-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/11/18 - 07:06
  • 431
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آغاز جشنواره فیلم‌های ایرانی در مانیل

همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و شصتمین سال روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و فیلیپین، جشنواره فیلم‌های ایرانی در مانیل آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در راستای اجرایی کردن مفاد برنامه مبادلات فرهنگی ایران و فیلیپین، جشنواره فیلم‌های ایرانی 2024 میلادی با همکاری اداره کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور خانم میشل نیکی هونیا، رئیس مرکز فرهنگی فیلیپین، یوسف اسماعیل زاده، سفیر و عبدالمجید ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین، دیپلمات‌های برخی از سفارتخانه‌ها، شخصیت‌های فرهنگی موثر، شبکه‌ها و مؤسسات فعال حوزه زنان و خانواده و جمعی از علاقه‌مندان به سینما در سالن نمایش مرکز فرهنگی فیلیپین شهر مانیل به طور رسمی افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، خانم میشل نیکی هونیا، رئیس مرکز فرهنگی فیلیپین گفت: ما در مرکز فرهنگی فیلیپین مفتخریم که میزبان افتتاحیه جشنواره فیلم‌های ایرانی امسال در جشن شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و فیلیپین هستیم. فیلیپین از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۶۴ به نقش پررنگ ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی پی برده است و این دو کشور سابقه طولانی همکاری در زمینه علم و فناوری به ویژه در کشاورزی و بیوتکنولوژی، پزشکی و داروسازی و نانوتکنولوژی دارند.

وی افزود: در این روابط، حسن نیت ایران کاملاً مشهود است و هنوز فضای زیادی برای تقویت روابط دو کشور مانند فستیوال هنر وجود دارد .امروز، اینجا گردهم آمده‌ایم تا سینما هنر مورد علاقه ایران و فیلیپین را بشناسیم. سینما مانند سایر اشکال هنری، واقعیت های اجتماعی ما را منعکس می‌کند.

میشل نیکی هونیا تأکید کرد که فیلم‌های ایرانی به جهت داستان‌های تامل برانگیزشان درباره ارتباطات انسانی و شادی‌های ساده زندگی شناخته شده و همچنان در جشنواره‌های بین‌المللی، مخاطبان بی‌شماری را به سمت خود جلب می‌کنند.

وی ادامه داد: یک حس صمیمیت و اجتماع وجود دارد که صرفاً مختص سینمای ایران است. این یک سفر بصری و احساسی است که ما را به بنیان اصلی کشور - فرهنگ، میراث، انعطاف پذیری اجتماعی و نوآوری هنری آنها سوق می‌دهد.

میشل نیکی هونیا خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای تنوع داستان‌هایی که می‌توانیم در سینمای جهان مشاهده کنیم وجود ندارد. بخش فیلم مرکز فرهنگی فیلیپین، پخش و رسانه‌های نوین، بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مانیل و مؤسسه فیلم UP امیدوارند که با جشنواره فیلم‌های ایرانی، ذهن‌های خلاق، داستان نویسان و علاقه‌مندان به صنعت سینمای ایران را گردهم آورد.

وی بیان کرد که امیدواریم بتوانیم از طریق این جشنواره، آگاهی و قدردانی بیشتری از سینمای ایران در بین مردم فیلیپینی ایجاد کنیم.

ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنرانی خود، با اشاره به روابط عمیق و دوستانه ایران و فیلیپین اشاره کرد و گفت: سینمای ایران با ارائه مفاهیمی از قبیل خانواده و عشق به ذات الهی و نیز مسائل اجتماعی‌گوی سبقت را از سینمای غرب ربود و یکه تاز میدان شد. شاید فیلم‌های ایرانی در نگاه اول جذاب به نظر نرسد اما در لایه‌های زیرین، دنیایی درس از بعد معنوی هنر را ارائه می‌دهد، در حال حاضر سینمای ایران در معناگرایی رو به پیشرفت است. سینمای معناگرا سینمایی است که «صفات را از ذات» پدیده ها جدا نداند و در عین دیدن صفات به ذات آنها نیز توجه کند.

وی افزود: سینمای ایران در چندین دوره، مورد ستایش جهان خارج بوده و دستاوردهایی داشته است. صنعت فیلم‌سازی ایران با جشنواره‌های فیلم ایرانی مانند جشنواره فیلم فجر که هر ساله به شکل جهانی برگزار می‌شوند، به یکی از بهترین‌های نوع خود، در جهان تبدیل شد.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از فیلم سازان جوان و مستعد در بخش های آماتور وحرفه ایی به ساخت فیلم همت گماشته اند و با بودجه ای اندک شاهکاری می آفرینند که تحسین همگان را بر می‌انگیزد و تعداد زیادی از این سازندگان در سطح بین المللی به دلیل ساخت فیلم های موفق در فستیوال‌های مختلف صاحب نام و نشان شده اند و شما گوشه هایی از این موفقیت ها را در طول برگزاری این جشنواره مشاهده خواهید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره فیلم گامی مثبت در توسعه و ارتقای روابط فرهنگی با هدف افزایش شناخت مردم دو کشور از یکدیگر باشد .

در ادامه این مراسم، با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و به منظور ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین، فیلم سینمایی «بازمانده» اثر هنرمند فقید کشورمان سیف‌الله داد پخش شد .

شایان ذکر است، جشنواره فیلم‌های ایرانی در فیلیپین (17 تا 20 بهمن‌ماه) ادامه خواهد داشت و 7 اثر برتر سینمای ایران با عناوین بازمانده، رمانتیسم عماد و طوبا، بادیگارد، پدر آن دیگری، ویلایی‌ها، نسترن‌های وحشی و تختی به مدت 4 روز نمایش داده می‌شود.

انتهای پیام/

 

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved