-->
logo
logo
دیپلماسی فرهنگیِ ترازِ چهل واره ی دوم انقلاب اسلامی
  • 1402/10/30 - 08:01
  • 382
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری کارگاه هم‌افزایی اساتید و مربیان زبان و ادبیات فارسی در عراق

دومین کارگاه هم‌افزایی و دانش‌افزایی اساتید و مربیان زبان و ادبیات فارسی به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، دومین کارگاه هم‌افزایی و دانش‌افزایی اساتید و مربیان زبان و ادبیات فارسی با حضور اساتید و مربیان زبان فارسی به صورت مجازی و حضوری در محل ساختمان رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

در این کارگاه که با ارائه احسان قبول، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی همراه بود؛ جمعی از استادان زبان فارسی دانشگاه بغداد و مراکز آموزش زبان فارسی وابسته به رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق شرکت داشتند.

در ابتدای جلسه، محمدجواد نجفی، مسئول علمی و دانشگاهی رایزنی فرهنگی ایران به معرفی کارگاه‌های برگزار شده و پیشینه برگزاری کارگاه حاضر پرداختند و این کارگاه‌ها را فرصت خوبی در به روزرسانی سطح علمی آموزش فارسی برشمردند.

قبول به مرور پیشینه کارگاه‌های برگزار شده قبلی پرداخته با ارائه اطلاعاتی در خصوص انواع سیستم‌های آموزش زبان دوم زمینه طرح مطالب کارگاه جدید را فراهم آوردند.

وی مبتنی بر تحقیقات جدید صورت گرفته به نقش پررنگ تکالیف در آموزش زبان اشاره کرد و با تقسیم تکالیف به سه مرحله پیشاتکلیف، میان‌تکلیف و پساتکلیف انجام تکالیف به شیوه سنتی نوشتن در دفترچه و کاغذ را ابزار بسیار مؤثری در به یادسپاری بلند مدت اطلاعات قلمداد کرد.

در کنار ماندگاری، مؤلفه‌های تأثیرگذاری  و حرکت از دیگر اهداف یادگیری بودند که به تشریح در کارگاه مطرح و دسته‌بندی‌های هر یک ذکر شد و مباحث آن به پرسش و پاسخ گذاشته شد.

مبحث بعدی کارگاه، آموزش مجازی و چالش‌ها و فرصت‌های یادگیری در بستر فضای مجازی بود. در این بخش، رئیس کارگروه آموزش زبان و ادبیات فارسی و حاضران در نشست دیدگاه‌های خود را در مورد آموزش مجازی در دوران کرونا و دشواری‌های آن مطرح کردند.

قبول، آموزش مجازی را آیندۀ آموزش دانست و پیشنهاد داد که آموزش زبان فارسی نیز به آن سمت حرکت کند با این حال با توجه به ضعف اینترنت و قطعی برق و مشکلات دیگر در برقراری ارتباط برخط، آموزش ترکیبی را سودمندتر از آموزش مجازی و حضوری تنها دانست.

وی به معرفی سامانه آموزش مجازی مبتنی بر کتاب‌های اول تا سوم آموزش نوین زبان فارسی پرداخت که بستری آنلاین و تعاملی با محتوای چندرسانه‌ای در اختیار مدرسان و زبان‌آموزان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

. .

. .

Copyright © 2022 icro.ir , All rights reserved