتی بعد از پیروزی و عمرش را در خانه‌های اجاره‌ای گذراند و می‌گفت ما می‌خواهیم در ایران  راه و مبانی قرآن و سنت رسول را عملی کنیم و از همه امامان معصوم علیهم السلام پیروی کنیم.

شیخ حاتم خاطرنشان کرد که امام خمینی(ره) خواستار وحدت اسلامی و برادری اسلامی بود و به این خاطر روز جهانی قدس را اعلام کرد و پرچم «فلسطین» را بر فراز سفارت رژیم صهیونیستی به اهتزاز درآورد.

وی با یادآوری حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که در آن می‌فرماید: اگر علم در ثریا باشد، مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد، از جمهوری اسلامی ایران ستایش کرد که در زمینه‌های گوناگون به مرتبه بسیار والایی رسید.

شایان ذکر است، این برنامه علاوه بر صفحات رسمی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاذقیه و مشارکین، توسط روزنامه رسمی استان لاذقیه «الوحده» و شبکه تلویزیونی العالم سوریه پوشش خبری داده شد.

مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت رحلت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تحت عنوان «مقاومت در اندیشه امام خمینی(ره) و رئیس حافظ اسد» با حضور مقامات بلندپایه و شخصیت‌های برجسته سیاسی سوری، ایرانی و فلسطینی به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در سوریه در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی اسد شهر دمشق برگزار شد.

در این مراسم دیدگاه امام خمینی(ره) و حافظ اسد در رابطه با ویژگی های جریان مقاومت و لزوم ایستادگی در مقابل جریان سلطه توسط سخنرانان تبیین شد.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید صفار هرندی، نماینده مقام معظم رهبری در سوریه، مقامات رسمی، شخصیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، دینی، اجتماعی، اندیشمندان، کارشناسان اجتماعی و شخصیت‌هایی از محور مقاومت و جمعی از ایرانیان مقیم نیز از شرکت کنندگان مراسم بودند.

این مراسم باشکوه با تلاوت قرآن کریم و قرائت فاتحه برای ارواح طیبه شهدای مقاومت و امام راحل(ره) و نواختن سرود ملی دو کشور ایران و سوریه آغاز شد، سپس محمد بحیصی، رئیس انجمن دوستی فلسطینی ایرانی در سوریه در خصوص جایگاه رهبری حضرت امام(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای راهبردی ایشان در تقویت جبهه مقاومت و نیز حمایت های مرحوم حافظ اسد از خط مقاومت مطالبی را ارائه کرد.

بحیصی سالروز بزرگداشت امام عظیم‌الشأن را فرصت مغتنمی برای زنده ماندن آرمانها و خط مشی و نگاه ایشان دانست و گفت: انقلاب اسلامی جریان دارد و بر راه مبارک خود ادامه خواهد داد، چرا که ایران عظیم با استناد به مکتب امام (ره)  و رهنمودهای مقام رهبری وجود خود را در صحنه مبارزه و مقابله با آمریکا ثابت کرده است و این استواری تا جایی است که امروزه ایران را به چهره ای مهم در صحنه بین المللی و نیرویی موثر منطقه ای تبدیل کرده است.

 وی با تبیین اهمیت و برجستگی محور مقاومت و مسئله فلسطین در دیدگاه‌ها و رویکردهای امام راحل، تاکید کرد: ایشان پس از تشکیل نظام اسلامی در گام اول با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عملاً قضیه اشغال فلسطین و قدس شریف را از حاشیه به متن زندگی دینی مسلمانان آورد، و با پیام‌های متوالی از آن حمایت کرد اقدامی‌که اجازه نداد تا جوامع اسلامی فلسطین را فراموش کنند.

رئیس انجمن دوستی فلسطینی ایرانی در سوریه بر اهمیت دادن امام خمینی (ره) و مرحوم حافظ اسد بر ضرورت ایستادگی و مبارزه با افکار استعماری و تاسیس جبهه مقاومت اشاره نمود و بر عزم جوانان محور مقاومت برای ادامه راه امام خمینی(ره) و مبارزه با رژیم تجاوزگر صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز ضمن تشکر از حضور گسترده مردم به ابعاد مختلف شخصیت، زندگی، رشادتها،  افکار و نقش امام خمینی (ره) در ایران و منطقه اشاره کرد و گفت: امسال علاوه بر سالروز رحلت امام راحل که تلخی آن هیچگاه از یاد ما نمی‌رود، تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و رفح و شهادت آیت‌الله رئیسی و یاران و همراهانش نیز غمی مضاعف بر دل ما گذاشته است.

وی با اشاره به دستاوردهای مقاومت و مردم غزه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و ابعاد مختلف آن برای مسلمانان جهان، افزود: حماس عملیات نظامی برق‌آسایی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام داد، عملیاتی همه‌جانبه و ترکیبی که در واقع تجسم عملی اندیشه ها و دیدگاه های امام خمینی (ره) است، عملیاتی ویرانگر و شکستی تاریخی و بی‌نظیر و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی«غیر قابل ترمیم» که علاوه بر آشکار کردن ماهیت پوشالی رژیم صهیونیستی و شکست هیمنه ساختگی این رژیم در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، جنایات تجاوز، نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت او علیه شهروندان فلسطین را ثبت کرد.

پخش مستند کوتاهی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و اجرای سرود و نماهنگ هایی در شان رهبر عظیم انقلاب توسط گروه سرود لبنانی " الرضوان" حزب الله و اهدای کتاب دوران زندگانی حضرت امام خمینی از ابتدا تا روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و تشییع پیکر مطهر ایشان از دیگر بخش های این مراسم بود.

در حاشیه مراسم یادشده ضمن رونمایی از کتاب «الإرهاصات الأولى لتأسیس الفکر المقاوم عندالقائدین/ نخستین شاخص های ایجاد اندیشه مقاومتی در میان دو رهبر(امام خمینی وحافظ اسد)»، نمایشگاهی از مهمترین آثار فرهنگی مرئی و مکتوب مرتبط با امام خمینی(ره) برگزار شد که طی آن، اقلام فرهنگی مربوطه در اختیار بازدیدگنندگان قرار گرفت.

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، همزمان با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، اقدام به برگزاری نشست تخصصی«الفلسفه السیاسیه والعرفان الثوری عند الامام الخمینی(ره)» با حضور مسئولان، فرهیختگان، اندیشمندان و نخبگان سوریه و تعدادی از نویسندگان اتحادیه نویسندگان عرب و استقبال بسیاری از علاقه مندان و جمعی از ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات امام خمینی(ره) کرد.

در این کنفرانس که با سخنان حمیدرضا مختص آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق آغاز شد، شیخ نبیل الحلباوی مشاور علمی مجمع سیده رقیه (س) - دانشگاه بلاد الشام در دمشق و استاد ریاض الصیاد پژوهشگر در امور عرفانی و فلسفی سوری، به بررسی ابعاد فلسفی و عرفانی امام راحل پرداختند.

حمیدرضا مختص آبادی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن بررسی موضوع عرفان از دیدگاه امام خمینی(ره) به ابعاد سه گانه شخصیت حضرت امام خمینی(ره) که عبارت از شخصیت فقهی، عرفانی و سیاسی ایشان است، اشاره داشت و چشم انداز سیاسی ایشان در پرتو منش عرفانی را تبیین کرد.

وی گفت: ابعاد شخصیت و دیدگاه‌های امام خمینی (ره)  برای خیلی‌ها، به خصوص نسل جدید ناشناخته مانده است و هنوز نتوانسته‌اند به عمق دیدگاه‌های آن حضرت به ویژه عرفانی پی ببرند ، لذا ضرورت پرداختن به آراء و اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی(ره) در این زمان بیش از پیش احساس می‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان عنوان کرد: جوامع کنونی در این مقطع حساس زمانی بیش از هر موقع دیگر نیاز به فهم درست از سیره علمی و عملی امام خمینی(ره) دارند. چون امام راحل عرفان را جدای از حضور در صحنه های مختلف نمی‌داند، بلکه آن را وسیله‌ای برای تحوّل و اصلاح جامعه و مردم معرفی می‌کند و عارف واقعی را کسی می‌داند که بتواند در جامعه تحول ایجاد کرده و مردم را به سوی خدا دعوت و راهنمایی کند.

وی ابراز کرد: شما اگر بخواهید دیدگاه امام (ره) را درک کنید به واکنش‌های آن حضرت نسبت به پدیده‌های شومی که در دنیا اتفاق افتاده بود، توجه کنید و بنگرید که امام خمینی (ره) در مقابل ظلم‌ها ،تجاوزها، بی‌عدالتی‌ها و استعمارگریها، چگونه موضعگیری می‌کردند و واکنش نشان می‌دادند.

مختص آبادی مطرح کرد: امام خمینی (ره) اندیشه سیاسی اسلام را برای بار دیگر در مدار و محور توجه قرارداد و منجر به بازگشت به اسلام واقعی یعنی اسلام ناب محمدی(ص) در مقابل روایت‌های تحریف شده از اسلام که مصادیق آن را بعد ها در گروه های تروریستی مثل گروه داعش مشاهده کردیم ، شد.

شیخ نبیل حلباوی با گرامیداشت یاد و خاطره این رهبر همام به ویژگی‌های ارزشمند امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) یک فیلسوف بود. ایشان با الهام از این حکمت متعالیه که از جوانی با عرفانی که مکمل فلسفه است، بینشی کسب کرد و توانست دنیا را طوری دیگر نگاه کند و فیلسوف و فقیه بزرگ عصر خود باشد و نقش محوری و برجسته داشته باشد و توانست بیش از دو دهه مدرس برجسته فلسفه صدرائی در حوزه علمیه قم باشد و نهال تفکر فلسفی را در قم آبیاری کرد.

حلباوی افزود: امام راحل(ره) بی شک یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و عرفانی در تاریخ معاصر بودند و توانستند فلسفه (نظریه پردازی) و سیاست (کاربردی) را با هم ترکیب کند.

وی با بیان اینکه ثبات روحی و قدرت شخصیتی امام که در اوج مرجعیت و مطرح بودن در ایشان دیده می‌شود، تاکید کرد: امام(ره) استاد اخلاق و اصول و شاعر و عارف بود.

حلباوی تأکید کرد:  امام(ره) با انتخاب روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس»، فلسطین را مهم ترین مسئله مسلمانان جهان عنوان کرد و عموم مسلمین جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواند تا دماغ مستکبرین را به خاک بمالند و این جرثومه‌های غاصب را به زباله‌دانها بریزند.

ریاض الصیاد افزود: فیلسوفانی مانند حمورابی بودند که نظریاتی را ارائه کردند، اما بنیانگذار این فلسفه افلاطون نویسنده نظریه شهر نیکو بود که عدالت را در ساختن جمهوری به کار گرفت.

وی با بیان اینکه وحدت جهان اسلام برای حضرت امام(ره) آرمانی بزرگ تلقی می شد، گفت: امام خمینی(ره) راهکارهای مؤثری را برای تحقق همگرایی و همدلی امت اسلامی ارائه دادند و خود نیز پای در میدان نهاد و به بسیاری از آن راهکارها جامه عمل پوشاند و بارها در سخنان خود ملتها را به حفظ وحدت و اتحاد سفارش کرد و وحدت ملی را باعث پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی می دانست.

رایزن فرهنگی ایران در سوریه از چاپ مجموعه مقالات این نشست در آینده نزدیک خبر داد. همچنین، تعدادی از حاضران مواضع و دیدگاه های خود را در خصوص این موضوع بیان کردند و کتاب «عملاق العرفان فی القرن العشرین» نوشته نویسنده سوری محمد احمد علی رونمایی شد.

تونس

به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره)، مراسم بزرگداشتی با همکاری میان سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس در محل اقامت سفیر کشورمان برگزار شد.

در این مراسم شخصیت هایی چون سفرا، هیات‌های دیپلماتیک، اهالی رسانه، برخی شیوخ دینی، اساتید دانشگاهی و نخبگان علاقه مند به امام راحل و انقلاب اسلامی حضور یافته و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

سفیر عراق، سوریه و کشورمان و نیز از اساتید دانشگاهی و شخصیت های برجسته علمی تونس به ایراد سخنرانی پرداختند.

محتوا و مدیریت این مراسم به عهده رایزنی فرهنگی کشورمان و محل برگزاری، پذیرایی و تدارکات مراسم به عهده سفارت کشورمان بود که از مصادیق فعالیت هم افزا بین نهادهای کشور محسوب می شود.

همچنین، ویدیو کلیپ هایی با موضوع نگاه حضرت امام خمینی به مسئله فلسطین، کلیپ فراخوان جایزه جهانی امام راحل و کلیپ هایی از مراسم تشییع با شکوه امام راحل پخش شد.

رایزن فرهنگی کشورمان بخش هایی از وصایا و نیز سخنرانی های حضرت امام خمینی در خصوص قدس و فلسطین و لزوم مبارزه با رژیم صهیونیستی را قرائت کرد.

مقاله‌ای با موضوع اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در روزنامه فرانسوی زبان le temps تونس منتشر شد.

تایلند

به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، نمایشگاه مجازی ویژه تصاویر امام راحل از سوی رایزنی فرهنگی ایران در بانکوک برپا شد.

این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی با امام خمینی(ره) از زوایای مختلف فراهم آورده است که بازدیدکنندگان می‌توانند در فضایی پویا، مجموعه‌ای از تصاویر مختلف در زمان رحلت ایشان را تماشا کنند.

این نمایشگاه به نشانی اینترنتی https://www.artsteps.com/view/6299d502b59f53d8309eb3be قابل دسترس علاقه مندان است.

غنا

مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) 14 خردادماه با حضور علما و اندیشمندان دینی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در غنا برگزار شد.

همچنین، برنامه رادیویی ویژه این ایام در شهرهای بولگاتانگا، تچیمان، بولی و واله واله اجرا شد.

دو مقاله با موضوع اندیشه فکری امام خمینی(ره) منتشر شد که بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشته است.

مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) با حضور شیخ کمال الدین، امام شیعیان غنا، بیژن گرامی، سفیر ایران، محمود خورشیدی، رایزن فرهنگی ایران و جمعی از روحانیون و اساتید و طلاب و دانشجویان دانشگاه اسلامی در محل نمایندگی المصطفی در غنا برگزار شد.

نقش امام خمینی در وحدت اسلامی و پدیداری مقاومت جهانی در برابر استکبار جهانی نیز در این مراسم مورد بررسی قرار گرفت.

در این برنامه، یاد و نام شهدای خدمت آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور و همراهان نیز گرامی داشته شد.

پاکستان (کراچی)  

در شامگاه شنبه 12 خرداد و همزمان با سی و پنجمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، کنفرانسی از سوی خانه فرهنگ کشورمان در سالن بوجانی هال منطقه سولجربازار شهر کراچی پاکستان با هدف بررسی و تحلیل جایگاه مسئله فلسطین از منظر امام خمینی (ره) و تأثیرات ایشان بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و با حضور جمع کثیری از اندیشمندان و نخبگان علمی و فرهنگی و هنری و سیاسی مذهبی پاکستان برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور بیش از هفتصد نفر از جمله دهها نفر از شخصیت های برجسته سیاسی، مذهبی، علمی، فرهنگی، علما و دوستداران انقلاب اسلامی برگزار شد، سخنرانان با بررسی آخرین تحولات مربوط به وضعیت فلسطین و محکومیت جنایات تمام نشدنی رژیم صهیونسیتی در سرزمین های اشغالی اعلام کردند: امام خمینی (ره) از همان زمان آغاز نهضت انقلابی خود دیدگاه های خویش را در برابر خطر صهیونیسم اعلام داشته و تلاش کرد تمام امکانات و توان امت اسلامی را در برابر اسرائیل و آمریکا به عنوان بزرگترین دشمنان انسانیت بسیج کند.

«عارف علوی» رئیس جمهور سابق پاکستان، «آیت الله احمد نحوی» از علمای برجسته پاکستانی، «سعید طالبی نیا» رئیس خانه فرهنگ ایران در کراچی، «هما بقایی» استاد دانشگاه و محقق پاکستانی، «منورعلی عباس» رئیس انجمن استادان دانشکده های دولتی پاکستان، «علامه رضی جعفر نقوی» رئیس اتحادیه جعفریه پاکستان و هما بقایی تحلیلگر سیاسی اجتماعی معروف، از جمله سخنرانان این کنفرانس و مراسم بزرگداشت امام خمینی (ره) و همچنین شهید آیت الله رئیسی و همراهان ایشان بودند.

سعید طالبی نیا، وابسته فرهنگی کشورمان در کراچی در این کنفرانس گفت: در سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل، جمهوری اسلامی ایران با قدرتی برخاسته از توحید و وحدت کلمه به راه خودش ادامه می دهد و هر روز شکوفاتر می شود.

وی گفت: اهل سیاست درک می کنند که اصلی ترین مؤلفه قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران، نفت، گاز، موشک، جنگنده، ارتش یا ثروت های مادی آن نیست بلکه مردمی بودن حاکمیت به ویژه رهبری فرزانه، حکیم و محبوب آن است و به همین خاطر است که در جمهوری اسلامی ایران 22 بهمن هر سال بعنوان روز رفراندوم سالانه برای جمهوری اسلامی ایران است و مردم در تمام شهرها و حتی روستاها برای حمایت و تأیید جمهوری اسلامی به خیابان ها می آیند.

طالبی نیا خاطرنشان کرد: امام خمینی بعنوان رهبری مردمی و الهی سیاسی، در زمانی که مستکبران عالم می خواستند نام فلسطین و قدس را از یادها ببرند و این سرزمین مقدس را از دست مسلمانان خارج کنند به پا خاست و یک تنه پرچم مبارزه عمیق و مؤثر با صهیونیزم جهانی را بر دوش کشید و هم اکنون ثمرات اقدامات و راهبردهای آن امام دوراندیش در حال ظهور و بروز است.

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی با تقبیح جنایات بی سابقه و کودک کشی صهیونیست ها خطاب به آنان گفت: بنابر وعده قرآن و روایات، روز مرگ شما بسیار نزدیک است و خون های بنا حق ریخته کودکان و زنان و مظلومان فلسطینی دودمان شما را بر باد خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با افتخار و به تأسی از رهبر بصیر و فرزانه و شجاع خود از تمام گروه های فلسطینی اعم از شیعه و سنی و گروه های غیرفلسطینی که علیه اسرائیل میجنگند، حمایت کرده و به آن افتخار می کند.

عارف علوی، رئیس جمهور سابق پاکستان طی سخنان خود گفت: آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران انسانی اندیشمند و متفکر و رهبری دوست داشتنی و با لیاقت بودند. زمانی که من رئیس جمهور پاکستان بودم ایشان من را برای بازدید از ایران دعوت کرده بودند ولی بخاطر گرفتاری های مختلف اداری و دولتی نتوانستم به ایران سفر کنم. ایشان عمر شریف خود را به خدمت ملت و کشور خود سپری نمودند. من مطمئنم که مسلمانان دوباره به قله قدرت خواهند رسید چون بیداری جدیدی را در این ملت مشاهده می کنم.

وی ادامه داد: علت عقب ماندگی مسلمانان تاکنون دوری از علم و فناوری بود. قدرت های غربی نگذاشتند مسلمانان در علم و صنعت ترقی کنند. اولین بار زمانی که چاپخانه ها در کشورهای غرب اختراع شد، این صنعت کاملا دست یهودی ها بود. آنان کتاب ها را در علوم جدید چاپ و نشر نمودند و در نتیجه کشورهای غربی به اوج پیشرفت صنعتی و فناوری رسیدند. آنان به مسلمانان اجازه ندادند که از صنعت چاپ استفاده کنند و کتاب های علوم جدید را به خط عربی در کشورهای خود چاپ کنند. در نتیجه مسلمانان در علوم جدید از غربی ها عقب ماندند.

علوی بیان کرد: وقتی که مسلمانان تا قرنها در عقب ماندگی و فقر زندگی می کردند، اندیشمندان بزرگی چون امام خمینی و مولانا مودودی در میان مسلمانان ظهور کردند و عوامل  انحطاط مسلمانان را درک نمودند. ایشان با راهنمایی از دستورات و آموزه های قرآنی برای نجات مسلمانان از اسارت و پسماندگی به صحنه عمل وارد شدند.

وی افزود: امروز تمامی رسانه های غرب تحت تسلط صهیونیست ها، به روش کاملا ضد بشریت اداره می شوند. رسانه های امروز غربی اصلا جنایت های اسرائیل بر مردم مظلوم فلسطین را نشان نمی دهند. آنان اگرچه بسیار تلاش می کنند با اینگونه دسیسه ها واقعیت را از چشم جهان مخفی کنند ولی با این وجود توسط رسانه های مجازی آشکار می شود.

سخنران دیگر این مراسم آیت الله احمد نحوی، همدرس و همکلاسی دوران طلبگی رییس جمهور شهید بود که مطالب تازه ای از رتبه بالای علمی شهید مظلوم آیت الله سید ابراهیم رییسی را بیان کرد. وی گفت: برای ملت اسلامی شهادت شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و یارانشان یک سانحه بزرگ و بسیار غمناک بوده است. ما این شهادت را به خدمت مقام معظم رهبری آیت الله سیدعلی خامنه ای، ملت شهید پرور ایران و به خصوص به محضر امام زمان(عج) تسلیت می گوییم.

وی یادآور شد: برای صابرین خداوند بشارت داده است و بخاطر همان بشارت، انقلاب اسلامی تاکنون با برکات و دستاوردها، با پشتیبانی از مستضعفین جهان مسیر خود را پیش می برد. خداوند می فرماید: صبر از بهترین زیورهای ایمان است و صبور در نهایت به مقصد و هدف خودش می رسد. ما افتخار می کنیم که صبر و تحمل در رهبر عزیز ما در نهایت کمال دیده می شود.

در بخش دیگری از این مراسم، خانم هما بقایی از تحلیلگران معروف سیاسی اجتماعی و فرهنگی پاکستان به ارائه سخنرانی پرداخت. وی گفت: من اینجا درباره آقای رئیسی به عنوان یک شخصیت دینی مذهبی گفتگو نخواهم کرد، بلکه به عنوان یک دولتمردی که تأثیرات گسترده ای از ایشان در جهان باقی مانده است. من بدلیلی، این موضوع را انتخاب کردم، چون آقای رئیسی در جهان غرب به عنوان یک دولتمرد بنیادگرا شناخته می شد. ولی به نظر می رسد که پس از شهادت ایشان در سراسر جهان این نظر کلی تغییر کرده است.

وی افزود: درباره مظلومیت مردم فلسطین و جنایت های اسرائیل اطلاعات درست بسیاری از دیر زمانی از ایران شنیده می شد، ولی امروز می بینیم که چهار کشور غربی آماده شده اند که فلسطین را به عنوان کشور برسمیت بشناسند. مقاومت علیه استبداد واقعا کار بسیار سختی است، ولی ایران این کار را تنها و بخوبی انجام داده است. امروز دیده می شود که بخاطر اینگونه سیاست های بشر دوستانه، بسیاری از کشورهای غربی نیز از ایران طرفداری می کنند.

خانم هما بقایی اظهار داشت: باید یاد داشته باشیم که خداوند برای کمک به مسلمانان همیشه ابابیل را نمی فرستد، حرکتی که در حمایت فلسطینی ها و علیه جنایت های اسرائیل در دانشگاه های آمریکا و کشورهای اروپا دیده می شود، حتما کمک بزرگی از سوی خداوند است.

سخنران دیگر این کنفرانس، منورعلی عباس رییس انجمن استادان و مربیان دانشکده های دولتی پاکستان بود. وی گفت: من به عنوان یک استاد و مربی درک می کنم که بیشترین ظلم در فلسطین به ویژه در غزه در روزهای اخیر بر دانش آموزان و دانشجویان روا داشتند. مدارس، دانشکده ها و دیگر مراکز آموزش و پرورش را آنجا بمباران کردند و از بین بردند. ما علیه این جنایات اعتراض کردیم و تظاهرات راه انداختیم. اینجا جا دارد که بر ملت غیور ایران، به ویژه شهید ابراهیم رئیسی و مقام معظم رهبری سلام کنیم که با جرأت و شهامت جواب آن حمله را دادند.

ما دیدیم دنبال این حملات اسرائیل چقدر وحشت زده شده بود. من اینجا ادای احترام می کنم به آن مرد شجاع و با جرأت ایران(شهید رییسی) که با مفقود شدن بالگردش، همه جهانیان را سوگوار نمود. من و خانوده ام شدیدا تحت تأثیر این سانحه قرار گرفتیم تنها من نبودم بلکه همه شما در این سانحه افسرده بودید. ما احساس می کردیم گویا یک فرد خانواده خودمان را از دست داده بودیم.

اافغانستان (هرات)

به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی،  همایش بررسی جایگاه و کرامت زن مسلمان در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی(ره) با حضور جامعه بانوان شهر هرات، فرهیختگان، دانشجویان و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در محل سالن اجتماعات خانه فرهنگ ایران در هرات برگزار شد.

خالق نیا، نماینده فرهنگی ایران در هرات به بیان سبک و سیره  زندگی حضرت امام پرداخت و سپس در خصوص جایگاه و کرامت زن مسلمان در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی(ره) مطالب تبیینی را بیان کرد.

وی ضمن اشاره به خدمات و اقدامات ارزشمند رئیس جمهور شهید دکتر آیت الله سید ابراهیم رئیسی بویژه به جامعه مظلومان و محرومان ، یاد ایشان و شهدای خدمت را تجلیل و گرامی داشت.

سپس کلیپ سخنرانی‌های اساتید حوزه و دانشگاه خانم رزاقی و خانم نصیری در خصوص جایگاه کرامت زن مسلمان در اندیشه و کلام حضرت امام خمینی(ره) در هرات پخش د.

صدیقی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات در خصوص موضوع همایش و همچنین شخصیت فرامرزی و جهانی بنیانگذار انقلاب اسلامی سخنانی را بیان داشت. وی رهنمودهای امام راحل را چراغ روشن و پرفروغ برای آزادی خواهان و مستضعفان جهان برشمرد.

صدیقی فر یاد شهید دکتر آیت الله رئیسی و دکتر عبداللهیان وزیر امورخارجه و هیئت همراه را گرامی داشت و از کارنامه های آنان به ویژه در حمایت از آزادی خواهان  و مظلومان جهان و مردم مظلوم غزه تقدیر کرد.

پخش کیلیپ هایی از شهید دکتر آیت الله رئیسی ، رئیس جمهور شهید و هیئت همراه بخش های دیگر این همایش بود.

در پایان، دو تن از فعالان حوزه زنان هرات خانم شهنوازی و خانم منصوری با حضور در پشت تریبون ضمن گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره)  امام راحل، مطالبی در خصوص جایگاه و کرامت زن مسلمان در اندیشه و کلام حضرت امام بیان کردند.

قطر

به منظور بررسی و معرفی شخصیت عرفانی حضرت امام(ره)، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر، نشست بررسی شخصیت عرفانی حضرت امام خمینی(ره) در جمع ایرانیان مقیم قطر برگزار شد.

علی بختیاری، رایزن فرهنگی کشورمان در قطر با اشاره به حادثه اسف‌بار سانحه هوایی برای ریاست جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه که منجر به شهادت این عزیزان شد و همچنین فرا رسیدن سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) و شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت گفت.

وی در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت امام، ایشان را رهبری مقتدر، عالمی جلیل القدر و عارفی فرزانه نامید که نظم جهانی را به چالش کشید و با تکیه بر نیروی مردمی و مستضعفین جهان، به جنگ با استکبار برخواست.

بختیاری گفت: امام خمینی(ره) جامع اضداد بود، در مقام سیاسی و رهبری، مردی مقتدر بود که گویا ترس و تردید برایش تعریف نشده بود و در مقام عبادت و بندگی، ترجیح می‌داد به سبک عوام بندگی کند و در مقابل مردم، خود را تنها طلبه‌ای خدمتگذار می‌دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به اشعار عرفانی حضرت امام مطرح کرد: این اشعار لطیف و عرفانی را به سختی می‌توان به یک رهبر سیاسی مقتدر که معادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داد، نسبت داد؛ مردی که تمام عمرش را به مبارزه با ظلم و دیکتاتوری سپری کرده و سالها در تبعید و زندان به سر برده است.

بختیاری در ادامه، دو عنصر اخلاص برای خدا و خدمت به مردم را از رموز سعادت نامید و با اشاره به حیات پربرکت بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین خدمات دلسوزانه شهید آیت الله ابراهیم رئیسی و دیگر شهدای انقلاب که جان خود را در راه خدمت به مردم و اعتلای پرچم اسلام و عزت مسلمین نثار کردند را شایسته قدردانی دانست.

پس از آن، هر یک از شرکت کنندگان اشعاری از حضرت امام را قرائت کردند و دکتر هادی حسینی؛ دکترای ادبیات فارسی و استاد دانشگاه، به ترجمه و تفسیر آنها پرداخت.

همچنین، مراسم بزرگداشت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی؛ حضرت امام خمینی(ره) در محل مدرسه ایرانیان در دوحه برگزار شد. در این مراسم که سفیر کشورمان در قطر، رایزن فرهنگی، جمعی از کارکنان سفارت، مدرسه و ایرانیان مقیم حضور داشتند، سفیر کشورمان به ارائه سخنرانی پرداخت.

در این مراسم، مسابقه آشنایی با شخصیت معمار انقلاب اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی برگزار شد. در این مسابقه سؤالاتی تهیه و در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و در پایان مراسم به برندگان جوایزی اهدا شد.

سوریه  

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه همزمان با ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، اقدام به برگزاری همایس بین‌المللی حضوری و مجازی شب شعر تحت عنوان «الکلمه الطیبه فی وصف الامام الخمینی (ره)» با حضور جمعی از شاعران نخبه کشورهای مقاومت و جمع گسترده‌ای از اندیشمندان، استادان دانشگاه، شاعران و دوستداران و ارادتمندان به امام راحل کرده است.

در این مراسم که شاعرانی از کشورهای سوریه؛ ایران؛ فلسطین، یمن؛ بحرین؛ عراق؛ لبنان و مصر حضور داشتند، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و قرائت فاتحه برای ارواح طیبه شهدای مقاومت و امام راحل(ره) و سپس نواختن سرود ملی دو کشور ایران و سوریه آغاز شد.

همچنین، پس از پخش مستند «روح الله» در خصوص زندگانی امام بزرگوار، شاعران سروده های خود را در وصف و رثای شخصیت والای امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، افکار و دیدگاههای ایشان، صفات صفات برجسته و اخلاق امام، قرائت کردند.

حمیدرضا مختص آبادی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به ایراد سخنرانی پرداخت و به ضرورت برگزاری چنین مراسمی را روش جدید مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم توصیف کرد و شعر را از مولفه های قدرت نرم در جبهه مقاومت دانست.

وی بر اهمیت شناساندن ابعاد شخصیتی و ویژگی های فردی واجتماعی وسیره علمی و عملی امام(ره) برای نسل جوان در کشورهای اسلامی و حتی اروپایی و غربی تاکید کرد.

 

 

ادامه دارد...

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved