نشست «صنعت نشر و فناوریهای نوین» در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با برگزاری نشست تخصصی «صنعت نشر و فناوریهای نوین؛ مطالعه موردی ایران و جهان»، چهارمین روز را پشت سر گذاشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست «صنعت نشر و فناوریهای نوین؛ مطالعه موردی ایران و جهان» روز گذشته، 22 اردیبهشت به همت مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سرای ملل سی و پنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم، ایوب دهقان کار، دبیر نشست گفت: صنعت نشر یکی از صنایع مادر در صنایع فرهنگی است و در این مجال قصد داریم به این امر بپردازیم که تا چه اندازه در ایران صنعت نشر به سمت فناوریهای جدید گام برداشته است.
وی افزود: طبعا در این میان باید به سه ضلع این صنعت که شامل دانشگاه، حاکمیت و بخش دولتی و ناشران پرداخت.
سعید پورابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی بیان کرد: در حال حاضر تلاش دولت در حوزه نشر دیجیتال و کتابهای الکترونیک شکل دادن به زیست بوم فضا دیجیتال است.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در این زمینه، بحث مهم کپی رایت یا حقوق مؤلف است که تلاش داریم با تعامل با نویسندگان آنان را وارد این زیست بوم کنیم.
پورابوالقاسم تأکید کرد: اکنون دارای پلتفرمهای کتاب دیجیتال و پادکست و کتابهای صوتی هستیم و طبعا این حوزه نیازمند قانون گذاری است و در این حوزه گامهایی برای حفاظت از دادههای شخصی که دغدغه ناشران است، برداشتهایم و منتظر تصویب آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.
مهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی سخنران بعدی این نشست بود که در ابتدا به سیر تطور صنعت نشر اشاره کرد و گفت: با سه جهش در صنعت نشر مواجه بودهایم که طی آن از کتاب کاغذی به نسل جدید کتابهای الکترونیک رسیدهایم و البته نباید از شکل ترکیبی که شامل کتاب چاپی و الکترونیک و مولتی مدیاست نیز، غافل شویم.
وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، بیشتر تمرکز بر تجهیزات بوده است، در حالیکه وقتی از فناوری صحبت میکنیم بخشی از آن تجهیزات است و قسمت دیگر ناظر به پروتکلها و استانداردهایی که در این حوزه تعریف میشوند، در کنار حاکمیت معنوی است.
طاهری اضافه کرد: در فناوریهای اطلاعاتی هر کاربری علایق و نیازهای شخصی خودش را میسازد و ما با فضایی شبیه متاورس روبرو هستیم که در آن فضاهای نشر سه بعدی شود. همچنین، شاهد ویس سرچینگها (جستجوی صوتی؟) هستیم که به تولید کتاب صوتی منجر شده است.
انتهای پیام/